Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: 9-5 my2003 A-traktor, SÅLD

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    8689

    9-5 my2003 A-traktor, SÅLD

    Hej, gav mig in i en diskussion hurvida det gick att bygga A-traktor på Saab 9-5 utan större maskinella ingrepp. Så jag testade lite mjukvara på min 9-5:a, det verkade lovande, men för att det skulle vara möjligt att bygga A-traktor så behövde det vara en med automatlåda. Hade ingen tillgänglig, så jag köpte mig en ^^

    Det blev en MY2003, 9-5, 2.3t vector sedan automat. Skattad och besad till 2021, det enda riktiga felet på bilen var att tändningslåset var trasigt och och gick därav inte att starta. Så jag tog med mig ett nytt lås, bytte på plats och kunde då köra bilen hem.

    Då jag lade in samma reglering som på den manuella bilen så fick bilen direkt felkod på växellådan. Men med lite massage på några ettor och nollor så blev jag av med det problemet.

    För att kunna regga bilen som en A-traktor så finns det krav på att den inte får gå snabbare än 10km/h på 2/3 av motorns maxvarvtal på lägsta växeln. Men med en automatlåda som har momentomvandlare så varierar detta på belastning. Pga det så kan man ansöka om dispens för att slippa det kravet.

    Så en sådan ansökan skickades in och sedan fick jag grönt ljus för att bygga:


    Så nu har jag satt igång lite smått.

    För att få regleringen godkänd så måste man visa på att det inte går att utan större ingrepp manipulera hastighetsregleringen. Jag planerar att göra det genom följande:
    Mjukvara:
    *Programmering via CAN inaktiveras.
    *Vid bortfall av giltig hastighetssignal går motorn endast på tomgång.
    *Vid limp home så stannar motorn.

    Hårdvara:
    *Plomberad styrbox.
    *Täcka över BDM-interface med epoxi?

    På ämnet plomberad styrbox så ritade jag upp en liten skylt för 3D-utskrift, som sedan slutgiltigt kan popnitas på plats. Popniten försvårar öppning av styrboxen och skylten gör det ennu svårare att öppna boxen utan att lämna spår efter sig. Det blir också väldigt tydligt när man tittar på boxen att den är avsedd för en A-traktor:


    För att bilen skall kunna vara A-traktor så måste även bagage och baksäte byggas igen så det inte kan användas till gods eller passagerare. Planen är just nu att bygga en stålram som man kan skruva på träskivor för att bygga igen. För att behålla sikt bakåt begränsas den övre delen av väggen istället genom att svetsa på plats ett nät.

    Träskiva gör det lättare att fästa tyg så att det inte blir så burkigt.

    Är det någon som har lite bra idéer för mer grejer jag bör göra i mjukvaran eller för hur man kan bygga igen bilen så dela gärna med er! jag är helt ny på denna typ av bygge
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 081
    Klart intressant! Jag är i planeringsfasen av ungefär samma projekt, men har inte kommit lika långt, då det tilltänkta "offret" har ett extra ventilationshål i blocket

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 522
    Medlem#
    5254
    Kul med projekttråd börjar ploppa upp några trådar om traktorbygge nu, kul! jag tänkte bygga ”avgränsning” bakom stolarna upp till hatthyllan ungefär och göra resten upp mot taket i plexi. Kanske kan va en idé, då får man inte den där direkta traktor-känslan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Klart intressant! Jag är i planeringsfasen av ungefär samma projekt, men har inte kommit lika långt, då det tilltänkta "offret" har ett extra ventilationshål i blocket
    Kul! om du inte redan gjort det så skicka in ansökan om undantag. Det kan ta upp till 10 veckor att få svar. Kostar ingenting att ansöka

    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Kul med projekttråd börjar ploppa upp några trådar om traktorbygge nu, kul! jag tänkte bygga ”avgränsning” bakom stolarna upp till hatthyllan ungefär och göra resten upp mot taket i plexi. Kanske kan va en idé, då får man inte den där direkta traktor-känslan.
    Ja det är kul, SAAB har ju varit lite utanför denna traktorsvängen innan.

    Ja plexi eller annan plast är kanske snyggare. har set t.e.x denna: https://www.youtube.com/watch?v=_Mh52p5qdo0 där de ser ut att använda plast som bara är fäst i nederkant. Dock så gissar jag att han fått plombera bakdörrarna och egentligen inte får ha bakrutorna nervevbara, eftersom han kan komma åt utrymmet ovanför väldigt lätt genom rutorna där.

    Det jag tänkte med nät är att man behåller då till största del ventilationen i coupén, min traktor är i en mörk färg, så vill kanske inte ha ett stort växthus där bak som man inte kan ventilera ordentligt. Man skulle kanske t.o.m kunna lämna baksätet på plats och ha en nätvägg från golv till tak både framåt och åt sidorna så man inte kan komma åt det. Det skulle kanske sänka "traktorkänslan" en del. Då är bara frågan om man skulle bli galen för man inte kan komma åt att dammsuga där bak ibland ^^

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    523
    Medlem#
    6866
    Vad jag förstår på nån som gjort denna operation på en hisinge traktor så fick man sätta ett fyrkantsjärn svetsat mellan dörrarna så dem inte går att öppna utifrån


  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    Vad jag förstår på nån som gjort denna operation på en hisinge traktor så fick man sätta ett fyrkantsjärn svetsat mellan dörrarna så dem inte går att öppna utifrån
    Jag behåller gärna dörrarna öppningsbara om det går. Bara det inte går att komma åt något förvaringsutrymme så bör det vara okej att ha de öppningsbara

    Här har vi skönheten, ber om ursäkt för skuggan:

    Och nej jag har aldrig tvättat den, till synes antagligen inte förra ägaren heller ^^

    Men vilken 16-åring skulle inte trivas här?:

    Mittkonsollen strök med i förra ägarens spektakel med tändningslåset, så den behöver bytas. Jalusit vid växelspaken har sett bättre dagar, men Den hittade jag en modell för 3d-utskrift så jag skriver nog bara ut en ny

    Nuvarande plan för att bygga igen är att bakom stolarna göra som en "huvudbåge"(röd) med rundstål. Och sen binda ihop botten på denna med ett till rundstål(grön):


    Det råkar vara ungefär en meter mellan avgastunneln och taket, och det är så breda som gallren är jag kollat på.

    Planen med detta är att kunna forma och justera "bågen" tills jag är nöjd, sedan svetsa dit bottendelen. Denna del bör då vara tillräckligt liten för att kunna plockas ut genom dörröppningen. så jag kan kapa till och svetsa galler vid sidan av och måla stora delar av den.
    delarna som fyller mot golvet (lila) kan jag göra på liknande sätt med rundstång och sedan mera galler eller kanske bara vanlig plåt, och svetsa på plats efter huvuddelen är fixerad.

    Sidorna då, jag fortsätter med rundstål (blå) och galler.

    dessa ansluter till "huvudbågen" vid de blåa prickarna i föregående bild. de svarta avstickarna är i rundstål för att fästa mot karossen.

    Om vi istället tittar på bilen så kan vi se på delarna såhär, prickade linjer är där stången ligger bakom något, sidogallret läggs in direkt bakom dörrlisten för att vara så dold som möjligt och inte lämna några öppningar, på samma sätt här så tänker jag mig kunna bocka till rundstålet och svetsa gallret vid sidan av bilen:


    Slutgiltigt giftermål mellan framdel och sidor måste sedan göras på plats. Men det görs i en ganska öppen del så man kan komma åt att svetsa utan större problem.

    Igenbyggnaden av skuffen så tänker jag mig en vägg direkt innanför öppningen, men att man fortfarande kan komma åt att byta glödlampor eller dra i nödöppningen till tanklocket.


