Sidan 37 av 40 FörstaFörsta ... 273536373839 ... SistaSista
Resultat 721 till 740 av 788

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #721
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Satt in nytt kupéfilter och blev fundersam på tätnings listen på det nya. Följer man flödes riktningen på det nya så hamnar tätnings listen åt fel håll eller är det rätt håll?
    På det gamla satt listen längst in, vad är rätt?
    Filter.jpg

    Mögel på INSIDAN av det gamla filtret. Tur att man oftast körde med fönstret öppet. Lär av mig och byt eller ta bort kupéfiltret om ni köper en gammal bil som stått ute.
    P_20240328_182943.jpg

    Nu är insidan finare också. Ser att jag missat sätta dit klädseln vid sidorna. Svarta fläcken på passagerarsätet ska jag diska bort. Biltemas bilklädseltvätt funkade när jag råkade tippa en burk med polermedel för krom i baksätet på volvon så det borde funka här med.
    P_20240328_113603.jpg

    P_20240328_113636.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  2. #722
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag hade mögel på båda sidorna av filtret på min 9-5 '05 efter att den stått 1,5år, mindre trevligt att hitta det efter att man kört med bilen i några veckor.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #723
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Jag prioriterade bort filtret då bilen hade betydligt större problem. Så jag körde runt hela förra sommaren sådär.
    Hade ingen tanke på mögel men jag borde ha förstått att det kanske kunnat vara mögel där då filtret kan vara över 20 år gammalt.

    I värsta fall kan man bli riktigt sjuk. Så det är något jag kommer lägga på minnet.

  4. #724
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    I mitt fall var filtret inte ens ett år gammalt när bilden blev stående, så kanske 2 år totalt.

    Nä'r jag hade bytt filtret så kände jag att jag kunde andas lättare och ögonen tårades inte längre, men det luktade inte mögel innan bytet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #725
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Ja jag kommer nog få en betydligt bättre miljö i bilen. Nu har jag fäst plåtarna för klädseln på sidorna också. Känner mig rätt så klar för våren. Blir nog premiär nästa vecka tror jag. Har kollat alla klämmor och känt på alla skruvar och bultar så jag tror att allt är som det ska. Ska väll bara hitta och skära ut lite kartong bitar jag kan kasta under bilen när jag kommer hem om dagarna för att hålla koll på oljeläckan.

    En sak bara. en kabel gick av som går någonstans under instrumentbrädan och sedan vidare in i "väggen" vid baksätet. vart går den och vad är den till? Gäller förarsidan.
    P_20240329_094326.jpg

    P_20240329_094318.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  6. #726
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 021
    Medlem#
    3471
    Igen koll på kabeln dock. Men nu när du håller på med inredning och har klädsel mm borta. Spraya/pensla på linolja där du kommer åt det är guld att köra från båda håll sas. Läckage runt motorn som sagt, ventilkåpepackning vanligt och lätt hittat. Oring vid fördelaren, turbons rör för oljeretur in i blocket att det läcker i bägge ändar sas. Vevaxeltätning samt oring för oljepumpen, Packboxen vi växelförarstången har jag nämnt tidigare, försök att rengöra gummi skyddet på insidan för o ser om det är mkt olja i det som ligger.

    När jag gjorde denna operation på min gröne.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1531518
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #727
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Ja jag sprayar linolja lite överallt, masserat in det vid rost bakom och under listerna också. Under baksätet ska det också göras. Undersidan av denna bil är ändå rätt rost fri om man bortser från motorrummet och alla upphängningar. Dörrarna...ja det är som volvons bensin mätare dom kommer så från fabrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Som vanligt när jag skriver från telefon händer konstiga saker när jag postar. Testar igen då.

    Oljan kan ju läcka från flera platser. Växel föraren läcker men väldigt lite. Oljan verkar komma högre upp ifrån på insugssidan. Rinningarna under grenröret är nog en bra plats att börja undersöka. Misstänker att det kanske rinner runt från andra sidan och ned där.
    Turbon och dess rör verkar vara ok. Rosten är linoljad men inte hela vägen in till turbon. Blir lätt dålig stämning om det börjar brinna.

