Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oljesticka för modifierat tråg B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Oljesticka för modifierat tråg B2x5

    Hej!
    Jag har ett lite udda scenario som jag försökt googla mig till utan lycka så jag testar här!

    Jag har B235 motor där tråget är ombyggt samt oljerör+sticka ersatt med en Ford dito (av utrymmeskäl)
    Då jag inte sitter på några originalprylar har jag svårt att bedömma om min oljesticka sticker in lika långt som originalet - vilket känns som ett måste!



    Någon här som råkar ha sitt tråg demonterat och kan mäta in hur långt in originalstickan går ner i tråget?
    Min sticka sticker ner ca 55mm.
    Enkel illustration hur jag menar:



    Tråg:




    Och då undrar ni säkert - vad håller dåren på med.. jo jag försöker få ner maskinen i denna



    Är supertacksam för svar!
    MVH
    Tobias

    5 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Fast du har ju ökat på volymen en hel del där ? eller ? och bafflat ? är verkligen den exakta nivån så viktig att den är som innan då ? huvudsaken är ju att pumpen inte suger torrt ?

    Eller är du rädd för att det är för högt ?

    Bygget ser kul ut f.ö

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Är ju som sagt bara fylla på med normal mängd vätska och kika hur det blir på stickan. Skruva dit tråget fyll med vatten tills du kommer till markeringen med grejerna du har och mät vattnet som är i. Hamnar du på runt 5-6 liter så är det väl lugnt antar jag.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Hej!

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast du har ju ökat på volymen en hel del där ? eller ? och bafflat ? är verkligen den exakta nivån så viktig att den är som innan då ? huvudsaken är ju att pumpen inte suger torrt ?

    Eller är du rädd för att det är för högt ?

    Bygget ser kul ut f.ö
    Faktiskt volym har jag inte mätt upp, det lär nog skilja något mot original.
    Men det jag vill undvika är dels att pumpen inte suger torrt som sagt, det andra är att inte få en för hög nivå på så veven står i olja.


    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Är ju som sagt bara fylla på med normal mängd vätska och kika hur det blir på stickan. Skruva dit tråget fyll med vatten tills du kommer till markeringen med grejerna du har och mät vattnet som är i. Hamnar du på runt 5-6 liter så är det väl lugnt antar jag.
    Du har helt rätt i sak men problemet är ju att jag inte har en korrekt referens (på stickan) hade jag haft det skulle det vara ko-lugnt - därav frågan om någon har ett hum om hur långt ner originalstickan går ner i tråget och hur mycket tråget skall fyllas (i höjdled)

    Planen var att testa mig fram och fylla lagom långt från veven men det känns lite risky...
    Så har ni nån mer input/bilder är jag tacksam som tusan!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jo men du har ju originalmarkeringarna......sätt dit tråget lite grann, fyll med vätska tills det är fullt enligt markeringarna du har. Tappa ur och mät volymen du uppnått. Har du fått i 5-6 liter så kan du ju använda det som det är. Har du bara fått i 2 liter så får du såklart märka om.
    Att fylla det där tråget och nå ända upp till vevaxeln måste ju röra sig om betydligt mer.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Enligt dina bilder kan du fylla tråget till ca. 1 cm från övrekant = övre markeringen på oljestickan.
    Du har gjort måttet 55 mm men saknar nedre måttet och övre måttet som stickan har.

Liknande ämnen

  1. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2023-02-19, 00:48
  2. Guide: Rengöra tråg OG9-5 (B2X5) gäller delvis även OG9-3
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2021-05-06, 18:58
  3. Dimensioner på o-ringar till tråg/oljesil? B2x5
    Av snaabforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-03-08, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •