Hej,
Är det samma bromssköld på en 9-5 98-05 som på en 06-10 under förutsättning att det är samma bromsstorlek?
Hej,
Är det samma bromssköld på en 9-5 98-05 som på en 06-10 under förutsättning att det är samma bromsstorlek?
Fredrik J
Borde synas i EPC och hos de som säljer skölden, är inte hemma och kan kolla åt dig i EPC
Nej.
98-01 har annan infästning mot spindeln.
02-10 bör vara same-same.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack ska du ha.
Fredrik J
Hejsan, det är första gången jag skriver på forumet. Har en 9-5 årsm 1999 i mycket fint skick som jag ägt i många år och vill bevara för framtiden. Ena bromsskölden fram har rostat sönder i skruvhålen och jag har sökt via Mekonomen, Speedparts och SAAB original åf. Ska tydligen vara artikel nr 4567749. Men den har utgått från SAAB reservdelslager... Någon vänlig själ på forumet som kan tipsa om annan leverantör eller annan sköld som passar mot spindeln? Borde ju gå att lösa på något sätt hoppas jag. Någon som vet något?
Hej och välkommen hit! Kul att du bevarar bilen!
Det artikelnummer som du har stämmer med det som jag hittar i EPC, Electronics Parts Catalog.
Sökning hos Maptun ger träff: https://www.maptunparts.se/original/4567749 vilket inte nödvändigtvis betyder att delen finns. Lite dyrt för en relativt enkel plåt kan tyckas.
Ett annat tips är att höra med NeoBrothers. En begagnad del från England är sannolikt betydligt mindre rostig än en från Sverige. https://www.neobrothers.co.uk/index.asp?function=search
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Den är väldigt dyr ja.
Är restnoterad om jag ej förstått det fel. då får inte Speedparts eller Maptun tag på dem heller..
Det du kan göra.
Beställ hem en som är till 2002 framåt.
Det är enligt EPC inte samma sköld, men den kostar 160kr..
12847526 heter denna.
Jag personligen känner att det kanske kan vara värt ett försök?
Kan vara så att den ej passar då 98-01 har pressade hjullager och 02 framåt har "hub unit"
Så ditt val
Jag personligen hade testat.
Det finns inget besiktningskrav att bilen skall ha bromssköldar så enklast är ju att inte bry sig alls....
Om det är en väldigt fin originalbil du håller på och renoverar till nyskick förstår jag om du vill ha bromssköldar annars är det inget jag skulle bry mig om på en slit-och-släng bruksbil.
Jag behöver också en sådan och fick samma svar för typ ett halvår sedan.
Det är tydligen på gång med tillverkning av dessa, men finns inte just nu.
Jag kör utan..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ja det står att de väntar på lev besked men det är typ 6+ månader bort. Så står det på mycket så man kanske inte ska hoppas för mycket. Känns som de börjat skriva så för att slippa så mycket samtal om när saker kommer tillbaks.......
Tack för svar, jag har mailat Maptun men tror som ni att det ekar tomt på lagerhyllan. Lite trist, men kanske att prod kommer igång igen då...Jo, det är en väldigt fint exemplar som jag har ägt i drygt 10 år snart. Så det känns helt ok att bevara den även om så enkla saker som en sköld. Ska beställa och prova att montera den nyare skölden. Vid bild jämförelse i EPC så ser de ut att vara hyfsat lika. Går ju fint att borra nya skruvhål om det behövs :-)
Nav med pressat lager och nav med skruvat lager.. kommer nog funka fint med en nyare sköld httpsw.google.com/search?q=broms+saab+4567749&prmd=ivmn&source=lnms& tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiIqInJu4PeAhWvhKYKHeXZCOo Q_AUIESgB&biw=360&bih=560#imgrc=kMwqJIbCGhInOM
Jag hittade nån tråd på ett utländskt forum där det stod att de nyare passar mycket dåligt, men jag har inte testat själv.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Dem nyare sköldarna från 2002- krävs modifiering på för att passa. Jag monterade dessa på min 9-5 Aero från 2001 jag hade. Det går men hålen passar inte, du får klippa bort en del plåt för att den ska passa
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag testar och postar svaret här
Hej!
Har kikat video https://youtu.be/ooWrMnSc4vM för mitt byte broms skivor, belägg och även sköldarna.
Men får ej nav bilden att stämma för att lossa navet?
Finner inga tre bultar på insidan för att lossa samt ser min sköld annorlunda ut och fäster ej med navet utan tre torx...
Nån med tips?
Mvh
Pa
Saab 9-5 Kombi 2.0 -01
Saab 9000i -88b
På årsmodellerna 1998-2001 på 9-5an är det pressat hjullager. From 2002-2010 är hjullagret skruvat
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Du borde kunna byta bromsar utan att ta bort navet. Jag vet inget sätt att få loss navet utan att förstöra hjullagret. Jag har ett pressverktyg för hjullager. Till verktyget hör tre långa skruvar som man drar i navets gängor för hjulskruvarna. De långa skruvarna tar stöd mot styrspindelhuset och så drar man loss navet genom att växelvis dra åt de tre skruvarna. Lagret blir då skrot och får bytas ut.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Man kan inte ta bort dessa nav utan att skrota lagret. Dessutom kanske du ska fundera på vad du har köpt för sköldar. De tidiga för just den där spindeln är väl restade sen länge och de senare sköldarna passar inte utan vidare.
Ser fram emot svar då jag har samma problem.