Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Övertryck i vevhus OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Övertryck i vevhus OG9-5 B2x5

    Hej

    Har en OG 9-5 Saab 9-5 från 2008

    Läst igenom otaliga trådar men inte hittat mitt specifika problem.

    Dras med en ventilkåpa som läcker.
    Bra sugande undertryck i oljepåfyllnadsröret både vid tomgång och vid normalt gaspådrag. Jag testade dock att köra på en grusväg med motorhuven öppen och en gummihandske över oljepåfyllnadsröret. När jag gasade och turbon gick in blåstes handsken upp.

    Vevhusventen är genomsökt efter problem. Backventil vid insuget är ny och i aluminium och håller tätt. Reduceringsventilen fungerar också som den ska.

    Finns det något mer än kolvringar som kan va problemet?

    - - - Uppdaterad - - -

    Så nu har jag kollat j rören i kåpan med, inte igentäppta.

    Läste mig till att i de senare modellerna är oljeavskiljaren delad i två kamrar. Allt i den delen som ska ventilera vid turboladdning har fritt blås. Ingen som har någon mer idé än att kolvringar läcker igenom så pass mycket att vevhusventen blir överbelastad? Kan turbo läcka laddtryck in i vevhuset på något annat sätt än genom insuget?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163
    Jag tror att ett komptest är på sin plats. Jag kan inte komma ifrån känslan av sprucken kolv... Drar den olja?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Tack för tipset. Nä inte nämnvärt har fyllt på men tror mest det varit pga läckage från vkåpan. Bilen går bra annars med ingen tvekan eller orkeslöshet. Lite orolig tomgång.

    Testade att plugga vevhusventen till insuget innan och då flödade det ut olja och vevhustryck ur oljepåfyllnadsröret, så mycket blod by är det nog. Jaja ska se om jag får fatt i ett komptest.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-19 klockan 08:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hepp!

    11,2
    11,2
    11,0
    11,1

    Känns inte som en sprucken kolv. Tillbaka på ruta ett...ska byta alla slangar till vevhusventen som inte bytts än.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-19 klockan 08:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876

    Övertryck vevhus olja i IC

    Hej jag får övertryck i vevhuset så det hamnar olja i icc och tryck röret. Trodde turbon var slut men den bytte jag nyss och jag får samma problem. Nu sköt den t.om den vita backventilen vid ventilkåpan. . ventilen fungerar och när jag öppnar ventilkåpans slang och blåser så bubblar det när jag blåser i slangen ner i oljetråget. Hur kollar jag vevhuset? Saab 9-5 07
    Jag spolade ur alla slangar och icc så oljan är ny där.
    Vilken slang kollar jag vevhuset om den fungerar?

    Jag har den nya vevhusventen.

    Saab 9-5 07
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163
    Hur går bilen i övrigt?
    Har du gjort kompprov nyligen?

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Går perfekt.

    Renoverade motorn med kolvringar och bilen har rullat 14.500 mil efter det.

    Komp visar
    12,5 ungefär på alla.

    Satte en handske och gasa till och den nästan sög med ner i oljelocket.
    Har olja i kobran som jag tror kommer från vevhusventilationen. Drar jag isär slangarna mellan kobran och oljefälla så känner jag inget sug. Bordet det inte vara det där ?


    - - - Uppdaterad - - -

    På min andra bil med uppgraderat vevhus så blåser det från ventilkåpan. Det där hålet. Men den här bilen som krånglar känner jag inget blås från det där hålet

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    En grej jag märkte nu är att jag bytte olja för 1 vecka sen. Idag finns det knappt en halv liter olja kvar. Bilen drar sjuka mängder olja. Men det rycker inget ur avgasröret.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Om du tittar på Trionics knack-räknare, har någon sprungit iväg?

    Jag förstår dock inte hur du menar med övertryck i kombination med att handsken sugs ner, menar du att du har övertryck på tomgång men undertryck när du gasar?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Hej kolla in min video

    https://youtu.be/-HFMvXGKqAk?si=0QWwUopHG23d4p1r

    Har tillgång till tech 2 men osäker hur jag loggar.

    På 10 mil drog bilen 3 liter olja.
    Blåser jag i vevhuset bubblar det, men slangen från oljefälla till kobran suger knappt.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 988
    Medlem#
    12120
    Drar den så mycket olja borde dte märkas, när min silversaab drog ungefär den mändgen så var ju hela undereded inoljat (läckte vid främre vevaxeltätning) och bilenm lämnade pölar, och förbränns oljan borde den blåryka kraftigt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Körde bilen till jobbet. Inte en droppe under. Jag bytte turbon för jag trodde det var den som sög i sig olja. Men icc och slangarna var det olja i så det är något med vevhuset tror jag. Jag antar att jag har övertryck om det hamnar olja i tryckslangarna från intercoolern. De är blöta. Men kan blåsa i alla slangar från vevhuset ventilationen utan problem..

    Övertrycket menar jag att det kommer olja i intercoolern och slangarna.

  13. #13

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Hej. Ska pilen mellan oljefälla och kobra (turbo insuget) flödesriktning peka mot kobran.
    2007



    För på min andra bil från 2002 med nya vevhusversion har jag sug från kobran mot oljefälla.

    Därför jag vart osäker.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Vad är det för svart backventil som är monterad där?

    - - - Uppdaterad - - -

    Bilen har ju inte alls uppdaterad vevhusventilation? Ser hembyggt ut. 98-03 ventilkåpa samt spjällhus. Har bilen liten vit backventil mellan ventilkåpa och spjällhus?

    Har du en 2002 också så har du antagligen facit på den bilen hur det ska se ut.
    Senast redigerat av Hyvens den 2024-06-15 klockan 11:01.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Hej. Motorn är från 2007 men ventilkåpan är från 02
    Det är bara ventilkåpan som är bytt.

    Spjällhuset, motorn, vevhus är från 2007 med vevhuset in till spisen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Nej den lilla backventil från ventilkåpan finns ej på min 2007. Utan där sitter backventilen mellan spjäll och oljefälla.

    - - - Uppdaterad - - -

    Den svarta backventilen är väl också bytt men de är väl identiskt med original förutom slangklämmorna.

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Byter vevhuset imorn så får vi se. Olja i inloppet och i turbon. Vänstra röret på intercoolern rann det ut olja.
    Förmodligen den oljan jag saknar.

    Innan jag bytte turbon så rengjorde jag allt.

Liknande ämnen

  1. Övertryck vevhus NG9-3 B207
    Av 018Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-03-03, 12:00
  2. [LÖST] Övertryck i vevhus, oljeläckage, går inte att suga vid backventilen OG9-5 B2x5
    Av turbo_erik_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 11:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •