Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: Rädda nära skrotad OG9-3 Aero 2002 - Laga generator

  1. #1
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850

    Rädda nära skrotad OG9-3 Aero 2002 - Laga generator

    Var förbi en bilhandlare som jag känner och han råkade ha 3 Saabar han inte kunde sälja.
    Köpte alla 3, eller ja. 2st en av dom blev gratis, 2000kr styck.
    NG900 3D typ kopparorms färgad, 2.0TU, gick bra maskinellt, upprustade framskärmar, div trasig/nerplockad instrumentpanel, någon form av eftermarknads avgas med hål i, förmodligen chippad (gratisbilen)

    Saab 9-5 2004 SC 2.0t vector, låter ok maskinellt, Felkod ACC 08, bromsar bak sitter benhårt.

    Saab OG9-3 Aero Salomon 2002. Låter bra, elstolar M minne, skinn, Höger dimljus sprucket, lite rost i skärmar och hundben, framskärmarna ser bra ut, 2.5” typ BSR system, org fälgar. ACC samt SID2 pixelfel. ACC felkod 02.
    Saknar hatthylla och locken på sidokjolarna. Låskolv fast för nyckeln förardörren.
    Annars funkade elhissar o centrallås utan problem.
    Stereo med högtalare i dörrar.
    Endast 4ägare + bilhandlare.
    Bes UA förra året och alla år utom vid 15000mil, nu 24000mil.

    Så vad ska jag med alla bilar till?
    900an behöver jag bara motor, men mest insug samt styrsystemet. Sen säljes resten.
    9-5an ska min far ha till hans särbos grabb som tar körkort.
    Aeron tänkte jag snygga till och behålla som en sommarbil, blir inte något museum projekt men ska köpa ekonomiplåt
    och fixa bakskärmar + hundben i vinter.
    Se om den går igenom besiktningen innan jag gör nåt annat.
    Den ska tas hem idag.

    Det första jag gör om den går igenom blir nog att skicka iväg ACC/SID2 på reparation, jaga fatt i en fungerande innetemperatursensor och byta olja samt filter.

    Bilderna blev visst vända, ursäkta detta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Purex den 2021-11-10 klockan 18:31.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  2. #2
    Nice!

  3. #3
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    3183
    Bra där! Du håller dig sysselsatt
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Bra där! Du håller dig sysselsatt
    ja i väntan på att Robin hood projektet kan fortsätta så får man pilla med nåt annat, så nu fick jag ju tag på en ny kabelhärva ifrån 900an, så nu ska jag nog få ihop kablarna iaf. El är inte min starka sida så den avklippta härvan jag hade ställde till det för mig och ett insug som jag hade iväg på modifiering med custom spjällhus osv.. men det blev aldrig 100% klart så jag har stått stilla länge.
    Då tog jag tillfället i akt å asa hem en komplett 900 så kan jag ta insug o kabelhärva.

    Men Aeron ska bli kul o pilla med, behöver inte vara så komplicera.
    Saknade min gamle aero så förbenat så när denna dök upp kunde jag inte låta bli

    1 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Kul med reg.skylten THX. (Googla om ni är för unga)

  6. #6
    Sugmotor pontaas avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Härligt att en 9-3 aero räddas alltid kul att se

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Lite bilder ifrån lyft och på rost.

    vänster bakskärm har visst fått sig en rejäl spackelklick innan hundbenet, och jag befarar att det inte ser snyggt ut där under.

    annars ser det inte ut som om det är genomgående rost på övriga ställen, men det lär jag märka när det slipas ner.

    Sparklådorna har jag inte hunnit kolla, men ser man på kanten under bilen så kanske det kan ha klarat sig.
    Finns en hel del tråkiga grejer som taskiga Abs kransar, o MYCKET brunt runt omkring de områdena.
    Bakvagnen kan man snygga till hyfsat lätt om man bara orkar plocka ner den.

    I det stora hela ser det ut som en bil ifrån 2002 och 23.000mil.
    invändigt är den dock väldigt fin.

    På vägen hem så ryker den lite blått, men inte alltid.
    Dåligt tryck i snurran och jag har iaf hittat dåliga backventiler, så hoppas nya såna löser det problemet.
    Intake manifold pressure 159kpa, och efter en viss förvirring trodde jag att jag hade 1.57bars tryck, men Hyvens fick mig på rätt spår då jag glömde dra av 1bar på värdet. Så tuffa 0.57bar precis som det kändes som också.

    Bromsarna är under ALL kritik, kunde inte ens få till så att hjulen låste sig när jag körde hem...
    Men bilen har ju stått och rostat fast, för höger bak satt nåt så förbenat, men efter lite gungande fram o tillbaka med hjälp av 1an o backen så släppte hjulet.

    Det första blir nu att beställa hem nya backventiler.
    Sen får jag se vad jag tar i med hårdhandskarna för någonstans.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 467
    Inspektera fjäderbenen inklusive fjädertallrikarna noga. Inte kul när en fjädertallrik viker ner sig. Det där ser rostigare ut i nederdelen än vad mina var när det vek sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Inspektera fjäderbenen inklusive fjädertallrikarna noga. Inte kul när en fjädertallrik viker ner sig. Det där ser rostigare ut i nederdelen än vad mina var när det vek sig.
    Nej dom är inte allt för fina, nya fjäderben blir det.
    Dock ska jag bara se till så att snurran laddar som den ska, o hoppas det är backventilerna.
    Sen tror jag att jag går på bromsar runt om och fjäderben fram (kompletta), och stötdämpare bak, för fjädrarna bak som helt ok ut och förmodligen inte rullat allt för långt.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Kul med reg.skylten THX. (Googla om ni är för unga)
    Vill minnas han hade verksamheten i Aneby så där är det nog ingen som behöver googla

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Vill minnas han hade verksamheten i Aneby så där är det nog ingen som behöver googla
    Om ändå sprutan hade motverkat rost
    Dålig marknadsföring att ha namnet på min bil
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Gött, lyckas ev få in Open SID i helgen samt möjligen ett steg2 program.
    Bra med kompisar som har prylar.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Beställde hem uppdaterad VV och hoppas inte att skadan har gått för långt.
    Kom lite blått som sagt ibland på vägen hem ifrån handlaren.

    Märker man tydlig skillnad när man gör kompprov ifall ringarna har koksat?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  14. #14
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Felsökning med tech2 idag.

    Inga felkoder utom den jag redan visste, innetemperatur sensorn.



    Monterar nya VVn imorgon.

    1 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #15
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    583
    Medlem#
    5788
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Vill minnas han hade verksamheten i Aneby så där är det nog ingen som behöver googla
    Kanske är för gammal, men jag tänkte på bioljud..

    4 användare gillar detta inlägg


    Projekt Secret ..

  16. #16
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av Dunken Visa inlägg
    Kanske är för gammal, men jag tänkte på bioljud..
    Hehe trodde du menade doktorn som fixade ”vaccin”...

    Ja, nej, minns ingen ljudfirma tyvärr.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    THX bioljud för ungdomen och doktor THX för oss gamlingar

  18. #18
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Fick dit nya backventlier idag, glömde bort att köpa till den vita under kåpan, men filur som jag är hade jag visst 2 nya i reserv i en gott å blandat låda till mitt Robin Hood projekt.

    Nu laddar bilen långt in på det röda över halva, och där börjar den tveka och vara lite svajig samt protesterar lite.
    Ska testa med att tanka, för soppan som är i är ca 1år gammal.
    Hjälper inte det får jag nog se över lite vakuum slangar o kanske göra en service med nya stift.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  19. #19
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Lyckades asa hem en NG900 3dörrars, med helt ok bakskärmar.
    Vet någon om skärmkanterna och hundben passar på OG9-3Aero 5dörrars?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Purex den 2019-08-23 klockan 14:30.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  20. #20
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 702
    Medlem#
    6850
    Fick felkod idag, P1110 Avlastningsventil, ja det visade ju sig vara så att när jag bytte backventiler så fick jag ett litet svajande laddtryck och avlastningsventilen kvittrade på ett sätt jag kunde känna igen från många år tillbaka på min gamla aero.
    hade jag tänkt till så hade jag fattat att en vakuumslang hade ploppat av uppe vid "förgreningen".
    Mycket riktigt var det ett billigt fel, vakuumslangen till AVn var så dålig att den även sög ihop sig på tomgång, så jag bytte rubbet där runtomkring.
    Jämt och fint laddtryck, dock tycker jag fortfarande att det känns lite, avdankat. Så jag ska nog känna på turbon nästa gång å se om den glappar något vilket jag misstänker att den kan göra eller är det en kombo av 23000mil.

    Sen fick jag reda på varför bromsarna tar dåligt, pedalen går i botten rätt lätt.
    mystiska oljepölar framför höger bakhjul.
    Skönt att skivor o klotsar faktiskt verkar se OK ut nu när jag bromsat av dom lite, så kanske slipper byta dom det första jag gör.

    Blir att dra till biltema å köpa bromsrörsprylar så jag kan skarva en snutt och hoppas att problemet är löst.
    Skramlar endel ifrån avgassystemet bak/mitten så det blir att kolla upp.

    2 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Projekt rädda 9-5 Aero MY04 SS
    Av Karlqvist i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-06-09, 07:37
  3. Skrotad fälg p.g.a kass väg!!!
    Av Rickard i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •