Lite varmgång i kablar har väll aldrig skadat någon . Skämt åsido så beror det även på var kablarna går. Kör du vp rör i väggar finns det regler för hur många kablar det får gå och olika tjocklekar just för värmeutvecklingen. Du får brassa på med 13A säkringar på 1.5mm kablar som ligger ensamma och är utvändigt monterande just för kylningen skull. Sen vet jag inte om hemma el går att applicera på bilar rakt av men med lägre spänning så blir det högre ström.
Den största anledningen till att jag kollade det var för att aluminium kablar som jag hade leder ström ungefär hälften så bra som koppar. Vill man ha sådana så får man därför dubblera arean. I detta fall var det bara ett par decimeter men jag gillar att vara noga för man vet aldrig om de kanske glappat vilket jag skulle märkt då för att jag även kände på kontakterna.

Är inte den där larm kopplingen standard på bilarna? Se har jag ju såklart start spärren som är allt annat än standard. Något som kanske förklarar varför det var konstigt kopplat var ju att startspärren som numer är helt ensam satt ihopkopplat med larmet med tunna vad jag antar är signalkablar. Så dom "snackade" helt klart med varandra i alla fall. Jag vill nog ha kvar delar av startspärren eftersom det är ett bra skydd för tjuvar, den blinkar dessutom som ett larm fast blått vilket kan vara avskräckande när man ser det. Kanske skiter dom i att bryta sönder mitt träningsslås då? Förra gången det hände tog jag med mig batteriet och ett par andra saker så de troligtvis inte såg eller noterade den.
Men jag vill inte att den klipper gnistan utan bara pumpen men det får jag ta senare.