  8. #728
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Har nu haft premiärturen. Åkte några mil till en gammal vän som ringde. Många kollade lite konstigt när jag åkte förbi och jag förstod inte varför, kan det vara dom röda IC rören? Nej jag hade täckt över regskylten fram med en handduk som jag glömde kvar under hela resan

    Har letat efter läckor var jag än parkerat men inte hittat några. Den läcker betydligt mindre än jag trott uppenbarligen och det är bra. Ja till och med väldigt bra.
    Tomgången bråkar lite fortfarande och lambdan är som förut, tänds vid tomgång men kör man så är den nöjd. Frågan är om det då är lambdan det är fel på eller något med tomgången? När lambdan börjar lysa så går motorvarvet ned en bit(mer soppa kanske?). Frågan är varför den inte tänds under körning? Den har tänds under körning men det kan ta timmar.
    Bilen började inte brinna så det är ett bra plus. När jag skulle ut ur garaget startade inte bilen för en sladd från "kill switch nr 2" hade lossnat, fick pressa ihop flatstifts kontakten så den fäste bättre. När jag turlig nog var på smågator i mitt område så slutade gasen plötsligt fungera och pedalen blev slapp. Tänkte att har jag missat att vajern till gasen är dålig? Den hade bara hoppar ur sitt läge så jag spände den lite så funkade allt igen. Ska den hålla i fast av något?
    Laddtrycket är mer stabilt och verkar inte vilja kliva över 1.1 bar så de är bra och den verkar kunna hålla laddet högre upp i varv nu också. Förut tappade den till kanske 0.6 bar vid 6000rpm. Jag har lött om lådan(för längesedan) så den ska hålla laddet och nu verkar den klara det.
    Har lyckats installera värmepakets kontrollerna rätt så det funkar bra det också.

    Fick en sådan av polaren, han har använd den väldigt lite i sin tävlingsbil. Han ville ha "pysljudet" men hans bil liksom saaben vill ha en återcirkulerande så han byggde en egen ventil. med lite olika kammare och olika kolvar så får hans motor återcirkulationen och han får ljudet...Ja han är lite speciell men mycket duktig och begåvad.
    P_20240331_171320.jpg

    Var den som hoppade loss, ska den bara sitta sådär löst? Spände vajern så den sitter kvar. Kanske dra en stripe runt kanten så den får svårare att hoppa av?
    P_20240331_174211[1].jpg

    Utöver det så undrar jag hur varmt det är i början av det gröna området. Har nojat lite över detta förut som ni vet, känns som den går lite svalt.
    P_20240331_113911.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  9. #729
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Ort
    NV Skåne/Linköping
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Var den som hoppade loss, ska den bara sitta sådär löst? Spände vajern så den sitter kvar. Kanske dra en stripe runt kanten så den får svårare att hoppa av?
    P_20240331_174211[1].jpg
    På min 900GL så var "flärpen" som vajeränden fångar på ihoptryckt, din ser ut att vara helt öppen. Kanske det som tillåter den att halka ut?

  10. #730
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Fast är den ihoptryckt kanske den blir svår att byta? Slänger upp en bättre bild får ni sia om den ska ihop något mer? Vill inte råka bryta av den eller trycka ihop den för mycket.
    P_20240401_143136.jpg

    Sådär ser oljeläckan ut efter ett dygn + några timmar. Trodde det var betydligt mer. Då kan jag med lugn i själen åka vidare och lägga ut en ny kartongbit om ett par månader så jag kan bekräfta eller dementera att det verkligen är motor olja vilket jag misstänker. Då kan jag nog "ringa in" läckan mycket lättare.
    P_20240401_203655.jpg

    Har länge misstänkt att min ctek laddare är lite bakom flötet och denna bild bevisar det. Tog bort den från batteriet och den verkade inte bry sig det minsta, den är positiv i alla fall. Ja den fick ligga i flera minuter så den inte bara var naturligt trög. Kommer nog köpa billigare laddare i framtiden då dessa är säkert lika korkade eller kanske mindre?
    P_20240401_202915.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  11. #731
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Ska man inte bara justera så wiren ligger i spänn precis utan glapp.
    Får ju mer gasrespons då också eller....

  12. #732
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Den tungan brukar man nog nypa ihop en aning för att hålla "vajern" på plats.
    Att spänna upp för att kompensera för detta skall man nog vara försiktig med då man riskerar att påverka "tomgångsläget" på spjällägesgivaren med varierande tomgång/ hög tomgång som resultat.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #733
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Har spänt vajern men tänkte även jag på att den kan hända att den ligger för spänt så den inte hannar i sitt tomgångsläge ordentligt varje gång. Får nog nya ihop den lite och se om man kan trycka in någon plast grej eller något som håller den på plats.
    Som ni ser på bilden har jag fått betydligt mer tid för det nu Jag har redan varit ute och borstat av bilen en gång idag...plog bilarna har alla borst och sanduppsugnings aggregat på så dom lyser med sin frånvaro, kan bli "intressant" att åka i väg till natt passet ikväll.
    P_20240402_191631.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  14. #734
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Spänn upp så att den bara går emot och inte mer så att den påverkar tomgången.
    En klutt med smält lim annars om du tror att den kan hoppa av....

  15. #735
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Får se om eller snarare hur mycket dom sandat igen. Salt och sandbilarna gick varma i natt och i morse när jag åkte hem så premiären blir nog lite uppskjuten. Vintern borde ge upp nu. höll även på att bli påbackad av en plog bil så jag fick köra mot trafiken när jag skulle över en korsning, var 2 gigantiska plogbilar som av någon anledning röjde runt mitt i korsningen.

    Det där verkar fungera, den sitter hårdare än det ser ut.
    P_20240403_165300.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  16. #736
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Nu när vintern är här igen så har jag börjat mecka lite mer med saaben. Lovade en kompis att han skulle få hjälp med sin BMWÄÄÄ(brukar inte BMW och SAAB ha gemensam mässa/träff?) på onsdag men det kanske får vänta lite då saaben återigen inte tar sig någonstans då jag har valt att beställa nya IC slangar. De röda var lite för skojs skull och meningen var att de inte skulle synas så mycket men tji fick jag då de sticker i ögonen med sin neonröda färg och skär sig rejält med färgen på bilen. Så jag har tagit bort dom och beställt svarta istället som nog ser mycket bättre och diskretare ut. Trots att jag kortade av dom för de var för långt ned så blev de en stor utmärkande del ändå.

    Oljefläcken på sätet har jag också fått bort. Microfiberduk, yes diskmedel och en ångtvätt löste problemet. Sätet är dessvärre dyngsurt men avfuktaren var inte sen med att märka att något var VÄLDIGT fel enligt den så den drog i gång på full fart så det borde vara torrt om någon dag eller 2.

    P_20240404_171456.jpg

    Ja rosten på och i dörrarna är väl linoljade. Hällde in olja i hålen. Då blir det inte värre iallafall.
    P_20240404_171500.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  17. #737
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Fick slangarna idag och det ser MYCKET bättre ut med svartaslangar. Förut såg man ju knappt vad det var för bil för att slangarna var så bländande. Nu blir de ganska diskreta. Nu är det bara vänta ut snön men på tisdag sägs det bli uppåt en 15-20 grader så då kanske man får ge sig ut.

    P_20240405_163205.jpg

    Gick snabbt att kapa till då de röda blev mallar till dessa.
    P_20240405_193452.jpg

    P_20240405_193504.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  18. #738
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 021
    Medlem#
    3471
    Ser klart bättre ut med svart.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #739
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Glänser dom för mycket kan man matta till dom med lite sandpapper. Får vi se sen i solen.

  20. #740
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    452
    Medlem#
    -
    Nu åker den ut och har upptäckt ett problem med turbon MEN det är inte jätte farligt. Nu när alla slangar och allt är i tipptopp och helt täta så märker jag att den gärna vill ladda nära 1.2 bar och det är lite väl att tänja på gränserna känner jag, speciellt med en gammal sliten motor. Har ju hört om folk som kör högre men då får nog knack sensorn jobba nonstop. Så jag plockade bort kontakten till magnetkontakten och grundladdet är på 0.6 bar vilket är lite saftigt, ska det inte vara på 0.45? Så jag ska nog köpa på mig en BSR laddmätare då de tydligen är kalibrerade(mailade och frågade). Står inget om kalibrering på vdo mätaren jag har.

    Hur ställer man ned grundladdet skruvar man på pinnen till WG, behöver man hålla i något eller är det bara vrida på den som den är?

    Sista bilden i garaget för den här säsongen, får vi hoppas.
    P_20240411_091824.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •