Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9000 -97. Huvudinstrumentet/mätare släcks ibland

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 341

    Saab 9000 -97. Huvudinstrumentet/mätare släcks ibland

    Hej,

    detta har kommit senaste tiden. Kan inträffa under färd men även när man startat precis. Brukar kicka igång efter ett kort tag. Hela belysningen släcks. Temp och bränslemätare slutar fungera. Den lilla displayen längst ned mörk..Musbion funkar. Inte hunnit kolla om det är något mer som försvinner som tex belysning. Tyckte först att även AC försvinner men igår när jag körde i värmen så tyckte jag nog den kylde även när instrumentet var nedsläckt. Iofs var det inte så lång sträcka så jag kan inte svära på det

    Googlat förstås. Några säger reostat men då brukar det väl främst vara bara belysningen? Några säger kontakten i tändningslåset. Andra jordfel. Vet inte om det kan vara en ledtråd men högtalarna höger fram har tystnat. Kom gradvis och nu helt tysta.

    Svårt att svara på förstås men vad tycker jag skall kolla upp först?

    Mvh H-M
    Senast redigerat av H-M den 2021-08-05 klockan 05:37.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 525
    Medlem#
    6973
    AC försvinner också när färddatorn EDU i instrumentet slocknar. Jag har samma i min -98a. Började för en vecka sedan. Bankar jag på locket till instrumentbrädan så vaknar det till liv igen. Misstänker glapp i något av kontaktdonen men har inte börjat felsöka ännu.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 341
    Posta gärna om du hittar lösningen. Under tiden testat jag att slå på instrumentpanelen

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 350
    Förutom kontaktytorna i kontaktdonen så kan det vara glapp i lödningar t ex runt pinnen till ett kontaktdon eller andra hålmonterade komponenter. Detta kan vara svårt att se. Ibland räcker förstoringsglas men ibland är det t o m svårt att avgöra med mikroskåp. Tenn är ett märkligt material som förändras med tiden. Det kan finnas sprickor i kopparbanorna på kretskort. Kan också vara väldigt svårt att se. Ännu mer sällsynt är att det har växt whiskers som gör kortslutning. Det fanns för länge sedan problem med whiskers i vissa komponenttyper som ytmonterade kondensatorer där det fanns silver som inte var passiverat/täckt ordentligt. Silver samt spänningsfall över en yta tillsammans med fukt gör att det bildas trådar av silver. Väldigt osannolikt på ett så torrt ställe som i elektronik inne i kupén. Med rejält fuktigt kan man se hur silvret rör sig i realtid. Tenn kan också bilda whiskers men brukar inte ge lika stora problem som silver. Finns det något relä inblandat så är ju de relativt felbenägna och bör undersökas. Elektrolytkondensatorer torkar och tappar kapacitans när de åldras vilket kan ge störproblem.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 341
    Tack för initierat svar. Undrar om detta skall bli felet som tar min 9000 till en för tidig grav? Låter ganska svårdiagnostiserat. Skulle felet bli permanent svårt att klara sig utan tankmätare tex ( och ac)

    Edit: hörde med en kompis som ägt mååånga 9000. Han har haft felet på ett par 98:or men inte brytt sig om att felsöka då det hoppat igång ganska snabbt
    Senast redigerat av H-M den 2021-08-05 klockan 07:51.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 350
    Jag har aldrig felsökt något elektriskt på en 9000. Troligen liknande men förhoppningsvis lite enklare komponenter än senare bilar. Dåliga stegmotorer är väl bara ng9-3 som har. Fel som beror på olika typer av glapp/avbrott brukar oftast gå att hitta. Bra om man har en multimeter som kan pipa för att indikera kontakt, det sparar tid. Man behöver mätprober med tillräckligt fina spetsar. Forstoringsglas eller någon typ av mikroskåp är ibland nödvändigt. Hittar man inget uppenbart får man mäta igenom att det är kontakt överallt på mönsterkortet och ut på kablarna. Det finns ju folk här som kan det mesta om 9000 så det kommer kanske bättre tips snart.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kom att tänka på en gammal tråd om liknande problem med ng900.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post641147
    Där syns exempel på dåliga lödningar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    12120
    Har man väl isär grejerna brukar det vara bättre att bara löda om allt istället för att försöka hitta sprickor.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8

  9. #9
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    630
    Medlem#
    116
    Jag hade samma problem på en av mina 9000, jag bytte EDU'n till en annan då försvann problemet. Ibland kunde tank och temp mätarna vara döda och ibland var dom i topp. Jag slog också på instrumentpanelen innan jag bytte. Med tech2 kanske det hade gått att se ev. Felkoder?
    Ha det gött, Sven

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 341
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Så här fixade jag problemet. Värt att prova.
    http://forum.saab9000.se/viewtopic.p...art=20#p128277

    Måste testas. Når man EDU kontakten genom att lossa panelerna under ratten? Eller går man annan väg?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 406
    Medlem#
    2555
    Det där är väl skruvarna bak på instrumenthuset?

    Har funnits länkar på nätet tidigare, men verkar inte finnas kvar

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ight=temp+9000

    Bilderna verkar borta, men kolla texten
    https://web.archive.org/web/20160909.../saabtemp.html
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 273
    Medlem#
    8758
    Om det bara är EDU och temp/bränslemätare som slocknar så är glapp i EDU:n en het kandidat (då på 95-98 så drivs temp och bränslemätare av EDU:n).

    EDU:n når man uppifrån genom att ta bort instrumentbrädans lock och lyfta upp/ut kombinationsinstrument (tejpa gärna plastglaset först, lätt att få en repa vid en oförsiktig rörelse annars) - EDU:n sitter monterad som en del av kombinationsinstrumentet. Kontakterna till kombinationsinstrumentet (5-6 st om jag minns rätt) kopplas ur under olika delar av lyftprocessen. Trots detta är det relativt enkelt att göra detta (för hastighetsmätaren för 90-93 underlättar dock små händer), men det förenklar att ha en medhjälpare som tittar in genom vindrutan som kan assistera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 341
    Uppdatering. Kommer mer sällan nu. Räcker ofta slå lätt på instrumentpanelen. Så det får vara så länge. Mest skönt veta det inte är något farligt

Liknande ämnen

  1. Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •