Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: En Rubinröd SAAB 9000 CS 2.3T 1993

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -

    En Rubinröd SAAB 9000 CS 2.3T 1993

    Hej.

    Jag har nu införskaffat mig en Saab 9000 CS som jag inte kunde låta gå.

    Den har i skrivande stund gått 19 700 mil.

    Jag är 3e ägaren. Farbrorn jag köpte den hade ägt den sedan 94

    Bilen verkar rätt fräsh. Det jag vet är att skärmkanter bak är bytt till ny plåt. Det verkar riktigt gjort dock behöver lacken ordnas bättre.

    Jag startar tråden för att dokumentera det jag gör samt hoppas på få lite tips kring vissa frågor. Är rätt snålt med 9000 i min omgivning och jag är helt grön på dom faktiskt. Enbart kört 9-5, 9-3 or.

    Jag känner att jag vill piffa upp den lite, kanske kräma ur lite mer effekt. Har inga planer alls på att "förstöra" den och den lär inte rulla många mil per år. Finåka bara. Hålla milen nere.

    IMG_20220906_183922_377.jpg

    IMG_20220906_183933_424.jpg

    Kommer fler bilder på bilen. Den står just nu i garaget för den började läcka kylarvätska vilket visade sig vara en packning till en givare på kylaren som var sönder..

    Det jag funderar nu över är.. Vad gör man med en sådan här bil?


    *Det är en saab så självklart vill jag skrämma upp motorn lite. Denna har en såkallad långmotor som jag förstått. Maptun verkar ha möjlighet att chippa den till runt 280hk iaf, håller dom bra för det? ska ej busköras men man vill ändå ha lite att ta av. Har lite svårt att hitta koppling till denna. Är det svårt att få tag på ?


    *Om jag kollar på Aeron från samma årgång. Den verkar vara nedlackad i bilens kulör där denna är grå/svart. Skulle det vara något för denna? Vad för fälgar tror ni gör sig fint på en sådan här? Aero fälgar från 900/9000 ser riktigt bra ut men huva va dyrt dom går begagnat. Alternativ??

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SkrotSaaben den 2022-09-09 klockan 16:32.

  2. #2
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Vad man gör ? man kör!

    Tycker 9000 är den körgladaste saaben

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2022-09-09 klockan 21:03.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 467
    Den ser riktigt fin ut. Grattis till fyndet. Jag skulle hålla den i orignalskick så långt som möjligt. Jag lånade en 9000 2.3T ca 1991-1992 från Saab i Hammarby. Väldigt kul bil att köra. Den måste ha haft många fler hästar än de 200 som specen sade. Var nära att hamna i räcket på Värmdövägen. Vridmomentet var imponerande. Ingen av mina 9-3 Aero är i närheten av en original 9000 2.3T (utan Aero).

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 727
    Medlem#
    4458
    Jag hade en nästan identisk 9000 för många år sedan. CSE -93 med samma rubinröda färg, men motorn var en 2,0T istället. Grå skinninredning. Älskade den bilen. Tyvärr blev den stulen och körd genom ett skyltfönster. Det blev en massa småskador runt hela bilen. Lite bubblor och massor av repor. Det blev inlösning på den. Den hade blivit alldels för dyrt att reparera...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Kul med svar, intressant.

    Rätt torrt runt motorn.
    Man kan se en spricka i övre motorfästet. Jag har en ny sådan påväg.





    Kamkedja verkar bytt vid 9000mil enl servicebok.

    Dörrar ser rätt fina ut. Lite rost som synes höger fram men verkar vara ytrost. Det ska jag ta tag i senare.





    Vet någon om listerna under dörren finns att köpa nya? Eller finns liknande att få tag på?

    Söker även list till stötfångare fram och bak (den i krom)





    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

    9 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SkrotSaaben den 2022-09-09 klockan 20:00.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Problemet brukar inte vara listerna, utan vad de döljer. Kontrollera också att du har gummipluggarna () i botten av dörrarna, de behövs för att hålen inte ska rosta i kanterna.

    2.3T är också första årsmodellen med Trionic (T5.2, som endast fanns på 2.3T): https://www.youtube.com/watch?v=-KgH6WT1paU

    Den har inte heller momentspärrar på 1:an och 2:an vilket senare årsmodeller har, så om man vill dra iväg med kontrollerat däcksgnissel kan man skapa det på några hundradelars sekund så länge man har vajergas - känslan av kontroll är helgjuten.

    En uppenbar och enkel uppgradering är att byta switchpacken (elhisswitcharna) till lyftarmodellen som kom -95, den passar nästan rakt av, men man måste kasta om sladdarna mellan pinne 1 & 2 resp 13 & 14 annars blir upp och ner omkastat till bakre hissarna (man kan kasta om pinne 1 & 6 i båda switharna bak istället om man vill det, men då stämmer inte färgerna med nyare scheman). Urstiftningsverkyg t.ex. BGS CE-91 (finns i sats hos biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...-st-2000031403 - har dock bara haft nytta av CE-91 och CE-56 i den satsen) - finns enklare varianter också, då du måste ha ett riktigt urstiftningsverktyg om du ska kasta om dem under switchpaken, det är för trångt för att komma åt med instrumentmejslar.

    Träpanel är trevligt, brukar åka förbi några om året på Tradera med ojämna intervall för några hundra till uppåt tusenlappen beroende på skick.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Håll koll på rosten (och åtgärda) i framskärmar och hjulhusen bak.
    Dom flesta felen på 9000 är kallödningar, lätt att fixa för det mesta.
    Sen är ett steg 1 fint att ha och man kan om man vill konvertera till E85 enkelt.
    Kul att det är fler som försöker hålla liv i 9000.
    Dom syns ju sällan även på bilträffar. (även Saabs egna).

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Funkar fjärrlåset ? det är väl annars ett av de absolut vanligaste felen känns det dom ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Finns inget fjärrlås på denna

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 727
    Medlem#
    4458
    Det låter märkligt. Det såldes väl inga 9000 utan fjärrlås? Iallafall inte -93...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Alltså fjärrlås. Ett fjärrstyrt lås (dosa med knappar) ?
    Jag har inte hittat någon sådan dosa bara enkla nycklar.


    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 727
    Medlem#
    4458
    Ja, jag tänker nog mer på centrallås. På 9000 så var väl fjärrlås en funktion genom ett larm isåfall. Har bilen larm så finns det även fjärrlås. Utan larm så är det bara centrallås utan fjärrstyrning. Rätta mig om jag har fel.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Ja, en så kallad "groda" på just 9000, separat från nyckeln, det är ju möjligt att det ska finnas men du inte fick med någon då.

    ..Om det nu var standard, vilket jag inte vet om det var..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Grodan (som även Opel använde) kom först -95, det var till första versionen av "Saab-larmet" med 16-pol kontakt, bilar innan detta saknar larmförberedelse om de inte ha US kabelstammar (och US-varianten är ett larm utan fjärr).

    -96 kom samma larm i 25-pol utförande, samt den med immobilizer (vilket blev lagkrav i Tyskland -96) och en annorlunda 25-pol kontakt. Det är alltså två helt skilda familjer av larm (och en del skillnader i kabelstammar), men går inte att se skillnad på utifrån - om man försöker starta med tjutande larm så går startmotorn bara på den med immobilizer.

    Alla svenska 2.3 turbo (inkl 2.3t) hade immobilizer som standard, övriga var det option på. På skroten så har runt hälften av övriga med grodan immobilizer. Ingen av dem är enkla att eftermontera på tidigare årsmodeller.

    På en Svensk -93:a så får man göra allt för hand, men det kan finnas ett (oftast trasigt Touch-guard) eftermonterat larm - min -93 hade spår efter ett Patriot-larm.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    F.ö använde även scania grodan som fjärr, vilket jag blev upplyst om när jag körde 9000 till ett bröllop en gång och började prata med någon annan bröllopsgäst som körde scanialastbil

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    En annan trevlig sak med en 2.3T -93 (utan TCS) är att nästan alla tidigare problematiska system är uppdaterade (ABS, låssystemet och Trionic), och den har inte plastdreviet för hastighetsmätaren i växellådan (som kom -94, bara i manuella lådor).

    Det enda uppdateringen av betydelse som saknas av vad som finns i 96-98 som man skulle vilja ha är den nya EDU:n som kom -95 som även sköter fläktstyrningen för motorn - temperaturen vinglar en hel del i varmt väder annars, och termostatkontakten i botten av kylaren som är ett litet sorgebarn eftersom den sitter så utsatt försvann - det är vanligt att det kommer in smuts i de vattentäta kontaktdonen så de inte tätar i samband med byte av termostatkontakten med result att en eller flera kontakthylsor i kabelstammen ärgar sönder (Saabs reparationsmetod är att man byter till ny hylsa med sladd och skarvar med en vattentät crimp med krympslang).

    Jag har stoppat dit AC-fläkten för varma marknader i min, hjälper en hel del att hålla nere kyltemperaturen varma sommardagar - var standard i åtminsone södra USA, man behöver ett begagnat fäste därifrån för att montera, elen är fördragen.

    -93 med airbag saknar dock rattjusteringen som kom -95, men den bör gå relativt enkelt att uppgradera om man har en bil att plocka delar från, rattkonsollen är densamma och Saab återanvände en hel del artiklar från rattjusteringen utan airbag för tidigare modeller - osäker på om den exta vajer vid rattkonsollen som airbagbilar har förändras på något sätt -95 i samband med detta.

    Sedan har -93 en del saker som försvann -94 ("tacka" Keith Butler-Wheelhouse för det), som

    - Sidobackljusen (saknas i enklare modeller) - detta bryter mot ECE-reglementet och därför utverkade Saab dispens (9000 är nationellt godkända bilar upp t.o.m. -95), så det bör vara helt lagligt att eftermontera dessa i just 9000 -93 (om någon övernitisk bilprovare skulle få för sig att klaga). Dessa är guld värda i mörka utrymmen.

    - Motoroljenivågivare (ej B202i)

    - (Första halvåret) Belysning i främre bälteslås (grön LED, men det är svagt och syns bara i rejält mörker - men det är också bara då man kan behöva ljus för att hitta låset)

    - Dux-säten bak (den dröjde dock kvar ett tag för läderklädsel, har inte lyckats utröna exakt hur länge och var olika för olika inredningsfärger)

    - Motorrumsbelysning som standard (även om den inte har kvicksilverbrytaren som satt 88-90 som stänger av automatiskt när man stänger motorhuven - går enkelt att byta om man råkar hitta någon på en självplockskrot, men dumt att nämna att den innehåller kvicksilver för skroten...)

    Dessutom så går det att montera DCC (varianten för 90-91, men fungerar upp till -94) som kan visa medelhastighet (och mometan exakt hastighet 3 minuter när man nollar körsträckan) samt styra parkerningsvärmare (bensin och el) - men ev fjärrmaövrering får man tänka ut själv... Dock är denna hyfsat svår att hitta, den utgick som ny reservdel redan -93, men till skillnad från SCC så lägger inte ljussensorn av vid hög ålder (de som gått sönder som jag sett har uteslutande vara mekaniska problem med knapparna). Kanske hade din bil (den något poänglösa) SCCn från början, och nu bytt till den (snyggare) analoga klockan just av denna anledning, eftersom ljussensorn i den inte heller brukar lägga av.

    8 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Informativ och intressant läsning. Tack.

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk
    Senast redigerat av SkrotSaaben den 2022-09-10 klockan 19:41.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Jag har visserligen ett larm med GPS som kan ringa vid larm, men jag har också en sådan här som jag använder när jag parkerar på ställen där jag inte helt litar på omgivningen:

    disklok.jpg

    En stor fördelen med denna är att den inte går att ta av genom att såga sönder ratten, vilket händer ibland med vanliga rattkryckor. Det är också övertydligt för biltjuven, speciellt med den gula varianten (finns ingen röd), att det kommer att bli problem innan han försöker ta sig in i bilen.

    Det är tyvärr inte särskilt svårt för en biltjuv att öppna dörren med standardmetoder, och även om man löser det problemet så kanske kommer tjuven att tro att det går och orsaka skada. Bättre då med ett Disklok så man minskar risken att någon försöker.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Idag på fm tog jag och bytte höger dimljus fram, då fästena på gamla var sönder.

    Om inte det var jobbigt nog ( jättejobbigt att komma åt skruvarna på ovansidan??)

    Så lyser inte något ny trots nya lampor.

    Kollade med multimetern och får ingen ström from till kontakten nere vid lamporna heller.

    Har ström uppe vid säkringen när dimljus knappen är intryckt i bilen.
    Jag hann inte mer idag för jag måste jobba i em.

    Alltså, tändning påslagen. halvljus på och dimljus knappen intryckt. ingen ström nere vid lamporna, Ingen ström med helljus på heller.
    Jag har inte kolla upp relän ännu.
    Vilket är det?

    Har någon tips på hur jag går vidare?

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Det är två säkringar, en för styrkretsen och en för kraftmatningen, har du kollat båda?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Aero 1993
    Av Psyksten i forum Projekt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 00:29
  2. Diagnosverktyg 9000 1993
    Av roian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 14:55
  3. Saab 9000 CD 1993 2.3 Shweden D. Russia
    Av Shweden i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 04:31
  4. Saab 9000 koppling vad kan man ha? 1993
    Av pallander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 11:41
  5. Saab 9000 1993 Trim
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •