Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ang. laglig trimmning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Ang. laglig trimmning

    Hej,

    Fråga från en novis.
    Går det att steg trimma en SAAB lagligt idag?
    Vad jag förstår behöver man certifikat från från SAAB som inte finns längre?
    Hur gör man då om man vill steg trimma sin SAAB lagligt?

    Tacksam för svar.

    Vänligen,
    Dan

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    vad då lagligt? att den går igenom besiktning eller?
    de är nog ingen som märker om du har orginal eller steg 3


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, Dan!

    Att den går igenom besiktning betyder inte att den är laglig. Sedan är det en helt annan sak att man kanske inte bryr sig om den bara går igenom besiktningen. Hirsch-trimmen har ju varit (är) lagliga på riktigt, men jag vet inte om dom går att köpa längre.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    ahaa okejj det har jag aldrig tänkt på


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Ja laglig trimning existerar i form av Hirsch, där man typreggar bilen efter trimningen. De går och köpa hos vissa Hirsch authoriserade handlare, tror mannes är en av dem.

    Hirsch är/var Saab variant på Polestar basiclyh

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Välkommen hit
    Citat Ursprungligen postat av Dansun75 Visa inlägg
    Går det att steg trimma en SAAB lagligt idag?
    Kort svar: Nej. Men jag VET inte, det finns säkert undantag jag inte kommer på just nu.
    Citat Ursprungligen postat av Dansun75 Visa inlägg
    Vad jag förstår behöver man certifikat från från SAAB som inte finns längre?
    Hur gör man då om man vill steg trimma sin SAAB lagligt?
    Kort svar: Se ovan.

    Långt svar:
    Det är en ganska intressant fråga om moral, säkerhet och juridik för den teoretiskt intresserade.

    För att vara tydlig. På detta forum får man inte uppmana till olagligheter. Men var som är lagligt är egentligen sällan enkelt. Så visst får man bygga om sin bil precis hur som helst, inklusive trimma den. Dvs själva trimningen är alltid tillåten. Därför kan vi fritt diskutera det här.

    Något helt annat är de regler och lagar som gäller vid körning av bilen på väg. För att köra på bana finns andra regler och lagar. Så att köra den trimmade bilen kanske kan vara olagligt.

    Som sagts ovan går en icke-extremt "steg-trimmad" Saab i princip alltid igenom besiktningen. Det som kollas vid besiktning är säkerhet (och miljöaspekter). Dvs väghållning, bromsar (och avgasljud). Inte motoreffekt. Naturligtvis är inga olagligheter lagliga bara för att de inte upptäcks. (Tänk mord, stöld, olaglig trimning).

    På detta forum kan man läsa att många bygger om sina bilar och trimmar dem. Saab 9-5 1997-2009 fanns med 150hk-310hk motorer. I princip samma bil med olika starka motorer plus en del mindre anpassningar. Tex bättre bromsar. Så att höja effekten från 170hk till 270hk på en bil byggd för att klara 260 och 310hk är inget problem rent tekniskt. Och det är nog ungefär vad som saken gäller. Att uppgradera sin normalspecade Saab till en som motsvarar Aero eller Hirsch. dvs det bästa Saab sålde. Saab ansåg den ökade prestandan gav en säkrare bil.

    Vid reparation av en bil skall delar motsvarande original användas. En större turbo, ett större insug, ett kraftigare bromsok kan ibland vara det enda alternativet om man skall köpa originaldelar. Då kan reparationen innebära en trimning.

    Moraliskt finns nog inte mycket som talar emot att uppgradera motor och bromsar på en bil så den blir bättre och säkrare.

    Vi fortsätter med hårklyverierna lite. För att vara 100% säker veta om det är lagligt att förändra en gammal Saab skulle jag tro att saken måste prövas i domstol, antagligen t.o.m. till högsta domstolen. Det kommer nog ingen åklagare att vilja slösa skattepengar på.

    Så frågan kan nog besvaras så här:
    Vi vet inte säkert om det är lagligt eller olagligt, men det är i praktiken accepterat av samhället. Bilägare, besiktning, polis, försäkringsbolag osv. Dvs Svar JA
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ok, jag förstår inte helt lätt att avgöra med andra ord. Men borde man inte registreringbesiktiga en bil med mer effekt på motorn och som konverterats till E85 från bensin?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jo, men de enda som erbjudit det är BSR som typgodkände sin E85-konvertering.

  9. #9
    Japp å de kostar runt 20 000kr om jag inte minns rätt. Tror BSR betalade nån miljoner för att få det igenom

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Om man klickar på produktsidan för BSRs certifierade E85C-trim så säger den att produkten har utgått.

    (Och den hade en rätt lustig vridmomentkurva eftersom den inte ökar effekten: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/2407/...004-2005-b235e)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Dansun75 Visa inlägg
    Ok, jag förstår inte helt lätt att avgöra med andra ord. Men borde man inte registreringbesiktiga en bil med mer effekt på motorn och som konverterats till E85 från bensin?
    Tja jo... men det beror på. Man får ju faktiskt byta ut delar i en bil när de är utslitna både förebyggande och vid reparation. Om motorn behöver bytas och det endast finns en Biopowermotor att montera är det väl OK. Om verkstaden inget säger och ägaren aldrig kör på E85 blir det ingen större skillnad i praktiken. Bilen fungerar som innan. typ 170hk motor bytt mot 185hk biopower.

    Vill man tanka E85 i sin bil antar jag det är lagligt. Kanske tom miljömässigt bra. Men de flesta bilar mår inte bra av det. Sitter det en 185hk biopowermotor i Saaben och man "råkar" tanka E85 får man ut 210hk istället. Bara för att man behövt byta motor och verkstaden valde de för tillfället lämpligaste originaldelarna.

    Ganska teoretiskt, hypotetiskt och långsökt, erkännes! Varför vill du veta detta, om man får fråga?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Funderar på att köpa en SAAB som är steg 3 och E85 konverterad men verkar inte vara ombesiktigad.
    Tänkte mest att man tydligen behöver ett certifikat från SAAB innan om registrering men SAAB finns ju inte längre(se ursprungsfrågan) så det blir ju svårt.
    Men nu förstår jag lite mer om att saker och ting är aningen underförstått i samhället samt att det värsta som kan hända är böter och föreläggande om att återställa bilen vad jag förstår?
    Förövrigt gillar jag dina resonemang MR.O men sen har vi ju alla paragrafryttare där ute.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-26 klockan 08:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det man skall undvika är att göra förändringar på bilen som är iögonfallande. Det har hänt att personer fått föreläggande om att återställa bilen till original bara för att de haft blå sillikonslangar i motorrummet, medan andra har kört med 500hk+ utan att någonsin haft problem.
    Så länge bilen inte låter mer än original (3" downpipe och sen 2,5" med dubbla dämpare eller motsv.) och inte tydligt är förändrad när man öppnar motorhuven (dvs låt värmeskölden vara kvar på turbon, undvik extraktorgrenrör osv) så brukar det aldrig vara några problem.
    Jag haft rätt många steg 3-trimmade bilar både med och utan E85-konvertering och det har aldrig påpekats någonting, inte ens när jag kört en bil på E85 genom besiktningen som uppenbart inte är en BioPower. Jag tror de flesta är så "vana" vid att SAAB kan gå på E85 så de inte tänker på exakt vid vilken årsmodell detta kan vara rätt, och inte heller orkar de kolla i pappren för att se om det verkligen finns en extra rad om ytterligare drivmedel.
    Har man rejält med pulver, säg 350hk+ så skulle jag rekommendera att man har olika styrboxar att byta till så man kan ha en "besiktningsbox" med en rimlig effekt. Annars kan det bli lite väl uppenbart när besiktningspersonen skall köra sin testrunda

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Dansun75 Visa inlägg
    Funderar på att köpa en SAAB som är steg 3 och E85 konverterad men verkar inte vara ombesiktigad.
    Tänkte mest att man tydligen behöver ett certifikat från SAAB innan om registrering men SAAB finns ju inte längre(se ursprungsfrågan) så det blir ju svårt.
    Men nu förstår jag lite mer om att saker och ting är aningen underförstått i samhället samt att det värsta som kan hända är böter och föreläggande om att återställa bilen vad jag förstår?
    Förövrigt gillar jag dina resonemang MR.O men sen har vi ju alla paragrafryttare där ute.
    De enda trimsatser du kan få godkända med ett certifikat från biltillverkaren är de trimsatser som biltillverkaren själv har godkänt, ex. Saab original trimsats eller Hirsch; som Polestar för Volvo. Ett "steg 3" trim (eller steg 1 för den delen), oavsett om det är till Saab, Volvo eller BMW kommer aldrig bli helt lagliga i den mening att du kan omregistrera bilen med den nya högre effekten. Bilen går genom besiktningen så länge du klarar avgaskrav och så (såvida du inte gjort något väldigt extremt), men eftersom bilen inte har genomgått en ny avgascertifiering av typcertifikatinnehavarare, och fått typcertifikatutfärdarens godkännande för detta så tar det stopp. Saab hade vanligtvis typcertifikat utfärdade av Storbritannien (typgodkännandenummer som börjar med e11).

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Dansun75 Visa inlägg
    Funderar på att köpa en SAAB som är steg 3 och E85 konverterad men verkar inte vara ombesiktigad.
    Kan du inte be säljaren besiktiga den då?
    Det kanske är en bit fram i tiden och du skulle få göra/betala det annars. Då är det väl bara att du erbjuder dig betala besiktningen. Minsta tvekan hos säljaren är ju avslöjande. Samt du får bevisat att bilen är så "normal" och säker att den godkänns.
    Citat Ursprungligen postat av Dansun75 Visa inlägg
    Tänkte mest att man tydligen behöver ett certifikat från SAAB innan om registrering men SAAB finns ju inte längre(se ursprungsfrågan) så det blir ju svårt.
    Men nu förstår jag lite mer om att saker och ting är aningen underförstått i samhället samt att det värsta som kan hända är böter och föreläggande om att återställa bilen vad jag förstår?
    Förövrigt gillar jag dina resonemang MR.O men sen har vi ju alla paragrafryttare där ute.
    Tack! Antagligen är det inte värre än så. Man får knappast några böter för att bilen inte är "korrekt reparerad". Att delarna på en så gammal bil är utbytta ser jag som underhåll för att bilen skall hålla många år till. Jag ser inget problem med att köpa en sådan bil. Att man lagt pengar på ett steg 3 betyder antagligen att ägaren oxo lagt mer än genomsnittet på att underhålla och serva bilen.

    Och det är bra! I praktiken kommer den största effekten av steg 3 vara att ditt Saab-ägar-leende blir ännu lite bredare.
    https://youtu.be/bzdNbmZvCSg?t=25

    Top Gear - Saab Owners Smile
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 263
    Räcker det inte med att bara ryka kabeln till magnetventilen för att få grundladd. genom besiktningen ?

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Det är inte effekten som är problemet egentligen utan att avgascertifieringen faller så fort något modifieras. Har man 600hk och motorrummet ser snyggt och original ut och avgasvärdena är okej så lär ingen bry sig. Har man däremot kulörta slangar och jätteturbo som verkligen syns så ökar ju risken att man får påbackning och de begär regbesiktning på förändringen.
    De flesta original trimpaket kan ju oftast handla om saker som inte syns iallafall så att komma med jätteturbo och stora modifieringar och vifta med nå hirschpapper lär ju inte hjälpa mycket.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Räcker det inte med att bara ryka kabeln till magnetventilen för att få grundladd. genom besiktningen ?
    Det är en direkt dålig idé, precis som att dra säkringen för magnetventilen. Det är inte så osannolikt att äldre besiktningsgubbar känner till det (somliga har även pluggat in medhavd säkring!), och förstår de att du försöker lura dem. Inte bra, och ökar markant risken för att en vänlig kommentar om att en den verka trimmad istället blir ett nerslag eller i värsta fall föreläggande. Många som jobbar på bilprovningen har genuint bilintresse, och kan om man har tur släppa igenom en ganska uppenbart (för en tekniker, inte i betydelsen show) trimmad bil om både man själv och bilen ger bra intryck.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Hårklyverierna fortsätter:
    En gång i tiden kallades ett byte av vissa delar i en Saabmotor för trimning. Nu säljer Orio exakt samma delar som original ersättningsdelar. Samma byte, samma delar, men ändå olika. Tidigare olaglig trimning, numera lagligt underhåll eller reparation.

    Laglig reparation, olaglig trimning, eller laglig trimning!

    Som exempel är TD04 en vanlig turbo att montera vid steg 3 trimmning. Exakt den (Artikelnummer:55564966) säljer Orio i Saab webshop med beskrivningen "Ersättare till alla turboaggregat på 9-5 bensin/E85(4-cyl) 1998-10 om de rör som skiljer sig åt (olja, vatten, insug, vevhusventilation) byts."
    De säljer även den "klenare" GT17 turbon (Artikelnummer:55560913) till nästan dubbla priset som reservdel.
    Det Saab, numera Orio säger vara originaldelar, kan vi räkna med är korrekt och lagligt att använda vid byte.

    Dvs om bilens turbo behöver bytas har Orio två alternativa ersättare. Där den billigaste är samma som 9-5 Aero har och samma som ett seriöst "steg 3 trimkit" kan innehålla. De "rör" som skiljer och måste bytas enl Orio är samma som ingår i ett sådant trimkit. Programvaran måste bytas ut för att passa om man inte vill fuska. För fuska är knappast vad Saab/Orio vill. I princip innebär ett byte till den billigare turbon med de därav följande nödvändiga anpassningarna att man får en Aero-motor. Alltså något i stil med vad en vanlig "steg trimming" kan ge. Vi talar här om ett turbobyte på en auktoriserad Saab-verkstad där endast originaldelar används.

    Så vill man vara petig kan en ombyggd Saab 9-5 där man bytt till Aero-turbo vara laglig eller olaglig beroende på om detta byte gjordes innan eller efter att Orio började sälja Aero-turbon som original ersättningsdel till alla turboaggregat. Enkelt eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Laglig? - Fusk Parkeringsskiva med Timerfunktion
    Av Mr.O i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 16:54
  2. Laglig etanol-konvertering
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •