Bil: 9-3 2012
Sensorn höger fram ger upp efter en stunds körning.
Jag antar att batteriet är slut.
Var hittar man ny?
Är ebay-sensor något att ha?
Bil: 9-3 2012
Sensorn höger fram ger upp efter en stunds körning.
Jag antar att batteriet är slut.
Var hittar man ny?
Är ebay-sensor något att ha?
EBay sensorer ska tydligen funka bra. Jag bytte på min og9-5 o då satte BVS dit nya och inte oem grejor de funkar kanon.
TPMS-bekymmer.
Bil: 9-3SC 2012
Bilen har klagat länge på att systemet är ur funktion.
Höger bak
Inlärning går ej, HB ingen signal.
Så jag har fått den bytt idag, köpt på Ebay art. 13227143
Frekvens är korrekt.
Inlärning går fort och Tech2 säger att Programmering slutförd.
Men får bara 0 i tryck och -50 i temp på den där.
Givare eller styrdon, eller har jag missat något?
C075B 03
C075C 00
Dessa koder finnes.
Skit-givare från ebay tro?
EDIT: Lagt till TPMM igen, lärt in ok.
Men ingen data från höger bak.
C075C 00 Felaktig funktion.
Får ta och skifta fram och bak imorgon för test.
Men troligen sensorn.
Senast redigerat av SirMacke den 2019-10-08 klockan 17:43.
Uppdatering i ärendet.
Skiftat hjulen lite, kört inlärning och sedan kört 15 minuter.
Problemet är fortfarande höger bak.
De andra positionerna uppdaterar tryck och temp men HB är alltid 0kPa/-50C.
Så det blir väl att fixa ny TPMM-box?
Det där råkade jag ut för när alla fyra sensorerna var på väg att ta slut. Min visade fel VÄ fram. Bytte till en ny eftermarknadsventil från CUB-uni. Systemet visade fortfarande VÄ fram fel.. Flyttade på hjulet. Fortfarande VÄ fram :-/
Tröttnade och bytte resterande tre. Sen funkade allt klockrent :-) Märkligt.
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Hm, jag köpte mig en beg. TPMM-box och gifte in.
Tändning på i 25 min (Tech2 sa minst 20 min stillastående), lärde in sensorer, kört 25 minuter.
Men bara VF som ger tryck och temp nu.
Suck.
Satt tillbaks den andre och gift in och ska se vad det blir.
Om inget annat, finns det några bra, billigare eftermarknads?
Enklast är att felsöka med en "Pinger" som kan väcka/fråga sensorerna.
Har SAAB inte warning-by-location (125kHz challenge, dvs LF-antenner i hjulhusen)
(ofta i kombination med Keyless) vet inte systemet vilken sensor som sitter var och
vet inte sedan om man flyttar ett hjul. Måste man programmera in resp.
ID i systemet hjälper det inte att flytta sensorer. Systemet tror då fortfarande att
sensorn sitter på det hjul man angav vid giftermålet.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
TPMS för respektive hjul identifieras på avstånd från boxen. Närmast boxen: HB, följt av VB, HF samt VF. Alltså inga externa antenner eller programmering av TPMS-sensorerna efter att de tillverkats.
Går väl att ta bort med Tech2?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ta bort?
Ta bort funktionen helt menar du?
Klart man kan, men hur kul är det?
Har fått tag i en TPMM-box med korrekt nummer, ska fixa i helgen så får vi se.
Fungerar det inte så får jag byta kvarvarande sensorer till våren.
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Undrar hur SAAB/GM löst det problemet med att utan 125kHz antenner och utan att fördefiniera in varje sensors
position ändå lura ut hur dom sitter...
Sensorerna snurrar ju och signalstyrkan varierar under varvet när respektive sensor rapporterar
tryck (samt temperatur, batterispänning, mm).
Mitt förra jobb innebar att diagnosticera och verifiera bla. TPMS-system. På den tiden innebar
en verifiering två steg; Ett statiskt där man körde bilen i en testbänk och mätte signalstyrkan
från varje sensor som då skulle vara monterade på "Worst-case" fälgar. Om signalstyrkan
vid någon vinkel på resp. hjul understeg ett visst värde var man tvungen att köra ett dynamiskt
prov i 160 och 200 km/h. Varje pass varade i 20 minuter och sytemets telegram avlyssnades
via CAN-bussen. Kravet var ett visst antal telegram från varje hjul där sensorerna programmerats
i test-mode (många telegram/tidsenhet). Missade något hjul var man tvungen att köra
ganska många pass för att säkerställa att systemet inklusive säkerhetsmarginal skulle
klara en verklighetstest.
Observera att testerna gällde orginalfälgar som bilen skulle kunna vara typade med.
Satte någon på en eftermarknadsfälg var det inte säkert att systemet skulle kunna
klara kraven om ett visst antal telegram/tidsenhet.
Detta var det enklaste systemet utan warning-by-location, där varje hjulhus innehåller
en 125kHz sändarantenn (samma som i pinger-verktygen) och som med jämna
mellanrum triggar respektive sensor att lämna ifrån sig tryckdata.
Så jag skulle vara v e r k l i g e n intreserad av att veta hur SAAB gjorde
för att kunna veta sensorpositionerna utan 125kHz challengers...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Det fungerar iaf på min og9-5 09:à utan bekymmer. Har nya sensorer i alla hjul sedan 2018. Fungerar gör det för jag köpte nya om än gamla gm sensorer från bildelsbasen som inte passade bra i 19” ng9-5 fälgar. De läckte när man kom upp i fart 110++++++ och signalerade punktering i displayen. Efter byte till rätt grejor lirar det fint.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2019-10-16 klockan 08:48.
Har labbat lite, fixat TPMM-box med korrekt nummer med mera.
Nu sitter det ny givare HF.
VF+HF ger signal. Inga signaler bak.
Ska imorgon följa WIS instruktioner med att pumpa lite fram och tillbaks.
Men just nu ser det väl ut som 2 givare till har dåligt batteri, om morgondagens tester inte ger något så får jag köpa nya helt enkelt.
Felkoder är C075C 00 + C075D 00
Nya givare köpta, bara få dit dem också.
Man kan börja undra.
Efter byte av TPMM-box så fanns signal från bägge fram.
Nu bytt till nya sensorer bak, Cubi.
Nu finns inte signal Höger fram, där det sitter en splitter ny GM.
Men VF, VB och HB fungerar..
Jag får väl byta bägge fram också eller något.
SirMacke
Misstänker att det kanske blev för svårt att av signalstyrkan avgöra vad som är fram/bak med tre nya Cubi och en GM sensor med annat? batteri och lägre/högre? signalstyrka.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2