Då var det varmt och gott väder återigen och idén om att montera ett gäng datorchassikylfläktar i en fönsterstor träram som sedan monteras i ett öppet fönster nattetid har återkommit. Tanken är att försöka få ut den under dagen uppvärmda luften i huset och ersatt med svalare luft under natten.

Efter att först ha tittat på chassifläktars prestanda och pris så har tanken nu gått över till kylfläktar till bilkylare. Typ sådana här från biltema. https://www.biltema.se/bil---mc/tuni...sal-2000032589

Innan jag bestämt mig för ett hemmabygge så har jag googlat lite. ”Fönsterkylfläktar” ger inte några direkt relevanta träffar. Mest dåligt maskinöversatta sidor som vill att man klickar sig in till dom så de kan tjäna pengar på trafiken. ”Windows fan” googling med filtret endast svenska sidor innehåller mest kritik mot Microsoft.

”Window fan” globalt ger dock bättre resultat. Många amerikanska träffar. Bland annat detta test i New York Times. https://www.nytimes.com/wirecutter/r...ndow-fans/amp/

Kollat lite snabbt efter Svenska/Europeiska affärer som säljer testvinnaren men utan resultat, och det är kanske lika bra det.

Kort sammanfattning:
1. Det finns färdiga fönsterfläktar med fläktstyrning att köpa i USA.
2. Fläktarna kostar runt $60 i USA, men fraktade hit inklusive tull och moms blir dyrt.
3. Även den bästa fönsterfläkten i testet är dålig. ”Window fans meet a unique need, but they are notoriously weak products, and even though this is the best of the lot, anyone shopping for a window fan should ask themselves whether they should even get one in the first place.”

Just nu känns det som det bästa valet är ett par fläktar från biltema som monteras i egensnickrad ram. Transporterar stor mängd luft på kort tid. Just mängden luft på kort tid är viktigare än ljudvolymen just nu. Detta på grund av alla attans inbrottstjuvar och vad det bidrar till när det gäller hemförsäkringen. Är inte ok att ha fönster öppet eller på glänt i andra rum än de rum man sover i nattetid om jag fattat reglerna rätt. I mitt fall innebär det att de varmaste delarna av huset inte kan ventileras nattetid. Det är alltså bäst att försöka kyla av så gott det går innan läggdags. Den enda mekaniska ventilationen idag som gör lite nytta här är utsugning av luft från källare, kök och badrum på nedervåningen. Ökar den till max på natten. Den ventilationen är dock alltför liten för att göra någon märkbar skillnad i huset, speciellt på övervåningen.

Min fråga nu då. Är det någon annan som har, eller har haft, liknande fläktfunderingar? Någon som kanske till och med redan löst problemet och kan ge lite ”bra att veta tips”?

Väderprognosen säger svalare väder är på väg in över landet, men det är väl ingen vågad gissning att det kommer fler varma dagar i år och kommande år.