Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Däckslitageanalys uttjänta Michelin-däck

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 862
    Medlem#
    11937

    Däckslitageanalys uttjänta Michelin-däck

    Så, nu har jag slitit ut mina sommardäck, en uppsättning Michelin Primacy 3 225/45R17 94W. De har rullat ca 5200 mil fördelat på 7 sommarsäsonger. Såhär ser de ut nu:

    20181028_185704_f.jpg
    (Högst upp närmast kameran är det sämsta däcket, höger fram)

    Egentligen är de för slitna för min smak (det värsta däcket är precis lagligt), men i våras när jag bedömde att de skulle räcka en säsong till hade jag inte räknat med att det skulle bli så många mil som det blev i år.

    Mönsterdjupen är (mätt i de 4 spåren på varje däck, från utsida till insida):
    Vä fram: 2,7 - 2,8 - 2,9 - 2,9mm
    Vä bak: 3,0 - 3,0 - 3,1 - 3,0mm
    Hö fram: 2,0 - 1,7 - 1,8 - 2,0 mm
    Hö bak: 2,3 - 2,0 - 2,2 - 2,3 mm
    Notera att jag skiftat fram/bak vid varje säsongsbyte. Och självklart är inte mätningen så noggrann som 0,1mm med det analoga skjutmåttet jag använder, men det ger ändå en fingervisning om hur mönsterdjupet varierar över slitbanan.

    Vad anser ni, finns det några slutsatser att dra av slitaget? Några av mina funderingar:
    - Att högerdäcken slitits ned snabbare, säger det något?
    - Varför har högerdäcken slitits lite mer i mitten än på kanterna?
    - Är det ett normalt slitage med tanke på ålder och miltal (d.v.s. hur långt brukar era 225/45R17-däck räcka)?

    Eller är det så att jag försöker dra slutsatser ur ingenting eftersom en skillnad i mönsterdjup på drygt 1mm mellan bästa och sämsta däcket knappt är något alls?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

  2. #2
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    ja
    Antagligen försöker du dra slutsatser av otillräckliga data, ja. Fast om man har facit blir det ingen diskussion.

    Jag gissar att bilen oftast parkeras utomhus med vänster sida åt norr. Rätt eller fel?
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 392
    Medlem#
    2555
    Lufttryck?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla bilar MapTunade. eSID2 finns oxå.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 862
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag gissar att bilen oftast parkeras utomhus med vänster sida åt norr. Rätt eller fel?
    Bra försök... Men den har stått inomhus de 4 första säsongerna och de tre senaste med nosen åt söder, dessutom på en plats som skuggas stora delar av dagen.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Lufttryck?
    2.7 bar. Men även om trycket skulle vara felaktigt har jag ju alltid kollat och justerat tryck på alla 4 däck samtidigt, borde inte då alla däck slitas på samma sätt?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    4458
    För många varv i rondeller. Det ger mer slitna högerhjul...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    740
    Såg att mitten verkar slitas lite snabbare för dig på höger fram.

    Mätte mina framdäck igår när jag bytte och jag har ca 5mm kvar i ytterbanorna men enbart 4mm i mitten. Lika på båda framdäcken. Kör 2.7 bar. Undrar lite varför det blir så.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 220
    Medlem#
    6973
    2.7bar runt om? Jag tycker det låter som bra livslängd för ett såpass högt tryck.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    1 438
    Medlem#
    10853
    Är 2.7 högt? Jag kör 3.0 fram och 2.8 bak, på sommaren i alla fall. Vintertid 2.8/2.6 om väglaget är jävligt illa.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93 Turbo X SC • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06

  9. #9
    Höger däckpar har mer belastning då vägarna är doserade.

    Läs även: https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=307833

    Finns instruktioner har optimal däckrotering skall göras för maximal livslängd: https://www.goodyear.com.ph/learn/tire-rotation-basics (står fel i texten men rätt i figuren).

    Brukar köra med 3.0-3.2 bar i 17" och 18". 3.2-3.5 bar i 19" och 20". Brukar sjunka 0.2 bar då trycket kontrolleras varannan månad. Inget ojämnt slitage.
    Senast redigerat av turbo4ever den 2018-10-30 klockan 09:29.

  10. #10
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 077
    Medlem#
    8163
    Jag tycker det både låter och ser ut som ett mycket bra naturligt slitage, inkl bra livslängd. Jag skulle känna mig lugn och trygg med det slitaget, och köpa nya Michelin nästa vår.
    /Johan

  11. #11
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Bra försök... Men den har stått inomhus de 4 första säsongerna och de tre senaste med nosen åt söder, dessutom på en plats som skuggas stora delar av dagen.
    Försöker (envetet) igen... Dvs höger sida år väster. Det betyder att solen ligger på den sidan på eftermiddagen, när det är högre lufttemp och solens värme skulle kunna skapa ett högre lufttryck på höger sida. Om du kör på eftermiddagen med varmare högerdäck med högre lufttryck slits de mer på mitten. Fast det är väl iofs olika för olika däck hur trycket påverkar slitagemönstret.

    Men som sagt ovan det verkar vara bra däck köp samma igen och se glad ut!

    Om det inte är så att kvaliteten var ojämn på däcken från fabrik och de varit olika från början pga att det är kopior/2:a-sortering eller så är det helt enkelt inom normala felmarginaler vid tillverkningen...
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  12. #12
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 077
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    ...med högre lufttryck slits de mer på mitten
    Nej.
    Högre lufttryck minskar överslitaget i mitten på däcket (så länge lufttrycket ligger under däckets maxtryck), lägre lufttryck ökar slitaget i mitten på däcket. Detta märks extra tydligt på breda däck.
    Anledningen är att lufttrycket håller emot att mitten på däcket slungas utåt pga centrifugalkraften. Högre däckstryck => mer luft som håller emot centrifugalkraften => jämnare däcksslitage.
    /Johan

  13. #13
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    ...med högre lufttryck slits de mer på mitten.
    Nej.
    Högre lufttryck minskar överslitaget i mitten på däcket (så länge lufttrycket ligger under däckets maxtryck), lägre lufttryck ökar slitaget i mitten på däcket. Detta märks extra tydligt på breda däck.
    Anledningen är att lufttrycket håller emot att mitten på däcket slungas utåt pga centrifugalkraften. Högre däckstryck => mer luft som håller emot centrifugalkraften => jämnare däcksslitage.
    /Johan
    Just det! För att citera hela det tidigare inlägget är det olika för olika däck.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    med högre lufttryck slits de mer på mitten. Fast det är väl iofs olika för olika däck hur trycket påverkar slitagemönstret.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 471
    Så jag som har slitage i kanterna på framdäcken ska sänka trycket från 2,5 bar till 2,3 ?
    (Jag som höjde till 2,7....)

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Så jag som har slitage i kanterna på framdäcken ska sänka trycket från 2,5 bar till 2,3 ?
    (Jag som höjde till 2,7....)
    Nej. Gör en hjulinställning.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 862
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Jag tycker det både låter och ser ut som ett mycket bra naturligt slitage, inkl bra livslängd. Jag skulle känna mig lugn och trygg med det slitaget, och köpa nya Michelin nästa vår.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Men som sagt ovan det verkar vara bra däck köp samma igen och se glad ut!
    Jo, det är nog det det kokar ner till. Just nu lutar det åt att det i vår blir en uppsättning Michelin Primacy 4 (d.v.s. efterföljaren till de däck jag haft). Överlag så får det bara lov att sitta testvinnande premiumdäck på mina bilar, företrädesvis modeller designade för vardagsbruk med bra våtgrepp, lågt rullmotstånd och bra bränsleeffektivitet - så de alternativ till Michelin Primacy 4 som jag ser det är Nokian Hakka Blue 2 och Goodyear EfficientGrip.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 471
    Jag köpte Hakka Blue men skulle gärna byta dom mot Michelin Energy Saver istället som är tystare, mjukare och håller länge.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 370
    Medlem#
    8758
    Det var oväntat. Jag trodde att Energy saver-däcken (eftersom de borde vara rätt hårda för att få ner rullmotståndet) var mer högljudda än t.ex. Primacy 4.

    Vilken asfalt har du jämfört däcksljuden på? Det som Hakka Blue och, som jag förstått, EfficientGrip Performance skiljer från tidigare däck är inte den absoluta ljudnivån (dB-mätningar) utan hur störande de är, då däckstonerna saknas, de låter mest som vindbrus.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 471
    Lågt rullmotstånd ska det vara på Hakka Blue också och ljudnivån är inte uppmätt utan det är min subjektiva bedömning.
    Jag brukar kolla mjukheten med att köra ner en nagel och då är Hakka hårdare än Energy Savern och det kan ju göra lite för ljudnivån.
    Men konstigt nog så verkar dom hålla längre trots mjukheten.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 370
    Medlem#
    8758
    Michelin är jag ganska säker på har inte homogen mjukhet, utan det är mjukt gummi ovanpå lite hårdare.

    Jag misstänker att Nokian gör på samma sätt, så ljudnivån är nog lite beroende på hur slitna däcken är. Skillnaden bör vara tydligast på grov asfalt.

    ---

    Sedan utvecklas produkterna över tid, de Michelin Primacy 3-däck som tillverkades för 10 år sedan var definitivt mer högljudda än Hakka Blue-däcken - vi märkte en drastisk ljudminskning när vi gjorde det bytet 2012. Och, för runt 10 år sedan när Primacy 3-däcken köptes var de då tystare än motsvarande Energy Saver-däck.

    Så frågan är lite hur Energy Saver-däcken står sig mot Hakka Blue 2 som kom 2017, för jag antar att de också fortsatt sin utveckling.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. 9-3X Fälgar med nya Michelin däck
    Av Eazy i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 09:54
  2. Vad är skillnaden på dessa Michelin däck
    Av Hamilton i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 17:43
  3. Hjälp med michelin däck
    Av zyrzan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 11:54
  4. Michelin MXV2.. Vad är dt för typ av däck?
    Av dizzy_dan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 18:34
  5. Michelin däck
    Av jimel i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 07:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •