Är det inte backventilen som fastnat i öppet läge.
Så att den tappar trycket efter ett par timmar.
Är det inte backventilen som fastnat i öppet läge.
Så att den tappar trycket efter ett par timmar.
OK, det ska jag prova.
Om jag plockar ur alla tändstift kanske jag kan höra / lukta mig till om det är bensin i någon av cylindrarna?
Jag har också en endoskop kamera som jag kan skicka ner i cylindrarna och titta med..
- - - Uppdaterad - - -
Den har konstant dåligt tryck..
Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
9-5 2,3t EX59 T5 botten.
9-5 02 R.I.P
Varför krångla med separat pump och risken med otäta/fel slangtyp? Biltema har kvar komplett armatur för 1100kr (jag gav tusen 2015), bara att droppa in. Min är inne på sitt sjunde år, funkat perfekt, inklusive tankmätare.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Pumpproblem förklarar inte läckaget, så det bör utredas först eftersom det är ett klart identifierat problem
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag hde kört på e85 pumpen (om den finns kvar). De håller å man kan köra på e85 om man sen väljer göra det(om man har programstödet)
Jag har nu skaffat mig en egen bränsletrycksmätare som jag testade idag.
Ca 2,2-2,3 bar på tomgång, vid kraftig varvning (stillastående) är jag uppe och nosar på 3 bar en kort stund.
Jag hade hoppats att det skulle gå att koppla upp sig på bränsleslangen före filtret också men ingen av de adaptrar / kopplingar som följde med passade till detta ändamål..
Jag dubbelkollade att bränslefilret satt monterat med flödespilen åt rätt håll. Bränslefiltret är av märket Mahle, KL30. Det är bara på ett par månader gammalt.
Strömmätning över pumpen gav 5.15 A.
(Om du kopplar ur vakuumslangen till tryckregulatorn får du en exaktare mätning - då ska det bli prick 3 bar).
Märkligt att du bara får 5.15 A på pumpen - men tryckmätningen tyder på att det inte är något fel där. (Jag antar att du mäter med avslagen tändning.)
Dock är den intressantaste mätningen vid fullast (fullgasacceleration), men det beror på mätutrustningen om det går att genomföra.
Hur snabbt sjunker trycket efter att pumpen slås av?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag upplever ingen skillnad med vakuumslangen urkopplad (eller ihopnypt med en tång i mitt fall).
Fullgasacc är svårt att mäta då slangen är för kort. Däremot känns bilen pigg och acc:ar bra, inga misständningar eller liknande vid kraftigt gaspådrag.
Kan kolla hur snabbt det sjunker. Vad pratar vi för tid? Inom vilket tidsintervall är det intressant att mäta tryck-fallet?
Strömmätningen över pumpen har gjorts med tändningen avslagen.
- - - Uppdaterad - - -
Liten video här https://yadi.sk/i/NzvW6FkBnSvFnA
Det ska inte gå att se att trycket sjunker alls (utom marginellt direkt efter att pumpen stannat) om allt är korrekt, så det finns ingen korrekt tid. Trycket ligger kvar i månader eller år om allt är rätt. Hur snabbt trycket försvinner för dig ger förhoppningsvis en ledtråd om vad man ska leta efter.
(Nypa slangen fungerar inte för det här testet eftersom det inte finns ett flöde, den måste kopplas ur för att få till atmosfärstryck in till regulatorn.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag testade två gånger och fick ganska identiskt tryckfall vid båda tillfällena. Efter att enbart haft igång tändningen och sedan slagit av;
0 min 2,4 bar
3 min 2,2 bar
7 min 2,2 bar
21 min 2,0 bar
49 min 1,8 bar
Jag ska även kolla trycket med vakuumslangen urkopplad (jäkla pill att komma åt den bara).. återkommer med resultatet.
Nu har jag testat med vakuumslangen urkopplad, och det gjorde skillnad. Med motorn igång ligger trycket konstant på 2,6 bar. Rör sig inte när jag varvar.
En annan sak jag upptäckte nu är att precis när jag vrider på tändningen så går trycket upp till 2,8 bar för att sedan falla tillbaka till ca 2 bar efter någon sekund. Här är en video på detta
https://yadi.sk/i/lIJAOYMIELZDMA
Det är bra att trycket ligger konstant oavsett hur du varvar, det ska det göra och betyder att regulatorn reglerar, men det är dock märkligt att det inte blir högre - kanske är det inte riktigt rätt variant av bränsletrycksregulator (finns varianter med olika reglertryck - men enligt märkningen ska det vara en 3,0-variant)?
Det är inte bra med för lågt tryck i fuel-railen, men troligen är det Ok så länge du inte trimmar hårt, vid trim kan det hända att man bottnar ut max bränsleflöde så att kylningen inte räcker vid maxlast - och det finns ingen varning om detta inträffar. 15% bränsleadaption ska dock fungera, men det ligger obekvämt nära 20%-gränsen. Om det nu inte är tryckmätaren som har dålig precision, kanske går det att kontrollera mot ett däck med känt tryck?
Det är däremot potentiellt oroande att trycket sjunker så rejält efter några sekunder (när prime-ningen avslutas) - om du kör startmotorn, kommer trycket omedelbart tillbaka då (vilket det borde)?
Du skulle kunna prova att tjuvkoppla bensinpumpen (så att man undviker tryckfallet till 2,0 bar) och se om den startar snällare då.
Sedan, som jag läser ditt första inlägg verkar det ju som att den nya bränsletrycksregulatorn faktisk verkar ha förbättrat situationen.
Sedan, om du låter den stå över natten, hur mycket tryck är kvar då?
Senast redigerat av Långmilare den 2022-05-16 klockan 22:55.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Bränsletryckregulatorn är märkt med 3,0 bar.
Sammanfattning:
1. Bilen har inte varit igång på ett dygn. Jag trycker på schrader ventilen och det rinner ut ett par droppar, d.v.s. i princip inget tryck alls.
2. Vrider på tändning: pumpen går och trycket är ca 2,8 bar medan pumpen jobbar, sedan faller det direkt till 2,2 bar.
3. Kör startmotorn: Inom en halvsekund kommer trycket upp till 2,8 bar.
4. Motorn startar, tycker sjunker till ca 2,5 bar..
5. Varvar lite så ökar trycket tillfälligt.
Så något är trasigt. Du sak definitivt inte ha försvunnet tryck efter en dag.
Om du tjuvkopplar bensinpumpen (så den går hela tiden), fungerar starterna bättre då?
Jag tror du borde göra experimentet med att köra bensinpumpen en längre stund med tändningen avslagen och se om det hamnar soppa i cylindrarna via spridarna (du skulle t.o.m. kunna göra det med gående bensinpump - då borde det avslöjas på lukt om du gör en i taget).
Om det inte är spridarna (eller bränsletrycksregulatorn) så återstår backventilen.
Det finns även en variant av bensinpumpsarmatur (satt original på 1999-tidiga 2000) som saknade en backventil till injectorpumpen vilket resulterade att det kunde komma in luft i bränsleledningen inne i armaturen när tanken var nästan tom, men det bör inte vara ditt problem,finns en TSB om det, 234-2285: https://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/i...tml?bID=199297
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ja den startar bättre om man tjuvkopplar pumpen innan.
Jag tror det är backventilen.. Försökte ta ut den idag och det gick bra att få ur den ur pumpen, men inte från slangen.. Det var helt omöjligt.
Så jag ska ta hem en ny backventil, sen klipper jag sista biten på slangen och trycker in den nya..
Vad har ni för tips när man ska värma slangen för att få på den nya ventilen?
Värmepistol vill man ju helst inte använda på en soppaslang (!),, samtidigt är slangen för kort för att komma åt att stoppa ner den i en glasburk med hett vatten..
Om det hade varit en läckande spridare så borde väl bilen vara svårstartad när jag har hållit på och kört pumpen många gånger, i samband med mina mätningar osv? Dessutom borde det väl komma lite svart rök precis när den startar, då det borde vara en lite pöl med bensin i en av cylindrarna?
Om du tar för vana att sätta på tändningen några sekunder innan start varje gång så behöver du inte fundera på backventilen.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
När du plockade ur nippeln ur pumpen, kom det någon bensin då? Om backventilen var trasig borde det åtminstone droppa bensin där - speciellt om pumpen varit i drift så det fanns lite resttryck i ledningen.
Sedan när jag tittar på youtube-filmen så känns det ändå som att felet troligen ligger i regulatorn. Ett korrekt bränslesystem ska hålla kvar åtminstone 2,3 bar i 20 minuter, dvs. minska max 0,7 bar från nominella 3,0 bar - hoppet på 0,8 bar i filmen är oacceptabelt högt (men hoppet när pumpen stannar kan möjligen förklaras av backventilen).
Har du provat att tryckmätaren är korrekt (mot ett däck eller en annan bil)? För värden ligger så långt under vad Saab föreskriver (3,0 resp 2,3) så om det inte är allvarliga problem med tryckmätaren så tyder det på att regulatorn ger oacceptabelt dålig reglering. För mätningen med pumpen på kan inte gärna bero på annat än regulatorn (om ingen petat in helt fel pump i armaturen - det finns pumpar med inbyggd tryckreglering men en 9-5:a ska inte ha en sådan, och de är mekaniskt annorlunda).
Efter att funderat så skulle jag ändå rekommendera att plocka upp en originalregulator på skroten och testa med.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ditt bränsletryck är för lågt och förklarar nog startproblemen, du bör ha minst 3.0 bar eller strax däröver vid den mätningen. Bry dig inte så mycket om den där backventilen i nuläget, den bevarar bara bränsletrycket när du stängt av men den reglerar ej bränsletrycket på ngt sätt. BTR är ovanligt felande på dessa motorer, har man provat med en annan BTR begagnad eller en ny BTR och felet ändå kvarstår, byt bränslepumpen! Finns i.o.f sig ett bränslefilter med i linan också som skulle kunna vara igensatt men jag gissar starkt på att din bränslepump är dålig.
Ser att du bor i Knivsta, skicka ett pm om du vill ha hjälp med en referensmätning av bränsletrycket med en annan mätare. Går att köra bränslepumpen med tech2 för att mäta bränsletryck i fuelrailen och samtidigt testa hur BTR reglerar bränsletrycket med en vakuum/tryckpump inkopplad på BTR. Jag har dom grejorna.