Sidan 10 av 14 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 275

Ämne: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *kan kvarglömt motstånd fuckat upp det...?*

  1. #181
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Ljudmässigt förvånade den mig på väg hem från garaget, vid pådrag låter den jäkla mycket. Mer än innan helt klart. Men väl uppe i 90-100 hör man banne mig nästan ingenting, bara vindsus och vägljud. Perfekt!
    Några insatser behövs alltså inte, i alla fall inte ännu. Vi får se vad 100 hk till gör med ljudet...
    Har du bara den långa dämparen mitt på? Måste bröla på som fan
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  2. #182
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Ser fint ut! Antar att den svarta färgen är mörkare i verkligheten än på bilderna? Blixten på kameran gör nog att färgen ser lite ljusare ut också, sen så blir det nog lite mörkare när den härdat.

    Jag tror att det kan bli snyggt om du tar den svarta ventilkåpan och polerar upp "ribborna"! För visst är de väl såpass upphöjda så att det inte ska vara något problem?

    Ser fram emot bilder när det sitter monterat på bilen!
    Helt rätt! Färgen ser lite brunaktig ut på bilderna men är kolsvatt i verkligheten.
    Första idén var faktiskt att polera upp ribborna som du föreslog, men det är ett jäkla jobb och det är nog svårt att få det snyggt, men "SAAB"-texten ska i alla fall slipas fram. Ribborna är lite rundade och slutar heller inte med en ände, utan går ihop till en gemensam plan yta. Klurigt att slipa det snyggt.

    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Har du bara den långa dämparen mitt på? Måste bröla på som fan
    Jämän! Bara den stora dämparen framför bakaxeln, sen rätt ut. Den låter mycket, speciellt i tunnlar... Mmmmm!
    Men om man jämför med Jonkas 90 så låter min lite. De finns de som låter klart mer och JT-avgasen finns ju att köpa med bara en dämpare liksom mitt är byggt.
    Fast det är klart, ibland låter det lite väl mycket raggarbil om den.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #183
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Första idén var faktiskt att polera upp ribborna som du föreslog, men det är ett jäkla jobb och det är nog svårt att få det snyggt, men "SAAB"-texten ska i alla fall slipas fram. Ribborna är lite rundade och slutar heller inte med en ände, utan går ihop till en gemensam plan yta. Klurigt att slipa det snyggt.
    Ah, då förstår jag... har inte studerat någon 8v ventilkåpa på närmare håll, bara 16v och de har ju såvitt jag kan se lite bredare ribbor vilket bör göra dem lättare att polera upp.

    Om man skulle slipa/fila ned ribborna såpass så att de blev plana så kanske det skulle gå bättre att polera upp dem? Men som sagt... har inte koll på i detalj hur en 8v kåpa ser ut. Kanske blir fel proportioner om man slipar ner dem också. Och det lär ju vara som du skriver, en hel del jobb att få det bra.

    Men det hade helt klart sett snyggt ut!

  4. #184
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Då var det färdiglackat! Jag är riktigt nöjd med resultatet, trots att det blev lite dåligt med färg på ett par ställen. Men man får även ta i beaktande att det är första gången jag håller i en lackspruta tycker jag

    Insuget, väldigt svart. Knappt så man ser hur det ser ut.



    Ventilkåpan med SAAB-texten framslipad (notera spegelbilden!):



    Se fram emot att montera detta! Krävs ett par fästbleck för railarna bara, ska försöka tillverka dem i morgon.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  5. #185
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Ventilkåpan ser MYCKET bra ut! De borde sett ut sådär från fabrik istället, bra mycket vackrare än orginal!

    Uppdatera med bilder när det sitter monterat!

  6. #186
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    B-motorn har svart ventilkåpa original, vilket är snyggare, så jag förstår inte varför H-motorn fick omålad kåpa. Kanske av kostnadsskäl?

    Kan även passa på att skvallra om att dessa delar sedan igår kväll sitter monterade på bilen. Synd bara att resten av motorrummet ser lite skabbigt ut nu i jämförelse samt att bilen inte startar.

  7. #187
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    B-motorn har svart ventilkåpa original, vilket är snyggare, så jag förstår inte varför H-motorn fick omålad kåpa. Kanske av kostnadsskäl?

    Kan även passa på att skvallra om att dessa delar sedan igår kväll sitter monterade på bilen. Synd bara att resten av motorrummet ser lite skabbigt ut nu i jämförelse samt att bilen inte startar.
    Anledningen till att B-motorn har lackad ventilkåpa är att den är i plåt, mindre snyggt med rostig kåpa. Eftersom H-motorns kåpa är i aluminium är den inte lackad men visst är det finare med lackad kåpa.

  8. #188
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Kort resumé av kvällens mek.

    Har testkört alla röda spridarna i en enkel provbänk med gott resultat, alla har hyffsad spridarbild. I alla fall så långt jag kan se, så är de helt lika.

    Insug + ventilkåpa är monterat, spridarna monterade inklusive railarna. OCH DET GÅR ATT STÄNGA HUVEN! Hallelulja.

    Sen har jag fyndat spridarkontakter på skroten och även en bränsletrycksregulator från Volvo 760 med V6:a. Den har två ingångar från railarna vilket är perfekt för min installation. Jag fick den till ett riktigt rövarpris dessutom.
    Den verkar ge 2,7 bar efter mina mätningar och spridarna ska då ge ca 333-334 ml/min. Det blir alltså 666 ml per cylinder och detta lär räcka gott... fast 700 cc/cylinder låter ju klart manligt och det går ju ganska enkelt att klämma regulatorn till 3.0 bar, varvid gränsen passeras med 4 ml/min marginal om jag vill.

    Ska preppa en kabelhärva imorgon och förhoppningsvis montera allt klart. Det ska bli väldigt spännande att testa kan jag lova! Tyvärr ligger kameran kvar i garaget med alla bilder. Laddar upp dem i morgon, så håll ut!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #189
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Låter mycket bra! Ser fram emot bilderna.

    mvh

  10. #190
    Kul projekt, sig till om du vill ha ett mapp till T8:an med röda spridare, jag har kört med dom det sista halva året på min T8. (Har spark-mapp också)
    Har uppgraderat till 4stk. 550cc RC-injector spridare nu, går bra!
    Det er kul som T8:an köra med Megasquirt på T8:an... Spark-control ock bra fuel-control betyder stor körbarhet istället for originalet.
    Jag styr laddtryckmed MS också, det fungerar skit-bra!
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  11. #191
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Saab-Daniel
    Kul projekt, sig till om du vill ha ett mapp till T8:an med röda spridare, jag har kört med dom det sista halva året på min T8. (Har spark-mapp också)
    Har uppgraderat till 4stk. 550cc RC-injector spridare nu, går bra!
    Det er kul som T8:an köra med Megasquirt på T8:an... Spark-control ock bra fuel-control betyder stor körbarhet istället for originalet.
    Jag styr laddtryckmed MS också, det fungerar skit-bra!
    Daniel.
    Hej!
    Spark-mapp och laddtrycksreglering via MS är nästa uppgradering för min del. Skulle vara kul att se hur dina mappar ser ut! Alltid lärorikt, mappat med bredbandslambda? Hur triggar du tändningen, stummad fördelare eller vevaxeltrigger?

    Som flera av er kanske såg på Mantorp så har det hänt grejjer under huven. Hög tid att uppdatera tråden.

    Montering, kablagebygge till spridarna och färdigt. Det blev nästan lite mycket svart, insuget kunde gott fått vara aluminiumfärgat. (?)



    Som synes är MSDtändsystemet på plats, gnistan är sagolik... Jag kastade även ut 1100 på tillhörande tändkablar eftersom motorn misstände rätt grovt i början. Kanske avhjälpte de problemet, men jag är osäker. Nu är det i ordning i alla fall.

    Fynd på skroten: Volvo 760 BTR med dubbla ingångar, mätte trycket till 2,7 bar vilket borde ta ner mina 352 ml/min @ 3.0 bar till 333-334 ml/min. Det blir ju typ 666 per cylinder, smidig siffra!
    Passade dessutom helt osannorlikt bra i fästet för torkarmotorn efter lite filning så hålen hamnar i linje.



    Hur går bilen med dessa prylar? FETT
    På väg ner till Mantorp och efter tre omgångar på banan landade förbrukningen på 1,85 liter per mil. 24,5 mil och 45,5 liter. Usch.
    Jag hann inte mappa den mer än runt tomgång och några vändor på E4 för att få bort det värsta bluddret och misständningarna innan Mantorp och den har definitivt gått bättre än den gjorde då.

    Så äntligen ändan ur och köpa bredbandslambda. Vilket otroligt bra hjälpmedel detta är. Snart insåg jag hur fett den verkligen gick, lambda 0,65 på belastning. Det är väldigt mycket för mycket bränsle. Jag hann inte magra av den till mer än runt lambda 0,75 när jag var ute senast, men den gå ändå så mycket bättre. Målet är att lägga den på ungefär 0,85 när jag får tid till mer mappning vilket lär bli i helgen.



    För lite bättre koll på laddtrycket har jag omplacerat laddtrycksmätare från en låda i förrådet till uppe på panelen.



    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  12. #192
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det blev verkligen snyggt med ventilkåpan och insuget! Hoppas att den nya placeringen av laddtrycksmätaren gör att den fungerar lite bättre...

    Mvh

  13. #193
    Såklart du kan få mine maps!
    Jeg trigger ud af fordeleren, Megasquirt styrer tændingsmodulet. Fungerer rigtigt bra!
    Min bilen er mapped med Innovative LC-1 bredbånds-sonde, det er jætta kule prylar
    Kanske jeg kan skicka deg en mail med MSQ eller via msn? (danielfischer88@hotmail.com)
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  14. #194
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Härligt att det går frammåt!
    Ser ruggit bra ut !

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  15. #195
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Skönt att den lirar bättre och bättre. Ska bli skoj att få se bilen nästa år...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  16. #196
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Var uppe och hälsade på i helgen å fick både åka och köra lite, den går styggt nu och med lite bättre mappning så kommer den gå riktigt bra. Med den portade toppen kommer den bli lätt hysterisk tror jag. David verkar inte vara lättskrämd dock, han tvingade mig att köra så han kunde ligga i bagaget och lyssna på morret från avgasröret...

  17. #197
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Var uppe och hälsade på i helgen å fick både åka och köra lite, den går styggt nu och med lite bättre mappning så kommer den gå riktigt bra. Med den portade toppen kommer den bli lätt hysterisk tror jag. David verkar inte vara lättskrämd dock, han tvingade mig att köra så han kunde ligga i bagaget och lyssna på morret från avgasröret...


    Det var faktiskt klonkande från vänster bak som försökte lokaliseras. Morret fick jag på köpet då chaffören blev lite inspirerad bakom ratten...

    Klonkandet kan vara kasst hjullager. Dessutom har vattenpumpen gett upp, den både läcker, glappar och gnäller. Och blåröken ligger tät i korsningar vid gassläpp. Hoppas att det är toppen som är pajj i styrningarna, den ska ju ändå bytas...

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  18. #198
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    [quote=David V]
    Citat Ursprungligen postat av "Karl V":awpe2oll
    Var uppe och hälsade på i helgen å fick både åka och köra lite, den går styggt nu och med lite bättre mappning så kommer den gå riktigt bra. Med den portade toppen kommer den bli lätt hysterisk tror jag. David verkar inte vara lättskrämd dock, han tvingade mig att köra så han kunde ligga i bagaget och lyssna på morret från avgasröret...


    Det var faktiskt klonkande från vänster bak som försökte lokaliseras. Morret fick jag på köpet då chaffören blev lite inspirerad bakom ratten...


    /David[/quote:awpe2oll]

    Appappapp, nu tror jag inte på dig....det va morret du va ute efter, erkänn.....
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #199
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Det trodde ni inte va?

    Ho ä ente dö än, bilskrället. Trots att det var en halv evighet sedan förra uppdateringen.

    In i garaget. Det ska vara tight.



    Ur med moroten och upp i motorstativet:



    Turbon var skitslut, glapp som bara den. Anledningen är nog oljeproblem. Dubbelspridarinsuget har av någon anledning dragit upp bränsleförbrukningen med 1/2 lite per mil! Och detta bränsle har ju givetvis tagit vägen nånstans, en hel del ner i oljan misstänker jag.
    Och oljepumpen är inte vacker, nyplöjd potatisåker...



    Kolvarna är ute på luftning. Veven likaså. Här ligger den bredvis en renoverad vev som jag inte vet om jag kan använda ännu. Återstår att undersöka. Tappen för remskivan är mycket kortare på den "nya" veven, men den är som sagt slipad till underdimension och i väldigt bra skick så jag skulle helst använda den om det gick.



    Och så lite roligt! Turbon var ju slut... Hemskt synd om mig som tvingades köpa en Rotomaster T3/T4!
    A/R 0.63 på avgas och 48 mm inducer på kompressorn. Avgashuset är dessutom helt rätt med samma volvofläns som TD04:an har, passar rätt på yxgrenröret mao! Sweet.



    Om jag jobbar på bra så blir det nog lite fart i den till våren / sommaren.

    För att få upp baken lite och slippa att den ser så nerlastad ut så har jag tillverkat nya distanser till bakfjädrarna. De förra var lite för snålt tilltagna.



    Nu blev det lite bättre attack på stuket. Hoppas den inte sätter sig för mycket när den kommer ut och får röra lite på sig.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  20. #200
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Alltid lika roligt med en uppdatering...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Liknande ämnen

  1. Extern WG med Trionic 5 ?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •