Sidan 21 av 22 FörstaFörsta ... 1119202122 SistaSista
Resultat 401 till 420 av 421

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #401
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Ja då jag förstod. Bara att tapatalk halverar det man skriver ibland. :P

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej Dagboken!

    Då har man gjort ytterst lite igen med bilen, men men är ju ingen jättebrådska så. :P

    Slipat lite av svetsen som fortfarande var lite hög och lagt på nytt med glasfiberspackel. Så hoppas nu att det verkligen är det sista jag behöver spackla nu på c-stolpen!





    Sen så slipade jag även ner det spacklet jag hade lagt på tanklocket.



    Så nästa gång blir det att slipa lite och sen även gå över höger framskärm som ska bli monterad sen. Den har lite rost som har återkommit efter att någon har slipat ner det och grundmålat. Börjar även snart bli dags att försöka få startat bilen så man kan flytta den för egen maskin.

    Aja de var iaf alles för denna gången.

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #402
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Starta bilen låter som en plan, keep on going
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #403
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 354
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Ja då jag förstod. Bara att tapatalk halverar det man skriver ibland. :P

    - - - Uppdaterad - - -

    Då har man gjort ytterst lite igen med bilen, men men är ju ingen jättebrådska så. :P
    Du siktar inte på 50 års jubileet hoppas vi
    Så lite bilder på en bollmande motor måste vi snart få se.
    Senast redigerat av Timpa den 2024-09-09 klockan 07:19.

  4. #404
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Får se om det blir till 50års jubileumet eller inte.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #405
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Hej Dagboken!

    Då har jag varit och slipat spackel igen. Och tro på fan att man hittade en svacka igen så de blev att ta fram glasfiberspacklet igen.... Gahhh!





    Men när det var blandat och utsmetat på bilen så tog jag tag i framskärmen som ska ersätta den som sitter på bilen just nu. Där någon (inte jag, då jag bytte till mig denna skärmen) har "åtgärdat" rosten på skärmen. Man har blästrat, spacklat och grundmålat.

    På vissa de ställena som inte hade spackel så hade rosten gått igenom grundfärgen så tog ut skärmen och la den på målarställningen och borrsvängen med nylonborsten. Körde på där jag såg att rosten lös igenom. Sen på vissa ställen så såg jag att dammet blev vitt och kände doften av spackel.
    Sen så såg samt kände jag spår av bläster så blev att ta fram lite sandpapper och försöka få bort det och lyckades till 97.89%.







    Så nej denna gången blev det inte något försök att starta motorn, myggjävlar och insikten att man inte blev klar med spacklingen tog musten ur en.

    Får se vad det blir nästa gång.

    Ja de var alles för denna gången..

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #406
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 156
    Medlem#
    3471
    Det kommer bli bra!

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #407
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Vill bara få klart spacklingen så man kan prata med någon målare så man kan försöka få igång bilen och få iväg den på målning. :P Har lite andra bilar som behöver lite kärlek, är ju trots allt Saabar jag äger. :P
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #408
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Att ta ett snack med en eller fler lackerare borde väl gå innan du är klar med spacklingen, de har ju ändå i regel mycket att göra så får du en tid har du lite press på dig att färdigställa spacklingen.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  9. #409
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Hehe jo jag tala med några målare. Det som är tråkigt är att finner mer ställen att spackla.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #410
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Hej Dagboken!

    Då har man jobbat lite till med bilen. Dock så har det bara gått i slipning och spacklets tecken. Men nu så får det vara bra med det. Är det dåligt så får målaren ta det tänker jag. Jag har iaf gjort så bra jag kan med de verktyg jag har samt kunskap (som jag inte besitter).

    Slipade av det glasfiberspackel jag la sist gång och sen applicerade jag nytt PP100 ovanpå.





    Gjorde likadant på ett annat ställe på bakskärmen, hade visst lagt glasfiberspackel vid något tillfälle under våren. Borde ju ha härdat nu. :P



    Medans detta härdade så tog jag ut framskärmen och la ett lager till med rostomvandlare på den. Nu kan jag vända på den och ta utsidan där det också har varit rostigt. :P
    Sen tog jag även ut min frontstötfångare till min bruksbil och började lägga lite spackel på den men de blir inga bilder på det i denna tråden.

    Så till slut när jag var klar med att lägga på spackel på stötfångaren så kunde jag gå in och slipa det spacklet jag la på bilen.





    Så nu kan jag nästan lägga arbetet med bakskärmen åt sidan är lite svets, spackling och målning samt tätning kvar.

    7 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #411
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 156
    Medlem#
    3471
    Bra jobbat i kvadrat för det blev nog lite dubbel post
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #412
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Ja dubbel posten blev pga ostabilt internet. Sen kunde jag inte radera det i Tapatalk.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #413
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Hej dagboken!

    Ja då har man varit och grejat med bilen igen. Blir mer och mer gjort på den.

    Vände på framskärmen och la två lager rostomvandlare på de ytorna jag har slipat. Sen när det var torrt så la jag lite glasfiberspackel på de värsta rostgroparna som fanns. Mest för att det ska bli lite stabilare och var inte för det estetiska.



    Sen kunde jag inte hålla mig längre. Måste bara se om motorn startar! Den har inte varit startad sedan 2016 vilket är ett tag sen, typ 8år. haha
    Började med att ta bort tändkassetten och kollade tändstiften. Ja tändstiften satt knappt fast! Så det var tur att den gick när jag hade igång motorn senast. Men de var lite sotiga dock så de blev att ta fram mässing borsten och göra rent stiften.





    Sen innan tändkassetten återmonterades så la jag på lite Krytox för att förhindra att gummit torkar.



    Innan jag ens försökte ge mig på att starta bilen så fyllde jag på med 5liter bensin. Behöver dock köpa 5liter till så att man hamnar över reserven. hehe
    Så när det var fyllt så monterade jag dit batteripolerna på batteriet och sen vred jag på nyckel. Motorn malde och malde och malde och malde, poffade till, malde och malde, poffade till. Gjorde ett försök till att starta men inget mer..
    Började tänka på vad det kunde vara. Testade med en annan tändkassett, blev en T7 då den var närmast till hand, men blev ingen förbättring. Tänkte det kunde va igensatta spridare, så tog loss dom och tvättade av dom.





    Men blev ingen förbättring efter att spridarna hade blivit tvättade. Men såg att tempgivaren för kylvätskan inte var monterad samt en jordpunkt så monterade dom samt spridarna. Vred på nyckeln på nytt. Nu så nu började den vilja tända mer och mer för att tillslut gå igång!! YEY!!! =D
    Dock så missar den vid fullgas eller går på tomgång mer än någon minut, så något är inte bra. MEN den startar!!
    Blev lite spår i garaget att den startar, hehe. :P



    Sen såg jag när jag la mig och tittade under motorn att det läckte något. Kände på vätskan och luktade, kylvätska! Började kolla vart det kom ifrån och såg sen rätt snabbt att värmningen av spjällhuset inte så fint ut och att det droppade där ifrån. Så ta dän locket och börja rengöra lite. Dock så kommer locket att tas med till jobbet för att blästras istället. O-ringen finns att köpa så blir nog troligen att jag beställer en ny sådan också. Så de blir fortsättning följer.












    Men detta var alles för denna gången.

    6 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #414
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 509
    Medlem#
    5254
    Gött! Alltid kul att få igång grejer som stått ett tag!
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  15. #415
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Det var kul att höra ditt vröl på Snap när du hade fått igång den!!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  16. #416

  17. #417
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Kul!

    Krytox på tändkassetten... vad är det för spännande som jag behöver ha i garaget?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #418
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 443
    Medlem#
    6973
    Det är ett dielekteiskt fett. Omnämns i verkstadslitteraturen. Finns såklart alternativ.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #419
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Krytox var ett dielektriskt fett som man la på gummidelen på tändkassetterna för att förhindra att de fastnade runt porslinet på tändstiften samt förhindrar att gummit torkar. Dock så utgick detta för typ 12-13 år sedan. Och ja det finns andra alternativ. Loctite 37534 Dielektriskt fett och Permatex Dielektriskt fett är några av alternativen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Gött! Alltid kul att få igång grejer som stått ett tag!
    Ja det är det. Nu ska man bara hitta varför den går rikligt hehe

    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16 Visa inlägg
    Det var kul att höra ditt vröl på Snap när du hade fått igång den!!
    Ja man blev ju rätt gla när den hoppade igång.

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    It's a live
    Ajemen men inte utan problem. :P

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #420
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 140
    Medlem#
    6234
    Hej Dagboken!

    Då har jag varit i garaget igen!

    Denna gången så var jag där för att försöka få bilen att gå på alla cylindrar och på tomgång längre än en minut.
    Blev ett semilyckat resultat. Ja den går renare och på tomgång längre än en minut, MEN så fort man rör gasen går den orent och släpper man gasen så dör den.
    Har kommit fram till att den får för mycket med sopp. Så de blir att felsöka varför den får det. Vet inte om det är pga TCS systemet eller om det har med LH systemet (bränslesystemet).

    Men fick iaf monterat dit trädet för vevhusventilationen på ventilkåpan då denna har jag lånat till någon bil jag ägde för några år sedan. Blev en begagnad så det innebar att den behövdes tvättas av från olja, smuts mm.




    Sen så på jobbet så blästrade jag locket för förvärmningen av spjällhuset. Blir så fin yta i glasblästern.
    Efter att ha kört motorn på tomgång en lägre tid så såg jag att min åtgärd med locket var rätt. Så nu håller det tätt där. Bytte även o-ringen.






    Innan jag provade att starta motorn så valde jag att byta bränslefiltret (a.k.a br-filter som jag förkortar det). Blev inte ett original eller Bosch, men inte heller ett från Biltema utan WIX made in Polen.
    Men var ju inte filtret som var problemet att motorn går orent.. Men nu är det bytt iaf. För den nyfikne så är det M12 och M14 banjoskruvar till bränslefiltret.




    Som avslutning i garaget så la jag lite kemisk tennspackel på c-stolpen på vänstersidan (de mörka partien)


    Ja de var alles för denna gången!

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •