Idag på morgonen skulle jag besikta min 9000. Besiktningsmannen började med en provtur under tiden som jag väntade.
Efter nån minut kommer han tillbaka och föreslår att vi ska avbryta besiktningen eftersom att han menade på att bilen är "uppenbart trimmad" och att han inte kommer att släppa igenom den och det kan vara obra att få med detta på besiktningsprotokollet.
Personligen ansåg jag att "uppenbart trimmad" var en högst subjektiv bedömning av besiktningsmannen och för att han skulle kunna ge en anmärkning så ska det i så fall vara mätbart så att man har något konkret att peka på vad som inte är okej, vilket jag också påpekade för besiktningsmannen men det örat ville han inte lyssna på så vi avbröt istället. Jag behövde ju inte betala något så på så sätt var det väl ändå okej antar jag.

Före besiktningen så hade jag avlägsnat säkring #5 till APC-systemet men det hjälpte alltså inte.

När jag kom hem från jobbet och bilen hade kallnat lite så roade jag mig med att skruva isär wastegateaktuatorn för att byta fjäder i denna. När jag köpte turbon (MHI TD04HL-19t #7 delvis kinakopia och delvis orginal) så förutom den wastegatefjädern som redan satt monterad i aktuatorn så följde det med fyra extra med lite olika hårdhet. Det visade sig att den som satt monterad från början är "medel" och är grön och sen följde det även med en blå som är mjuk, en silvrig som är medelmjuk, en brun som är medelhård och en röd som är hård.
Jag testade att sätta i den blåa för att på så sätt sänka laddtrycket så mycket som möjligt och visst, utan säkring #5 för APC-styrningen inkopplade så blev bilen direkt mycket tamare och jag tror inte att det blir några större problem att besikta bilen nu. Orginal så är bilen en 170 hästars 2,3t (alltså lättryckare).

När jag hade testat detta och var nöjd så anbringade jag säkring #5 igen för att testa så att allt fungerar som vanligt igen. Dessvärre så känns bilen mycket slöare nu än tidigare, nästan så att den kändes piggare på grundladdtryck med den gamla fjädern till och med.
Det är precis som att jag helt plötsligt har flyttat ned hela registret lika mycket som jag har justerat ned grundladdtrycket.
I min värld så borde ju bilen fortfarande ladda lika mycket med hjälp av APC:n oavsett vilket grundladdtryck man har eller?
Det är ju i boostmappen man begär hur mycket laddtryck man vill ha vid olika varvtal och beroende på hur mycket trottelspjället är öppet och detta borde väl vara oberoende av grundladdtrycket?
Enda fördelarna är dels att laddtrycksspärren inte lägre slår ifrån vid 5000rpm vid max laddtryck nu, något som tidigare hände nästan hela tiden. Det andra är att jag inte får något meddelande om "Check engine" i instrumenthuset längre.

Någon som vet mer om detta och som kan svara på mina funderingar?