Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: 9000 -93, "Plan B", projekt tracktool

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    39
    Jag har satt i en kortmotor i min gamla 9000 som hade långmotor, bolt on för mig.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 182
    Medlem#
    8758
    Ok, då kanske ändringen av motorfästena bara var jämfört med B202.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    8005
    Tog fram tumstocken och mätte lite, på denna med B202 verkar det skilja på åtminstone det bakre motorfästet i subframen så jag kommer byta subframe. Slutsatsen blir väl att om man har en 2,3l långmotor så är det bolt-on, men inte om man har en b202. Detta stämmer med det lilla jag lyckades söka fram på nätet.

  4. #24
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    8005
    Tror jag ändrar mig angående subframen, nu har jag båda två sida vid sida och de ser banne mig ut att vara exakt lika. Slutsatsen blir att årsmodell 93 hade samma subframe som kortmotorbilarna.

    Idag var det ok väder så jag rullade ut bilen på garageinfarten och tvättade av motorutrymmet, efter det så demonterade jag framvagn och subframe. Tanken är att snygga till lite innan jag börjar återmontera igen. Har även lite funderingar på att byta bränsleledningen till det senare utförandet för att få det till att stämma bättre med det nya insuget, eller hur brukar man göra vid kortmotor-konvertering?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #25
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    8005
    I helgen som var så släpade jag fram blästern och gick på ytrosten i motorutrymmet, skönt att få bort det. När det var gjort så flyttade jag in bilen igen med hjälp av traktorn.

    Sedan så slipade jag i ett par kvällar, inget jättekul jobb men det skulle göras. Efter det så maskerades bilen så gott det gick, känner lite tidspress att bli klar så bromsservot och ABS fick vara kvar. De är både rostiga och fula, men det får vara så tillsvidare.

    Det roligaste var att få på färgen, först Hagmans CA-primer och sedan en 2k enskiktslack i 306 Arctic White. I den långsiktiga planen så ska jag byta kulör även utvändigt på bilen, men den kommer vara grön så länge.

    Köpte mig lite manualer i veckan, är så gammal så jag har lättare att förstå någonting när jag läser det i en bok.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471
    Seriöst arbete i motorutrymmet
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #27
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Seriöst arbete i motorutrymmet
    Tack!

    Har jobbat på med att skarva in T5 motorhärva från en reservdelsbil i denna bilen som haft LH 2.4, det var en hel del funderande och läsa elscheman för att få ihop det. Blev inte enklare av att jag inte hittade något schema för APC-boxen som matchade grejerna som satt i bilen. Skarvade alla kablar med "Duraseal" klämskarvar överdragna med krympslang och fyllda med smältlim. Testade att köpa liknande skarvar från Amazon, men de fungerade inte, krimpen höll inte ordentligt runt kablarna. Avslutade med att linda in kablarna med fleece-tejp från Biltema, så nu är det helt säkert att jag jinxat jobbet och får linda av det igen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #28
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    8005

    Jobbar på

    Arbetet med att plocka ihop bilen pågår, valde att inte måla subframen då jag misstänker att det är svårt att få färgen att fastna på galvet, så det fick räcka med en rejäl tvätt och lite skrubbande med stålborste. Samma sak på styrväxeln som försågs med svarta powerflex bussningar. Sasab-krängaren flyttades från Aeron och bussningarna fick lite nytt silikon-fett.

    Igår blästrades fronten, men jag upptäckte att jag inte har någon färg hemma så jag fick lägga på grundfärgen idag. Hämtade även den nyrenoverade växellådan, nya drev, lager och slutväxel. Må den hålla tills jag får tid att lägga i något kraftigare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av smedsgarden den 2024-05-21 klockan 06:12.

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 286
    Snyggt jobbat.
    Släng på grundfärg/epoxigrund på subframen också så blir det lite skydd.

Liknande ämnen

  1. 9000 Italien Aero, road & track
    Av smedsgarden i forum Projekt
    Svar: 178
    Senaste inlägg: 2021-07-13, 21:17
  2. Koppling på 9000 2,0t Aero (Italien-import)?
    Av BearStyle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 11:52
  3. Växellåda på italien-Aero?? (9000 -97)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 11:24
  4. 9000 Aero, Italien import
    Av BaCarDi i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 09:55
  5. Trimmning av Italien-importerad 9000 aero -96
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •