Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 6789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 169

Ämne: Priset på råolja / Kommer bensinen tillbaka

  1. #141
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Låt mig bara konstatera att båda sidor anser att 6 Jan var en mörk dag för demokratin, men det finns två helt motstridiga versioner om vilken sida som trampade på demokratin. Och grupperna är inte överens om grundläggande fakta i målet som t.ex. hur många poliser och Trump-supportrar som dog, oförenliga versioner om vad Trump sade, huruvida det var många inbäddade federala agenter och provokatörer som deltog, huruvida det var Trumpsupportrar som bröt sig in och om Trumpsupportrarna som gick in i ett senare skede bröt sig in eller bjöds in i Capitolium.

    Om Mullerrapporten: Anklagelser som man inte kan bevisa är just bara tomma anklagelser. Det finns en självmotsägelse i att hävda obstruction står i vägen om man pekar på personer som antingen blivit frikända eller gjort plea deals. Finns också saker som tillkommit i efterhand, bl.a. en fällande dom för förtal rörande The Steele Dossier som är stora delar av grunden för Mullerutredningen.


    Det hela började med att Reuters påstod att "Model 2" inte skulle komma... Vilket skulle implicera att Tesla skulle ge upp.

    Här uttalar sig Teslas chefsdesigner på direkt fråga om Reuters-artikeln: https://twitter.com/BLKMDL3/status/1777029442935964066
    "I would just say stay tuned. Don’t always believe what you read."
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #142
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Tänkte återknyta till elbilarnas intåg bland billiga praktiska småbilar. Fiats försök blev en parentes.

    Saken gällde att Fiat inte lyckades sälja sin elbil 500e eftersom priset var för högt. Fiat insåg att en konkurrenskraftig bil måste kosta betydligt mindre. Så de ersatte elbilen med en hybrid till under halva priset.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det hela började med att Reuters påstod att "Model 2" inte skulle komma...
    Nej, det började med detta inlägg (som jag klippt i tre delar):
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nu är ju just 500e i grunden en konverterad bränslebil - och just det är problemet, för det blir då just dåliga prestanda som elbil. Utrymmen och viktproblem gör att räckvidden blir dålig, och bristen på genomtänkt värmehanteringsystem gör att den inte kan ladda så snabbt (och ev. även får problem med batterilivslängd).
    Fiatens problem var inte prestanda utan att den var för dyr att köpa. Prestanda var tillräckliga för målgruppen. Men målgruppen valde billigare alternativ, de är helt enkelt inte intresserade av bilar som kostar över 400000kr.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ska du designa en idag konkurrenskraftig (med Tesla Model 3 och MG4) elbil så kan man inte designa för båda.
    Det var aldrig Fiats mening att konkurrera med dessa. Fiat 500 vill konkurrera med liknande bilar som t.ex. Hyundai i10 Essential med pris från 154 900 kr.

    Nu kommer "Modell 2" in i handlingen (min fetstilning):

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tesla "Model 2" (eller vad den nu kommer att heta) så kan man (baserat på vad Tesla berättat och tekniken i Cybertruck) dra slutsatsen att den kommer att vara byggd på ett sätt som inte alls är kompatibelt med bränsledrift - det är sannolikt att den kommer ha 48V-system, steer-by-wire, elektriska styrda bromsar, bilen gifts sannolikt i längsled istället för höjdled och kommer att ha förvånande låg vikt.
    Hela denna diskussion om "Tesla 2" började med ovanstående text. Om en bil som inte ens Tesla själva marknadsför. Att gissa vad som kommer ut av Teslas projekt kan man absolut göra. Men det är gissningar. De flesta brukar vara fel. Några är rätt. Det kan vara mycket intressant att spekulera, absolut! Av alla dessa spekulationer och av vad jag nu har läst mig till verkade målet vara ett pris på 25000USD och gissningsvis 300000-350000kr i Sverige. Ett pris som innebär att den inte kan konkurrera med Fiat och Hyundai.

    Sedan kommer uppgifter i media att Tesla internt dragit samma slutsats. Alltså att den nya "Modell 2" bilen blir för dyr för att kunna konkurrera med Fiat & Hyundai samt kineserna. Och att Tesla lagt ner projektet.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vilket skulle implicera att Tesla skulle ge upp.
    Visst det är en möjlighet. Men jag anser (spekulerar) att det är betydligt troligare att Tesla anpassar sina produkter efter marknaden och verkligheten. D.v.s att "Modell 2" inte alls kommer att bli det de först tänkte och som det har spekulerats kring utan något bättre. Att lägga ner ett olönsamt internt projekt och ersätta med ett lönsamt är inte att ge upp. Inte ens om namnet "modell 2" skrotas.

