Sidan 36 av 40 FörstaFörsta ... 263435363738 ... SistaSista
Resultat 701 till 720 av 790

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #701
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Nu är bilen i luften, iallafall lite. Har letat efter vart den kan tänkas läcka ifrån men det är mer eller mindre omöjligt att veta att jag drällde ut glykol när jag böt värmepakets delar gör inte saken direkt bättre, verkar inte som det torkar så bra. Vanligt att gamla bilar "svettas" lite så jag får nog helt enkelt torka av allt så gott det går och sedan titta med jämna mellanrum. Verkar inte läcka så mycket heller vilket gör det ännu jobbigare att se om någon nivå sjunker. Har mätt upp motoroljans nivå noga(den var 1 cm över maxstrecket, vilken miss av mig). Men det kan ju ändras av andra faktorer. Servooljan saknar nivå sticka så där fick jag "öga" så gott det gick med referens punkter i behållaren. Växellåds oljan var även den lätt att mäta, 1mm över max vilket jag anser vara normalt.
    P_20240318_164654.jpg

    Svettning eller ej?
    P_20240318_163308.jpg

    P_20240318_163337.jpg

    P_20240318_163908.jpg

    P_20240318_164003.jpg

    Var faktiskt samma visa på volvon, den läckte ju från ventilkåpspackningen men även den är gammal och givetvis en svettis och där rann det hela vägen så det kom ut mellan låda och motor bak på bilen.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  2. #702
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Linoljat under, det är aldrig fel och i balkarna där jag kom åt. Finns det lite tåligare "blomsprutor". Köpte små 3st för 20 kr på dollarstore men 3 st gick sönder bara för denna sprayning. Skulle hellre vilja ha en kraftigare som tål lite starkare saker som tex oljor? Några tips? Vet att biltema har sådana man pumpar men dom är så otympliga när man ligger under bilen så ett vanligt som man kan sätta på en smidig liten flaska är rätt bra.
    Funderar på att testa fluidfilm som ska vara rätt bra, någon som testat? Misstänker att man slipper linoljans tendens att börja självantända? Började ryka ur balkarna när jag sprutade in det i volvons balkar. Känns dumt om det skulle antända.

    Liten och smidig men väldigt bräcklig och klen.
    P_20240319_214303.jpg

    bättrat på där jag missat lite efter jag tog denna.
    P_20240319_210958.jpg

    Linoljat lite överallt här men mest inuti och runt balken.
    P_20240319_211040.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  3. #703
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Jag nyttjar gamla ajax spray flaskor när dom tar slut.
    Men jag har inte testat med linolja tror det blir lite av engångs bruk
    när linoljan torkar i munstyckena.

  4. #704
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    377
    Medlem#
    -
    Jag tror en sån här spruta blir bäst, man får se till att rengöra den efteråt. Illa rädd linolja tar ihop precis allt...
    https://www.biltema.se/verktyg/tryck...uta-2000019522

    Man kan också plocka av slangen på ändan om man vill.

    P.S. Såg biltema har linoljebaserat rostskyddsmedel i flaskor som passar till ovanstående.

    P.P.S. Jag har ju svårt att tro linolja kan självantända i bilapplikationer. Det brukar mest hända under specifika omständigheter där linolja absorberats i tyger eller papper. Varför det rökte ur volvon har jag svårt att sia om dock.

    Kokt linolja är mycket mera utsatt för självantändning annars då det oxiderar snabbare, det är också mindre lämpat som rostskydd anser jag då det inte penetrerar lika bra som den råa linoljan. Den råa linoljan tar längre på sig att oxidera men är brandsäkrare p.g.a. detta.
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-03-20 klockan 15:45.
    Saab 900 T16 -1990

  5. #705
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Tror att jag gjorde ett rätt fint "damm" av oljan när jag körde in den i balkarna på vilket blev en stark reaktion. Använde biltemas spruta man fyller med tryckluft. Kokt linolja fungerar men är klart sämre än kallpressad. Den kan "krypa" i veckor om inte mer. Det är därför rostig plåt kan se obehandlad ut efter några dagar för all olja krupit in så långt. Får kika på lite olika alternativ och kanske finn turbos är det bästa i längden.
    Idag "råkade" jag gå in i garaget igen trots att jag tänkt att jag kanske ska ta någon dag utan att gå in där.

    Förarsidan är täckt av dessa stenskott(tror jag) som ägaren innan min bror(jag anklagade han först) bara lagt på vad jag tror är hammarlack utan att göra något åt rosten under. Så inte nog med att den var full med svarta rätt stora prickar, dom var dessutom rostiga. Passagerarsidan har nog bara 1-2 skott medan denna sida har närmare 20, vad kan det bero på? Mötande trafik?
    P_20240320_165806_2.jpg

    Alla "lagningar" de gjort är svartmålade av någon anledning, det lär inte varit direkt svårt att få tag i original färg för 20 år sedan, knappt svårt ens idag, eller trodde dom på hammarlackens totala (o)förmåga att hindra rost? Mina lagningar är inte alltid snyggast eller bäst men någon måtta får det vara.
    P_20240320_172031.jpg

    P_20240320_171949.jpg

    Rostomvandlare om något är kvar, ska slipa till de svarta kanterna som blivit kvar. Sen om jag fyller i det fint så kommer det se väldigt mycket bättre ut än innan.
    P_20240320_173904.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  6. #706
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    min 9-5 var det lagt rostomvandlare på det lilla som var kvar istället för att göra det ordentligt.

    färgen trillade av när det rostade på innifrån, 2 tvättar med avfettning krävdes.

    jag förstår lockelsen med mirakelmedel men det är inte så svårt att bara ta bort rosten istället.

    Det finns inga genvägar..

  7. #707
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    377
    Medlem#
    -
    Jag använder rostomvandlare men man måste göra det rätt.

    -Slipa/borsta
    -Rostomvandlare
    -Slipa/borsta
    -Rostomvandlare
    -Slipa/borsta

    Tills man ser ren metall, då lägger jag gärna fosforsyra för det funkar lite som passivering för svartstål innan jag börjar spackla och måla.

    Jag har också upptäckt att roterande stålborste + aceton ger bra effekt, förvånad hur bra jag fick bort rosten då.
    Saab 900 T16 -1990

  8. #708
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Nu kan oljeläckaget runt motorn vara många saker. Men det är ganska vanligt att packboxen/tätningen vid växelförarstången blir sliten och då börjar börjar det läcka ur växellådsolja. Fått byta den på min gröne, det var en del pill. Står om det i min tråd.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #709
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Ja det var lite blött där. är ett potentiellt ställe det troligen läcker lite vid. Men det verkar som det läcker mer längre upp. Får helt enkelt göra rent och sen hålla koll på oljenivåerna och samtidigt försöka lista ut varifrån det kommer.
    Tack för tipset då jag faktiskt har ganska dålig koll på vanliga ställen det läcker ifrån.
    Det som var lite kul är att den i början var riktigt tät men jag antar att dagens fina olja och att den började rulla igen efter många års stillastående gjorde sitt med alla tätningar.

    EDIT: glömde ju skriva till rostnissarna också. Jag slipar bort rosten om möjligt men faktum är att omvandlaren funkar rätt bra. Volvons dörr is still going strong såhär 4 år senare och där VET jag att jag missade lite då jag inte ville kapa bort hela dörren. Dränkte det i rostomvandlare och linolja och hittils har det hållit sig bra.
    Kan man så slipar man bort rosten men det är aldrig en dum ide att köra omvandlare på ändå för utan mikroskop kan det vara svårt att se om något lyckats bita sig fast ändå.

    Otroligt mycket bättre men en polering över dessa ställen och en om vaxning gör nog susen. En sak jag har blivit rik på är i alla fall rost som jag sakta men säkert betar av på olika sätt.
    P_20240321_160322.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Akathebarf den 2024-03-21 klockan 22:20.

  10. #710
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Ser klart mycket bättre ut redan nu!

  11. #711
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    377
    Medlem#
    -
    Jag menade inte mitt inlägg som kritik utan hur jag gör själv bara. Fosforsyra är en rostomvandlare och det lägger jag sist av samma orsak. Jag har också fuskat, min bruksbil (en Yaris) har levt ett hårt liv och jag gick genom den för några år sen. Massa små rostfläckar från stenskott, jag duttade biltemas kallgalv i alla dessa stenskott med en liten träbit som applikator. Flera år senare ser jag ingen rost där och färgen på kallgalven matchar bilen.
    Saab 900 T16 -1990

  12. #712
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Finessen med fosforsyra är att den både tar bort rost och kan fungera som rostskydd, så det är det bästa kemiska medlet för att få bort rostskador, för det har inte negativa effekter som det blir lite kvar av det (så länge det inte påverkar vidhäftningen mot nästa lager).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #713
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Har börjat ha som vana att alltid ha på lite "rostomvandlare" som avslut. De som innehåller fosforsyra är "rostätare" och måste eller i alla fall bör sköljas eller tvättas bort efter om man ska följa instruktionerna. Omvandlaren fungerar istället som en färg som omvandlar rosten till annat mer stabilt ämne, kan målas över och användas lite som en primer då den utöver oxal och garvsyra är polymer baserad som många färger är.

    Har ni börjat smyga ut era sommarbilar än? Här i stockholm(en förort) ska de enligt kommunens hemsida börja sopa först i mitten av april till början av maj. Såg en av de första sommarbilarna idag faktiskt, en gammal volvo 960 som såg ut som den precis rullat ut från ett showroom. Sett ett par andra också men den här var i en klass för sig.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  14. #714
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    377
    Medlem#
    -
    Hmmm för mig är det liksom syra som syra? Vad gör man måste ta bort en men inte en annan? Jag brukar torka med aceton dock.

    Min 900a kommer nog inte ute före mitten av april som tidigast, eller mot maj. Vägarna här (runt Vasa i Finland) är alldeles för skitiga och våta ännu och det har snöat igen, det är denna tid på året som vindrutor brukar ryka p.g.a. stenskott. Så jag tror jag väntar tills dom städat vägarna från gruset.
    Saab 900 T16 -1990

  15. #715
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Olika syror är definitivt olika bra, överskott av fosforsyra ger i den mån de reagerar med järnet järnfosfat fosfatering dvs. en form av rostskydd, medan saltsyra (som förhoppningsvis inte används i rostätare numera) visserligen tar rosten snabbare men sedan påskyndar rostning. Min pappa lärde sig om saltsyra som rostätare den hårda vägen en gång i tiden.

    Vad det gäller är vad som händer med överbliven syra, för man får aldrig bort alla molekyler med tvätt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #716
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Med rostomvandlare så behöver man inte tvätta bort syran. Sen vet jag inte vad som händer om man inte tvättar bort rostätare? Saltsyra kan verka bra tills man inser att det är salt i .

    Dom har redan börjat sopa rent lite här och var i stockholm men man vill ju helst undvika gruset så gått det går. verkar som de större vägarna är rätt fina, vet inte riktigt varför då jag tror de flesta är osopade, kan ju vara så att gruset flyger åt sidan pga hastigheten? Får se om nästa vecka KANSKE blir premiären annars blir det nog veckan efter om inget konstigt händer, tex snö eller något annat.

    Kan man polera glas? Har nämligen 2 områden på glas rutan på passagerarsidan och förarsidan. De 2 områdena med repor är på samma ställe på båda sidor så det verkar som det är något i dörren som repar rutorna? kanske beror på att listerna är rätt slut och då slår glaset i något i dörren som repar dom när man vevar dom upp och ned? Kan man få tag i nya fönster lister?
    P_20240324_012420.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  17. #717
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Det har åtminstone funnits rostätare att köpa som innehållit saltsyra, jag vet inte om det fortfarande förekommer. Och ingen sådan produkt skulle jag medvetet använda på bilplåt - resultatet min pappa råkade ut för var att rosten återkom snabbt och det dessutom började rosta friskt i närområdet.

    Det jag ursprungligen ville ha fram var just att fosforsyra är den lämpligaste substansen för rost borttaging eftersom man inte behöver vara överdrivet noggrann med resterna från den då de har en (till skillnad från t.ex. saltsyra) har en känd skyddande långtidseffekt.

    Sedan måste man förstås rengöra ytan så mycket att nästa lager fäster ordentligt.

    (Det finns olika produkter från olika tillverkare som blandar och ger med vilka syror de använder i produkter de kallar rostomvandlare och rostätare, så jag brukar läsa innehållsförteckningen/säkerhetsdatabladet för att se vad de egentligen innehåller, det finns produkter med båda namnen som innehåller fosforsyra, och likaledes varianter av båda som inte gör det.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #718
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Ja finns en del olika med olika mängd och syra sort i. Jag tror att det är bäst att testa själv vad som fungerar. Eftersom alla gör på sitt eget sätt kan resultatet variera.
    Jag som exempel är inte rädd att linolja det mesta och det är kanske något som inte alltid passar men något jag säkert skulle kunna glömma att nämna för det är för mig en självklarhet. Det skulle definitivt kunna få resultatet att variera.

    Det är nästan alltid bättre att göra någonting än att inte göra något alls. I värsta fall så kan man lära sig av misstagen man gör tills det blir rätt.

  19. #719
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Jag ska torka av motorn lite mer och tänker sedan ge mig på inredningen som jag tror kan bli ganska fin nu när allt mer eller mindre är på plats. Det jag skulle vilja ha är riktiga gummimattor till bilen. Finns det några vettiga att få tag på? De flesta verkar bara ha tygmattor och dom gillar jag inte av flera anledningar. Finns dom dessutom i original stil så är det ett stort plus.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  20. #720
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Har tvättat bilen lite mer under motorn och linoljat mer. Även kikat lite på vanliga läckpunkter. Vanliga som läcker lite brukar vara: Mellan låda och motor, topplockspackning, ventilkåpspackning. vanliga som brukar läcka mycket mer: Vevaxeltätningar, O ringen till oljepumpen, styrservot, drivaxeltätningar. Var lite blött nu när jag kollade under igen och det verkar som det kommer från ett ställe, eller där det verkar vara rätt vått.

    Dessa bultar är ganska högt upp på motorn då motorn sitter "på sniskan" i denna bil. Dom är blöta, vad finns det över dom?
    P_20240327_155925.jpg

    Servot känns som en god kanditat det med.
    P_20240327_160400.jpg

    Där har vi Ventilkåpspackning eller topplockspackning som läcker lite. Exakt sådär var det på volvon att det sedan rann längst med motorn bak och mynnade ut mellan låda och motor.
    P_20240327_180235.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •