Jag har redan tidigare listat vilka prover som en olja måste få godkänt på för dexos1 respektive dexos2 klassning, och dessa är till stor del samma.
Bland CEC/ACEA prover så genomgår både dexos1 och dexos2
Peugeot TU5JP-L4
Peugeot TU3M
M-111 / M-271 Sludge
M-111 Fuel Economy
dexos2 måste också klara:
DV4TD
OM646LA
VW DI
Följande ASTM/ILSAC prov genomgår både dexos1 och dexos2
Sequence IIIG
Sequence IIIGA
Sequence VG
dexos1 måste också klara
Sequence VIB/VID
Sequence VIII
Bland GM's egna prover så måste bägge klara
GMPTE-T DUR020 (OP-1)
GMPTE-T MEC024 (Aeration)
GMPTE-T DUR021 (RNT)
och dexos2 måste därutöver också klara
GMPTE-T DUR019
De två prover som en dexos1 genomgår men som en dexos2 olja inte behöver genomgå är alltså lagertestet Sequence VIII och bränsleförbrukningstestet Sequence VIB/VID. Är dexos2 oljan ni valt också API SJ/SL/SM/SN klassad? Ja, då har den även klarat Sequence VIII. Kvar står alltså bränsleförbrukningstestet Sequence VIB/VID. Har ni förresten noterat att dexos1 oljor har lägre viskositet än dexos2 oljor, varmviskositet 20-30 mot 30-40?