    Eftersom igenbyggnaden fram blir helt svetsad så tänker jag mig att denna skall skruvas på plats i karossen och plomberas. Så att man kan ta sig in om man måste komma åt bränslepump eller högtalare eller av annan anledning. Måste då också få till ett bra sätt att kunna fälla sätet bakifrån om jag väljer att lämna ryggstöden på plats.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    523
    Medlem#
    6866
    Synd att jag slängde lastgallret jag hade till min lbreg 9-5 jag hade för en tid sen hade ju vart perfekt. Men tror det var ett krav att dörrarna inte får öppnas tyvärr

    1 användare gillar detta inlägg




  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    8689
    Det finns inget krav på att dörrar inte får vara öppningsbara. Det finns bara krav på att transport av last eller personer inte får vara möjlig utöver en eller två passagerare vid sidan av föraren.

    Så om man t.e.x bara skulle använda ett galler bakom stolarna så skulle man behöva sätta igen dörrarna för att man inte skall kunna komma åt utrymmet. Men jag bygger igen på sidan innanför dörrarna istället så jag kan behålla dörrarna och fönster öppningsbara.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    NEJ inte fler bromsklossar i trafiken
    Fast ett kul mjukvaru projekt.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    8689
    Ärch, att bygga A-traktor av en sån här ger den nog mycket större chans att faktiskt användas i många år till. Bara kolla på gamla duetterna eller liknande, hur många såna bilar ser man i förhållande till traktorer?

    Bättre ungdomarna får skruva lite saab, Sitter ju dessutom bra mycket säkrare än i en mopedbil eller gammal duett.

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    297
    Medlem#
    9999
    Funderar också på att bygga A traktor av en 9-5.
    Har skickat ett par frågor till dig i pm Zimm.

    Har Interface och lite vana att modifiera i Trionic 7.

    Ska leta efter ett lämpligt objekt och se om man kan få till detta.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  12. #12
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    8689
    Känns som det kan vara dags att göra något på traktorn

    Gjorde ett litet ryck idag, rev ur inredningen bak och sen måttade jag och byggde en ram:


    Sen så svetsade jag på plåt på sidorna:


    Sidan mot coupén kommer bli plywood, för att det inte skall bli så burkigt. och så blir det lättare om man vill klä i tyg eller kanske t.o.m om någon vill ta upp hål för högtalare eller vad man nu gör när man kör A-traktor ^^

    Nästa är att bygga övre ramen och svetsa dit galler

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 081
    Kul med framsteg
    Min traktor står fortfarande med hål i blocket :/

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    måste du inte ha nåt barlastflak om du inte har 4wd ? ..eller hur är reglerna skrivna numera ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 081
    Du måste ha barlastflak över drivhjulen(!) Om inte minst 60% av tjänstevikten ligger över drivhjulet. MEN om tjänstevikten är över 2000kg behövs inget barlastflak.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    8689
    Jag hoppas att den skall ha mer än 60% av vikten på drivhjulen

    Så jag försöker bygga så lätt som möjligt, enligt rykte så skall sedanerna klara detta kravet.

    Annars kan jag vikta ner den lite fram.

    Om jag skulle vikta upp den till 2 ton tjänstevikt så har jag bara 90 kg kvar till totalvikten, så då får man inte ha för stor passagerare sen ^^

    Barlastflak fram känns annars inte så kul ^^

  17. #17
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 522
    Medlem#
    5254
    Sedan klarar det med liten marginal. Första jag byggde hade jag 9kg tillgodo. Jag bygger förstängningar i osb skiva och ströläkt. Blir minimalt med extra kilon då.

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  18. #18
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 081
    Jag ska bygga på en kombi med taklucka, meeeen jag tänker att en traktor måste ha en ordentlig hasplåt under motorn

    3 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 727
    Medlem#
    4458
    Typ 10 mm stålplåt precis under motorn...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 522
    Medlem#
    5254
    Ett fuskigt sätt att få upp vikten fram är tydligen att fylla däcken med vatten. Var en som gjorde det på en v70 när jag reggade den senaste...

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

Liknande ämnen

  1. Skall listen se ut så här? NG9-3 MY2003
    Av daspunner i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-12-18, 16:05
  2. MY2003 B235R rutinkontroll
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-04-12, 21:21
  3. Ampere på 9-3ss MY2003 originalbatteri?
    Av Pebben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 15:43
  4. MY2003 navi till 9-5 i tidagre årsmodeller, det verkar funka
    Av AeroRydde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •