Sidan 16 av 20 FörstaFörsta ... 61415161718 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 381

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #301
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Liten uppdatering igen i dagboken då. :P

    Har ännu inte fått tummen ur och svetsat det sista.. Konstigt att man ska dra ut på det så. Haha!
    Men ska ta tag i det i veckan. Onsdagkväll är det tänkt.
    I mellandagarna så skrev jag att jag hade beställt skruv till bakvagnen. Har inte fått dom så skrev till företaget och då visade det sig att deras fjärrlager hade slut på några utav de skruvarna jag hade beställt och visste ej när de skulle komma åter i lager. Samt att ett mail om detta hade glömts att skickas ut till mig. Så avbröt ordern och ska försöka hitta ett annat ställe som kan tänkas ha.

    Men igår så fick fingerslipen jobba och slipa en del svetsar. Och en del svetsar får fyllas i fick jag se sen när jag hade slipat men var inte så många









    Efter några svetsar, 4st slipband så var det slipat och klart i dörrgången.. Har bara skärmkanten och under bakre plåten kvar att slipa. XD

    Gick över till skarven på C-stolpen den hade lite jobb innan man kunde lägga på lite glasfiberspackel. Var lite höga punkter, men med varmluftspistol och lite PDR verktyg så fick jag ner dom och spackel kunde appliceras.






    Nu ska man som sagt leta efter lite skruv och även kolla på om man ska beställa bussningar till momentstaget för bakaxeln eller om man ska svarva en hylsa så att de felaktiga polyuretan bussningarna passar. Hummm......

    Aja får tänkta lite på det..

    Såg även att förra ägaren hade gjort samma sak med kabelhärvan för höger bakdörr som var gjort med vänster bakdörr, dvs avklippt bara.. Men har för mig att dörrarna jag har som ska monteras har härva och jag kanske sliper skarva kablar.

    Japp det var alles för denna gången!

    8 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #302
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Synd att man inte kan "gilla" flergånger än en
    Men varför glasfiber spackel är det segare ?

  3. #303
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Hehe ja det är ju lite synd att man inte kan.

    Glasfiberspackel suger inte åt sig fukt. Så det är bra när man lägger mot plåtren yta.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #304
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Kul det går framåt. Finlir med plåt eller spackel är tidsödande och lätt att det blir ”det duger”. Men inte här
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #305
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tack! Ja är ju inget kul jobb. Men behöver göras.

    Iom att mitt finspackel från Hagmans hade torkat så behöver ju nytt spackel köpas in. Och iom att glasfiber spacklet är från Plastic Padding så funderar jag på att köpa finspackel från samma tillverkare. The old school.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #306
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    377
    Medlem#
    -
    Är det så med glasfiberspackel och fukt? Jag har själv kört på epoxispackel av den orsaken. Men bra att veta, har det andra bra egenskaper? Jag kan tycka det är lite svårt ibland med epoxispacklet, tar så länge ibland att härda.
    Saab 900 T16 -1990

  7. #307
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    FinnTurbo: Ska inte ta längre tid att härda. Enligt PlasticPadding's hemsida så står det att det ska härda på 15min i +20grader.
    Ja jag fick rekommendationen att använda glasfiberspackel av den anledningen att den inte ska dra åt sig fukt. Den är tyvärr i början när man slipar lite tung att slipa men när man har fått ner de eventuella bergen med spackel så är det lätt att slipa.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #308
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja då var det dags igen för en uppdatering!

    Ja jag börjar med att visa de sista plåtarna som skulle tillverkas för insidan av bakskärmen. Dock så är detta inte det absolut sista svetsjobben men vilka det är visar jag senare.

    Var inte helt gent att fixa till en pytteliten plåt som skulle svetsats dit och när den sen var på plats så behöver jag ändå lägga till en bit (Se pil). haha











    Men när allt (nåja nästan allt) var svetsat så tog jag fram borrmaskinen med nylontrissan på och började köra rent plåtarna. Sen började jag skrapa lite på lös underedsmassa (läs rost) så det lösa trillade dän. Sen la jag på lite Hagmans Rostomvandlare, så får vi se hur länge det håller. :P
    Men innan jag kan lägga på en rostskyddsprimer så behöver jag svetsa dit en mini, pytteliten plåt så att dränerings hålet inte blir allt för stort som det är nu.



    När svetsarbetet och slipningen var klart så gav jag mig på där jag hade spacklat på utsidan. Dock så har jag tydligen varit så fokuserad på slipa, hamra och lägga på nytt spackel att jag har missat att fota en del. My bad...







    Men när jag tog fram min burk med finspackel från Hagmans och öppnade den så fick jag en påminnelse att det var ett tag sen sist jag spacklade med den. Den hade torkat för mig...
    Så det blev att köpa nytt spackel. Och när man såg att Plastic Padding bara var 25kr dyrare än biltema och Jula (Hagmans Stålplast mikro) så slog jag till på Plastic Padding PP100. Mycket fint spackel att arbeta med samt att slipa.



    Ja när man lagt på nytt spackel så var man ju tvungen att fixa med lite annat. Och vad passar inte bättre med än att göra rent HF bärarm? Den var lite lätt rostskyddad av allt oljeläckage (ja packbox till vevaxeln är lagd på inköpslistan)....







    Tog dän även krängarhämmarstaget. Dock så fick jag jobba lite för att få dän den. Men den gick lite i bitar. Några bitar fick smaka på bågfilen. :P



    Sen har jag äntligen fått mitt kit med elförzinkning och gulpassivisering att ge det resultatet jag vill ha. Dvs bli märkbart gult.
    Hjulskruvarna visar hur det blev i början och hur det färdiga resultatet blev.
    Detta medgav även att man har fått äran att fixa lite delar till en annan 9000 i Sverige.






    Ja det var alles för denna gången!

    11 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #309
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Här har man legat i ja. Ljuset i tunneln börjar så smått bli starkare eller?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #310
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Kanske lite. Får se hur långt jag kommer i veckan med bilen. Ska ta med lite plåt till jobbet för att få lite plåt utstansat för vissa hål som måste läggas igen. Men ja ljuset i tunneln börjar bli något starkare.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #311
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Gulkromateringen du pysslar med är den mer hälsosam än den man använde förut sexvärt-krom innan den blev förbjuden? Vad är det som ger det gula idag och är det beständigt?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #312
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Det är som sagt inte kromering utan passivisering, så nej den innehåller ej sexvärt-krom då det förbjöds 2005/2006.. Vet ej hur beständig den är men kommer troligen hålla några år iaf.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tjöföljt!

    Ja då har man varit och grejat lite igen.

    Dagens avsnitt handlar om spackling, målning, hitta delar som behöver bytas och gammalt blir till nytt-ish.

    Ja jag började med att slipa ner det spacklet jag la på sist på bilen tyvärr så blev bilderna bara på c-stolpen. Skulle behöva en oscillerande slipmaskin hehe
    Men kör handjagning istället. Ja jag ska erkänna att jag är inte en hejare på spackling men det är ett hantverk som kräver att man lägger ner tid på övning, övning, övning och åter övning på för att bli bra på det. Men hoppas på iaf att denna spacklingen blir bra.





    Sen när spacklet var lagt och verktygen för det var rengjorda så började jag maskera lite inför målningen av det som slipades rent och det som jag la rostomvandlare på förra gången. Efter primern så ska det målas med epoxi primer också för ännu bättre rostskydd och sen på det blir det 2k talladega röd.





    Sen var jag mer eller mindre klar med det som jag hade planerat, så jag började elförzinka och gulpassivisera lite delar och medans delarna låg och förzinkades så passade jag på att tvätta lite mer i hjulhuset fram.
    Då fick jag se sen när massa olja, smuts och gojs var borta att jag behöver byta ett lagerstöd då det annars kommer att generera en tvåa på besiktningen.



    Men det är ett litet problem så det byter jag så gärna.

    Ja delarna jag elförzinkade och gulpassivierade då? Jo nu är det faktiskt delar till mig själv som blev gjorda! =D
    Denna gången blev de brickorna till stötdämparna i bak, fästskruvarna till främre bussningen till bärarmen bak och fästskruvarna till stötdämpare/styrspindeln fram.




    Ja det var alles för denna gången!

    7 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #313
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Passivering var det ju tack. Men vad är det för metall som ger det gula?

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #314
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    203
    Hej!

    Du gör en fantastisk insats!
    Jag läser med glädje, tack!

    Mvh

    Mathias

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #315
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Gul-passivisering är trevärt krom, salpetersyra och koboltoxalat.

    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  16. #316
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då har man varit och grejat med bilen igen.

    Blev lite svetsat och lite slipat (både svetsar och spackel).

    Gjorde klart det mesta på skärmkanten. Var lite hål som behövdes läggas igen. För att slippa lägga igen med svets så blev det att använda lite urstansad plåtbitar från ett annat projekt jag hade gjort.





    La i bitarna och punktade dit dom, sen blev det slippa svetsar.







    Sen var det dags att slipa spacklet jag la på c-stolpen. Men verkar som att jag får slipa bort lite mer av en svets som inte vill justeras som jag vill med att för söka slå in den. Men det får jag ta nästa gång.






    Ja de var alles för denna gången!

    9 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #317
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Iom att karosseriarbetet nästan är slut så går det ju att greja med de mekaniska arbetena istället.
    Så nu kommer en uppdatering på lite framvagns arbete. Snart så kan man montera ihop fjäderbenen.

    Började med att riva ner fjäderbenet vänster fram. Själva fjäderbenet lossade lätt men att lossa muttern för yttredrivknuten blev ett jobb som tog tid. Försökte med min mutterknack ett bra tag, sen hämtade jag det långa ½tum dragskaftet. Men icke, muttern ville inte lossa.. Så fick hämta ¾tum dragskaftet och placera min vikt på dragskaftet. Då gav muttern upp! =D Tyvärr så fick en skruvmejsel sätta livet till under denna operationen..:/





    Styrspindeln lossades med kulleden och ABS-givaren kvar monterad. Krängarhämmarstaget demonterade också. Blev förvånad när jag inte behövde såga sönder den för att få av den från krängaren.
    När de delarna var borttagna så togs innerskärmarna bort och bärarm samt växellåda blev tvättad. Var inte så oljigt som högersidan. :P



    När det var tvättat och klart så blev det att montera lite nya delar. NOS krängarhämmarstag som köptes i höstas på Hedins utförsäljning (lagerreducering) och en ny kulleden. Ska beställas en kulled till högersidan. Samt nya låsringar till dom då eftermarknad inte skickar med nya. Nya låsringar finns på kullagret.com.









    Såg sen när jag höll på att lagerstöden var uppvittrade. Så de var tvungna att bytas ut för att klara en besiktning. Men det var inte ett lätt jobb. Muttrarna var bra rostiga och en av dem satt så hårt att jag fick ta en huggmejsel och hugga av en bit för att den skulle lossa. Tyvärr så skadades gängorna lite på skruven och den skulle behöva bytas ut, men då behöver jag ta ner den demonterbara delen av subframen. Så det får bli vid ett senare tillfälle. hehe
    Hann dock inte med att byta den dåliga på högersidan. Borde bli lättare att lossa den på höger sidan med tanke på hur mycket rostskydd den hade på sig. haha



    Så här såg lagerstöden ut som fanns kvar vänsterfram (en ny ligger med som referens). Tur bilen bara kommer gå på sommaren så att de kommer hålla länge. Sen så ser ni hur dåliga muttrarna var.



    Fjäderbenet demonterades som sista grej innan jag åkte hem. Topplagring, fjäder och stötdämpare kommer att kastas och bytas ut mot finare grejer.





    Ja de var alles för denna gången!

    10 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #318
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Första bilden i ditt inlägg tänkte jag vad är det för rosthög, men sansade mig lite det var mest "ytan" på bromsarna som såg härjat ut. (ursäkta) När inte en "mutterknack" räcker till då sitter det fast helt klart. Jag fick köra typ 10-15 sekunder på full mutter med min mutterknack när jag skulle lossa drivaxelmuttern på Aero++ og9-5 när det skulle bytas ABS-ring.

    Bra jobbat!
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #319
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Ja bromsarna ska bytas, så de härjade ska bytas ut mot NOS bromsok som har blivit målade.
    Styrspindlarna har jag även NOS som tyvärr har lagringsrost. Men ska åtgärdas innan montering.

    Ska bli intressant och se vad besiktningstekniker säger om bilen sen.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #320
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Dags för lite mer uppdatering om bilen.

    Ja jag har fortsatt med att byta lagerstöd, denna gången på höger sidan. Fick även på denna sidan hugga av en av muttrarna..
    Men nu är det risiga lagerstödet bytt. Så nu ska det inte behöva bli någon besiktningsanmärkning på dom sen.





    Efter lagerstödsbytet så blev det att byta lite bromsrör i fram.. De hade besiktningsteknikern inte riktigt gillat.. Men nu så är det bytt! Bara att montera de nya bromsrören bak kvar att göra. Men då måste jag måla lite i bak först.









    Sen la jag en beställning ifrån Maptun. Beställde Original kulled då bilden på varan hos Maptun visade att de innehöll en spårring också, men det visade sig att det inte var en Saab Original utan en Saab Parts del. Alltså en del som HedinParts köpt in från ett eftermarknad bolag. Så spårringen får jag beställa från Kullager.com. Men kullederna var bra och mycket stelare än den nya ScanTech som jag hade liggandes. Så var inte ett onödigt köp.
    Nya gasfjädrar blev det till bagageluckan då en av de som satt på bilen hade gett upp.







    Sen tog jag och började att ta isär styrspindeln från vänstersidan. Skruven som håller kulleden bråkade lite men fick känna sig besegrad efter en liten stunds övertalning.
    Skruven som håller hjullagret lossade rätt så lätt med mutterknacken. Blev lite förvånad över hur lätt de lossade faktiskt. =D





    När jag drog bromsröret för HF så var dräneringen för akvariet liite i vägen. Så de togs dän och sen tvättade jag dom hemma så de blev rena och fina. Bara att smörja in dom med medel för gummi så de blir ännu finare. Ingen som kommer se dom men jag vet då att de är rena och snygga.



    Ja de var alles för denna gången!

    8 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •