Sidan 1 av 13 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 243

Ämne: Göra en bra bruksbil av min andra 9-5 Aero

  1. #1
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120

    Göra en bra bruksbil av min andra 9-5 Aero

    Jahaja, precis när man hade blivit tillfreds med att byta bilmärke på bruksbilen och börjat leta annat, DÅ dyker det upp en 9-5 Aero, sedan, manuell, alldeles i närheten, till misstänkt lågt pris.

    Det visar sej att den tänder motorlampan = har felkoder, sopslut växelspaksknopp, lossnat läder på ratten och lite annat smått och gott, men bra pris som sagt.

    Den är utannonserad som 06, och står även som det i registret, men kollar man en VIN decoder eller med tech2 är det en MY07.

    Udda färg också, står i registret som ljusgul men det är nån guldig silvermetallic. (293 "Parchment silver" tydligen, "pergament-silver" ?)

    Problem/fel med bilen:

    FIXAT - Motorlampa tänd, felkoder lagrade (läste jag av redan innan köp)
    FIXAT - lädret på ratten är loss (men det är helt)
    FIXAT - Växelspaksknoppens läder är helpaj, och det är eltejp och skit där (usch blä, MÅSTE fixas!)
    - Växellänkaget är uppenbarligen utslitet
    FIXAT - Bilen går inte speciellt bra, vacuumläckage ? julgransventil ?
    FIXAT - det läcker vid tryckrörets anslutning
    FIXAT - Vänster fram dimljus är spräckt, höger funkar inte
    - rost på framskärmarna vid listen under blinkersarna
    - rost i dörrnederkant höger sida
    - sliten beläggning på dörrhandtagen på insidan
    - De elinfällda backspeglarna fungerar ej
    - hål i höger backspegelkåpa
    FIXAT - Elspegeljusteringen fungerar inte åt höger
    - "glappet" i transmissionen som min andra Aero också har, gissar det beror på motorfästen.
    - liten buckla på höger bakdörr (större dörruppslag typ)
    - lite skrap i fronten
    FIXAT - gasdämparna till huven är sopslut, skulle inte märkas om man tog bort dom
    FIXAT - gasdämparna till bakluckan är lika slut..
    FIXAT - reservnyckelfjärren funkar inte (batteri hoppas jag)
    - handbromsspaken mkt sliten (hur går det till ?)
    FIXAT - Ett antal knappar i kupen lyser inte som dom ska
    FIXAT - bilen immar igen lätt när den är parkerad
    - Fronten loss på höger sida
    FIXAT - Motorn kommer aldrig upp i full driftstemperatur (termostaten troligen)
    FIXAT - Förarens ruta hoppar ur ibland
    FIXAT - Bilen dricker kylarvätska
    FIXAT - bilen läcker olja rejält, framförallt ventilkåpspackningen, det RINNER.


    Saker som är lite trist:

    - Dame Edna
    - halvskinn
    KÖPT - ingen dragkrok
    - ingen motorvärmare
    - "Bara" premium 150-ljudet, hade ju helst haft prestige200.
    - Gått ca 33000 mil
    - inget stols/spegelminne
    - manuell stol på passagerarsidan
    - halogenljus

    Saker som är bra med bilen:

    - Aero
    - Manuell
    - Relativt lite rost
    - Glastaklucka (Jag vet att många anser det som meningslöst men för mej är det ett stort plus)
    - Fick med fya stycken i princip nya hakka 9 dubbisar på originalfälgar
    - Hyfsade sommardäck på originalfälgar.
    - fungerande sätesvärme (första gången på en saab ?)
    - Fulltecknad servicebok, ända in i väggen (alltså för typ 500 mil sen)


    Planen är ju att fixa den och använda som en trevlig och rolig bruksbil.

    Tänkte försöka logga i tråden vad jag gör och hur, exempelvis är planen att svarva egna bussningar till växellänkaget, får se hur det går

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2022-08-10 klockan 22:48. Anledning: uppdaterat listorna
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 456
    Grattis till ett förhoppningsvis bra köp!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    ..Måste ju ha en bild på den också, då det är kolmörkt ute så blev det en bild jag tog när jag tankade.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    11 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    Nice. Det löser du galant!
    Priset måste du berätta oxå ;-)
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 922
    9-5 06- går verkligen att fynda just nu. Jag har själv köpt en 2,3t bp 07a för kaffepengar.

    AS3 går ju alltid att eftermontera. Jag gjorde det på min 2005 sedan. Var inga större bekymmer.
    Får dra fram ny kablar till 6x9 högtalarna på hatthyllan.

  6. #6
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Känns inte som några jätteproblem.

    Den hade fyra felkoder

    P340 camshaft position sensor malfunction
    P1312 Combustion detection cyl 1+2 Open circiut / Short to B+
    P1334 Combustion detection cyl 3+4 Open circiut / Short to B+
    P116 Engine coolant temperature circiut. performance problem

    De tre första i kombination brukar tydligen i princip alltid betyda att tändkasetten är paj, tänkte flytta över den i min andra (numera stillastående) Aero temporärt iaf.

    Den sista är väl termostaten eller givaren, dock när jag körde med bilen i går så uppförde sej temperaturen bra. När jag hade samma felkod på den andra Aeron så "hängde" tempmätaren
    när man körde normalt, och var alldeles för högt i kökörning. ..Då bytte jag termostat och problemet försvann.

    Tänkte försöka limma skinnet i ratten, men ska jag vara ärlig gillar jag inte alls Aeroratten i denna, blank plast.. jag vill ha läder.

    Jag har dock kört en 9-5 dame edna som hade en ratt med perforerat skinn och "tumkuddar", alltså som min 05'a Aero har, efter lite
    googlande har jag hittat två sådana på bildelsbasen men vet inte exakt vilka bilar dom satt i.

    En sånhär alltså:

    http://bildelsbasen.se/img/a/a/a/040..._2008_ratt.jpg

    Lite sugen på att byta till en sån, borde väl passa rakt av ? Även från en automat ?

    Kommer förstås också att byta alla vaacumslangar och kontrollera backventiler.

    Normalt skulle jag gjort en ordentlig service med, men nu finsn det ju kvitto på att sådan nyss är gjord.

    Såg att det fanns tokbilliga krokar i tüskland, typ runt 600:- ? är dom nåt att ha ? ..förvisso utan elsats då. ..På denna kan man väl montera krok utan regbesiktning med.


    glader9991: Är det såpass enkelt ? är väl annan förstärkare osv också ? ..iofs kan man ju ofta fynda delar så.

    Apropå det, kände mej lite dum igår när jag letade CD-växlare i bagaget.. hittade förstås ingen och kollade manualen, tydligen inbyggd i huvudenheten numera


    Undrar hurpass svårt det är att montera motorvärmare på dessa, skulle verkligen vilja ha det, har ju sladd hemma och stolpe på jobbet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Första är väl vevaxelgivaren! Köp orginal bosch!
    P1312 Combustion detection cyl 1+2 Open circiut / Short to B+
    P1334 Combustion detection cyl 3+4 Open circiut / Short to B+

    Är nog fel tändstift eller tändkasset! börja först med tändstiften.

    Vectorratten är du ute efter.

    Inte jättesvårt, om du använder det så kör på

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  8. #8
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Enligt nån tråd jag hittade här så finns det ingen kamaxelgivare utan det är tändkasetten som skapar den signalen, låter märkligt men så stod det.

    Jag tänkte ju att stiften ska vara bra när den är nyservad, men kom just på att dom ju kan ha satt i vad som helst, typ beru eller nåt annat hemskt, så det är nog bäst att kolla/byta.

    Satt ratten i alla vector alltså ? isåfall borde den ju vara hyfsat lätt att hitta.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Såhär är ratten paj..



    Skinnet är alltså helt men det har lossat från under plasten, nån som vet hur det är tänkt att sitta fast ? klämt ? limmat ?
    kan man få loss plasten hel på nåt sätt ?

    Här är dörrsidorna..




    Den bortskavda färgen är ju riktigt jäkla ful, funderar på att slipa ner skadan och foliera över ? eller möjligen lacka. ..om man inte kan få tag på en ny plastbit.

    Gumnmeringen som är bortsliten funderar jag på att helt enkelt bara gnida bort så allt blir blanksvart.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    700
    Medlem#
    10483
    Aero med halogen och glastaklucka, kan inte rulla många 9-5or med den konfigurationen.. Men takluckan är väl typ det enda som är "jobbigt" att eftermontera, så det gör ju inget..

  11. #11
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Nä, det är nog en ovanlig kombination halvskinn dessutom.

    F.ö så hände det ingenting när man tryckte på "fäll in speglarna" knappen igår, idag testade jag igen och till min stora förvåning fällde den snällt in den vänstra spegeln! ..tyvärr fällde den inte ut den igen, så jag fick hjälpa till med handen..

    Men jag vet ju att dom där speglarna är problematiska.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Det är inte svårt alls att fixa det som tur
    https://www.youtube.com/watch?v=hJ15KqJzLL4
    Senast redigerat av amazinjoey den 2020-11-26 klockan 08:33.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  13. #13
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Finns väl tyvärr många andra fel det kan bli på dom där, typ motorerna.

    Känns lågprio nu, men jag ska helt kalrt försöka få igång dom.

    Noterade även att elinställningen på speglarna inte fungerar åt höger, men det är väl oxid i "kontrollpanelen" som vanligt, dessutom var panelen den sitter i loss, ska se vad som är paj där.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Första felet lagat, backspegeljusteringen, plockade ut "joystickpanelen", plockade isär den och insåg att det var en helt annan konstruktion än dom äldre, men gjorde rent alla kontaktytor och satte ihop, fungerade perfekt.

    Jag fick även dit plastfästet, det satt bara löst och var inte trasigt, eventueltl på grund av att nån tryckt hårt på panelen när den inte fungerade.

    Kopplade in tech2'an också och hade samma felkoder som innan, och en på MIU, "Unknown DTC" ??

    När jag gick in på systemen ett och ett kunde den inte kontakta IHU ? vad sjutton är IHU ? Infotainment head unit fattar jag men streon är ju EHU ? är IHU navigationen (som inte finns i denna) ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Fin bil du köpt..

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2006 Biopower

  16. #16
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Idag satte jag på dubbdäcken/hjulen och passade på att kolla i hjulhus och upphängningar, såg bra ut.

    MEN, det är ju en parkeringsskada höger fram (även vänster iofs) och nåt fäste verkar vara av för hela fronten sitter löst där, inkl innerskärm, det måste fixas när det blir bättre väder.

    Fyllde på spolarvätska och kollade oljan, såg bra ut. ..Men jäklar vad irriterande att huvdämparna är slut, får bli nya.. ska man köpa Lesjöfors tro ?

    Jag bytte även tändkasetten, tog den ur den andra Aeron för det är en 3.7 E och jag vet att den fungerar, i den andra Aeron satte jag en 3.7 B som jag köpt beg och aldrig testat (men säljaren lovade att den fungerade..) (Den förmodat trasiga som satt i var en 3.7 C)

    Nollade felkoderna och tog en rejäl provtur med en del hårda accelerationer, 3,6 mil senare så stannar jag hemma och kopplar in tech2, noll felkoder, inte ens den konstiga på MIU hade dykt upp. Yess..

    Däremot konstaterade jag att tempmätaren aldrig kommer upp i normaltemp, jo när man stannar bilen, men inte när man kör. Låter klockrent som termostatbyte.. frågan är om jag orkar nu i vinter eller tar det i vår.

