Det var väl riktigt bra!
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Hoppas det är inskrivet att dom fortfarande ska tillverka delar till våra gamla Saabar.
Annars blir man väl tvungen att åka till Hedin Bil och köpa ny bil eller.....
Jag är inte så säker på att det är bra, men men, man får väl hoppas.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det är alldeles säkert en del av Hedins tanke.
Men helt fel behöver det inte vara med en fristående privat ägare. Jag menar går det för Orio att tjäna pengar idag med nuvarande verksamhet är det positivt för Hedin att ta över en verksamhet som ger vinst. Då behöver de inte lägga ner den direkt.
Men hur länge till de kan tjäna pengar på Saab-grejor kan man ju undra. Det går säkert att få högre vinst på delar till tex Mercedes, Porsche, Land Rover och Corvette. Så hur länge Saab supportas kan man verkligen fundera på.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Hedin äger även Klintberg&way,Drivezon,Norrlandcustom som också håller på med reservdelar till fordon fast amerikanska. Om det är bra eller ej får nog framtiden utvisa . Inga kinesiska ägare iallafal.
Nja Hedins bil är väl det sämsta skitaktör som finns på marknaden.
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Fast vad jag förstår saken ska hedin äga orio. Inte ta över det själva. Men det får väl framtiden utvisa vad som händer antar jag....
Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek
De kanske är intresserade av lagerhanteringen av reservdelar.
Skickar alla Saab delar i skrotlådan och fyller upp med reservdelar till sina egna märken.
Vem vet.
Nu ska man kanske inte döma hela Hedin-gruppen baserat på några enskilda handlare, men de Hedin-handlare jag behövt besöka (är iof några år sedan senast) har inte direkt framkallat känslan av att vilja komma tillbaka som kund igen... Om det är enskilda handlare som har en trött inställning till allt som inte är nybilsförsäljning eller om det är en genomgående företagskultur låter jag vara osagt, men magkänslan när nyheten kom var inte direkt av positiv karaktär...
Visst finns det något gott i att någon annan än staten tar över ägandet, men sen får tiden utvisa om Hedin är rätt aktör...
Senast redigerat av Echonator den 2022-06-10 klockan 19:02.
Saab 9³ Aero Coupé -01
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag har "bara" dåliga erfarenheter av två enskilda Hedin-handlare så det är säkert enskilda oberoende händelser som politikerna brukar säga
Detta gällde inköp av reservdelar. Konstigt nog så har mina bekanta som köpt nya bilar av Hedin samma dåliga erfarenheter. Säkert bara slumpen utan samband där också. Vi får hoppas på det bästa när det gäller hanteringen av Orio.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Just delar och vätskor till amerikanska bilar har jag handlat en del av Hedin. Sällan billigast, fast det har hänt. Men alltid bra service och grejor. Där har jag inget att klaga på.
Nu skall man väl inte dra alla Hedin över en kam, generellt sett. Det finns säkert bättre och sämre hos dem som hos alla.
Är Hedin sämre än andra stora kedjor?
Att bilverkstäder inte gör jobbet ordentligt är tyvärr alltför vanligt. Kanske är sådana som hänger här kunniga överkänsliga perfektionister med högre krav än genomsnittlige verkstadskunden. Jag är verkligen inte ensam på forumet som anser att det blir bättre att göra jobbet själv. Om det skall bil gjort (riktigt). Då blir det lätt att man tycker verkstäderna är dåliga. Fast det egentligen är de egna kraven som är (för?) höga. Jag vet inte. Men man undrar...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det är verkligen inte för höga krav att begära att verkstäderna ska utföra allt arbete som dom tar betalt för vid en service. Det har gjorts många undersökningar under flera decennier av verkstäder och det är alltid en minoritet som har lyckats göra allt rätt. Ibland kan man tycka att preppade fel för test är lite udda och osannolika men allt som står på de långa listorna över vad som ingår i en service ska ju kontrolleras. Dom glömmer aldrig att ta fullt betalt. Det är synd om de som sköter sig men hela branschen har ett i många fall välförtjänt dåligt rykte.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Extra trist är ju att de verkstäder som sköter sej och inte tar genvägar får högre priser (eftersom dom inte vinner tid på fusk), vilket gör att kunden som bara jämför priser (eftersom han inte vet kvaliteten) väljer dne fuskande verkstaden, vilket gör att den seriösa får svårt att klara sig.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nu gissar jag bara men jag kan livligt föreställa mig att hedin söker bra logistik. Kanske centralisera sina lager och få det på ett ställe. Får man då saab med på ett hörn som går med vinst och man kan få mer vinst så tror jag inte de tänker peta så mycket i verksamheten i sig. Men visst, allt kan ju hända.
Man kan hoppas på att dom expanderar Orio med övriga reservdelar till andra bilar
så att det blir en stark Mekonomen/Autoexpert konkurrent.
Jag kör MB (Efter 10 SAAB'ar från 1979-2001).
Skulle kunna posta långa trådar om vissa Hedin-anläggningars "kundvård". Det gäller självklart
inte hela koncernen men illa nog den dagen man råkar ut för tråkigheter.
Frågan är om inte många ÅF idag har problem med att få verksamheten att gå runt.
Ett problem hos i alla fall Hedin är att man har en lönesättning som premierar de som snabbt
gör jobb som vanlig service, dvs. olja/filter, etc. De som skall ta hand om problembilar har genom
detta accordsystem sämre ersättning. Inte svårt att gissa hur attraktivt det är att få ta hand
om ett objekt med intermittenta fel någonstans...
Hedin hade i alla fall för några år sedan 15% extra påslag på reservdelspriserna till Mercedes
jämfört med Tyskland. Generalagenten vet om detta och gillar det inte, men Hedin är en så
stor ÅF att man inte kan göra något åt saken. Som tur är finns internet och det går att
köpa reservdelar från Tyskland direkt om man mekar själv.
Jag vet inte om "varningsklockorna ringer" men Ni som behöver SAAB-delar skall nog
hålla ögonen öppna inför eventuella prisjusteringar framöver...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Av alla bilar jag ägt så har mercedes varit det märket med ABSOLUT dyrast delar, det var rent LÖJLIGT dyrt.. ..Det var förvisso inte hos hedin utan philipssons..
Men iaf, just det med att de som sysslar med felsökning missgynnas är ett vanligt problem hos alla verkstäder, vilket gör att dessa slutar och tar andra jobb istället,
vilket gör att verkstäder generellt sett bara innehåller folk som kan göra service och byta delar som datorn säger åt dom att göra.
Att vara duktig på felsökning och problemlösning är helt enkelt inte något som premieras ekonomiskt hos bilverkstäder (i allmänhet), men dne typen av människor
är eftertraktade i många andra yrken och kan tjäna mycket mer pengar där, vilket gör att dom försvinner till andra branscher.
Så jag vet inte om jag tror det är ett generellt problem hos just hedins, det är nog branschspecifikt..
med det sagt har jag inga egna erfarenheter av hedin bil alls.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01