    Vad det nu har att göra med att Fiat gick från elbil till hybridbil...

    Tesla funderar & planerar och de troende, otrogna och intresserade spekulerar om framtiden. Under tiden producerar och säljer andra biltillverkare fler och fler och billigare och billigare elbilar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #143
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Jag tror att kundgruppen som vill ha en bil som måste snabbladdas nästan lika mycket tid som man kör (om saknar hemmaladdning, vilket ofta är fallet inne i stadskärnor), alternativt har problem att klara mer än 1..2 resor T.O.R. till stadskärnan utan hemmaladdning om man inte bor centralt bor har en försvinnande liten kundkrets i nuläget. Man kan kanske överleva med ett litet batteri, men brist på väl fungerande snabbladdning är som jag ser det ofta en showstopper (och dålig design) - det betyder i praktiken att man blir begränsad till en aktionsradie på en bra bit under halva räckvidden.

    ---

    Länken till "Model 2" är att jag tror att den kommer att påverka hela prislandskapet för (billiga) elbilar, rejält.

    Tesla har mer eller mindre sagt rent ut att den inte kommer att heta "Model 2" när den introduceras.

    Att de inte marknadsför den kan man vara ganska säker beror på att man vill undvika Osborne-effekten. Musk har ju annars inga hämningar på att prata om framtida produkter. Vi kommer troligen att få se den först när den går i produktion (förutom ev. spionbilder).

    Tesla tog f.ö. tillbaka titeln som största tillverkare av elbilar från BYD under 2024Q4 samt tillverkar världens bäst säljande bilmodell (Y), så de är nog lite tidiga att räkna ut. Detta trots att BYD introducerat en hel hoper billiga elbilar senaste året.

    Det kommer uppgifter om Tesla i media hela tiden, problemet är att mycket av det som kommer i MSM är om inte direkt fel så ofta vinklat och missledande.

    Sedan blir det lätt lite äpplen och päron om man pratar om billiga elbilar, är de billiga att köpa eller billiga att tillverka? För om det är en bil som säljs med förlust så är det sannolikt att man kommer att få betala extra i efterhand (som reservdelskostnader och/eller dålig tillgång till delar). Som jag ser det är ofta tillverkningskostnaden en indikation på vad bilen kommer att få för milkostnad.

    Med tanke på allt som pågår runt "Model 2" så kan jag inte se något handlingsutrymme för Tesla att skrota "Model 2" - och jag ser inte heller hur konkurrensen skulle vara ett problem för Tesla på kort sikt - Kinesiska bilar har typiskt rejält mycket lägre subventioner i USA och en del EU-länder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #144
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Nybilarna är för dyra i dagsläget, de kostar för mycket att serva och reservdelarna är för dyra och komplicerade också. Läste några skräckhistorier i vi bilägare om vad en Volvo V90 tror jag, kostat sen 2017. Ungefär lika mycket har jag satt i bilar och bensin på 24 år (grovt räknat).

    Dags att ta steget tillbaka från lyxfunktioner, göra bilarna enklare och billigare. Eller så får vi vänja oss med att ha huslån och billån i samma storleksklasser kanske. Alternativt bilägandet blir en överklassgrej istället för en folkgrej och alla andra leasar.
    Saab 900 T16 -1990

  5. #145
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tror att kundgruppen som vill ha en bil som måste snabbladdas nästan lika mycket tid som man kör (om saknar hemmaladdning, vilket ofta är fallet inne i stadskärnor), alternativt har problem att klara mer än 1..2 resor T.O.R. till stadskärnan utan hemmaladdning om man inte bor centralt bor har en försvinnande liten kundkrets i nuläget. Man kan kanske överleva med ett litet batteri, men brist på väl fungerande snabbladdning är som jag ser det ofta en showstopper (och dålig design) - det betyder i praktiken att man blir begränsad till en aktionsradie på en bra bit under halva räckvidden.
    De som vill ha en billig bil och klarar sig med kortare räckvidd har naturligtvis behov av bra laddmöjligheter. Kanske större behov än den som behöver lång räckvidd. Alternativa platser att ladda blir färre. Det kan mycket väl vara en tekniskt svårare uppgift att få till en småbil med kort räckvidd och lågt pris än en med lång räckvidd. Det är helt olika behov och kundgrupper.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ---
    Länken till "Model 2" är att jag tror att den kommer att påverka hela prislandskapet för (billiga) elbilar, rejält.
    Vi får väl hoppas det blir så. Det behövs. Men Tesla-priset måste nog ner klart under 200000kr om det skall få den effekten. Sedan tror jag att priserna på elbilar kommer att gå ner ytterligare en tid. Så det kanske krävs en eller ett par generationer till innan de har mognat och priserna stabiliserats.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det kommer uppgifter om Tesla i media hela tiden, problemet är att mycket av det som kommer i MSM är om inte direkt fel så ofta vinklat och missledande.
    Ja. Och sedan tillkommer Musk med sina 1-liners. De är säkert insiktsfulla, men inte desto mindre ofta svårtolkade.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan blir det lätt lite äpplen och päron om man pratar om billiga elbilar, är de billiga att köpa eller billiga att tillverka?
    En billig bil betyder en bil som är billig att köpa. Det är mycket viktigt för den som inte har så mycket pengar.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    För om det är en bil som säljs med förlust så är det sannolikt att man kommer att få betala extra i efterhand (som reservdelskostnader och/eller dålig tillgång till delar).
    Om man ändå skall gissa kanske det är mer logiskt att reservdelarna till en bil som säljs med förlust oxo säljs med förlust. Ett sådant upplägg brukar gå ut på att antingen ta marknadsandelar från konkurrenter (fri konkurrens) eller så är det statlig subvention för att göra det möjligt för befolkningen att alls ha en bil. (typ Sovjet, DDR, Kina)
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Som jag ser det är ofta tillverkningskostnaden en indikation på vad bilen kommer att få för milkostnad.
    Kanske det. Men en exakt indikation får man av inköpspriset. Men om man nu talar om kategorin billiga småbilar som körs mycket korta sträckor blir begreppet milkostnad inte lika intressant. Det viktiga är istället inköpspris och månadskostnad.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Med tanke på allt som pågår runt "Model 2" så kan jag inte se något handlingsutrymme för Tesla att skrota "Model 2"
    Fast eftersom Tesla inte berättar exakt vilka interna projekt de håller på med kan de lätt "skrota" ett projekt utan att det märks. Och ersätta det med ett annat man insett är bättre. Att Tesla kommer att presentera en ny bilmodell i framtiden är väl nästan säkert helt oavsett detta. Och att Musk/Tesla vill att den skall vara i toppen av sin kategori utgår jag från. Då måste man hänga med i utvecklingen och anpassa sig till ny teknik, marknad och konkurrens.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    - och jag ser inte heller hur konkurrensen skulle vara ett problem för Tesla på kort sikt - Kinesiska bilar har typiskt rejält mycket lägre subventioner i USA och en del EU-länder.
    Subventioner existerar endast eftersom konkurrenternas bilar är mer prisvärda. Och för att återkoppla till det du skrev ovan. Elbilar subventioneras. Men hur ofta subventioneras reservdelar? Är det inte egentligen så att man bör tänka sig extra noga innan man köper en subventionerad bil. För att bedöma om man kommer ha råd att reparera och byta slitagedelar.

    Det absolut största minuset med elbilar är att de är alldeles för dyra i inköp, samt att vissa reservdelar är extremt dyra. Dvs det finns alltid billigare alternativ.

    Jag hörde nyss en siffra på att det i USA är ca 1% av alla bilar som är elbilar. Men det beror nog mer på otillräcklig räckvidd/laddinfrastruktur än på pris.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #146
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    (Jag blandade ihop MX-30 och 500e, det är den förra som har riktig snigelfart på snabbladdningen - 500e har en snabbladdningshastighet som "bara" minskar medelhastigheten med runt 30% på en långfärd med väldigt många laddstopp om det finns gott om strulfria laddstationer.)

    Om man kör lite och inköpspris är prioriterat så tittar man väl antagligen på begagnat först? Om man är intresserad av en bil med 500e prestanda så finns det ju även flera 5-10 år gamla elbilar på marknaden som matchar den.

    Om man har ett litet batteri så kan man till viss del kompensera med fler laddstopp, men det förutsätter i så fall att snabbladdningen verkligen är snabb. Och att det finns laddare på vägen.

    ---

    Nu är det väl snarast Tesla som är teknikledande när det gäller elbilar, det kineserna kan sätta emot är statliga subventioner (och ev. corner cutting) - Tesla Model 3 som säljs i Sverige är ju tillverkade i Kina och åker samma båttur som kinesiska konkurrenter.

    Intressant nog har Tesla klarat att sälja bilar i stora drag lika bra i perioder och marknader när det inte funnits subventioner (om man tittar på lite längre perioder), så frågan är hur stor påverkan subventionerna har för elbilsförsäljningen. Däremot påverkar naturligtvis skillnader i subventioner marknadsandelar mellan olika elbilar.

    Sedan tor jag också att priserna på elbilar kommer att sjunka under lång tid, battericeller till ett 50kW-batteri ligger ju redan nu (i volymkvantiteter) neråt 50000:- så jag ser ingen anledning till att inte elbilar skulle kunna komma ner till samma priser som motsvarande bränslebilar på en några års sikt. Priserna sjunker ju med ökade volymer.

    Jag tog och räknade ut mycket diesel behövs typiskt för att köra en elbil (antagande 200 Wh/km), om man bränner den i en stor och effektiv dieselgenerator: c:a 0,2l/mil. Små generatorer har sämre verkningsgrad, och beroende på bil, hastighet och väder kan man får både högre och lägre siffror - men det är ganska klart att även om elen kommer från en dieselgenerator så är det energimässigt väldigt lönsamt, så övergång till elbilar kommer att minska bilparkens energiåtgång, så det finns ett långsiktigt samhällsekonomiskt intresse av en övergång till elbilar oavsett varifrån elen kommer.

    Elbilsförsäljningen i USA är bara runt 5%, så de ligger inte i framkant. Norge och Kina är de som kommit längst, i Norge har redan runt 25% av den totala bilparken blivit helelektrisk.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #147
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 943
    Medlem#
    12120
    ..Och varför är det så i norge då ? ..jo för att dom har typ världens högsta skatter på bensin och dieselbilar, och har haft det mycket länge.

    Norge är ju som bekant den sista öststaten.

    tiodubbla skatten på dieselbilar i vilket land som helst ska du se att föräljningen rasar, det går givetvis lika bra att göra så med elbilar, folk tänker med plånboken.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #148
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Nu gäller detta småbilar. Billiga småbilar. För den som har lite pengar och kör korta sträckor sällan, men regelbundet. Typ en liten Fiat. Utan extra finesser.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om man kör lite och inköpspris är prioriterat så tittar man väl antagligen på begagnat först?
    Att den som är ekonomisk prioriterar lågt inköpspris och därför ofta väljer begagnat framför nytt är väl ganska självklart. Det har väl inte med körsträcka att göra. Varför skulle de som kör kortare sträckor inte vilja köpa en ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om man är intresserad av en bil med 500e prestanda så finns det ju även flera 5-10 år gamla elbilar på marknaden som matchar den.
    Vilka då? Om man kan köpa en ny Fiat 500 hybrid för under 200000kr är knappast en mer än 5år gammal Tesla Modell 3 för ca 300000kr intressant. En beg bil som är dyrare än en ny är inget för den som prioriterar inköpspris.

    Grejen är att de som vill ha en billig småbil inte alls är intresserade av en Fiat 500e. De flesta vill bara ha en bil som löser uppgiften. Till ett lågt pris. De struntar i vad det är för drivlina, så länge det fungerar rent praktiskt. Vilken ICE småbil som helst duger, bara priset är rätt. De är inte intresserade att betala extra för att få en elbil. För den som klarar sig med en Hyundai i10 finns ännu inget realistiskt elbilsalternativ. Prismässigt. Eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #149
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Nybilarna är för dyra i dagsläget, de kostar för mycket att serva och reservdelarna är för dyra och komplicerade också.
    Det är ett problem.

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Dags att ta steget tillbaka från lyxfunktioner, göra bilarna enklare och billigare.
    Det ligger en del i det.

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Eller så får vi vänja oss med att ha huslån och billån i samma storleksklasser kanske. Alternativt bilägandet blir en överklassgrej istället för en folkgrej och alla andra leasar.
    Det intressanta blir ju när dagens elbilar i prisklasserna 500000-1500000kr skall bytas in mot en nyare modell.
    För den med pengar är det inget problem. Men vad händer med inbytesbilen? Det finns ingen obegränsad mängd köpare som betalar över en miljon för en beg bil. Och det är en ganska liten andel av bilspekulanterna som glatt betalar >500000kr för en beg bil. Jag menar att de som inte har något problem med denna prisnivå i stor utsträckning köper nytt. Så vem kommer att köpa dessa 2-4år gamla beg elbilar? Jag vet inte. Men jag vet att vi kan räkna med att utvecklingen kommer att göra nya bilar bättre och billigare år efter år ett bra tag till. Risken för rejält sänkta andrahandsvärden är överhängande. Vad händer då? Export till utlandet kanske. Så visst kan elbil bli en "överklassgrej" ett tag till. Till någon presenterar billiga elbilar som "folk" har råd med.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #150
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Varför skulle de som kör kortare sträckor inte vilja köpa en ny bil?
    Kapitalkostnaden per mil blir ju skyhög på en ny bil och låg körsträcka. Det blir lätt så att åka taxi blir billigare då.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vilka då? Om man kan köpa en ny Fiat 500 hybrid för under 200000kr är knappast en mer än 5år gammal Tesla Modell 3 för ca 300000kr intressant. En beg bil som är dyrare än en ny är inget för den som prioriterar inköpspris.
    Nu tänkte jag mer på personer som bestämt sig för en elbil, så begagnade Leaf, Zoe, e-Up eller e-Golf, för att nämna några. Leaf har dock lite mycket problem med batteridegradering samt ChaDeMo, å andra sidan så är Leaf mek-vänlig och de har nu precis kommit ut en (kinesisk) CCS2 till ChaDeMo-adapter.
    Senast redigerat av Långmilare den 2024-04-13 klockan 01:23.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #151
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 943
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det intressanta blir ju när dagens elbilar i prisklasserna 500000-1500000kr skall bytas in mot en nyare modell.
    För den med pengar är det inget problem. Men vad händer med inbytesbilen? Det finns ingen obegränsad mängd köpare som betalar över en miljon för en beg bil. Och det är en ganska liten andel av bilspekulanterna som glatt betalar >500000kr för en beg bil. Jag menar att de som inte har något problem med denna prisnivå i stor utsträckning köper nytt. Så vem kommer att köpa dessa 2-4år gamla beg elbilar? Jag vet inte. Men jag vet att vi kan räkna med att utvecklingen kommer att göra nya bilar bättre och billigare år efter år ett bra tag till. Risken för rejält sänkta andrahandsvärden är överhängande. Vad händer då? Export till utlandet kanske. Så visst kan elbil bli en "överklassgrej" ett tag till. Till någon presenterar billiga elbilar som "folk" har råd med.
    I dagsläget exporteras ju månag elbilar efter leasing/första brukare, men det är väl enbart pga att det finns en brist, och den bristen minskar ju hela tiden.

    Så snart är inte det en möjlighet, och då lär vi hamna just där, vilket innebär mycket högre kostnad för värdeminskning.

    Vi ser ju redan början till det idag, läste någon krönika om det i teknikens värld häromdagen också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #152
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kapitalkostnaden per mil blir ju skyhög på en ny bil och låg körsträcka. Det blir lätt så att åka taxi blir billigare då.
    Det är inte relevant att räkna kostnad per mil för den som kör korta sträckor. Det lär vara ännu billigare att cykla eller åka skateboard än taxi. Men det hör ju liksom inte hit.

    Det gällde den som klarar sig med och därför vill ha en småbil. Om man köper en ny småbil för 155000kr (Hyundai) och kör 500mil/år blir kapitalkostnaden per mil betydligt lägre än för den som köper en ny Tesla modell 3 och kör 1500mil/år. Dessutom är inköpspriset ca 1/2miljon lägre.

    Om man anser milkostnaden för Hyundai-kunden är skyhög, vad skall man kalla milkostnaden för Tesla-kunden (eller alternativ elbil)? Astronomisk kanske...


    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nu tänkte jag mer på personer som bestämt sig för en elbil, så begagnade Leaf, Zoe, e-Up eller e-Golf, för att nämna några. Leaf har dock lite mycket problem med batteridegradering samt ChaDeMo, å andra sidan så är Leaf mek-vänlig och de har nu precis kommit ut en (kinesisk) CCS2 till ChaDeMo-adapter.
    Det ante mig. Men saken gällde ju inte personer som bestämt sig för en elbil. Utan istället personer som vill ha en billig småbil som löser transportuppgiften. Personer som fokuserar på nyttan med en bil och inte bryr sig om drivlinans teknik.

    De som inte har ekonomi för annat än det billigaste alternativet. Personer som inte behöver (eller har råd att) bevisa något genom sitt bilval. Sådana som hellre har pengarna kvar (så de växer på t.ex. ett ISK) än betalar extra för att ha en elbil. Vanligt folk som inte ser eller behöver bilen som en statussymbol utan som ett fortskaffningsmedel.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #153
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Idag rapporteras det på flera ställen att Tesla kommer kicka 10-20% av sina anställda på grund av att det går så pass dåligt.
    Nånting har uppenbarligen hänt.

  14. #154
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Här verkar originalartikeln som satte igång ryktet vara, med ett påstått läckt email från Musk: https://electrek.co/2024/04/15/tesla...bal-workforce/

    Over the years, we have grown rapidly with multiple factories scaling around the globe. With this rapid growth there has been duplication of roles and job functions in certain areas. As we prepare the company for our next phase of growth, it is extremely important to look at every aspect of the company for cost reductions and increasing productivity.

    As part of this effort, we have done a thorough review of the organization and made the difficult decision to reduce our headcount by more than 10% globally. There is nothing I hate more, but it must be done. This will enable us to be lean, innovative and hungry for the next growth phase cycle.

    I would like to thank everyone who is departing Tesla for their hard work over the years. I’m deeply grateful for your many contributions to our mission and we wish you well in your future opportunities. It is very difficult to say goodbye.

    For those remaining, I would like to thank you in advance for the difficult job that remains ahead. We are developing some of the most revolutionary technologies in auto, energy and artificial intelligence. As we prepare the company for the next phase of growth, your resolve will make a huge difference in getting us there.

    Thanks,
    Elon
    Teslas Q1-rapport ska komma om en vecka, vi får se vad de säger då. Påståndena om Cybertruck i artikeln är lite svåra att tro på, medan nerdragningar i Shanghai där man minskat produktionen verkar högst rimligt.

    Från e-mailet att döma så låter det som en del av planen också är att rationalisera genom att centralisera vissa funktioner.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #155
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om man anser milkostnaden för Hyundai-kunden är skyhög, vad skall man kalla milkostnaden för Tesla-kunden (eller alternativ elbil)? Astronomisk kanske...
    Javisst.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det ante mig. Men saken gällde ju inte personer som bestämt sig för en elbil. Utan istället personer som vill ha en billig småbil som löser transportuppgiften. Personer som fokuserar på nyttan med en bil och inte bryr sig om drivlinans teknik.

    De som inte har ekonomi för annat än det billigaste alternativet. Personer som inte behöver (eller har råd att) bevisa något genom sitt bilval. Sådana som hellre har pengarna kvar (så de växer på t.ex. ett ISK) än betalar extra för att ha en elbil. Vanligt folk som inte ser eller behöver bilen som en statussymbol utan som ett fortskaffningsmedel.
    Det jag avsåg var att för den kundgruppen som bestämt sig för elbil ser Tesla Model 3 eller MG4 ut som bra val.

    Om man kan tänka sig annat än elbil så är det en annan ekvation, dock så är Model 3 och MG rätt konkurrenskraftiga om man även inkluderar bränslebesparingen och om man jämför med bränslebilar samt har lite längre körsträcker - men försäkringspremier kan sänka kalkylen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #156
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 943
    Medlem#
    12120
    Fanken, jag behöver ju en "ny" bil nu, alltså en nyare begagnad då. ..hafde inte saab gått i KK hade jag säkerligen siktat på en välutrustad NG9-5 aero från typ 2015-2016 eller så (typ när dom fått ordning på kamkedjorna och andra barnsjukdomar), men det är ju omöjligt nu.

    Det är DYRT med beg bilar, och ännu dyrare med elbilar, även om jag kör rätt långt varje dag (nästan 10 mil ToR till jobbet) så går inte ekvationen med elbil ihop, de billiga bilarna pallar inte räckvidden, och dom dyare blir helt enkelt för dyra.

    ..Just nu är jag inne på en gen10 (2016-2022) honda civic med 1.5T, mycket utrustning, låg skatt, hyfsat med motor (184hk) och snåla (ska kunan gå under halvlitern), men mycket mer pengar än jag egentligen vill ge..

    Känns som fel tidpunkt att köpa bil just nu, oavsett drivmedel, men det ska jag iofs för ett år sen med, och två år sen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #157
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Det finns väl inget som talar för att bilpriserna överlag (alla drivmedel) kommer att gå ner framgent? Utan snarare att nuvarande prisnivå är det nya normala? När nya bilar dragit rejält i pris följer de begagnade med upp.

    Nu vet jag inte hur ditt körmönster utanför jobbpendlandet ser ut, men om du kan ladda hemma och kan klara dig på säg 15 mil räckvidd finns det ju elbilar med en prislapp on par med en 2016+ civic. Med en bränslebesparing på säg 8-10kr milen mot förbränning kan det ändå vara en intressant ekvation.

  18. #158
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    FYI: Jag skulle undvika bilar med yngre än 2018: https://carup.se/larmet-korforbud-pa...3g-slacks-ner/

    För min del köpte jag en hyfsad og9-5 2005 och lade lite pengar på renovering och rostfix/rostskydd så jag blev nöjd, för jag tänker inte byta märke innan det är dags för elbil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #159
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 943
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det finns väl inget som talar för att bilpriserna överlag (alla drivmedel) kommer att gå ner framgent? Utan snarare att nuvarande prisnivå är det nya normala? När nya bilar dragit rejält i pris följer de begagnade med upp.
    Den främsta anledningen till de höga begpriserna är/var väl bristen på bilar, och jag tror det ger sej med tiden, men man kan ju bara spekulera.

    Nu vet jag inte hur ditt körmönster utanför jobbpendlandet ser ut, men om du kan ladda hemma och kan klara dig på säg 15 mil räckvidd finns det ju elbilar med en prislapp on par med en 2016+ civic. Med en bränslebesparing på säg 8-10kr milen mot förbränning kan det ändå vara en intressant ekvation.
    Problemet är väl att 15mil räckvidd inte är 15mil den där kalla vinterdagen, inte ens 10, man måste nog minst upp i 20mil för att kunna klara 10mil ToR (i synnerhet med lite små avstickare), och då måste man ju ha en annan bil till alla resor längre än 5mil, man orkar helt enkelt inte hålla på och duttladda (till dyrtaxa dessurom) med så litet batteri.

    Jag bor ju i villa så ladda hemma skulle väl gå, men då förutsätter det bättre räckvidd, eller två bilar, och då blir det snabbt dyrt.

    Dessutom kör jag då och då ner till hbg, vilket är ca 65mil.

    Iofs ska jag väl behålla i alla fall den ena Aeron, men då tänkte jag väl inte vinterköra den kanske..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    FYI: Jag skulle undvika bilar med yngre än 2018: https://carup.se/larmet-korforbud-pa...3g-slacks-ner/
    Jag tror iofs det där kommer att lösa sig, det är för många bilar för att man skulle göra en sån sak, tror M mer skriker för att väcka myndigheterna. ..Men det blir intressant att se.

    För min del köpte jag en hyfsad og9-5 2005 och lade lite pengar på renovering och rostfix/rostskydd så jag blev nöjd, för jag tänker inte byta märke innan det är dags för elbil.
    Min 05'a är lite för dålig för att jag ska lita på den i dagsläget, och 07'an ja jag vete fanken.. just nu känner jag att jag vill ha en nyare bil, helst en som drar mindre soppa med, även om 9-5årna får sägas gå ganska snålt med tanke på sin ålder och storlek (kör alltid på under 0,8, rekordet är väl 0,63, snittet typ 0,72), i synnerhet med så breda däck som sitter på aeron.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #160
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 263
    Jag siktar på bättre beg. ladd hybrid.
    Hängsle och livrem som vanligt
    Kan vara en yrkes sjukdom.

Liknande ämnen

  1. Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 857
    Senaste inlägg: 2024-03-26, 08:18
  2. Tanka olja och kolla bensinen.. B235E
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:29
  3. kommer ut olja genom dumpventilen
    Av fr3kazo1d i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 03:05
  4. hur minimerar man att olja kommer upp i MV:en i min 9000
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 09:33
  5. Kommer ingen olja till Turbon?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •