Saxar in första inlägget från Saabklubben, skrivet den 3de februari i år
Nu har det gått 1.5 år utan og900 och med många funderingar.
9-3an är typ klar… och det finns liksom inte mycket mer o göra på den.
…. Så jag har köpt en og900. det var en till salu i Luleå såg jag via omvägar. Konrad kände såklart säljaren o kollade på den åt mig.
Så nu äger jag en og900 som jag aldrig sett, som inte startar och dessutom står 140-145 mil bort under ett tjockt täcke snö.
En bild utan snö
Och Godis-bild
- - - Uppdaterad - - -
Det var första inlägget, nu skriver jag från nutid.
Efter köpet så beställde jag alla handlingar från Transportstyrelsen och Riksarkivet för att ta reda på hur en i8 blev en T16.
och jag blev lite förvånad.
bilen ägdes dom första 2-3 åren (minns inte exakt) av Saab.
bilen förregistrerades juni 1985 och i början av december så besiktigades den med T16 motor, i Södertälje.
efter tiden hos SAAB såldes den via ANA Södertälje till Umeå.
historien går att det var en FD anställd på Saab i Södertälje som köpte den.
Som många vet så var Södertälje avdelningen på Sab motorutvecklingsdelen vilket gör det lite mer spännande.
Med en heuschmid intercooler blir det ju inte tråkigare när det kommer till fantasier om vad den här bilen faktiskt gått igenom.
Bilen är iaf en 3 dörras, med taklucka, med T16 och med krängningshämmare och turbo look. Svart med biege standardtyg.