Jag har fått plocka isär spolarspaken på äldre 9000 pga att kontakterna blivit brända.
Jag har fått plocka isär spolarspaken på äldre 9000 pga att kontakterna blivit brända.
Japp.
Konstaterade att torkarna heller inte startade när jag drog spaken mot mig...
Repeterade onödigt hårda "tryck" gjorde att det hoppade igång. Synd att jag inte gjorde det på besiktningen redan..
Jaja, blir till att plocka isär den för att se hur det ser ut.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Angående stöldskydd så inte nån stjäl bilen så vad sägs om ett snap-off nav o ta ratten med . Kanske inte världens snyggaste o frågan är om det går att lösa när man har airbag i ratten. Kanske inte är godkänt av bilprovningen heller för den delen. Fasen så effektivt ur stöldsynpunkt iaf. Problemet är väll att risken för skadegörelse o rent inbrott ändå finns där. När det gäller dörrlåsen så är frågan om det kanske går att sätta i från en nyare Saab så man kan få till ”deadlock” låsning på den.
Drog igång Trionic 5-konverteringen den gångna helgen.
Känslan när man sliter bort hela fördelaren och släpper ner DI-kassetten mot tändstiften...
IMG_5018.jpg
Monterade ur LH-härvan och mätte längd till komponenter och använde denna info till viss del när jag sedan hemma gjorde ett T5-kablage av två st.
Det skiljer en hel del mellan 900 LH-härva och og9-3 T5-härva...
IMG_5015.jpg IMG_5027.jpg
Grejerna för att montera triggerhjul och vevaxelgivare har jag skaffat sedan tidigare, jag har inte tänkt färdigt riktigt om det blir motor ur för detta eller ej...
IMG_5020.jpg
Fråga;
Någon som gjort detta tidigare som kan bistå med information om hurvida man kan använda sin tomgångsmotor från LH-systemet eller om man behöver byta ut denna och därmed även diverse slang m.m..?
IMG_5021.jpg
Cheers!
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Snyggt!
ta bort värmeskölden på turbon med så den får synas lite
Jag skulle säga att det är ganska enkelt att lyfta ur motorn vs att göra jobbet på plats. Dessutom kan du passa på att byta vevaxeltätningarna, skadar aldrig!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Skaffa plattjärn och en hylsa, kapa och svetsa lite och du har verktyget för att få lös remskivan på veven. Mycket snabbt gjort om man har det verktyget och lätt, då ska det inte va några problem att göra det med motor i bil.
Jag blev förvånad hur lätt det var när man väl hade det verktyget.
Alltid gött att ta steget och komma igång med konverteringen Hur/var skarvade du härvan, förlängde du hela stammen som går ut i motorrummet eller bara kontakterna till spjälläge och insugstemp?
Det blev lödskarv med krympslang-varianten, förlängde varje komponent (som behövde förlängas) var och en för sig och försökte sprida ut skarvarna så gott det gick mellan "kupéluftintaget" och styrenheten om man ser till hur kablaget är draget i bilen..
TPS:en och IAT:n försökte jag göra i motsvarande längd som till MAF:en på LH-kablaget, likaså DI-kablaget.
Återstår att se om teorin stämmer med praktiken när jag testmonterar kablaget i bilen under veckan...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Tänker du på 8392961?
Låter som en bra lösning
Sedan finns 9000 T5.5 -94a härvan som är den längsta som monterats org. Den räcker utan skarvning in till org plats för ECU (åtminstone om man drar in den i hålet för rattstången på en RHD).
Du ska kunna använda org tomgångsmotor också om du hade LH2.4.
Jag har anpassat kablaget för att kunna dra det på "rätt" sätt, så man får lägga till ca 80cm minst på injektorer m.m...
Nice, då behöver jag inte byta den eller slangar till den m.m.
Resultatet efter veckans provmontering är att "det får duga tills vidare".
Lite för långt till DI-kassetten, backar man hela kablaget för att korta ner den så mycket som går slutar det med att det blir för kort till spridare 2 & 3 istället och till tomgångsmotorn också aningen kort.
Men som sagt, det får bli så nu, jag skall koncentrera mig på att byta ut sensorer och andra erfordeliga grejer samt koppla in mot bilen, få till det med Huvud- & Pumprelä m.m
Trodde jag hade en 3-bar's BTR liggande, men hittar den icke, så det får (också) bli på att-köpa-listan...
IMG_5033.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
"Den som spar han har", ett uttryck som aldrig är felaktigt när man håller på med gamla bilar.
Hittade en gammal fuelrail med integrerad BTR i gömmorna när jag letate efter donatorkablage för att skapa koppling mellan Trionic och bilens befintliga kontaktdon.
Har tänkt försöka få till det genom att inte klippa några övriga kablar utan ansluta externa signaler genom originalkontakterna vid kupéluftintaget samt kontakten inne i kupén med CE och hastighetssignal.
Kanske går att få till det med denna, några lämpliga distanser så kan man ju t.o.m använda fästpunkterna;
IMG_5050.jpg
Spjället är fixat, hur många hästkrafter ger en polerad spjällskiva och axel? ;
IMG_5040.jpg IMG_5038.jpg IMG_5039.jpg
Tändsystem och APC är borttaget också.. ;
IMG_5043.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Minst 2hk!! hehehe
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Kan rekommendera en ny o-ring för bakom locket för spjällförvärmningen om du tänkt använda den.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tackar, men den har inte varit inkopplad på länge, och kommer heller inte vara framöver.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
En sån fuelrail är ganska vanlig att använda tillsammans med distanser (t.ex av rör) och en lätt omvinkling av fästena på railen
Har "beställt" två stadiga distanser samt böjt om fästena, så det kommer nog att bli bra.
Bränsleledningarna, både tryckledningen och returen blir aaaaningens korta tycker jag, men det får vara till vidare.
Fixade den sista biten med kablaget idag, strävar efter lite OEM känsla.
Det kommer att bli en liten "elcentral" runt ECU'n någonstans med säkring efter huvudreläet samt på KL15 m.m ;
IMG_5061.jpg
Eftersom jag gillar att pyssla med kablage passade jag på att göra en kabel för att kunna koppla in canbusinterface, om inte annat för att kunna kolla på lite signaler senare när man spänningssätter i bil första gången;
IMG_5063.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Här har det inte hänt jättemycket på sistone, lite små förberedelser inför ett "omtag" nu när vårkänslorna börjar sprattla.
* T5-konverteringen.
Fixat remhjul med epic-adapter och triggerhjul;
IMG_5465.jpg
Distanser för montering av spridarbrygga;
IMG_5515.jpg
På tal om spridarbrygga, "råkade" köpa en spridar-rengörning/ testare...
Inte testat ännu, skall bli kul, tänkte att det kan vara bra att veta att spridarna inte läcker samt ligger hyffsat lika inför första startförsöket med T5, så om det krånglar så är det inte något sådant problem iaf.
IMG_5463.jpg
* Bakvagnen
Blev ett "light-ingrepp" här, tror att jag skall försöka få ihop så att man kan åka lite i sommar.
Det fanns större planer i höstas, men det slutar nog med att det bara blir tvärstaget och "momentstagen"
Dessa har legat i citronsyra och har sedan målats med Hammerite och fått Powerflexbussningar.
IMG_5507.jpg
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Dom där distanserna vart rent porriga... jag har kapad gängstång med massa muttrar
Citronsyra såg rätt effektivt ut, hur länge låg det i ?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08