Av en händelse hittade jag att Biltema numer säljer en Dexos2-klassad olja:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...-4l-2000035835
Priset motiverar ju inte avsteg från orginal...
Av en händelse hittade jag att Biltema numer säljer en Dexos2-klassad olja:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...-4l-2000035835
Priset motiverar ju inte avsteg från orginal...
Det man skall beakta i sammanhanget är att den inte är GM licensierad, https://www.gmdexos.com/owner/brands/dexos2/index.html , utan den bara "Möter följande specifikationer". Där med inte sagt att det behöver betyda att den är dålig.
Sen är biltemas endast 4 liter (75kr/litern). Medans GMs ligger på 5 liter (67kr/litern).
Rip-off!
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Det är nog mycket sannolikt att GM inte har gjort de tester som behövs godkännas för att man ska kunna vara säker på att den klarar GM:s tester. Lite som bilförsäljaren lovar att bilen kommer att gå igenom besiktningen utan problem, han har bara inte haft tid att göra det själv.
Till skillnad från Shells Dexos2-olja Shell Helix Ultra Profesional AG 5W-30 ( http://www.widik.se/pdf/product-sheet/Se/1100.pdf ) så uppfyller Biltemas olja även BMW:s och Mercedes specar på köpet. Frågan uppstår då om det är så att Biltema är så mycket bättre på att designa oljor än Shell att de borde köpa in lite konsultationer från Biltema på hur man gör en bra olja.
Här är en lista från SaabJohan vilka tester som en Dexos2-olja ska klara: http://forum.saabturboclub.com/showt...ge21?styleid=3
Sedan ingår löpande kontroll i licensieringen, extern kvalitetskontroll, dvs. det finns ett system som upptäcker produktionsproblem och tvingar fram åtgärder.
Nu är ju Biltemas pirat är dyrare än originalet så är väl valet rätt enkelt? Om man nu inte tror på Biltemas överlägsna kompetens på oljor.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Just att GMs dexos2 är så billig är den största anledningen att köra på den tycker jag, hade den kostat det dubbla hade jag inte kört på den, men nu är det ju så praktiskt att den av tillverkaren rekommenderade oljan i princip är den billigaste jag kan få tag i, då är valet enkelt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
9-5 tar väl 4,2 inkl filter och om man köper 4 liter fattas ju 0,2 träligt och köpa 1 liter till bara för och fylla lite till.
Sen drar nästan 9/10 9-5 or idag lite olja och då fattas ju olja när du köpt just 4 liter som du hällt i och behöver en liten påfyllning.
Nja med medlemsrabatt och certifierad dexos2 för några tjugolappar till känns mer rimligt.
Inget fel på Biltemas olja då vissa av de har goda kvalités innehåll med poly-alfa-olefin men 4 liter känns lite för lite om man ser i reserv.
Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
9-5 2,3t EX59 T5 botten.
9-5 02 R.I.P
Speedparts, detta eminenta serviceföretag har kanonoljepriser i helgen!!
I går oljefilter för 25 kronor, underbart bra
Skulle köpt så klart men det ligger redan ett dussin på hyllan sen tidigare topperbjudanden
Alltid trevligt att stödja speedparts och maptun, men speedparts "supererbjudande" är 39:- dyrare än dackonlines ordinarie pris, och sen är tyskarna förstås ännu billigare.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Däckonline (delticom) har ett svenskt organisationsnummer, en svensk icke automatöversatt websida och folk som pratar svenska att kommunicera med.
Det saknar dock betydelse om dom är svenska eller tyska, handlar man direkt från tyskland blir det ännu billigare.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Offtopic men att de har ett svenskt organisationsnummer bero bara på momsreglerna. Inte att de är "verksamma" här.
Vad spelar det för roll vilket land ett företag kommer ifrån? Utländska handlare med svenska orgnummer och svensk personal är knappast ovanligt.
Elgiganten är en norsk koncern med brittiska ägare. K-Rauta är finskt, Mediamarkt är tyskt.
Handel är numera internationellt, bara att gilla läget.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Billigt och bra, det är Däckonline det.
Tror jag har köpt dackonlines "4 dunkar"-paket fem eller sex gånger vid detta laget.. blir ju en del oljebyten när man har två saabar som tillsammans går typ 4000mil/år. (plus att jag häller den i Fieron också)
..Sen köper man ju maptuns 12pack med originalfilter vilket blir 53 spänn styck och glödgar kopparpackningen, det gör att varje oljebyte kostar ca 300:- totalt inkl allt. Det är inte dyrt - speciellt inte när det är originalolja och filter.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Speedparts tar 39:- för ett 5-pack kopparpackning, det kostar dig antagligen mer att värma den gamla än att köpa ny.
Jag köper deras sats med en oljeplugg + 3 kopparpackningar för 28:- lite då och då. Slänger man med 10 såna i en beställning har man 30 kopparpackningar plus 10 nya fina oljepluggar så man dessutom kan välja att byta dessa när dom börjar bli slitna.
Jag har 3 saabar (plus några andra bilar) så det blir en hel del oljebyten och rätt mycket pengar, men att snåla in på kopparpackningen skulle aldrig någonsin falla mig in.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99