Vilket rör är det man ska känna på ?
Vilket rör är det man ska känna på ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag är kass på 9-5 men den liknar ju i mycket og9-3. Där är det bara att kika ner i motorrummet så hittar man rören som är aluminiumfärgade. Det som är kallt brukar det synas kondens på. Följ från kompressorn eller kondensorn bak mot kupén. Akta fingrarna när du känner. Håll borta från fläkt och drivrem.
https://saabwisonline.com/images/960...8/e870r063.jpg
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Har ju haft lite dåligt samvete för denna, jag tror besiktningen går ut sista augusti så den bör ju fixas.. och jag har hafts emester i 3 veckor redan.
Jag fullagade ju avgasystemet förut, den lagningen verkar faktiskt hålla fortfarande men nu puffade det längre bak, och det visade sej dels vara hål i röret precis innan
slutdämpen, dels hål i själva dämparen..
Detta fotade jag, men bilderna finns inte i telefonen
DÅ slutdämpen kom för långt bak sist (pga att jag lagade med för långt rör) så tog jag helt enkelt vinkeljohan och kapade röret precis innan slutdämpen så det blev friskt,
då fick jag dessutom loss slutdämpen utan att bråka för mycket med det tämligen rostiga röret mellan mellandämpen och slutdämpen.
..Notera även hur rostiga balkarna är tänkte pensla på linolja men tja, vet inte om det är lönt.
Det var dock INTE lätt att få loss den kapade bitem, fick använda mycket våld..
Sen hade jag som sagt en bild på hur dämpen hade spruckit, jag trodde det var min svetsning men det var det intem det var UTANFÖR min svetsning.. så jag fick fylla på med mer svets, inte snyggt för fem öre men tätt..
Notera även den nya 80mm-klämman.. GIVETVIS gick ju den befintliga av (den har suttit där mindre än ett år..) oh jag hade massor av storlekar hemma, men inte 80mm..
Nåväl, det var ett bra tillfälle att ta en paus och ta en MC-tur till biltema 4mil bort och köpa klämmor, som finns bakom disk för att "ungdomarna stjäl dom hela tiden" hmm..
På med dämpen igen och det blev tätt, utblåset hamnade lite långt in men ganska ok, den bilden försvann också :/
Jag provstartade och bilen lät MYCKET mindre, när jag höll för utblåset så såg jag dock ett liiitet hål på ovansidan av röret en bit längre fram, suck, hoppas det inte upptäcks..
Hela det röret behöver ju bytas, det finns som reservdel från JT, men ingen verkar sälja det ? ..konstigt nog är det knappt rostigt framifrån och till och med mittljuddämparen.
Nåväl, bromsarna har ju börjar låta när man stannar, dessa "helrenoverade" jag ju för ca 3 år och 800 mil sen med helt nya bremboskivor, brembobelägg/backar, ny expander, fjädrar och RUBBET..
hjulet snurrade fritt men det lät lite raspigt, rev loss bromsoket och det lät precis likadant ? lät nästan som skölden gick emot men lyckades inte justera bort det, så jag gjorde rent smörjde med nytt kopparfett och satte ihop igen.
Kollade att handbromsen tog bra på båda hjulen med, kändes bra även om det var något ojämt (vänster låste ett hack senare, men det var broms iaf)
Sen testade jag att lossa på dragkroken, den satt BERGFAST.. efter att ha bankat på den med slägga lossnade den, jag gjorde rent, skrapade bort rost såden gick på fint och fettade in allt, sen funkade den fint att ta loss och sätta dit igen.
Tror nästan att den kan besiktigas nu, har inte kollat lysen osv förstås men det brukar ju vara lättfixat.
..Sen har bakluckan hål så man kan sticka in handen genom dom, oklart om bilprovningen godkänner det, jag har ju fått en ny lucka (tack igen gubbnicke) men tänkte vänta med att montera tills den är besiktigad
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag får ångest av så roströd undersida. Blev det inga linoljeexperiment?
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Ja det ser verkligen inte kul ut ..Jag har köpt linolja men inte penslat på, ska väl göra det tänkte jag men...
Frågan är ju hur länge denna bilen överlever, den har gått ca 47000mil och har en hel del rost, motorn går dock oförskämt bra (klart piggare än min aero '07), det enda jobbiga trasslet (förutom rost) är väl egentligen att den låter riktigt konstigt när det är kallt ute, jag har ju postat en film på det innan, nåt skärande ljud :/ ..är det plusgrader försvinner det helt.
Gillar bilen dock, går som ett skott och är bekväm, snyggaste inredningen (cremefärgat skinn), mycket utrustning och har bra ljud.. av de där 47k milen tror jag att jag kört ca 20k.
Får väl se vad dom säger på besiktningen, klagar dom på krånglig rost vete fan..
Jag sitter ju dessutom i den dumma situationen att jag har två stycken 9-5 Aero på en person.. denna går bättre, bättre utrustad och är en "bättre" årsmodell (05), men den andra är nyare, har gått kortare och är mkt finare skick.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Som det ser ut nu är det lika bra att köra en spruta och blåsa ut oljan med tryckluft eftersom du behöver få in det i balkarna också, trösklar osv. Jag använder Biltemas spruta som de säljer till sina egna rostskyddsflaskor. Då går det fort och är du utomhus kvittar lite oljedimma. Senast hade jag linoljan i en 1,4L påskmustflaska...
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Just ja, jag har ju en såndär "kemikaliespruta" man kopplar till kompressorn som jag aldrig använt, det vore kanske nåt..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
En sommarbil och för vintern
Så slipper du byta däck på någon av dom.
Det är lite så jag gjort nu, för denna har ju motorvärmare, det har inte den andra
..ja, bortsett från att jag var vääldigt sen med att besiktiga den andra.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Idag var det dagen B som i besiktning.
Tyvärr hittade besiktningsmannen ännu ett hål i avgassystemet suck, men det var ju inte speciellt överaskande, lambdan var dessutom 1,3..
Bromsverkan fram vad dessutom ojämn, inte så det blev nedslag men jag ska ta en titt iaf.
Handbromsen var däremot bra, jag hade massor av problem med den på dnena bilen innan jag frö fyra år sen bytte ALLA delar mot originalgrejer (nåja, ATE iaf) och sen dess har allt funkat, peppar peppar.
Det hade dessutom blivit akvarium i höger framblinkers, besiktningsmannen skojade om att han skulle sätta nedslag på att guldfisk saknades
Mest oroande är dock att det nu gnisslar om bilen även när den rä varm, liknande så den gnisslande när det var kallt förut.. jag GISSAR på vattenpump men svårt att veta.
Dessutom står tempmätaren lite väl högt (men långt ifrån rött) när det är varmt och man kör i stadstrafik, men det kanske är nromalt, har dock inget minne av att
det varit så innan. (ja jag har configgat bort deadband) vilket också tyder på vattenpump ? eller ?
Verkade rätt krångligt att byta vattenpumpen också tyckte jag
Det enda nedslaget var i alla fall avgasläckage, och jag ser INTE fram emot att laga det, och min semester är nästan slut också, blää
Ingen som vet nån som kan plocka hem reservdelar till JT-system ? på derashemsida står det att det finns men inga ÅF verkar vilja sälja ? ..ingen lust att handbygga heller..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
För fyra år sen bröt jag sönder vattenpumphuset när jag skulle lossa banjon till turbons vattenrör. Gick till min reservdelsbil, tog ur pumphus med vattenpump, packningar o allt o tryckte in det i min kärra. Funkar bra än, typ 7000 mil senare. Så det är ju en enkel lösning på bytesproblemet
Det första tecknet på att vattenpumpen är slut brukar vara läckage, när den börjar låta är det hög tid att byta innan den skär. Är det riktigt illa kan gnisslandet vara för att remmen har svårt att driva vattenpumpen vilket skulle kunna förklara att temperaturen går högt. Men jag tror nog att hög utetemperatur i kombination med kökörning är en mer sannolikt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
taxweiler: hur lång tid tog det tror du ?
Det läcker ju ingen kylarvätska iaf, men när det är kallt (minusgrader typ) låter det illa om bilen , specieltl vid start, lite som metall mot metall, nu idag lät det så lite svagt också,
det är första gången jag hört det i plusgrader, men det är sällan jag är utanför bilen när nån torrgasar (som han gjorde vid avgasprovningen)
Skulle också kunna vara nån remspännare, blev ny rem vid köpet av bilen för 9 år sen, men jag tvivlar på att spännarna byttes då.
Och ja, det var ju 29 grader ute så det kanske är normalt att det blir varmt.. men ibland ångrar jag att jag konfigurerade bort deadband
- - - Uppdaterad - - -
Jag var f.ö ute och meckade senare, plockade loss slutljuddämparen, men gick bet på det trasiga röret, avgasklämman gick förstås sönder, men jag fick inte isär rören :/ ..funderar på att kapa för det ser ut som det har rostat precis vid skarven precis som vid slutljuddämparen, ska jag ändå göra nytt rör kan jag göra det lite längre.
En annan sak, dragkroken gick igenom med min hemmasvarvade blindplugg, det hade jag inte en tanke på att den kunde faila på förräns nu..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Läckaget brukar inte vara av den kalibern att det märks på att det försvinner kylvätska, utan det är i form av rinnmärken från remskivelagret.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
aha, hur ser man det, går det att se uppifrån ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag höll på med byte av grenrör så servopumpen var redan lossad och lagd åt sidan. Men det är ju inte många skruvar att få loss den.
Så, hissa upp, tappa ur vatten, bort med älghorn o rem, bort med servopump. Sen är det inte många skruvar för att få loss hela pumphuset.
2 timmar kanske?
3 till 20 om det krånglar.
Såpass ändå, man behöver inte koppla ur servoslingan ? bara lossa fästena ?
Idag köpte jag diverse 3" rör, i morgon tänkte jag försöka bygga avgassystem om vädret och hälsan tillåter.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nädå, servon kan hänga kvar i sina slangar och enkelt läggas åt sidan. Som jag kommer ihåg det behöver man inte lossa servons fäste i toppen/motorn, utan bara ta loss 3 skruvar som fäster i motorfästet. Men jag kan komma ihåg fel.
Hmm, synd att jag inte upptäckte detta innan eller i början av semestern, känns sådär att rodda med det nu, jag börjar jobba på måndag och har en helvetisk massa saker jag måste få klart..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Om du lossar på remmen och känner på de olika rullarna så borde det ge ledtrådar - om du har oljud borde det märkas på något sätt om du snurrar på hjulen för hand, dåliga lager brukar märkas. Läckaget från vattenpumpen är typiskt ett resultat av glapp, en annan ledtråd är hur länge pumpen suttit, 10-15k mil för en bil med klassisk glykol, längre för en med silikatfri glykol (G34/DexCool).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96