Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Bygga A-traktor av 9-5:a, sätta fartspärr i styrbox.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248
    Medlem#
    5864

    Bygga A-traktor av 9-5:a, sätta fartspärr i styrbox.

    Fick en fråga från en bekant som planerar att bygga en a-traktor på en 9-5a. Finns möjlighet att bygga på både bensin eller diesel.
    Går det sätta fartspärren direkt i styrboxen? Enda begränsningen är att bilarna har automatlåda.
    Har tillgång till Tech2 och Combi adapter.

    Mvh Magnus
    Senast redigerat av lallas den 2020-01-28 klockan 20:15.
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  2. #2
    Ja går med t7suite

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247
    Hälsa att en projekttråd här skulle uppskattas!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    På en bensinare går det definitivt sätta hasighetsspärr. Men tror man kanske får trimma lite på den så den fungerar mjukt och fint. Antar att man inte vill att den bara klipper bränslet i 30? Utan att den helt enkelt bara slutar accelerera där?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Jag tror det är andra krav som hindrar att man kan registrera en 9-5 som A-traktor. Krav på lågväxel ställer till det på bilar med tvärställda drivlinor om jag minns rätt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 685
    Medlem#
    4458
    Då får man väl bygga om den till bakljulsdrift med låg-växellåda på vanlig plats mellan motor och bakljul...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247
    Som sagt... En projekttråd skulle nog bli vääldigt intressant och uppskattad!

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 142
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag tror det är andra krav som hindrar att man kan registrera en 9-5 som A-traktor. Krav på lågväxel ställer till det på bilar med tvärställda drivlinor om jag minns rätt.
    Det finns inget krav på "lågväxel" men däremot ett krav om en max hastighet på lägsta växel

    "För en A-traktor med tjäsntevikt på 2 000 kilo eller lägre får hastigheten på lögsta växeln uppgå till högst 10 km/h vid 2/3 av motorns maxvarv"

    I praktiken brukar det innebära att man behöver dubbla lådor alt en annan slutväxel eller som på og900 en annan primärväxel.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 522
    Medlem#
    5254
    Det går tydligen att söka dispens för såna att slippa såna bekymmer som dubbla lådor och annan slutväxel. Finns ett antal v70 fas2 på blocket just nu med framhjulsdrift....
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    Kravet är att den skall gå max 10km/h på 2/3 av varvtalet på lägsta växeln om jag minns rätt. men med en automatlåda som har momentomvandlare så varierar ju varvtalet man får i 10km/h på belastning. Så dessa är det okej att köra med.

    så då behöver man inte dubbla lådor.

    Edit: här är ett exempel:
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    941
    hej
    här e en firma på fejan som säger sig uppdatera motormjukvaran till lämplig hastighetsbegränsning.

    https://www.facebook.com/PGPerforman...8dKUgAecz3cm38
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #12
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 522
    Medlem#
    5254
    Det går som sagt att göra med t7suite oxå, alternativt ta kontakt med några av klubbens sponsorer som pysslar med mjukvaror

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-04 klockan 16:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248
    Medlem#
    5864
    Är det någon som vet vilka parametrar man behöver ändra på i t7suite? "MaxVehicCal.v_MaxSpeed" är ju en, men behöver man ändra några mer för att det inte bara ska klippa vid 30km/h?

    Mvh Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  14. #14
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    Jag är inte helt säker på hur den begränsar hastigheten med den parametern. Om den bara fuelcuttar eller sänker luftmassa.

    Men testa att sätta maxhastigheten. och sänk även hysteresen på den då den var 30km/h i mjukvaran jag kollade så funkar det nog inte så bra med en fartgräns på 30km/h ^^

    så kanske sätt maxfarten på 30 och sen hysteresen på 2km/h, då kommer den börja begränsa i 30, och sen sluta begränsa igen i 28, så då kommer den pendla där mellan. är detta på fuelcut så blir det nog inte så härligt att åka med.

    Men det kanske är tillräckligt för att kunna besikta med?

    sen kanske man kan göra så att farthållaren fungerar i lägre fart än 40, men inte tillåta att man

    Om det inte funkar så får man gräva lite djupare för att hitta någon bra begränsning att sätta på någon bra flagga.

    Det kommer vara lite trixande med det för att få det klockrent jag spanade lite och har några idéer på hur man skulle kunna mjuka upp begränsningen lite.

    Finns det någon efterfrågan på det här? Skulle det vara många som får användning av detta om man hittade något bra sätt?

  15. #15
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    Jag kunde ju inte låta bli att lattja lite med programvaran XD

    Jag har ingen automatare, men det bör fungera på samma sätt. här är resultatet:


    ettan tvåan och treans växel.

    Och om man undrar så är foten helt i golvet:

    https://www.youtube.com/watch?v=ofvsuB-rwXs

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Med t7suite går de ju sätta torque limiters per växel, vet inte om de skulle kunna användas för att begränsa hastighet per växel. Bara en tanke.

    Btw hade varit riktigt häftigt o se en saab a traktor.

    Lycka till!

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Bil-Instagram: @steel95aero

  17. #17
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    Då kommer den bara bli jättevek, så man inte kan dra ett släp i 30 om man skulle vilja, eller så att hastigheten skulle stiga för högt om det var nerförbacke.

    man vill inte begränsa moment per växel eller på varvtal, utan man vill begränsa på hastighet.

    Kolla min film ovanför

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Snyggt!


    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Bil-Instagram: @steel95aero

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248
    Medlem#
    5864
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Jag kunde ju inte låta bli att lattja lite med programvaran XD

    Jag har ingen automatare, men det bör fungera på samma sätt. här är resultatet:


    ettan tvåan och treans växel.

    Och om man undrar så är foten helt i golvet:

    https://www.youtube.com/watch?v=ofvsuB-rwXs
    Hur är den att köra? Ser ju jäkligt lovande ut. Och enda värdet som är ändrat är "MaxVehicCal.v_MaxSpeed"?

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  20. #20
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    Det känns som den går på farthållare. Plattan i mattan bara så accelererar den på hårt först som om det inte fanns någon begränsning, men sen så planar den ut på 30 km/h.

    Kommer det en utförsbacke så börjar den motorbromsa, kommer det en uppförsbacke så ökar den på för att hålla hastigheten. Inga ryckningar eller liknande utan den reglerar mjukt och fint. Bästa indikatorn är att kolla på "turbo" mätaren, då den visar luftmassa. Svajjar den så svajjar regleringen.

    Jag testade en del olika saker, tror det blev 5 eller 6 test innan jag kom till detta.

    Den parametern har jag inte rört, den står kvar på 240km/h. Jag har ännu inte testat att sätta den, den kanske fungerar, men jag fick känslan att det skulle bli ryckigt och inte vara någon trevlig upplevelse. Man bör lägga in den också, fast strax ovanför i hastighet, som ett extra lager av begränsning. Jag begränsar luftmassan. Om spjällhuset skulle sätta sig i limp home skulle den nog inte kunna uppnå den låga luftmassan som begärs och därmed kunna komma upp i mycket högre hastighet, typ som vilken bil som helst. Då är det nog bra att klippa bränslet eller tändningen eller vad den parametern nu klipper om det skulle ske.

    Jag är lite tveksam till att presentera öppet hur jag gjort detta. Lite rädd för att det kommer bli rusning efter automatsaabar ^^ eller att 15-åringar med dessa traktorer får lite för lätt att kringgå begränsningen om de vet exakt hur den är gjord.

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. 9-5- som låter som en traktor när den är kall.
    Av mando i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 21:27
  2. Fartspärr
    Av BaZoOka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 10:09
  3. Bil Och Traktor I Hörby
    Av joah40 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 23:03
  4. Bygga ny baslåda, var sätta slutsteget??
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •