Hjulbultarna efter vinterdäcks bytet.
Kan behöva efter dras.
Det låter när hjulet lossnar
Har själv lyckats med det 2 ggr.
Hjulbultarna efter vinterdäcks bytet.
Kan behöva efter dras.
Det låter när hjulet lossnar
Har själv lyckats med det 2 ggr.
Aha, borde kontrolldra oavsett, men det är nog inte det som låter, jag har råkat ut för det själv och det låter rätt illa ja
Hörde inte det där ljudet alls nu idag f.ö.. hmm
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fanken.
Innan den blev långtidsstående hade jag ju trassel med att kupefläkten stannade då och då, det verkade bero på glapp vid fläktkontrollern för jag körde utan
kåpa vid passagerarfötterna och när fläkten stajnande kunde man alltid sticka in armen där ohc rota runt lite så hoppade den igång.
Efter "restarten" av bilen har det inte strulat en enda gång.. tills nu..
När jag skulle hem från jobbet igår var det riktigt vått ute och fläkten startade inte, ohållbart :/
Eftersom jag fortfarande körde utan kåpan där så ruckade jag runt och fick den att starta, och stanna, efter mycket joxande funkade den hela vägen hem iaf.
Svårt att säga var felet är, det verkar snarare vara i kabeln eller i andra ändan än själva fläktkontrollern, för sist stack jag två nålar med fastlödda kablar på genom motorkablarna och hade en strömbrytare där,
visade sej att när fläkten stannade så funkade inte brytaren heller, när fläkten funkade gav däremot brytaren full fart på fläkten som förväntat.
(Det gjorde dock att jag upptäckte att det räckte att röra lite på kablarna, eftersom jag kunde rycka i min nya kabel med brytare)
Antar att kablarna går upp till fälten i akvariet ? finns det nåt ställe där det brukar strula ?
..I övrigt tanakde jag idag, otrevlig upplevelse med dagens soppapriser, men roligt att bilens förbrukning är nere på 0.77 nu.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nu trasslar kupefläkten värre än någonsin, fick stanna flera gånger på vägen till jobbet för det immade igen när den stannade.
Ju mer jag funderar på det desto mer känns det som att det är uppe vid fläkten i akvariet som problemet sitter ?
..F.ö gick förbrukningen ner till 0.76 i morse, bra trend
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Om du har möjlighet så prova att löda om fläktkortet.
Troligtvis är det som på alla gamla bilar lödningar som
tröttnat. Tänk på att koppla loss batteriet innan för det ligger aktiv
spänning på kortet även med tändningen avslagen.
Ja, jag har noterat att om man råkar få fläktkontrollerns kylfläns mot ECU'n så startar fläkten.. :/
Har tänkt på att löda om det där men det går ju inte att få loss på enekelt sätt då kraftkablarna inte har kontakter.
Eller menar du att löda om det på plats i bilen ?
F.ö gick förbrukningen ner till 0.75 på väg hem från jobbet i fredags
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Snart går den på ångorna hehe
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Om jag minns rätt så är det väl en kabel till fläkten som inte har någon kontakt.
Om man klipper den så kan man sen ersätta den med kabelskor.
Om man är vig så kanske det går att löda om den i bilen
Jo jag funderade på att montera kontakter, men det är lite vanskligt med så höga strömmar.
hade egentligen tänkt titta på det där idag, men +2 och regn :/
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Idag blev det oljebyte, med flush innan, oljan var EXTREMT svart, men det är den ju ofta efter en flush.
Det var förvisso bara 750mil sen senaste oljebytet men det var 2 år sedan (pga stilleståndet) så det kändes bra att byta nu,
vill ju inte byta på uppfarten mitt i snöiga vintern heller.
Ja apropå snö, jag gjorde ju oljebytet för det var uppehåll, GIVETVIS så börjar det SNÖA så fort jag lossat på oljepluggen suuck..
men har man väl börjat så är det bara att fortsätta, även när snön övergår i vått regn.
Ska bli intressant att se om jag får problematiken med blinkande oljelampa på tomgång vid varm motor i morgon, jag har haft det problemet på både denna
och silversaben direkt efter oljebyten flera gånger, men sedan några körninagr senare försvinner problemet.
Alltså, man startar, kör, och när man är framme och bilen går på tomgång blinkar oljelampan alt lyser, "duttar" man på gasen så slocknar den direkt. räcker med att hålla varvet på ca 1000rpm.
Stänger man av och startar bilen efter det kallnat finns inte problemet, kanske uppstår det nån gång till för att sen försvinna.
Det händer inte varje oljebyte, men ibland, oftast på sommaren.
Har hört två terorier, dels att tryckbegränsningsventilens kolv är skitig/repig/har skräp på sej som förvärras av ny olja, och det andra är att oljetrycksgivaren är på gränsen.
Jaja, skönt med olja och filter bytt iaf
Passade även på att rensa spolarmunstyckena då de mittre inte orkat spruta upp på rutan riktigt på sistonde. det "krasade" i alla när jag stack in rensnålen, undrar om det kan bero på mitt kalkhaltiga vatten ?
Senast redigerat av GlennB den 2021-11-21 klockan 16:09. Anledning: stavar som en bäver..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Bah, DÅLIG dag idag.
Först så gick startmotorn segt i morse, men det var ju kallt och motorvärmaren stod på fel tid.. sen segt från jobbet med, och efter tankning var det katastrof, knappt så den startade, och instrumentbelysningen svajade.
När jag kom hem så bytte jag batteri från den andra Aeron, som startar snällt med rejäl fart i starten, testade att starta denna, men seegt ..satte en ctek över natten iaf.
Sen trasslar värmen med, jag har normalt tempen inställd på 24-25 grader, brukar vara lagom.. men i morse frös jag och kände att luften som kom från utblåsen var kall ? speciellt det mittre, sidoutblåset vänster sida var iaf ljummet. Jag tryckte upp till 26 grader och jag tror det kom en varm pust.. då tryckte jag hela vägen till HI och då kom det snart rejält varm luft.
Så det är inget problem med värmeväxlaren eller motortempen iaf, det verkar som att klimatanläggningen tror det är varmare i bilen än vad det är, nån som vet vad som kan/brukar vara fel då ?
- - - Uppdaterad - - -
Men vad fan då..
Var ute och körde en kalibrering av ACC, noll felkoder..
MEN, det var en jäkla fart på startmotorn.. märkligt, nu har dne förvisso laddat i ca 1,5h med det "nya" batteriet.
Senast redigerat av GlennB den 2021-11-22 klockan 21:41.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Kan du se vilken temperatur som inre och yttre tempgivare återger?
Om acc får fel info kommer den agera utifrån den.
Som exempel hade jag en utgivare som visade plus 60C = fläkten gick på max hela tiden för försöka kyla ner.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Njä, alltså tempgivaren i SID säger korrekt temp, menar du att jag ska kolla via tech2 då ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Finns en i taket och två i luftkanalerna också.
Men det är vanligare att värmespjällen trasslar, kugghjul som vandrat ut, trasig manöverarm eller brusten spjällaxel är vanliga fel. Utöver själva spjällmotorn.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Frågan är ju hur jag kollar dom, men det borde ju gå med tech2 iaf.
Fast flera av dessa "spjällfel" hittas väl av antingen ACC självtesten eller tech2, jag har ju inga felkoder (eller hade inte för nån vecka sedan iaf), men jag vet att jag läst att vissa fel hittas inte.
Det har ju dock funkat förut, men det klart, märks ju mindre på sommaren förstås.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Rejäl fart på startmotorn idag med det "nya" batterier, och laddat hela natten, även sprutt på den när jag körde från jobbet, och ävene fter ett stopp på vägen.
kanske var batteriet ändå, kass qualität isåfall
Värmen trasslade lite men inte alls som igår, undrar om kalibreringen kan ha hjälpt ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fortfarande bra fart i batteriet, ska försöka reklamera det andra hos biltema, det är sen 2019 och dom påstår ju sej ha 4 års garanti.
Men detta var ju najs..
Tveksamt om den går lägre för den hoppar mellan 0.73 och 0.74, men det är helt ok för en 16 år gammal kombi med 250 kusar ..dessutom en förare med tung gasfot.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Helt ok förbrukning.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
I och med all kyla och diverse oplanerade starter (utan värmare) är den uppe i 0.76 igen :/ 0,72 var den som lägst.
Nåväl, ett problem just nu är det jag skrev om tidigare, fläkten, jag börjar få in snitsne på att stanna, hänga mej ner mot passagerarsidan och rycka i kablarna tills dne hoppar igång, men ingen bra lösning.
Vad tror folk ? är det akvariet man ska in och rota i tro ? ..inte så kul i detta vädret dock.
Dessutom har jag fått nåt skumt ljud bakifrån, förvisso har jag ingen ljudisolering eller inredning på bakluckan alls, och det är stora rosthål i den, så allt hörs väldigt tydligt, men jag fattar inte vad det är,
det är hastighetsberoende men mycket "långsammare" än hjulrotationen.
Sen är det nåt skumt med laddningen eller batteriet, det blir gradvis sämre, efter ca en vecka efter laddning så märker man hur instrumentbelysningen "svajar" när man startar, sne blir det värre och värre
tills det går riktigt segt på starten.
Laddar jag då batteriet över natten så är det okej en vecka till. Jag har ju testat med två batteriet, nu krö jag med det ur min 07'a som funakr kanon i den bilen.
Det enda jag kan tänka mej är anslutningen mellan batteri och startmotor/generator, det är ju ett känt problemområde med.
- - - Uppdaterad - - -
Just ja, en annan konstig sak, som kanske ska vara så, men luftutsläppen till baksätet går inte att stänga av helt ? dessutom verkar dom inte regleras av passagerarsidans klimatanläggning som jag tror dom ska ? ..det blåser varmt där hela tiden.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
ang det sista, nån motor/arm? kollat efter felkod i ACC panelen?
För att felsöka generatorn så mät spänningen över polerna när bilen är igång.
sen försök mäta på generatorn.
diffar det mycket är det problem att överföra energi och gör det inte det så kan det vara slitna kol, byte av laddningsregulatorn helt enkelt.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08