Wow!
Imponerande och resultatet ser ut att bli riktigt bra!
/Jonas
Wow!
Imponerande och resultatet ser ut att bli riktigt bra!
/Jonas
Nu måste jag ta mig i kragen och lära mig lacka!
Så avis på alla som kan!
Bra jobbat
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Du får airbrusha självporträttet på bilen på en hemlig plats
Painted by...
Maj månad hade haft oturen med sig att huven blåste upp och den fick sig en knäck bortom repair "på grund av egenvållad klantighet" Skulle bara ta en kort provtur efter byte av backventilen i insugningsröret under spjällhuset men hade tydligen inte huvlåset i så huven flög upp när jag kom upp i 30-40 knyck. Nästa morgon var jag i Eskilstuna på bildemo och handlade en jättefin beg. Motorhuv för 800kr i rätt färg,TRODDE JAG! Fel nyans ändå så blev ett stort lackeringsjobb med 9-3an totalt. Fick lacka huven också då nyansskillnaden var för stor jag kunde leva med. En 9-3 huv går precis in i bakskuffen på en 9-5 kombi om man fäller ryggstöden.
Köra maskad bil.
https://www.youtube.com/watch?v=YrSgQqrVJmU
Paintday film.
https://www.youtube.com/watch?v=Nm8D4437rCs
Nylackad bil i regn, framskärmarna ligger i garaget.
20200916_104543_HDR.jpg 20200916_083129.jpg
Tycker det är svårt att få klarlack helt perfekt om man inte har riktigt bra värme när man lackar, så klarlacken blev inte helt hundra slät. Blev typiskt krusig som en ny bil ungefär. Slipade då ner alla klarlackade paneler med 1500våtslip så lacken blev helt platt för här eftersträva utställningsglans , efter det 1500-3000våtslip med abralon-slipdyna. Sedan polera upp till högglans igen med lammullshätta polermedel och högvarvigare polermaskin.
Nya klarlacken precis nedslipad med 1500 våtslip så den blev riktigt slät. Nästa steg, polera upp till högglans igen.
20200817_181301.jpg
Nylackat! Några dammnoppor nyss bortskrapade.
20200802_144537.jpg
Motorhuven får sig en omgång med 1500våtslip för att ta bort "nybil-strukturen"
20200727_180512.jpg
Bakluckan och taket är det enda som inte blir omlackat! Önskade mig en bakspoiler/vinge till bakluckan. Hör till saken att bakluckan har en buggla och ser lite urblekt ut. Då har man väl tur när det kommer in en Arborgrön 9-3 på delplocken, med helt felfri baklucka och lilla vingen!
Köpte hela luckan!
20200822_154442.jpg
Senast redigerat av Farbror skum den 2022-07-14 klockan 10:04.
Och det blev en Aero på köpet
Men det gör inget! Kan byta från 2.0T till Aero ett tag.
Passar på att slänga in två bilder på dragkroken som jag blästrade och målade, finns väl inte mycket som kan se så rostigt ut som dragkrokar men järnet är gediget!
20200902_191254.jpg 20200903_163900.jpg
Senast redigerat av Farbror skum den 2020-09-18 klockan 21:47.
Bra jobbat! Vad kör du med i utrustningsväg? Färgspruta, bläster, kompressor?
Jag har en gammal större 2cylindrig Jula kompressor med 150 liters tank och friblåsande blästerpistol från jula, nästan för liten kompressor till blästern. Dom stora lackjobben bas+klarlack är gjorda med Anest Iwata WS400 Supernova/clear, 1,3 munstycke. WS400 är en klarlackspruta egentligen men den går finfint lägga basfärgen med också. Mindre delar typ lister och backspegelkåpor är det en Iwata LPH-80 spotgun jag använt och även en Iwata hp-cs airbrush till vissa speciella saker.
Sprutorna som jag använder på detta projekt.
20200920_110331[1].jpg
Allt hade nog gått lacka med den stora Supernovan men lilla spotgun och airbrush slösar mindre färg och kan lägga riktigt tunna lager som man måste med den sidenmatta klarlacken på listerna och så. Sidenmatta och matta klarlacker blir blankare ju flödigare man sprutar. Gäller spruta tunnt,tunnt annars blir det lätt flammigt och blankare på vissa ställen.
Polerade dimljusen och strålkastarna i går, provade några lager keramiskt lackskydd för uv protection.
20200919_155207_HDR[1].jpg 20200920_120115[1].jpg 20200920_115827_HDR[1].jpg
Efteråt på kvällen fick jag titta i stoort dobsontleskop! Kan ju inte renovera bil hela tiden.
20200919_180233_HDR[1].jpg 20200919_173829[1].jpg
Använder du nånting som tumlar kornen i metallicen ? ..jag tycker metallic är dömt att misslyckats vid hemmalack, speciellt på ljusa färger, det blir alltid annorlunda än fabrikslacken just för att dom har nåt som tumlar kornen (har jag fått berättat), lackar man allt fungerar det ju dock men annars ser man alltid skillnader när solen ligger på från olika håll
Snyggt tillknackad plåtbit där på bakskärmen f.ö, inte lätt att få till så många vinlade ytor samtidigt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tror nog inte proffsen har något som tumlar färgen.. men man vet aldrig. Jag tar alltid bort den lilla silen i botten på färgsprutans kopp, annars brukar större metallic-pigment kunna fastna där så bara dom små kommer igenom och då blir nyansen fel, silen kan man ha om man vill till klarlacker kanske men jag har kastat mina silar. Jag ser däremot till att hålla sprutkoppen ren från damm med en takrag före och silar allt som hälls ner i sprutkoppen med lagom finmaskig engångs micron-sil, den ser ut som ett kaffefilter med ett nät nertill ungefär. Ser också till att skaka omkring sprutan lite hela tiden så metallic/pearl-pigment håller sig bra omrört i sprutkoppen. Men visst! jättesvårt det här med nyansövergångar, är nästan ett måste att fada ut färgen på intilliggande panel en bra bit för att få skillnaden ej synbar. Finns en del trix där!
260 Micronsil.
20200920_131505_HDR[1].jpg
Senast redigerat av Farbror skum den 2020-10-01 klockan 23:16.
Jo, jag har en silverfärgad toyota där höger framdörr byttes på garanti när den var bara några år gammal och därmed proffslackades, från sidan i dagsljus ser den precis likadan ut som resten av bilen men snett framifrån har den en annan ton, samma sak i kvällsljus.
..Däremot är den dörren i princip rostfri, medans vänsterdörren är totalt sönderrostad i nederkant, så jag antar att den rostskyddades bättre
Själv har jag bara amatörlackat lite med nån billig färgspruta köpt på clas ohlson för 20-30 år sen..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Återbesök på Delplocken i Augusti! Hade nu med en tigersåg för att få loss twinpipesystemet på Aeron som stod där, sågade av framför Y. Tog även loss båda framdörrarnas kompletta kabelstammar + dom elektriskt fällbara backspeglarna från Aeron. Dagen före hade jag plockat twinpipe-diffusorn bak samt dom båda sidokjolarna.
Hur få in twin-pipes i 9-5an? Fick såga av ännu mera framför Y:et och fälla sätena
20200824_111613.jpg
Provpassning av twin-pipe för att veta var det skulle sågas och svetsas.
20200831_153301_HDR.jpg 20200831_153720_HDR.jpg 20200831_154649_HDR.jpg 20200901_102842.jpg 20200901_111416.jpg 20200902_141217_HDR.jpg
Senast redigerat av Farbror skum den 2020-09-24 klockan 06:23.
Du verkar vara grymt händig, ser riktigt bra ut, inser att den färgen dessutom är väldigt snygg, avundsjuk. Håller själv på att steg för steg föryngra och förbättra min 9-3a men detta är en annan nivå, det inser jag! Hade jag bott i närheten hade jag gärna kommit förbi och kikat.
Saab 9-3, 2.0t, 2005
Kul uppdatering, jag håller med. Den färgen är mkt trevlig att titta på. Kan inte minnas om jag sett ngn IRL faktiskt så de kan inte vara vanliga.
Senast redigerat av Farbror skum den 2020-09-27 klockan 13:13.
Lite kul med svart och silver för att få difusorn snyggare runt avgaspiporna! Difusorn från donatorbilen var lite ful och flammig på den svarta delen, nog sprayburkmålad tidigare. Tvättade bort gamla färgen med trasa och cellulosaförtunning och sedan en plastprimer på den rena plastytan för bra vidhäftning. Försökte måla så den skulle se ut nästan matt svart men lite kolfiberlook. Ville inte att kolfiberlooken skulle poppa ut allt för mycket som det blir med en blank klarlack ovanpå. Målade en sidenmatt klarlack ovanpå i stället för lite anonymare "stealth" look! Fick "Silverfinger"
Lite lackbilder på difusorn!
20200903_163835.jpg 20200904_141055.jpg 20200904_161117_HDR.jpg 20200904_180208.jpg 20200904_190318.jpg 20200904_195145.jpg 20200904_200605.jpg
Filmen! https://youtu.be/8p4-6z9ZVo0
Senast redigerat av Farbror skum den 2020-09-26 klockan 12:45.
Galet snyggt det där blev!!
Har du jobbat som lackerare tidigare?
Eller är du självlärd?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!