Sidan 17 av 20 FörstaFörsta ... 71516171819 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 381

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #321
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Snyggt jobbat, passade du på att rengöra "ankventilen" ovanför dräneringsventilen ?
    Den brukar också innehålla lite mysig gojs

  2. #322
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Nä ryckte bara dän dessa då de var i vägen. Hehe men ska kolla i akvariet sen hur det ser ut där.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #323
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Ser meget bra ut, som vanlig dette, Johan. Er vel også godt og utføre diverse arbeide, som ikke er plate relatert.

    Ha ellers en god helg.

  4. #324
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då har man fått grejat lite igen med bilen.

    Dock så kom jag inte så långt som jag hade tänkt mig och fick sen liten negativ överraskning men berättar mer om den sen.

    Har fått lagt matt 2k klarlack på diverse chassi delar som har blivit målade. Delarna är bakre länkarmar, övre fjäderskål till fjäderbenen fram och sista delarna är NOS styrspindlarna som hade fått förvarings ytrost. Så de blästrades och målades med mattsvart.







    Resultatet av det hela blev mycket bra om jag får säga det själv. hehe

    Sen så efter många om och men, så har jag lyckats med att få tag i lite flänsskruv till bakvagen. Original är det inte det, men jag vill slippa lösa brickor.
    Sen är det lite andra diverse skruv som också är fixat.



    Började iaf med att montera ihop fjäderbenen fram. Gick rätt snabbt och smidigt att göra detta. Verkar dock som att Bilstein har bytt storlek på muttern till stötdämparen. Är inte längre 21mm utan 22mm. Men hade som tur en 22mm långhylsa.
    Är mycket trevligt att få montera ihop nya och fräscha (samt renoverade) delar.







    Anledningen till att vänster styrspindel inte är monterad är för att jag kom på att jag behöver beställa bromskölden. Och det är nu den negativa överraskningen kommer. De finns inte att beställa från någon svenskt företag. De är slut över allt! Inte ens Autodoc har några på lager. Med lite tur så kanske jag har en sittande på en komplett styrspindel. Inte alltid bra att vänta med att beställa saker... suck..
    Har en lös begagnad bromssköld som ska blästras och målas. Hoppas på att den är relativt fräsch..

    Så när detta var upptäckt så tog jag och gjorde en mall för det sista svetsjobbet på bakskärmen.





    Så till veckan blir det att fixa det sista med bakskärmen. Så man kan måla och boka tid för målning (lackning som vissa säger :P).

    Sen försöka kolla på om det finns begagnade bromssköldar på bildelsbasen.

    Med det sagt så var det alles för denna gången.

    10 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #325
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 021
    Medlem#
    3471
    Finns inte sköldar ute i världen, begagnade då? Lite så är det ibland handla på känsla om det kommer behövas när de finns att köpa. Svårt att prioritera sådant.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #326
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Det svåra med begagnade är att de är så dåliga att de inte är värda att fixa. Tyvärr.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #327
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Har du kollat om Saabklubben har sköldar i lager?

  8. #328
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Saabklubben har inga sköldar. Så just nu är det ingen som säljer sköldar.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #329
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då var det dags igen för en uppdatering.

    Kom dock inte längre än vad jag hade tänkt idag. Detta för att jag fick för mig att pröva på hur det känns att få ett bågfilsblad i pekfingret när jag skulle anpassa längden på en skruv som skulle få va monterad provisoriskt... #jajagärliteklantig

    Började arbetet med att svetsa det sista i hjulhuset bak. Så nu är det klart för att målas. Ska grundmåla först och sen lägga på 2k Talladegaröd färg. Så det ska beställas ifrån Bilfärg.se i helgen. Blev tyvärr inga bilder från svetsningen.

    När jag hade slipat klart efter svetsningen så tog jag tag i framvagnen där jag slutade sist.
    Tog fram det relativt nya (lätt använda) hjullagret och putsade bort förvaringsrosten på det. Putsade med roterade nylonborste i borrmaskinen. Blev som nytt igen.




    NOS skruvar till lagret hittades också i gömmorna.

    I veckan så fixade jag till den lösa bromsskölden jag hade. Blästrade, grundmålade och sedan målad med silver hammarlack. Den var i relativt fint skick. Bara ett litet rosthål fanns det.





    Sen monterades hjullagret och bromsskölden ihop med styrspindeln. Visste inte åtdragningsmomentet så tog ett nominellt från nätet. Vilket sa 47Nm såg i rep.boken sen att det ska va 59Nm.. Men la på Loctite 243 låsvätska så de ska nog klara sig.



    Letade fram bromsskivorna som jag fick i betalning för ett jobb åt en jag känner. Noterade då att det fanns ett litet fel på dom. Utav de båda hålen som ska hålla "fast" skivan, var inte försänkt. Hade kunnat använda bara en skruv. Men som den originalnörd som man är så vill jag använda två skruvar. Så det blev att åka till Jula och köpa mig en försänkare. 16mm försänkare fungerade perfekt för ändamålet.


    Bild nr 800!





    Ja det var nu som jag ville få dit bromsokshållaren. Men hade inte skruven i garaget utan är i väntan på att blästras. Så tänkte att jag skulle ta och sätta dit några tillfälligt men de var lite för långa. Så tänkte att jag kapar av dom. Ville inte köra med vinkelharry så tog fram bågfilen.
    Som ni kanske redan vet så har jag inget skruvstäd. Så tog och höll skruven med en svetstång, när jag var lite trött och visste att det inte var mycket kvar att såga tog jag och ökade farten så när jag sågade igenom det sista på skruven så hann jag inte hejda sågen utan sågade mig i pekfingret också. #klant

    Så blev att packa ihop och åka hem och plåstra om såret.

    Men nästa gång så ska höger framvagn bli klar.

    4 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #330
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    202
    Hej!

    Fint jobb!
    Ingen kommer anmärka på de där bromssköldarna, ser riktigt bra ut!

    Mvh

    Mathias

  11. #331
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tack Mathias!

    Ja bromsskölden blev faktiskt bra. Ska bara trolla fram en till vänster sida. Hehe

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #332
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Glömde visst att lägga med en bild på hur det blev med bromsskivan monterad. hehe



    Blev rätt så bra tycker jag. Bara få fatt i skruv till bromsokshållarna så kan det monteras.

    Ja de var alles!

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #333
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 021
    Medlem#
    3471
    Ser utmärkt prydligt ut minsann
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #334
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tackar! Ja de blir redigt fint detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tjoflöjt!

    Ja jag kunde inte hålla mig borta från garaget idag. :P

    Idag så fortsatte jag med att montera bromsarna. Satte dit bromsokshållaren efter att ha rensat gängorna som håller fast hållaren till styrspindeln.



    Sen så plockade jag fram bromsoket, stålomspunna bromsslangarna, gummibussningen som håller bromsslangen i fjäderbenet och beläggen.
    Fick dela på en koppling på bromsslangen för att få på gummibussningen. Kopplingen fick lite Loctite 542 så de inte blir något oväntat läckage.





    Bromsbeläggen är NOS från 90-talet när de hade lite rolig märkning.



    Ja monteringen gick ju rätt så enkelt till. Var bara bromsslang och bromsrör anslutningen som var lite bökig men tillslut så fick jag ihop det. Klipset som håller bromsslangen på plats är ny från Biltema och behövdes lite övertalning utav kulhammaren innan den också var på plats.





    Det sista jag gjorde innan jag åkte hem var att lägga ett lager med färg på krängningshämmaren för bakvagnen. Nästa gång så ska den få ett lager till innan nya bussningar kan monteras.




    Ja de var alles för denna gången!

    6 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #335
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 021
    Medlem#
    3471
    Kul att se att saker börjar bli klara! Alltid skoj att se grejor monteras än att demonteras.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #336
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Hehe ja för oftast så är det ju rena och fina grejer som monteras.


    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #337
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja då har man fått grejat med bilen åter igen.

    Börjar med den andra bromsskölden man lyckades få tag i. Efter att ha duschat den med både metallkulor och glaskulor så upptäcktes det att den behövde lite kärlek på några ställen. hehe
    Men det var relativt enkelt att fixa till så de blev helt okej.

















    Sen fick bromsskölden lite grundfärg på sig och torka till sig. Medans den gjorde det så tog jag och bytte inre styrled och p-ändar på både Höger och Vänster. Lånade med en 36mm tuppfot från jobbet då dessa verkar va lite dyra att köpa.. haha
    Ja jag låter bilderna tala för resultatet.









    Fick även lite hjälp av en kompis ikväll också. Kompisen fick hjälpa mig att montera ihop vänster framvagn.
    Dock så blev vi inte klara till 100%... För när bromsoket skulle monteras så insåg jag att bromsoket var till höger fram... Och då har jag kollat detta innan men tydligen inte sett att jag hade två höger bromsok fram...
    Men nu ska vi inte hänga läpp över det här, det går att fixa. Får helt enkelt renovera det gamla som satt på bilen. :P



    Som avslutning på kvällen så blev det lite grundmålat i hjulhuset höger bak. Nästa gång jag är i garaget så ska det bli målat med epoxigrund.




    Ja de var alles för denna gången!

    12 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #338
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 057
    Snyggt som vanligt!

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #339
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tackar! Ska försöka få målat bromsoket så det kan monteras i helgen samt måla med epoxi och kitta i bak.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #340
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja en liten uppdatering då, inte så mycket bilder då jag råkade glömma kameran hemma. Ja jag har en kamera på mobilen, men gillar att arbeta med en riktig kamera. :P

    Ja efter min lilla fadäs med bromsoket så har jag fått renoverat den gamla som satt på bilen. Som synes på bilden så är det en rätt så stor skillnad på renoverat och nytt.. Men får duga denna gången bara den bromsar så är jag nöjd.





    Först så målade jag oket med Biltemas hammarlack men den hade inte riktigt samma nyans som Hammarlack. Så fick åka och köpa en hammarlack silver.
    Sen letade jag fram min tidigare beställning från Speedparts och monterade på skyddspropparna till luftnipplarna.





    Som sista grej så blandade jag till epoxi grund och målade hjulhuset och under bilen så nu kan man lägga på karosserikit och snart måla med 2k Talladegaröd som jag har från Bilfärg.se. Kommer bild på detta nästa gång jag är i garaget.

    Ja de var alles för denna gången!

    7 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •