Efter bytet av katalysator, lätta omsvetsningen av downpipen och bränslepumpsbytet så gjorde sig gamla hederliga EXD topplocksbultarna sig kända.. Sträckte sig en del på 1500mg/c luftmassa uppåt 6000varv och vattenpumpen blev rätt otät i följd, men bilen var hysterisk Krävdes knappt ens 80nm för att ta ur dom och efterdrog dom i våras redan så troligen varit ett problem ett längre tag med att deras styrka är gången och ska hivas iväg som metallskrot. Mest troligen det som spökade förra året att dom började sträcka sig i följd av TD04HL-16G6 hyrbiden.
3 av pinnbultarna var brunkrämiga runt cylinder 3 så definitivt varit i kontakt med kylvätska där.
IMG_20220924_132951.jpg
Tur man hade allt liggandes och hade faktiskt ett planerat byte av allt följande redan på grund av oljeläckage från transmissionskåpan mot toppen.
Ny topplockpackning från Elring istället för annat skräp som tidigare brukades.
Riktiga ARP topplocksbultar med ARP ultra-torque fett.
Vattenpump med samtliga tätningar.
Samtliga ytor kollades så dom var plana(vilket dom lyckligtvis var) och rengjordes rejält.
IMG_20220924_135415.jpgIMG_20220924_135650.jpgIMG_20220924_185351.jpgIMG_20220925_143614.jpg
Nu är bilen kittad för banträffen 1a oktober, åka snabb båt på bana
/Joel