Senast redigerat av Znatch den 2019-10-12 klockan 12:43.
öJa du ha allt lite jobb framför dig. Ska bli kul o följa.
Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
http://www.garaget.org/AeroMackan
Den var lite murken du. Får försöka komma förbi och kika på den. Har ju inte så långt te dig. Haha
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej! Både jag och bilen lever. Dock har det kommit väldigt mycket i mellan som separation, flytt x2 med mera. Så bilen/bilarna har fått stå och skämmas lite. Men nu är det på gång att hända lite grejer iaf!
Den gula står fortfarande kvar på pallbockar i mekgaraget. Dock så har jag börjat skruva ner min 2001 9-3 Aero för att plocka lite delar, så som Viggen paket, kolfiber instrumentpanel osv. När jag kollar 9-3 Genom tiderna Så ser jag att det sitter snäppet vassare spridare på T7 maskinen än vad det gör på min T5 (B204R). Är det värt att plocka ut sånt och flytta över ? Tanken är väl att kanske plocka ut 300hk i Monte Carlo sen, så då lär jag få byta spridare till vassare oavsett. Eller är det värt att plocka ur hela T7 (B205R) motorn ? Finns det effekt att hämta om ja sätter T7 topp på T5 tex ?
Vill veta vad jag behöver spara innan ja skickar bilen till försäljning/skroten. Vet ju att T7 kolvarna är skrot i jämförelse. T7 motorn är frisk i övrigt förutom att den spottar ur sig massa olja vid transmissionskåpan.
Inget är bättre med B205R motorn förutom turbon. Inte ens bränslespridarna.
T7 topp är inte bolt on. Insugen skiljer mellan T5 och T7. Om du nu inte får för dig att bygga om till Trionic7 motorstyr, så ser jag ingen vits med det jobbet. Inte för 300hk vilken man lätt kan få ut ur en B204.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ok då är det ingen ide att plocka ur motor. 15T har jag en på hyllan, men kan ju vara bra att ha en till i reserv. Antar att T25 och 15T inte alls har samma kopplingar till olja/vatten osv ?
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-07 klockan 15:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
15T med tillhörande rör är demonterat från Aeron. Bra att ha lite delar i reserv om det skulle skita sig. Men läste någonstans att ena vattenanslutningen inte passar rakt på T5 vid termostathuset ? Behöver jag plocka termostathuset från B205 för att få på dom rören eller hur gör man ?
Sen det här med nycklar. Jag har 2st i stort sett nya nycklar av den "nya" varianten till min Aero. Till Monte Carlo så har jag 1 nyckel med batongen som fjärr. Kan jag ta mina 2 nycklar från Aeron + tändningslås och tech2 programmera in dom till min Monte carlo eller behöver jag Twice + antennringen bakom ratten med för att det ska fungera ?
EDIT: Menar givetvis antennringen runt tändingslåset. Har nog skruvat för mycket Volvo tror ja.
Senast redigerat av Znatch den 2020-04-06 klockan 22:07.
Ja du kan gifta in de nya nycklarna och flytta över tändningslås. Du behöver då inte flytta Twice eller antenner. Antennen är inte gift till bilen över huvud taget.
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-07 klockan 15:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Perfekt. Tack så mycket!
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-07 klockan 15:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Kan man gifta in redan ingifta nycklar på nytt på 9-3?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Japp på gamla generationen 9-3 så kan man det. Samma med 9-5 som har samma nycklar.
Man kan även lägga till en nyckel till fler bilar om man så vill. så att en nyckel kan starta fler än en bil.
Plockat ut allting från Aero som är värt att spara. Så som tändningslås, dörrhandtag förardörr (mindre kul) samt låskista till bagageutrymme + en jäkla massa andra saker som är "bra att ha". Tändningslåset var inte alls roligt att plocka ur även om jag läste massor med guider å kollade videoklipp på hur man skulle göra, men det var ändå en pärs att göra. Till slut så gick det bra och alla lås med nycklar är nu löst. Tänkte även plocka TWICE enheten (ifall det skulle krångla med nya nycklarna) under förarsätet men vettefan hur man ska kunna komma åt den utan att demontera förarstolen. Bränslepump med armatur sparade jag med då den är typ ny. Nu ska allting bara kategoriseras och läggas i påsar/lådor så det blir enklare med montering i den gula sen Tänkte plocka servoslangar och rör samtidigt. Men blev osäker på om det är likadana grejer i 1999 som i 2001?
Sen ska jag bara ta loss motorhuven och ersätta den med den gula så är bilen redo för att skickas till skrot. Synd egentligen att skrota den då det sitter slitsade bromsar runtom osv, men ingen idé att plocka bort sånt för det blir bara farligt att bogsera den till skrot utan bromsar.
Senast redigerat av Znatch den 2020-04-08 klockan 14:41.
Bromskivorna kan du väl rycka på skroten? Smörj upp allt först och dra loss/skruva åt igen så vet du att det är lätt att plocka bort när du väl är på plats sen..
Tanken slog mig i efterhand. Kanske är värt att göra!
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-29 klockan 12:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Sitter och suddar lite på nätet och hittade denna bild. Mest fundersam på vad det är för "reflexramp" som sitter mellan baklysena. Är det från NG900 tro som är lackad? Man kanske skulle skaffa en sån och montera den tillfälligt på utställningar osv för att göra regplåt osynlig. Frågan är ju då om man behöver ha en NG900 baklucka för att kunna fästa den. Någon som vet eller har bild på hur det ser ut bakom reflexrampen och luckan?
bild stulen från google.
c1991ac9ca3f2322883ea8ac6ffe76b9.jpg
Nu är Aeron så gott som ren på allt vettigt och ska bara montera en ratt av sämre kaliber så ja kan ratta den till skrot. Skinnsätena får sitta kvar då jag varken har plats eller användning för dom. Sparade även SE/Sport paketet från Monte Carlo om man skulle sälja kanske, men vet knappt om det finns något värde i sånt. Kommer lägga ut det på Köp och Sälj delen framöver.
Nu är det bara motorhuvarna mellan Aero och Monte Carlo som ska skiftas, sen är det färdigt.
Bilder är kul. Inte mycket å se dock.
Innertaket är ganska så mögligt och äckligt på den gula. Läst lite om att man kanske kan klä om det alternativt färga det. på min V60 så har jag svart innertak och det är så jäkla snyggt. Skulle vilja få det svart i Saaben med, men det får absolut inte se tattare ut. Fanns det svart innertak som tillval när dessa bilar gjordes ?-99 i mitt fall. Sen antar jag att Coupé och 5 dörrars har olika innertak med. Har ju taklucka med så lite svårare blir det ju med att hitta isåfall.
Någon som provat biltemas högtalarmatta ? Det känns dock lite Volvo 740 att montera sån i Saaben