Jahaja, precis när man hade blivit tillfreds med att byta bilmärke på bruksbilen och börjat leta annat, DÅ dyker det upp en 9-5 Aero, sedan, manuell, alldeles i närheten, till misstänkt lågt pris.
Det visar sej att den tänder motorlampan = har felkoder, sopslut växelspaksknopp, lossnat läder på ratten och lite annat smått och gott, men bra pris som sagt.
Den är utannonserad som 06, och står även som det i registret, men kollar man en VIN decoder eller med tech2 är det en MY07.
Udda färg också, står i registret som ljusgul men det är nån guldig silvermetallic. (293 "Parchment silver" tydligen, "pergament-silver" ?)
Problem/fel med bilen:
FIXAT - Motorlampa tänd, felkoder lagrade (läste jag av redan innan köp)
FIXAT - lädret på ratten är loss (men det är helt)
FIXAT - Växelspaksknoppens läder är helpaj, och det är eltejp och skit där (usch blä, MÅSTE fixas!)
- Växellänkaget är uppenbarligen utslitet
FIXAT - Bilen går inte speciellt bra, vacuumläckage ? julgransventil ?
FIXAT - det läcker vid tryckrörets anslutning
FIXAT - Vänster fram dimljus är spräckt, höger funkar inte
- rost på framskärmarna vid listen under blinkersarna
- rost i dörrnederkant höger sida
- sliten beläggning på dörrhandtagen på insidan
- De elinfällda backspeglarna fungerar ej
- hål i höger backspegelkåpa
FIXAT - Elspegeljusteringen fungerar inte åt höger
- "glappet" i transmissionen som min andra Aero också har, gissar det beror på motorfästen.
- liten buckla på höger bakdörr (större dörruppslag typ)
- lite skrap i fronten
FIXAT - gasdämparna till huven är sopslut, skulle inte märkas om man tog bort dom
FIXAT - gasdämparna till bakluckan är lika slut..
FIXAT - reservnyckelfjärren funkar inte (batteri hoppas jag)
- handbromsspaken mkt sliten (hur går det till ?)
FIXAT - Ett antal knappar i kupen lyser inte som dom ska
FIXAT - bilen immar igen lätt när den är parkerad
- Fronten loss på höger sida
FIXAT - Motorn kommer aldrig upp i full driftstemperatur (termostaten troligen)
FIXAT - Förarens ruta hoppar ur ibland
FIXAT - Bilen dricker kylarvätska
FIXAT - bilen läcker olja rejält, framförallt ventilkåpspackningen, det RINNER.
Saker som är lite trist:
- Dame Edna
- halvskinn
KÖPT - ingen dragkrok
- ingen motorvärmare
- "Bara" premium 150-ljudet, hade ju helst haft prestige200.
- Gått ca 33000 mil
- inget stols/spegelminne
- manuell stol på passagerarsidan
- halogenljus
Saker som är bra med bilen:
- Aero
- Manuell
- Relativt lite rost
- Glastaklucka (Jag vet att många anser det som meningslöst men för mej är det ett stort plus)
- Fick med fya stycken i princip nya hakka 9 dubbisar på originalfälgar
- Hyfsade sommardäck på originalfälgar.
- fungerande sätesvärme (första gången på en saab ?)
- Fulltecknad servicebok, ända in i väggen (alltså för typ 500 mil sen)
Planen är ju att fixa den och använda som en trevlig och rolig bruksbil.
Tänkte försöka logga i tråden vad jag gör och hur, exempelvis är planen att svarva egna bussningar till växellänkaget, får se hur det går