Hej, har funderat ett tag nu på att få upp effekten, eller "trimma" min 9-3 SC en aning över original. Bilen i fråga är enligt rubriken en linear Griffin MY12 med den nedtrimmade motorn på 163 hk. Min tanke är att få upp den effektmässigt till Aerons 220 hk.

Ni har säkert stenkoll på detta, men jag är osäker. Motorn ska vara densamma A20NFT, men är det något i övrigt som skiljer motorerna åt? Har min en mindre turbo eller är det bara till att få bilen "uppdaterad" med Aerons mjukvara?

Vart bör jag vända mig, gärna någon pålitlig Saab verkstad i Stockholmsområdet. Behöver någonting annat bytas ut i form av rejälare bromsar eller att byta ut avgasröret? Hade varit bra att få den typad och godkänd med den högre effekten.

Detta kanske kostar mer än det smakar. Har även läst på om Hirsch 260 hk kit till denna motorn. Vad jag förstått det är det bara bilar med automat som kan ha detta kit lagligt i Sverige. Eller Hirsch hann inte typgodkänna detta kit med manuella lådan. Nu råkar min bil vara manuellt växlad.

Tacksam för lite hjälp och idéer från er

Med vänlig hälsning,
Tomas