Jag hittade dessa på Biltema, ser ut som ATE´s egna.
Gummihätta, 10 st. - Biltema.se
Snyggt jobbat som vanligt, Sven
Jag hittade dessa på Biltema, ser ut som ATE´s egna.
Gummihätta, 10 st. - Biltema.se
Snyggt jobbat som vanligt, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Ja de är ju direkta kopior på ATE's, men jag gillar dom som är förlorbara. Slipper man leta efter dom sen. Hehe
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Är planen att den ska få nya framskärmar oxå? Ser lite kexigt ut på sina ställen
Ja höger fram ska bytas. Vänster fram så är skärmen bytt någon gång. Har en i garaget som ska fixas till innan ny färg.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bra jobbat, tråkig fadäs med bromsoket men det är ju bara o bita i sura äpplet. En kan inte titta på båda oken samtidigt ändå när de sitter på bilen.
Haha ja jo men vetskapen om att det inte blev ett NOS bromsok försvinner ju inte. Men så länge det funkar så får de vara. Ser ju bättre ut än vad det gjorde än när det togs av från bilen.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
De verkar utsatta de här skärmarna. Eftersom de säker ska lackas vid byte kanske man borde lägga några extra lager med klarlack, och kanske epoxigrund på insidan av skärmen? De börjar ju bli bristvara.
Saab 900 T16 -1990
Ett lager med epoxi grund i skärmkanten borde ju inte skada. Men lägger man rostskydd på insidan så ska de klara sig.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Tjoflöjt!
Ja då har man fått gjort lite igen. Men är fortfarande 1steg fram och 10steg bakåt. Men börjar bli van nu. :P
Men det som har hänt med bilen är att jag har fått lagt på epoxi grundfärg och när den var torr så la jag på karosserikit på alla skarvar.
Några dagar senare så täckte jag in undersidan med plast för att minimera färgdamm att hamna i hela garaget. När det var klart så gjordes sprayburken klar. Dvs skaka färgen, punktera behållaren för härdaren, blanda färg och härdare.
Sen klev jag i en engångsoverall och tog på mig halvmasken och kröp under och målade med talladegaröd.
Idag så blev det montering av bromsrör bakåt. Nästan allt blev monterat, men givetvis så blev det en anslutning som inte kunde skruvas ihop. Detta för att undertecknad inte gjort rätt koning. Hoppsan..
Men ska skaffa ett verktyg så jag kan kona röret på plats (detta med att köpa mer verktyg slutar aldrig haha).
Avslutade dagen med att lägga på rostskydd på undersidan av förstärkningsplåten under reservhjulsbaljan, för att sen montera dit den med stora popnitar.
Ja detta var alles som har hänt med bilen.
adam93, dea, FinnTurbo, Johan H, Johan-99T16, Mr_SunBear, Tegaturbo, Timpa, Toffsen, ztam
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Du hinner med mycket....man blir svettig här bakom tangentbordet
Haha och jag som tycker att jag knappt får något gjort.
Men snart så kan jag sänka ner bilen på marken.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Snyggt med allt det röda.
Ja de blev snyggt. Men blir nog att täcka det med rostskydd sen. Det mesta är ju redan täckt med det.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Varje lager hjälper att hålla bort rosten säger jag! Bara man inte kapslar in nånting.
Saab 900 T16 -1990
Hehe ja så är det. Men snart så blir det att sluta tänka på detta och fokusera på att få tid hos lackerare och få den att starta och gå för egen maskin.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Tjoflöjt!
Ja då var det ännu en gång dags för en uppdatering!
Nu har flitens låga brunnit, och nu så har bakaxeln kommit på plats igen. Men vi tar det från början.
Innan allt kunde monteras upp så behövdes bromsledningarna bak dras. På detta ABS system så är det bara ett längstgående bromsrör bak som sen förgrenar sig ut till höger och vänster sida.
Ja det gick bra till en början, men sen när jag skulle ansluta bromsröret (det längstgående) med det vid torpeden så gick det inte att skruva ihop skruven och muttern. Trodde då att jag inte hade konat ett av bromsrören rätt. Så det blev att investera i mer verktyg, dvs koningsverktyg för att kunna kona rören när dom är monterade på bilen.
Dock så visade det sig sen att det var inte koningen som var fel utan att skruven på bromsröret vid torpeden hade dåliga gängor. Så de blev att kapa av röret och montera dit en ny skruv. Sen så gick det att montera ihop rören.
Sen blev det lite pill med att få dit förgreningen i bak. Var inte speciellt gott om plats eller enkelt att bocka röret så det inte är i vägen för ena anslutningen för tanken. Men till slut så blev det bra.
Sen var det dags att börja förbereda bakaxeln för montering. Började med att byta fästet för höger tankband och ena tvärstaget. Fanns ju att köpa nytt för ett tag sen och nytt är ju nytt.
Såg att det även hade rostat undertill på det gamla fästet. Så la lite silverfett för att stoppa rosten att fortsätta
Började sen att montera lite saker på bakaxeln som bärarmar med bussning samt stötdämpare. Sen hittade plasthylsorna för ABS sensorerna sin plats och skruven för momentstaget.
Men innan bakaxeln kunde rullas in under och hissas upp så behövdes konsolen som tvärstagen monteras i sättas upp. Gick relativt smärtfritt och bakaxeln kunde rullas in under bilen.
Har under tiden jag har grejat tidigare fixat i ordning skruvar så de inte är rostiga och fula, utan rostfria och gula. Samt tog jag och skrev ut åtdragnings momenten för skruvarna på bakaxeln. Allt är inte dragit med moment än då jag behöver hissa upp den så den lyfter från pallbockarna för att simulera att den står på backen.
Sen var det dags att hissa upp den. Hade varit enklare och smidigare om jag hade haft två som hade hjälpt mig att styra stötdämparna rätt, men det gick. Muttrarna skruvades dit och domkraften placerades under länkarmen i framkant. Fjädrarna lyftes på plats och sen lyftes länkarmen upp och skruvarna monteras. Nu så är bakaxeln på plats!
Nya hjullager (varav ett är NOS Saab original) monterades. Bromsskivorna som är NOS Saab original, putsades upp med roterande nylon borste. Bromsskivorna hade fått lite ytrost vid förvaring.
Ja de var alles för denna gången! Nästa gång så ska bromsarna bak vara på plats!
adam93, dea, FASSAN, flaset, Johan H, Johan-99T16, Mr_SunBear, Tegaturbo, Timpa
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bra jobbat! Det blir finemang!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tackar! Ja de blev nice och nu känns de att det inte är så mycket kvar.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej!
Så tjusigt!
Mvh
Mathias
Tjoflöjt!
Ja då har man varit och grejat lite med bilen igen. Att få greja med mekaniska arbeten är lite roligare än rostlagning. :P
Men började leta efter skruvfästet för momentstaget på vänster sidan som sitter i en balk. Letade och letade men kunde inte finna den så de blev att tillverka en ny. Letade upp en 3mm plåtbit som jag kapade till i rätt mått. Borrade 2st hål med CC 64mm. Sen blev det att svetsa dit 2 muttrar.
Tog även och bytte skruvarna som är till fästet för krängningshämmaren. De hade gjort sitt kan man säga. hehe
När allt var klart så valde jag att köra dom i elförzinkning och gulpassivisering, mest för att det är en rolig grej hehe. Passade även på att testa och se hur täcklocken för hjullagren bak skulle bli. Och jag är mer än nöjd över resultatet!
Innan jag kunde popnita fast fästena så var jag tvungen att borra hål för popniten i det fästet som jag tillverkade. Men tog inte lång tid att borra det 4mm hålet.
En av momentstagen blev klara också till idag (måste beställa en bussning till för att få den andra sidan klar). Tyvärr så kunde man inte bara pressa i dessa bussningar (icke original) så blev illa tvungen att sätta den i svarven och ta av lite material.
Men till slut så gick det att pressa i den.
Sen var det dags för att montera bromsok, bromsslang och bromsrör. Bromsoket är även justerat så det ska bara vara att lufta och justera handbromsvajern sen.
Hittade även en original gummi plupp till luftnippeln som monterades på oket. Skulle dock behöva hitta en till. :P
Avslutar detta inlägg med att visa hur allt blev efter dagens arbete. Blev stilrent och fint.
Ja de var alles för denna gången.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY