2016 fanns det 3941 ng9-3 av 2011 års modell i Sverige. De flesta av dessa är ju klassade som miljöbilar enligt dåtidens norm och de var alla Euro5, annars fick man inte sälja dem.
2016 fanns det 3941 ng9-3 av 2011 års modell i Sverige. De flesta av dessa är ju klassade som miljöbilar enligt dåtidens norm och de var alla Euro5, annars fick man inte sälja dem.
Plus alla NG9-5.
T8 bilar fick även ändrad styrning av generatorn med möjlig avstängning av laddning.
///Mackanized
Tillbaka
Att bara tillåta Saab med möjlighet till etanoldrift går nog inte eftersom det blir olika regler för olika märken då, vilket knappast kan anses ok.
Tillåter man istället samtliga bilar som kan köra på etanol så kommer man få mängder med bilar som aldrig kör etanol, vilket knappast var tanken.
När skillnaden i pris mellan E85 och bensin blir för liten så kör väldigt många bensin. Motorer från vissa tillverkare fungerar rätt dåligt med etanol, trots att de ska fungera, med resultat att folk inte tankar E85, oavsett pris. Jag tror faktiskt att väldigt många med en biopower-bil kör bensin hela tiden, tyvärr. Själv tankar jag bensin någon gång om året. Det kan vara när jag är på en ort där E85, saknas eller som häromdagen när jag ställde mig vid en pump som saknade E85, då tankade jag 20 liter bensin och körde vidare istället för att flytta bilen.
Det finns ju följande scenarier:
1. Du kör aldrig på Hornsgatan => Lev lyckligt.
2. Du kör ibland till- och från Hornsgatan => Lev lyckligt, transport till och från fastighet verkar vara undantaget
3. Du korsar Hornsgatan => Lev lyckligt, man får korsa Hornsgatan med gammal bil
4. Du kör ibland via Hornsgatan => Lev lyckligt, det finns andra vägar till ditt resmål
5. Du kör regelbundet via Hornsgatan => Lev lyckligt, det finns tunnelbana som går hela vägen under Hornsgatan.
6. Du kör regelbundet via Hornsgatan och har cellskräck (eller något annat) som hindrar dig att åka tunnelbana => Du tillhör en liten liten minoritet som helt sonika får gilla läget och köpa en bil från 2011 eller nyare. Har du råd att regelbundet använda bil i centrala Stockholm (tänk trängselskatt och parkeringsavgifter) så lever du förmodligen ganska lyckligt och kan utan svårigheter köpa en 8 år gammal bil.
Jag tror helt enkelt att det här inte är så mycket att bli upprörd över. Jag bor ju en knapp mil från Gamla Stan och är sedan ett par år "drabbad" av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan, Kungsgatan och Fleminggatan. Jag tar sällan någon av bilarna in till stan för det är dyrare och går långsammare än lokaltrafiken, om jag väl gör det är det för att jag har något otympligt som ska fraktas. Och av dessa få fraktresor är det ännu färre som ens går via någon av de 3 gator med dubbdäcksförbud, och dessa ytterst få gånger (1 per år?) kan man ju välja en annan väg...
Varför inte? Det är ju olika regler mellan olika märken redan idag. Tex behöver inte avgasnivåerna testat vid besiktning av någon Tesla. Det intressanta borde vara att Saabs biopower är ok, men inte t.ex. en Saab tvåtaktare...
Troligen inte. Men kanske några. De flesta som behöver köra på Hornsgatan kommer alldeles säkert tanka E85 om det lagstiftas om det. Det fungerar redan idag med dubbdäcksförbudet. Vissa skiter säkert i det. Men de flest försöker så gott de kan. Och det ger den önskade effekten med minskade luftföroreningar.
Det stora problemet är att man inte tar tillvara på alla de bilar som fortfarande har långt kvar till skrotning. Speciellt när man har ett miljötänk.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Hmm, det faktum att man lagstiftar med ett visst (påstått) syfte betyder inte automatiskt att lagstiftningen uppfyller syftet. När det gäller dubbdäck så har drivkraften för att få bort dubbdäcken de senaste 30 åren varit vägslitage - faktisk hälsopåverkan är mycket överdriven. Samma sak med miljözonslagstiftningen - den grupp bilar som sannolikt totalt skitar ner allra mest eller näst mest (euro5 diesel) får vara kvar medan de renaste (ur NO2 och partikelsynpunkt) förbjuds. Riktigt skrattretande blir det när man låter VW komma undan med resultat att dieselgate-bilarna fortsätter med sina utsläpp (vilket bara skulle kosta en blåslampa) - att specifikt sätta stopp för dem skulle säkert gett mer än marginella förbättringar.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag råkade få syn på följande (https://trafik.stockholm/trafiksaker...on-hornsgatan/):
Kanske går det att få individuella undantag om man har någon bra argumentation att komma med, som utöver etanolbil skulle kunna vara något i stil med ett intyg som visar att man klarar Euro5/Euro6 (för jag antar att det finns några som klarar av att få en T7-bil att klara gränserna, om jag förstått det rätt så görs liknande trick nere på kontinenten med alla möjliga motorer och motorstyrningar).För övriga lokala undantag kontakta Stockholms stad via mejl till dispens.tk@stockholm.se.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Veteranbilar är undantagna så alla bilar äldre än 30 år är undantagna liksom alla MC oavsett ålder.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Eller så skiter man bara i deras idiotregler och kör ändå, det är ju ändå ingen som kollar.
Har en exkollega som kört dubbat på hornsgatan dagligen under vintersäsongen varenda år sen förbudet (och innan..) och har aldrig blivit kontrollerad, och dom kollar ju inte parkerade bilar heller tydligen.
Har mycket svårt att tro att detta förbudet skulle kontrolleras hårdare.
..Sen är det ju tragiskt med idioter till politiker som inte fröstår vad dom beslutar om, men det är ju ett större problem.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nä och antagligen heller ingen som kör på E85 som bryr sig...
Jo, det var det tråden egentligen handlar om.
- - - Uppdaterad - - -
Ja, hur mycket otäckheter släpper egentligen alla MC och mopeder ut egentligen? Måste vara gaaanska mycket, eller?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Börja med båtar tycker jag. Alla dessa fritidsbåtar med gigantiska motorer helt utan avgasrening...
Polaren har en med 8,2 liters V8 som dricker bensin i helt absurda mängder. Inte ens katalysator på den trots att den är rätt ny, typ 10 år.
Tyvärr är det totalen som gäller, d.v.s. totala utsläpp av partiklar och kväveoxider på Hornsgatan i Stockholm som avgör luftkvalitén, på samma sätt som det är totalen av CO2-utsläppen som sätter klimatförändringarna.
Därför är det viktigare att ge sig på de många bäckarna små som ger en stor flod än den enskilda lite större men få vattendragen. Det finns ca 7,5 miljoner motorfordon i Sverige, av dessa är 0,3 MC, 0,3 mopeder och 0,4 veteranbilar. Sedan uppskattas antalet fritidsbåtar som har en topphastighet över 40 knop till ca 0,04 miljoner.
Så även om det känns "orättvist" är det effektivast att ge sig på bruksfordonen eftersom de är i särklass flest och används i särklass mest om man vill få ner de totala utsläppen, oavsett om det är partiklar på Hornsgatan eller koldioxidutsläppen man siktar på.
Just när det gäller klimatförändringarna tycker jag personligen det bästa måste väl vara att beskatta själva utsläppet, d.v.s. bränslet? M.a.o. skippa CO2-beroendet i vägskatten och lägg allt på bränslet istället, så betalar alla i proportion med hur stor skada de orsakar (oavsett om de kör veteranbil, båt eller saab).
Det ju smartast att beskatta ful bränsle och subventionera fin bränsle.
Men det är väl för enkelt....
Då återstår bara att alla ska bli överens om vad som är fin respektive ful bränsle. El verkar vara politiskt gångbart som fin bränsle just nu. Men oavsett bränsle ska det på något vis in pengar till statskassan. Finns många olika sätt att se på ämnet, tror att det är lite lurigt att få till en absolut sanning.
Ibland tror jag att politiker fattar beslut för att visa väljarna att dom gör något.
Göran i Björnarbo
Att beskatta bränslet är ju smart. Till och med Vuskswagen o likn blir ju rättvist hanterade då.
Om man talar om totalen och betraktar lokalmiljön, Hornsgatan. Då är det väl antalet av olika kategorier just där som är mest intressant. Det geografiskt begränsade förbudet tyder på det. Undra om det skiljer signifikant mot snittet i landet.
En vattenskoter krockade med ett träd på land i Stockholm häromdagen. Så man får såklart räkna med att någon enstaka fritidsbåt med V8 förvirrar sig till Hornsgatan då och då.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det är väl redan skatt på bränsle. Problemet är hur få in pengar till stats kassan? Subventionera fordon efter bränsle typ funkar bara tills tillräckligt många bytt bränsle sedan måste pengarna in på något annat vis. Km beskattning?
Hur ser man på en Biopower Saab att den är ren? Den går ju att köra på rysk bensin också.
Göran i Björnarbo