Gött!
Robban gar väl en "vanlig/enklare" dyno, likt den Ärtan hade tidigare.
Har PPF gjort sig av med tidigare versionen, eller var den upptagen?
Nu har de två bänkar? En nav och en rulle?
Kul att se att det lirar än bättre nu!
Gött!
Robban gar väl en "vanlig/enklare" dyno, likt den Ärtan hade tidigare.
Har PPF gjort sig av med tidigare versionen, eller var den upptagen?
Nu har de två bänkar? En nav och en rulle?
Kul att se att det lirar än bättre nu!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Nordic har Dynapacks som är hydrauliskt styrda, har sin för- och nackdelar det med, men så länge man inte mäter jätte låga effekter där så är det hyffsat exakt!
Enligt Ärtan är dom riktiga effektmördare på låga 250hk och neråt sedan på riktigt höga effekter så skenar dom istället för att hydrauliken blir för klen och visar för högt.
PPFs förra navdyno är inte kvar längre. 2020 sa Ärtan att det var den mest konsekventa dyno dom haft.
Dom har 2 dynos i samma lokal som motorverkstan, navdynon mot huvudlokalen och rulldynon i andra änden.
Återstår att se om man ska köra bilen något mer i bänk någon annanstans med lämpligare dyno till dessa små effekter eller bara njuta av bilen
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Tog faktiskt nu och räknade på fyrans växel där effekten peakar vad medelhjulhästarna blir inom det spannet. Dynon visa uppåt 60hk och 60nm för lite vad jag kan komma fram till!
170-180km/h 1.11 sekunder. 1740kg, kördes på full tank och alla vätskor i topp samt med lite annat bråte med i bilen.
Dragkoefficient på 0.31cD
frontal area 2.596m2 vad jag kunnat få det till.
Luftmotstånd och drag för medel inom 170-180km/h räknat på 185km/h slukar 88 hjulhästar i medel.
Accelerationen med medel på 0.255 g-krafter över dessa 10km/h på tiden med 1.11 sekunder blir 284 medelhjulhästar utan några motstånd.
Så redan i att ta allt utom rullmotstånd och vissa antaganden så ligger bilen och peakar runt 372whp i medel runt 5500rpm. Det är 460-490hk i motorn eftersom vi inte vet hur mycket däcken ligger och gnider sig mot asfalten även på fyran då detta är vinterdäcken med.
Funnit att oftast 250hk modellerna bland annat (239hk i verkligeheten) lägger sig runt 195-199hk på rulldynos även vid låga miltal på motorn det är inom 17-20% förlust rakt av på vanliga saab 17'' med vanliga gatdäck.
Jag måste leta mig till en annan dyno omgåendes med bra noggrannhet inom området
Senast redigerat av Artursson den 2022-11-03 klockan 11:35.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Nu var bilen bänkad i en dyno man kan lita på!
Låt mig introducera ett mycket perfekt TD04HL-19T 6cm2 effektregister med mycket kraft bakom sig hela vägen!
IMG_20221114_112209.jpg
IMG_20221114_105302.jpg
Tog mig tiden igår och satte pappavagnen i dynon hos Oscar på Ogge Racing/021 motor AB i Salbohed.
Den fick heatsoak:a till 30°C insugstemp och luftfuktigheten låg kontinuerligt på 95% vilket gynnar inte en på något vis att göra effekt då det tar värme från förbränningen och segar ner förbränningstiden. Samt lät tändkurvan bli orörd i rådande omständigheter.
Nu kördes väder och temperatur helt okompenserat med i dynon av diverse anledningar. Bilen är sin egen väderstation, men minus kan inte kompensera mot luftfuktighet.
406hk/535nm på naven med laddtryck rampandes från 1.2-1.35bar och 1500mg/c luftmassa som mest vid 5000-5500varv.
Sedan tappar bara ~20hk från peak effekt till 6300varv
~460hk/600nm i motorn lite drygt i dessa dåliga förhållanden beroende på hur man väljer att räkna och kan ju ses som det minsta den kan göra. Utan tvivel ett antal hästar till när det är torrare luft.
Jag räknade ut att motorn svalde upp närmare 8ml vatten per sekund över 5000 till 6300varv, vatten är lite svårt att antända när det är ca 44ml bränsle per sekund det blandar sig med. Alltså nästan en femtedel vatten
/Joel
Senast redigerat av Artursson den 2023-06-30 klockan 11:17.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Grymt bra momentkurva!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Väldigt skönt med en bil som är stark hela vägen och finns mycket att ta av överallt så man kan dra ut och även växla tidigt om man vill
Gjorde en liten dynovideo och la upp på youtube: https://youtu.be/sT79SSfnEaA
Hursomhelst är helnöjd med resultatet, enligt vissa mätar denna lite lägre än andra bromsbänkar hos kända aktörer med
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Fina kurvor med mkt medeleffekt o moment.
Trodde till viss del att fuktig luft hjälpte till lite men det klart för mkt dämpar väl effektiv förbränning av bränslet.
Gamla 9000 med trionic 5 gick ju bättre råkalla höstdagar. Har själv ägt ett par.
Fuktig luft är specifikt bra på bensin till viss del för att hjälpa ta bort knackförhållanden till ganska stor utsträckning osv. Folk på T7 maskiner upplever att dom går bättre pga tändningen ligger då orörd och bilen har svårt för att knacka och får ut bättre repeterbarhet i prestandan. Men det kommer till en punkt då det blir för mycket och det sölar ner förbränningen samt stjäl för mycket värme så förbränningstrycket blir påverkat väldigt negativt.
På E85 finns det ingenting bra med fuktig luft då det inte behövs, desto torrare luften är desto bättre då vi ändå inte kan tillgodose oss med positiva sakerna från lite fukt som motverkar knack. Nästan så det går som bäst vid lagom hög insugstemp så inte turbon storknar och riktigt torr luft, påtagligt mer responsiv och allmänt aggressivare i följd
Ligger det redan nu på optimal tändning på E85 för rätt låg luftfuktighet så blir det som i detta fall 95% luftfuktighet så är förbränningscykeln så pass långsam att skulle behöva lägga på inom 1-3° tändning till i vissa sammanhang för att överkompensera felet av allt vatten i förbränningen.
Därför man också kan se detta som dom absolut lägsta siffrorna denna maskin kommer att göra med då tändningen går som optimalast runt 40-60% luftfuktighet
Medan man är inne på detta så kan man ju se hur illa egentligen många standarder för korrektion av effekt i dynos är gällande mot luftfuktighet då det inte finns ett bra sätt att kompensera för det alls då alla maskiner påverkas olika mycket beroende på design och omständigheter i setupen. Folk förstår inte mätosäkerheterna som också korrektionsstandarderna kan ge om det appliceras fel.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Det med "högre" insugstemp och fördel för E85 har jag oxå hört från initierat folk
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Lite torr luft för en gångs skull och verkligen torr asfalt, snart bryter man sig in under 10 sek gränsen!
Extrem repeterbarhet då det skiljer bara 0.02sek i båda riktningarna
Screenshot_20221119_111004_com.dragy.jpgScreenshot_20221119_111636_com.dragy.jpg
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Gillar effekt kurvorna, riktigt stiliga sedan verkar den röra på sig!
Till mitt garage: Garaget
Du växlar innan 150 är nådd på trean? Dra dit o växla för då lär du komma närmre 10 blankt.
Den rör på sig helt klart.
Provat fram och tillbaka, 10.20sek är nog det som verkligen är max som det verkar nu utan att lassa på mer vrid.
Drar jag ur den närmare varvstoppet är det svårare att få i växlarna pga motorrörelse och även om jag får till växlingen så blir det en tiondel långsammare tråkigt nog pga det sista på effektregistret.
Men detta kan ligga i att jag kör 16" med 55 profil nu, när jag når 6000varv är jag vid knappt 140km/h. Tror om jag hade haft riktigt lätta 18" med 40 profil hade jag nog kunnat vunnit en del av att hålla mig i rätt register eller växellåda med 3.82:1 slutdrev.
3.69 sek nu 100-150km/h och neråt 3.61 sek beroende på fäste, första repan så flög telefonen till baksätet och bidrog till att knasa till höjdmätningen så repan står som "invalid"
Screenshot_20221120_112839_com.dragy.jpgScreenshot_20221120_112624_com.dragy.jpg
Senast redigerat av Artursson den 2022-11-21 klockan 13:22.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Okej gett mig fan på att jag ska ta mig in under 10sek gränsen 100-200km/h.
Nu när det blev ännu kallare och torrare ute samt vinterdäcken bettar i bättre i kylan så bilen går otroligt bra trots att spjället stänger igen nu pga måste justera ner lite översläng i luftmassan så finns mer att vinna bara jag satt in tempkompenseringen 100% för laddregleringen. Sitter nog en 9.9x sek då!
Senast idag 100-200km/h på 10.07sek!
Filmad med Dragy appen så har telemetri också: https://www.youtube.com/watch?v=TezI...unchJoelRacing
414204-4046832-qLuv8L2GwdQ5NBUv.jpg
Detta med accelerationstider är en sjukdom när man har saker att mäta med...
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
414204-4046953-nSFiwdakgFAqx4aN.jpg
Nu så idag var den satt en hög 9a, ultimata målet nått med denna bil Dags att lägga ner och ta det lite lugnt med pappavagnen tror jag
För en gångs skull fullt fäste hela 3an och inte alls lika orolig i ratten.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Fränt!!! Jodå RL eller dylika utrustning appar är giftiga saker.
Ska nog slänga ur den ur bilen omgåendes och be frun gömma den så länge tills att andra bilen är redo!
Video på körningen: https://www.youtube.com/watch?v=_IKY...unchJoelRacing
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Litet missöde nu när den riktiga rejäla kylan kom och jag gasade lite som vanligt. Kylaren som varit med om sträckta topplocksbultar med mer tidigare sa upp sig men toppen sitter stumt i vanlig ordning och fick lov att kolla på ren vana.
IMG_20221215_155400.jpgIMG_20221213_202628.jpg
Antagande är att gaveln var på g oavsett för inte haft några problem med kylsystemet sen jag rev isär för några månader sen och fixade allt
Blir att fixa DO88 aluminiumkylare nu, börjar bli lite väl kittad brukis nu
Senast redigerat av Artursson den 2022-12-18 klockan 17:20.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
När du byter hårdvaran så borde pappavagnen bli stabilare och med en ökad tolerans avseende effekten.
Till mitt garage: Garaget
Definitivt är det så!
Kylaren är nog en av dom absolut sista sakerna jag inte bytt gällande motorn på denna bil så blir nog bra. Aldrig haft kylproblem heller oavsett vad jag gjort så intressant att se hur tempen på maskinen påverkas med DO88 kylaren och lika så ICn med då det flödar ännu mer över cellpaketet
Bara det inte blir för mycket kylkapacitet på vintern
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)