Jag har bara en enda egen erfarenhet av att slå under tanken. Den gången på en kollegas ng9-3 2004. Den gången lyckades det. Inget vidare statistiskt underlag. Jag tror att det är som du skriver. Tändningen på så är relät på och det bör gå att höra om pumpen hoppar igång av rörelsen som blir av slaget.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Vad är nyttan med detta? Pumpen är ju fortfarande trasig.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Sant! Den kan vad jag förstått fungera en kortare tid men det är ju såklart inget att lita på.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Precis! Det är mera som en nödåtgärd om man står långt från verkstad, eller som i detta fallet, som en diagnostisk åtgärd.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Såklart ingen permanent lösning, men tänker att om det lyckas så kan man ju vara 100% säkert att det är just pumpen som är dålig.
Och i just detta fallet kan jag ju äntligen få kört runt växellådan en stund så jag kan skölja klart med ny olja Vet inte om det kan vara skadligt att den står en tid osköljd med MTF0063, även om den står stilla?
I nuläget bör det vara prio 1 att fokusera på att kunna starta motorn. Lyckas inte det har man ganska liten nytta av växellådan. Dvs ju snabbare bränslepumpen är bytt och motorn kan startas, ju snabbare kan fokus flyttas till växellådan.
Vid byte av bränslepump kommer man åt kablaget. Så man kan ju passa på att mäta upp att det finns spänning på pumpen. Då vet man att kabeln är ok och verifierar att pumpen är trasig.
Kolla på forumet om hur bytet går till och vilka verktyg som behövs. Det finns info här på forumet. Sök, så hittar man t.ex.:
Hur få loss plastring som håller bränslepump på plats?
Verktyg till plastring vid bränslepump? OG9-5
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Fast eftersom du ändå ska ha upp pumpen så är det väl bättre att försöka ruska om den uppifrån?
Se bara till att du vidtar försiktighetsåtgärder när/om du lossar slanganslutningarna (kila hakarna och bänd upp anslutningarna med flatmejsel i underdelen, dra inte i toppen för då är det stor risk att sabba anslutningarna).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Vad innebär "kila hakarna"?
Ny pump är beställd, men ska ge ett försök att knacka lite uppifrån ikväll (och kolla så att det finns spänning vid pumpen). Att knacka med en planka under tanken hjälpte inte alls.
Testade att mäta spänningen på säkring 19 när jag slår på tändningen, och det verkar bara finnas spänning på den typ en sekund när nyckeln vrids till läget innan start, sedan 0V. Låter det normalt? Har för mig att jag brukar höra pumpen surra 2-3 sekunder normalt sett?
Se till att nåt spänner ut hakarna försiktigt(!!) och sen lirkar du loss anslutningarna.
Jag grundade med 5-56 ner i hålen ett par dagar innan, oklart hur mycket nytta det gjorde men jag inbillar mej att det hjälpte
Jag gjorde det även på den beggade armaturen jag skulle montera.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det är inte alla pumpar som hoppar igång när man knackar på dem, det beror på hur illa det är med pumpen (det finns sådana där hela kollektorn havererat så att det är lösa kopparbitar som hänger). Så jag skulle inte ägna lägga någon energi på att få den att ge en sista dödsryckning.
Det är bara spänning på pumpen någon sekund när man slår på tändningen ja, det är alldeles säkert normalt beteende du ser. Finns även annan logik i när pumpen går, under vissa omständigheter kommer pumpen inte ens att gå när man slår på tändningen. Eftersom du sett 12V där överhuvudtaget så kan du nog utgå från att det är rätt.
En normal billig multimeter är f.ö. inte snabb på att reagera på spänningsförändringar, en noggrann ADC blir dyr om den ska bli snabb också.
- - - Uppdaterad - - -
Jag tror inte att 5-56 har så stor betydelse, det som kraften att få upp dem kommer ifrån är att O-ringarna måste komprimeras när det ska ur sina spår. Har aldrig använt något smörjmedel när jag plockat ut nipplarna.
Här är länk mitt inlägg om hur jag plockar upp nippeln i din gamla tråd med bensinpumpsbyte http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1549352
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det behövs nog 5-56 eller WD40 på dom o-ringarna brukar vara snus torra.
Och fetta in dom innan montering av den nya pumpen.
5-56 eller WD40 är inte alls avsett till gummi och plast (beroende på material blir det trögare istället), utan det som smörjer och hjälper plast/gummi är silikonolja, gärna i sprayform, finns till bra pris t ex på Biltema. Gjorde stor skillnad på mina nipplar och jag smorde sedan med silikonfett innan återmontering om man skulle behöva lossa igen.
Vanliga smörjmedel och fetter kan beroende på typ bryta ner gummi och plast, eller göra att det krymper/sväller. Silikon har inga sådana effekter.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Fast nu är ju dessa O-ringar avsedda för ett bränslesystem och tål därmed såväl bränsle som olja.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nu skrev jag mest utifrån vad som smörjer gummi och plast bäst och jag kan inte se att ditt påpekande ändrar på det faktumet, men även jag hoppas att Saab valt material som tål bensin i bränslesystemet.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Jo, rent allmänt bör man undvika olja på gummi, men nitrilgummi som jag gissar dessa är gjorda av ska ju per definition klara olja.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Äntligen är pumpen bytt och bilen startade direkt, så nu kan jag återgå till växellådssköljningen
En liten fråga angående bensinpumpens plastring. I Haynes står det att man ska smörja den med ett tunt lager syrafritt vaselin. Upptäckte det efter jag börjat skruva dit den, eftersom jag tyckte det gick trögt och pumpen ville vrida sig med ringen hela tiden. I brist på "verkstadsvaselin" så strök jag på ett tunt lager vanligt vitt vaselin från Apoteket, och då gick det mycket bättre att spänna fast ringen och pumpen följe inte med utan stannade på rätt markering.
Kan det vara någon fara med vanligt vitt vaselin för hudanvändning? Tänker att det är ju plast så det bör ju vara mer förlåtande än metall som kan börja rosta t.ex? Det enda som står på innehållsförteckningen är petroleum.
Jag tror det flesta vaseliner är syrafria faktiskt, det borde vara ok.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag använder vitt vaselin, klövervaselin eller någon billig Lidl-sort när jag fettar in batteripoler på saker som ska vara utomhus, för att förhindra korrosion. Aldrig märkt att det korroderar metall eller påverkar plast, utan bara gör att det blir bra kontakt året runt.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Jag kör med denna..
https://www.biltema.se/bilvard/bilun...ray-2000044246
Så jäkla smidigt när man kan spruta in den direkt i kontaktstycken osv.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01