Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Återkommande tänd airbaglampa OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Återkommande tänd airbaglampa OG9-5

    Hej!
    Lampan för airbag lever sitt eget liv.
    9-5 årsmodell 03.
    Kollat B0097 bälteslåset.
    Släcker och tänder sig lite hur som helst.
    Ex. när jag körde, i med bälter tändes ur med bätet slocket.
    Fick en annan från skroten menndet lös hela tiden.
    Tips?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    har du läst ut felkoder med tech2 eller motsvarande ? (vanlig ODB2 duger inte)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag har använt tech2. Gick inte återställa felkod. Airbaglampan kan tända sig när jag stoppar i bältet och sluta när jag tsr av lämpan exempelvis, märkligt. Har testat med en likvärdigt bälteslås. Hjälpte inte om nu inte den också är konstig? Skitjobbigt fel...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Hej, Kan möjligen vara kontaktrullen som är trasig när airbaglampa tänds och släcks men kan lika gärna vara annat fel. Kan du trigga lampan genom att vrida eller dra i ratten? det kan i så fall vara kontaktrullen.
    Men ingen ide spekulera! Gör som GlennB frågade, läs ut felkod med Tech2 till att börja med. Bra om du uppdaterar din profil med ort: så kan du lättare få hjälp med utläsning av felkoder av någon med Tech2 i din närhet.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Kan säga att jag hade en airbaglampa som tändes när man tutade och när det guppade, jag trodde det var kontaktrullen i ratten - men det visade sig vara en av sensorerna (den högra) på krockbalken, lite logiskt då tutan sitter nära den.

    Den hittade jag genom att läsa ut felkoder och sedan byta den sensorn som hade satt felkoden.


    Precis som fabror skum säger är det bra om du matar in ort, vi är rätt många som har tech2 över landet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    TS har väl läst ur felkoden ?
    "Kollat B0097 bälteslåset."
    Frågan är om det är något glapp/avskavt kablage.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Saab WIS beskriver felkoden och felsökningsprocedur. Kortfattat, B0097 är kortslutning till jord/B+ i kretsen till bälteskontakten eller avbrott i kretsen. Styrdonet kan inte avgöra om någon sitter bältad i stolen eller inte, styrdonet utlöser då alltid bältessträckaren vid en eventuell krock.

    Resistansmät kretsen mellan bälteslåskontakt stift1 och styrdon airbag kontakt stift40 resistans ska vara 0-1 Ohm.
    Resistansmät kretsen mellan bälteslåskontakt stift2 och styrdon airbag kontakt stift59 resistans ska vara 0-1 Ohm.
    Kontrollera skarvdon,krimpar ang. korrosion samt kolla ev urbackade stift och stiftens klämkraft. Rör ledningsnätet i flera riktningar för att lokalisera intermittenta brott.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Det är ju som vanligt, felkoder pekar aldrig på vilken komponent man ska byta. Den pekar på var man ska felsöka.

    3 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej igen
    Om man gjort som Farbror Skum skriver. Ohmmätt mellan kontakt 1stift 40=0.05 Ohm och samma mellan kontakt 2 stift 59=0.05 Ohm
    Är inte kretsen ok då och vad gör man sedan?
    Tacksam för svar

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jangrävare Visa inlägg
    Jag har använt tech2. Gick inte återställa felkod. Airbaglampan kan tända sig när jag stoppar i bältet och sluta när jag tsr av lämpan exempelvis, märkligt. Har testat med en likvärdigt bälteslås. Hjälpte inte om nu inte den också är konstig? Skitjobbigt fel...
    Bälteslåset är bara kopplat till SRS-kontrollern, så om det får SRS-kontrollern att balla ur så skulle jag gissa på att antingen är en av ledningarna till bälteslåset skavt någonstans och ligger mot jord eller så är det problem med jordpunkten till SRS-donet. Eller så är SRS-donet trasigt.

    SRS-don från skroten kan det vara förbrukat eftersom de oftast smäller airbags där - har det löst ut en gång är det förbrukat. Kan i.o.f.s. vara konfiguration också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Jangrävare Visa inlägg
    Hej igen
    Om man gjort som Farbror Skum skriver. Ohmmätt mellan kontakt 1stift 40=0.05 Ohm och samma mellan kontakt 2 stift 59=0.05 Ohm
    Är inte kretsen ok då och vad gör man sedan?
    Tacksam för svar
    Ja då ska kretsen vara ok! Då är nästa steg byte av komponenten "bälteslås" men det hade du redan bytt? Kan det vara så att du har fått fel bälteslås som du bytte? Kolla partnummer och jämför. Jag har i bakhuvudet att bälteslåsen är annorlunda elektriskt vid brytpunkt efter årsmodell 2001. När jag bytte stolar i min 01:a flyttade jag över bäteslåsen från gamla stolarna men jag kommer inte riktigt ihåg varför detta behövdes. Partnummer skiljer iaf, 5205471 för 98-01 och 5203229 för 02-10 enl Epc. kolla så du har 5203229 alltså.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Äntligen, tackar för alla input och tips.
    Kollade partnumret på den jag fick fr skroten. Det var fel, fick rätt med 229 på slutet. Problemet löst.
    Tack igen, ingen nämnd ingen glömd.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Tänd airbaglampa och flera felkoder OG9-3
    Av Wicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-03-27, 13:49
  2. Häva ett köp pga återkommande fel?
    Av joa9kim i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 21:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •