Well...
Rubriken talar för sig själv...
/Dave
Well...
Rubriken talar för sig själv...
/Dave
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Mnjae är väl svaret på det
De sista bilarna med B235R 260hk byggdes under modellår 2008.
Årsmodell 2009 finns faktiskt ett gäng bilar som kallas Aero.
Dessa bilar har B235E, samma som i 2,3t Biopower, men heter Aero, rätt så ovanliga.
Sen, om jag minns rätt, finns det några Griffin Aero, men dessa är inte byggda av Saab utan det var någon ÅF som köpte in bilar och delar och gjorde om.
Tyvärr fanns aldrig biopower baserade på B235R. Det hade varit fint med en riktigt Aero Biopower med 260hk/280hk bensin/E85. Eller varför inte bara säga "från och med MY07 är alla Saab biopower", samma HW och BP-mjukvara. Men det är klart, snåla Svenson har inte råd att byta olja var 1500e mil.
Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower
Skulle man som vanlig dödlig kunna etanolkonvertera en Aero och få den igenom en regbesiktning som etanolbil med lägre fordonsskatt o alkt det andra miljöfordon har? Eller är det bara firmor typ BSR som löser sånt?
- - - Uppdaterad - - -
Typ den intervallen kör jag ändå. Köper större mängd olja åt gången o kommer således ner i ungefär samma pengar som det hade kostat med "normala" intervaller.
Vad föreskriver SAAB för oljebyten på en Aero egentligen? 2000 mil?
När det begav sig så talades det om 6-siffriga belopp för att hoppa igenom alla ringar som EU krävde.
Jag undrar om det var något faktiskt skäl som gjorde att man ansåg det vara olämpligt, eller om man helt enkelt inte tyckte det behövdes ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009
Besiktad som i kontrollbesiktad eller registreringsbesiktad?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Diskussionen har varit uppe tidigare FALSK 9-5 Aero -09 185HK?
En B235R biopower med säg 260/280hk skulle behöva väl behöva ett uppgraderat bränslesystem med större spridare och kanske även pump ?
Kanske även andra delar behöver uppgraderas för att säljas som en org produkt ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det som föreskrivs för Europa styrs av EU-direktiv. Kortare intervall än 3000 är ej tillåtet. Man skall vara miljövänlig och spara olja genom glesa oljebyten är tanken.
Letar man upp USA-versionen av instruktionsboken för samma bil är det inte ovanligt att rekommendationen är betydligt tätare intervall. Att fräsch olja är bäst för motorn vet ju alla som läser här. Så att gå på USA intervallen är inte dumt...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ja det kan ju vara så att spridarna redan maxas ut (med rimlig säkerhetsmarginal), men å andra sidan är det ju inga problem för en tillverkare att bara sätta i större spridare heller. Samma sak med pumpen.
3000mil.. jag som hade ågren när min 2.0t fick få 1400mil mellan två oljebyten, jag brukar byta vid 1000-1200..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det är betydligt enklare att utgå från en 2.3t Biopower om man vill ha en Aero Biopower. Det är bara att byta bakbromsar, turbo, kobra och program. Plus lite styling om det är viktigt att den skall se ut som en Aero. Fast om det är det viktigaste kan ju nöja sig med stajjling...
Dock är jag mycket osäker på om det verkligen finns något originalprogram för Aero Biopower, så man får nog lita på egen förmåga eller etablerade "firmor"
Till exempel har Maptun en sats som ger 270hk/420Nm, men de har flera varianter. Byter man dessutom spridare får man mer effekt & vrid på E85. Det är väl ganska nära "Aero Biopower"?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Hur kommer det sig att 2,3T 220 B235L fick 15T långnos turbo men 2,3T Aero B235R fick 15T kortnos turbo?
Känns som man kunnat spara några kronor att köra samma turbo, kortnos turbon på dessa motorer eller?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Många stirrar helblint på just skatten. Vilket jag kan förstå om man tittar på Dieslar där det kan slå i 10000:- i skillnad på ett år. Men på en bensinbil så skiljer ju skatten inte mycket.
Man hör folk som säger "ooooj. Den bilen är dyr i skatt. 2000:-!! Den här andra bilen kostar bara 1700:-!
Vilket får mig att fundera hur folk tänker, på en bil, som kostar femsiffriga belopp årligen i omkostnader och så hakar man upp sig på en detalj som kostar 300:- på årsbasis...
I fallet 9-5 Aero och 9-5 Biopower rör det sig väl om ungefär en tusenlapp i skillnad.
Så jag tycker, vill man ha en Biopower-Aero så är väl det enklaste att fixa mjukvaran på en befintlig Aero och leva med den något högre skatten. (Vi har så på våran)
Att köra spåret att köpa en BioPower och sedan försöka få den att bli en Aero genom att rusta upp front, inredning, bromsar, ev. motordelar (skiljer topp?), turbo, inloppsrör osv. osv. osv. känns ju lite sådär. Man kan köra ganska många år på de de dyrare skattepengarna innan en sån operation går break-even om man inte råkar ha en väldigt bra och billig källa till delar. (typ att man av någon anledning redan har två bilar av vardera sort där Aeron inte funkar och man kan plocka över delarna till BioPowern..)
Senast redigerat av Kongo den 2018-11-01 klockan 11:53.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Varför inte en Biopower med ett steg 1 och ett Aero emblem på rumpan ?
Är det inte lite överdrivet med Aero egentligen.
Fast det är kanske inte bara för motoreffekten man vill ha en aero, chassi, stolar, bromsar och hög utrustningsrad är väl mer intressant.
..Att falskskylta emblem är väl ändå ungefär det fånigaste man kan göra, i stil med wunderbaums, rattmuff och göra hål i ljuddämparen med spik för det ska låta mer.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01