AS3 är inte standard i Aero, däremot vill jag tro att AS2 ingick. Tycker också att ljudsystemet borde vara det sista man ser över på en nyinköpt bil.
AS3 är inte standard i Aero, däremot vill jag tro att AS2 ingick. Tycker också att ljudsystemet borde vara det sista man ser över på en nyinköpt bil.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag tycker att fokus mer borde vara vem som ska sköta service på bilen än att hitta det mest perfekta exemplaret.
Själv köper jag endast repobjekt men har man tummen mitt i handen så har nog tåget gått för att lägga pengarna på en Saab om man nu inte har har något slags självskadebeteende.
Det är alltid smärtsamt att äga en Saab
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Kanske det. Ibland undrar man...
Men en ny 9-5 Aero kostade ca 350000 i grundutförande. Automatlåda, Audiosystem något paket därtill och man ligger närmare 400000kr. Att låta en verkstad lägga 10-40000kr på en 10år gammal bil kan ge en hel del av nybilskänslan tillbaka till 1/10 av nypriset. Om man nu vill ha en Saab. Och vill att det skall vara riktig Saab premiumkvalitet.
Alternativt kan man tex köpa en 10år nyare Tesla eller KIA, men det blir knappast billigare, säkert finns det de som tycker det är bättre...
Ja, absolut! Nu är ju bilen redan inköpt. Så 100% fokus bör vara på vem som skall sköta service.
Många SAAB-verkstäder har tagit ner skylten och ersatt med OPEL eller något annat. Så att avgöra om en verkstad har kompetenta och erfarna Saab-mekaniker är inte helt enkelt. Speciellt som det finns så många som påstår sig kunna serva ALLA bilmärken. Det betyder antagligen oftast att de kan "googla" eller åka till Biltema och köpa en Haynesbok samt att de kan läsa innantill. Det fungerar säkert ofta. Men det tar extra tid att lära sig och det ger sannolikt ett sämre och dyrare slutresultat med ökad risk för fel...
Men det är ganska enkelt att sålla bort de värsta Saab-okunniga. Fråga vilket tändstift de monterar vid byte, samt vilken olja och vilken kylarvätska de använder. Orio/Saab säljer/rekommenderar fortfarande detta. Och det som rekommenderas är NGK BCPR7ES-11, GM Dexos2 resp GM Dex-Cool (som INTE är röd utan orange).
Alla dessa produkter är 100% rätt och ofta det billigaste alternativet. Man skall ha dessa tändstift. Olja och kylvätska finns det andra som säkert fungerar utmärkt. Det tar vi i en annan tråd. Men en "riktig" Saab-verkstad häller tex inte Citroen-olja och KIA-kylvätska i en Saab.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Från vilken årsmodell ska dex cool användas?
2001- enl denna tråd
FAQ: Fakta om glykol, rekommendationer, kylsystem volymer
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Yes, kommer göra en genomkörare inom en vecka eller två med diverse byten av vätskor och oljor! Har hittat lite kladd högt upp mot förarsidan på motorn och kommer inhandla packningar för ventilkåpan och vakuumpumpen för att se om det blir någon skillnad. Finns det några andra packningar som kanske är extra ökända för läckage och som bör kollas in på 9-5an medan jag håller på? Tänkte lägga en beställning från speedparts senare ikväll.
Har även tänkt undersöka kamkedjesträckaren och det står i WIS att man bör lossa motorfästet, löpband osv för att komma åt den. Men det finns ju ett hål in i fästet direkt till sträckaren, är det inte bara att skruva ut den därifrån? Bifogar en bild på vad jag menar. Har även inhandlat nya tätningar till den. DSC_0021.jpg
Skickat från min G8231 via Tapatalk
Enl WIS skall man väl ha en 26mm hylsa i hålet. Men eftersom det fungerar med 27mm använder många det. Tror det står olika även i WIS. Eftersom jag skaffade en 26mm just för detta brukar jag ta den. Problemet kan vara att 27:an kan ta i en skruv som går in i hålet någon mm. Har för mig att det är skruven som håller det övre bakre löphjulet. Men det ser man ju. Har man en tillräckligt tunn hylsa och tur med skruvens längd kanske det går att skruva ut den ändå, som du säger. Och, det skall vara en lång hylsa så lilla skruven går fri... Det är väl egentligen bara att testa. Inget är svårt att lossa, bara lite extra skruvande...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Fick plocka bort motorfäste osv för att komma åt, var lite pilligt men till slut gick det! Spännaren visar på strax över 12mm, vilket känns lugnt. Skruvade tillbaka allt i omvänd ordning och hörde hur det klickade i spännaren när jag skruvade tillbaka fjädern, testade sedan att starta upp bilen (kall) efter att allt var på plats och kunde då höra skrammel från "kamkedjans sida" av motorn i kanske 20-30 sekunder innan det försvann. Är detta ett vanligt fenomen efter man kontrollerat spännaren eller är det något man bör oroa sig över?