    Tycker även bilen blir lite väl immig invändigt om man inte kör defrost, får se om det kvarstår när man använder bilen dagligen sedan, nu har den ju stått en del. Dessutom står förstås byte av kupefiltret på attgöra-listan.

    Märkte även att det luktade lite bränd olja när man stannade bilen, men det kan vara sedvanliga läckage från ventilkåpan och fördelarpluggen som rinner ner över grenröret..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Hmm, kollade på autodoc, just lesjöfors har olika dämpare för 98-05 och 06-10, så även monroe, medans alla billigare mräken har samma 98-10 ?

    Vad är det för skillnad egentligen ?

    ..Sen dragkrok, alla billiga saknar ju elsatsen, och så kan man köpa till universal med äckliga strömtjuvar.. men orio verkar ju ha/haft ett saab original "ledningsnät dragkrok", mycketr bättre då, finns det andra alternativ som kan klickas i direkt i kontakten ?

    Kommer originalsatsen att stänga av backvarnarna automagiskt ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Denna menar jag..

    https://webshop.saabparts.com/9-5-gen1/elsystem-95/ledningsnatsats-dragkrok
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    Självplock/skroten för Huvdämpare? ;-)
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  19. #19
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Tja, det är iofs ganska lättestat om dom funkar bra.. men man kan köpa för 111:- styck från tüskland, men då är det "Johns", vad nu det är för fabrikat.

    Huv-dämparna är f.ö slut på silversasaben med, fast där fungerar dom hyfsat på sommaren ..skulle kunna sno dom från svarta aeron, men planen är ju att få igång den med så..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Idag satte jag på dubbdäcken/hjulen och passade på att kolla i hjulhus och upphängningar, såg bra ut.

    MEN, det är ju en parkeringsskada höger fram (även vänster iofs) och nåt fäste verkar vara av för hela fronten sitter löst där, inkl innerskärm, det måste fixas när det blir bättre väder.

    Fyllde på spolarvätska och kollade oljan, såg bra ut. ..Men jäklar vad irriterande att huvdämparna är slut, får bli nya.. ska man köpa Lesjöfors tro ?

    Jag bytte även tändkasetten, tog den ur den andra Aeron för det är en 3.7 E och jag vet att den fungerar, i den andra Aeron satte jag en 3.7 B som jag köpt beg och aldrig testat (men säljaren lovade att den fungerade..) (Den förmodat trasiga som satt i var en 3.7 C)

    Nollade felkoderna och tog en rejäl provtur med en del hårda accelerationer, 3,6 mil senare så stannar jag hemma och kopplar in tech2, noll felkoder, inte ens den konstiga på MIU hade dykt upp. Yess..

    Däremot konstaterade jag att tempmätaren aldrig kommer upp i normaltemp, jo när man stannar bilen, men inte när man kör. Låter klockrent som termostatbyte.. frågan är om jag orkar nu i vinter eller tar det i vår.

    Tycker även bilen blir lite väl immig invändigt om man inte kör defrost, får se om det kvarstår när man använder bilen dagligen sedan, nu har den ju stått en del. Dessutom står förstås byte av kupefiltret på attgöra-listan.

    Märkte även att det luktade lite bränd olja när man stannade bilen, men det kan vara sedvanliga läckage från ventilkåpan och fördelarpluggen som rinner ner över grenröret..
    Min hade det problemet med att det fuktade inuti! Problemet var att rutan inte var tätt nog för det försvann när de bytte ruta

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero X SS -12 "Bygge av ny bil,showcar,bruksbil!!!"
    Av PerfectPolishPatrik i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 18:12
  2. 9000 vs. og900 som bruksbil
    Av Schwartz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 22:18
  3. Köpråd, bra & rolig bruksbil
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 13:40
  4. Köpråd: Bruksbil över vintern!
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •