Ja, fram några rutor och lika många tillbaks.
Om ingen egentligen vet kanske detta duger som FAQ tills det slutgiltiga beviset uppdagas. Enligt GM så är åtminstone A20NFT redo för etanol - kanske behövs en annan programvara?
Ja, fram några rutor och lika många tillbaks.
Om ingen egentligen vet kanske detta duger som FAQ tills det slutgiltiga beviset uppdagas. Enligt GM så är åtminstone A20NFT redo för etanol - kanske behövs en annan programvara?
MVH / Turbon
SC9-5LINPRO BioPower -08
a20nft är BioPower och a20nht är bensin.
Har du en A20nft så har du ju en BioPower
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Jo, men det står bara Turbo4 där bak samt enligt VIN: 221-040 Fuel Type Petrol 10% Ethanol.
Men motorn är en A20NFT...
Sålunda inget om E85... Eller BioPower.
Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 18:32.
MVH / Turbon
SC9-5LINPRO BioPower -08
Enkelt, då har du en Bensinare.
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Är det så enkelt?
En djungel menar jag, shoppen säger att jag kan köra med vilket som - bensin eller E85. Mitt val...
Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 18:34.
MVH / Turbon
SC9-5LINPRO BioPower -08
Ja du verkar ju inte ha en BioPower så då blir det ju enkelt
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Jaja aik, jag väljer att vänta in några fler intressenter. Jag vet just nu inte vem jag ska lita på... Helst någon som har tillgång till gamla FCN'er eller vad de nu hette - servicebulletiner eller liknande där det klart och tydligt framgår att kärrmodellen kan köra på E85. Motorn är en A20NFT så varför inte E85?
Skulle någon med BP vilja lägga upp sin VIN info så jag kan jämföra? Tänker att det kunde vara intressant.
Tänker att något mer borde skilja - varför ta den extra kostnaden för 2 likadana modeller med samma specar och registrera dem som 2 olika modeller?
Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 18:54.
MVH / Turbon
SC9-5LINPRO BioPower -08
Hur vet du att du har en A20nft?
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
VIN påstår det + GM WIKI länken bland mina inledande inlägg...
LHU (A20NFT Opel)[edit]
LHU adds E85 flex-fuel capability to the LDK. This engine is also known as A20NFT by GM Powertrain Europe. Maximum engine speed is listed at 6350 RPM.
Unique LHU features include:
a twin-scroll turbocharger
cam-driven high-pressure gasoline direct injection fuel system
dual camshaft continuously variable valve timing
sodium-filled stainless steel Inconel exhaust valves
low-friction cast aluminum pistons with oil squirters
forged steel crankshafts
cast stainless steel exhaust manifold
sand casted gen3 block
larger bosch injectors 0 261 500 112 with ethanol safe seals due to flex fuel compatibility
Year(s) Model Power Torque Dyno Chart
2011–2013 Buick Regal Turbo 220 hp (160 kW) @ 5300 rpm 258 ft⋅lb (350 N⋅m) @ 2000 rpm
2011–2012 Saab 9-5 Turbo4 220 hp (160 kW) @ 5300 rpm 258 ft⋅lb (350 N⋅m) @ 2000 rpm
2011–2013 Buick Regal GS 270 hp (200 kW)[7] 295 ft⋅lb (400 N⋅m) @ 2400 rpm
2013–2016 Buick Verano Turbo[8] 250 hp (190 kW) @ 5300 rpm 260 ft⋅lb (353 N⋅m) @ 2000 rpm link
Note: The A20NFT engine in Opel Astra K TCR car had swapped the original direct fuel injection into multi-point fuel injection.
MVH / Turbon
SC9-5LINPRO BioPower -08
Sorry..
A20nft finns som både bensin och BioPower. My 2011
A20nht är bensin my 2010.
Nht har bosch styrsystem och nft GM
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Så, vad är skillnaden, har du dokument/länkar som styrker påståendet?
Sorry om jag är envis men tänker att tråden kan vara intressant inför framtiden
"och nft GM" - sålunda är det programvaran som styr vilken den presenterar sig som. Nåväl, frågan kvarstår om jag kan uppbackat av Saab Automobiles gamla dokument tanka E85 i min icke BP?
Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 19:13.
MVH / Turbon
SC9-5LINPRO BioPower -08
Vad säger https://www.thesaabsite.com när du matar in ditt VIN där? Den ng9-3 SC Griffin Aero BioPower HirschPerformance -2012 vi har i familjen med A20NFT motor, har under rubriken "Additional applicability options"
"Badge, Rear End, Special Badges Badge Biopower (9-5/9-3)"
"Engine Denomination Engine Denomination, A20nft"
"Fuel Type Petrol 85% Ethanol"
- - - Uppdaterad - - -
Här ser du med tydlighet att A20NFT som -2011 finns som både vanlig bensin & i BioPower utförande
http://extranet.hirsch-performance.c...x/index/year/B
847-180 Engine Denomination A20NFT
207-480 Badge Rear End Engine Designator Badge Turbo4
221-040 Fuel Type Petrol 10% Ethanol
MVH / Turbon
SC9-5LINPRO BioPower -08
Ok, I rest my case... Har dom sagt det så har de...
Varför tänka annorlunda?
Senast redigerat av Turbon den 2019-08-23 klockan 19:57.
Är det en 2011 enligt VIN? Sverige-spec? Eller för något annan marknad?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Sverige...
Enligt VIN:
Model Year 2011
Engine Code A20NFT
Steering LHD
Country Sweden
Vad jag är orolig för är om försäkringsbolag kan hävda att jag kört med fel bränsle om motorn rasar. Alltså så behövs ett bevis i form av ett godkännande.
Senast redigerat av Turbon den 2019-08-24 klockan 08:36.
Det ska väl till en etanol sensor på dom senare för att styra BioPower motorerna.
Och det tror inte jag att GM slängde in på Bensin modellerna.
Jag trodde alla NG9-5 Turbo4 2011 som såldes i sverige var biopower. Man lär sig något varje dag.
Hursomhelst så är grundmotorn specad för E85 men inte styrsystemet, för den borde rimligen ha LDK motorstyrning med Bosch styrdon. Det som kommer hända om man tankar E85 är att den kommer gå magert och sätta felkod för detta.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack för alla svar. Jag ger upp bilen ifråga och letar upp en BioPower istället ! Men vad tänkte dom med att ha fyra linjer - BP och T4/6. 6’an vet jag dock inte om den fanns som BioPower.
Senast redigerat av Turbon den 2019-08-24 klockan 16:26.