Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: FAQ: Byte av rem och remspännare Saab 9-5 (1998 - 2010) & 9-3 (1998-2003), B205, B235

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247

    FAQ: Byte av rem och remspännare Saab 9-5 (1998 - 2010) & 9-3 (1998-2003), B205, B235

    Detta är en sammanställning av information om vilka delar som behövs för ett byte av drivrem på bilar med motorerna B205 & B235, samt inte minst reda ut begreppen med lång och kort dragning av remmen på og9-5. Det är samma motor i og-95 och og9-3 varför komponentlistor för båda nu ingår. Är man bara intresserad av og9-3 kan man lugnt hoppa över allt fram till rubriken "Og9-3 med & utan AC-kompressor".

    Vid byte av rem på og9-5 finns några val att göra. Det första är att bestämma vilken remdragning av 2 man skall välja. Tidiga bilar tom Ch nr 43505871 har en längre remdragning. Senare bilar har en kortare rem och även ett löphjul mindre.

    I juli 2004 kom en service bulletin nr 210-0402, som har en lösning på problemet "Poly-v remmen för kort". När den nya kortare remmen levererades passade den inte eftersom den gamla (längre) remmen hade utgått och ersatts med den kortare. Lösningen som rekommenderades var att montera den korta remmen och demontera löphjul nr 13, se bild. Dvs en ombyggnad till det senare utförandet. Enda orsaken att ändra var att produktionen ändrats på senare bilar. Och remmen inte längre fanns som reservdel. Inte ett ord om varför, men man kan ju misstänka att det var en ren besparingsåtgärd.

    I mars 2008 kom en service bulletin nr 210-2486 utg 2, som beskriver de två olika varianterna men som inte längre rekommenderar ombyggnad utan istället att man skall byta till samma det var innan. "Den gamla (längre) remmen som tidigare hade utgått finns nu åter i lager och vid rembyte på bilar till och med chassinummer 43505871 ska denna rem användas." Fortfarande ingen information om för och nackdelar med de 2 varianterna. Vilket stärker misstankarna om att det endast är besparing som motiverat ändringen.

    När det finns ett enkelt val mellan två alternativ vill man ju göra det bästa. Så vad är "rätt" val?

    Det har gått 10 år och vår kunskap och erfarenhet har ökat. Fördelarna med lång rem som framförts, är lägre belastning på aggregaten med mindre risk för vibrationer, missljud som slammer & gnissel och haveri samt säkrare styrning av remmen så den inte "går snett". Störst skillnad verkar det vara på bilar med automatlåda. Som läget är nu verkar den allmänna uppfattningen vara att helst använda den gamla, långa remmen med spännrulle 13. Men att inte byta i förtid om det fungerar som det skall. Kort sagt den långa är bäst.
    Saab 9-5 remdragning 001.jpg
    (den konstiga numreringen kommer från EPC, Saabs reservdelskatalog)

    Nästa sak att göra är att räkna ut vilka delar som behövs. Beroende på om man skall ha lång eller kort rem blir det två alternativ. Bäst är att byta allt, men bytesintervallet på remmen i WIS är 240000km och övriga delar har ingen rekommendation. Dvs meningen är att det skall hålla bilen ut. Dock har verkligheten visat att såväl spännare som hjul kan haverera. Någon omedelbar risk för motorhaveri, som med en kam-rem finns inte. Men det kan bli både irriterande och dyrt. I motsats till att byta allt, som är ganska billigt och snabbt gjort. De flesta behöver bara byta max en gång under tiden de äger bilen. Så det är lika bra att göra ordentligt.

    Dessa delar skall bytas på:

    Og9-5 lång rem
    För ett ordentligt byte av/till lång rem, skall man alltså byta/montera:

    1. rem Art nr 4899548 dvs 6PK2615
      Bil utan AC kompressor: Manuell Art nr 4896312 dvs 6PK2000,
      Automat Art nr 4965687 dvs 6PK1980 Används oxo om man vill koppla förbi AC-kompressorn.
    2. remspännare Art nr 4898755 (inkluderar spännrulle (2)), eller ev bara spännrulle (2) Art nr 5172309
    3. brythjul (7) (1999-2010) Ch. X3022044- med M10 skruv Art nr 4968590 el 55562635
      (1998-1999) Ch. -X3022043 med M8 skruv Art nr 4356127
    4. spännrulle (13) Art nr 4752960. OBS! kolla att det följer med ...
    5. ...skruv Art nr 4940847 och två tillhörande brickor vid ombyggnad


    Og9-5 kort rem
    För ett ordentligt byte av/till kort rem, skall man byta/demontera:

    1. rem Art nr 5590344 el 55563222 dvs 6PK2415
      Bil utan AC kompressor (finns det?) gäller i alla fall om man vill koppla förbi AC-kompressorn. Helt ovetenskapligt otestat. Teoretiskt baserat på vad som gäller lång dragning.: Manuell Art nr 4961058 dvs 6PK1800, 615mm kortare och Automat 6PK1780, 635mm kortare.
    2. remspännare Art nr 4898755 (inkluderar spännrulle (2)), eller ev bara spännrulle (2) Art nr 5172309
    3. brythjul (7) (1999-2010) Ch. X3022044- med M10 skruv Art nr 4968590 el 55562635
      (1998-1999) Ch. -X3022043 med M8 skruv Art nr 4356127
    4. spännrulle (13) skall demonteras enl Saab, men å andra sidan lär den knappast göra någon skada om den blir kvar...


    Og9-3 med & utan AC-kompressor
    För ett ordentligt byte av rem, skall man byta:

    1. rem Bil med AC kompressor: Art nr 4961066 el 93185050 dvs 6PK2345
      Bil utan AC kompressor: Art nr 4961058 dvs 6PK1800, används oxo om man vill koppla förbi AC-kompressorn.
    2. remspännare Art nr 4898755 (inkluderar spännrulle (2)), eller ev bara spännrulle (2) Art nr 5172309
    3. brythjul (7) (1999-2003) Ch. X2028401- & X7022779- med M10 skruv Art nr 4968590 el 55562635,
      (1998-1999) Ch. -X2028400 & -X7022778 med M8 skruv Art nr 4356127


    Som synes är det enklare på og9-3. Det finns två alternativ. Med eller utan AC-kompressor. Skillnaden är remmens längd. Annars är det samma.


    Rembeteckningar:
    Artikelnummer i all ära. Men när det gäller Poly-V remmar så finns det ett standardiserat (ISO 9982) sätt att beteckna/namnge remmarna. Som exempel tar vi 6PK2615 där betyder:
    6
    antalet v-formade ribbor
    PK
    betecknar profil (PK=> Ribbavstånd=3,56mm, Höjd=5,00mm Alternativt med kapade toppar höjd=4,60mm) och
    2615
    Den effektiva remlängden.

    6PK2615 passar og9-5 med lång rem
    6PK2000 passar og9-5 med lång rem utan AC med manuell transmission
    6PK1980 passar og9-5 med lång rem utan AC med automatisk transmission
    6PK2415 passar og9-5 med kort rem
    6PK1800 passar og9-5 med kort rem utan AC med manuell transmission
    6PK1780 passar og9-5 med kort rem utan AC med automatisk transmission
    6PK2345 passar og9-3 med AC-kompressor
    6PK1800 passar og9-3 om man inte har eller kopplar förbi AC-kompressorn

    Remlängder:
    Om det inte finns en rem med exakt rätt längd, då?
    Rent generellt kan man säga följande om remlängder:

    • En skillnad på 1mm motsvarar <0,04% på längden. Jag har mycket svårt att tro att någon tillverkare har så hög precision att det är skillnad i praktiken. Jag skulle inte slå vad om att en 2613mm rem är längre än en 2612mm rem, om man säger så.
    • Vissa monterar en rem med 10mm längre effektiv längd än vad som rekommenderas av Saab. Det ger enklare montering och lägre belastning på spännaren. Dvs exempelvis 6PK2625 istf 6PK2615.
    • Remspännaren är rimligen designad att klara ett relativt stort intervall av remlängder. Om inte annat för att hantera att remmen ändrar längd pga slitage, åldrande, värme, kyla osv. Dock kan man anta att spännaren belastas mer av en kortare rem. Om detta spelar någon praktisk roll vet jag inte.
    • Sköter man bara sina byten enligt serviceschemat spelar det antagligen ingen roll med så här små avvikelser.
    • Överkurs: Teori - remmens uppgift är att med motorns kraft driva generator, kylvätskepump, styrservopump och A/C-kompressor. I en extrem nödsituation är det bättre med en rem som får hjulen att snurra än ingen rem alls även om bilen faktiskt kan köras en kort sträcka utan rem. Vattenpump och generator som drivs av remmen stannar så utan rem blir kylningen sämre och batteriet laddas ur efter en stund. Att styrservo och A/C oxo slutar fungera gör inte bilen okörbar, på samma sätt som ett urladdat batteri till slut gör.

    Ch. X3022044- betyder från och med Chassinummer X3022044. Som vanligt, tar man de sista 8 tecknen i chassinumret (eller VIN). Observera vid jämförelse att tecknet "X" kommer före siffrorna dvs "X3022044" tillverkades tidigare än "43507871".
    Detta första tecken i Chassinumret är det 10e tecknet i VIN och anger årsmodell. W=1998, Y=1999 X=2000, 1=2001 ... A=2010, B=2011 osv.

    Hur man byter finns redan beskrivet på flera ställen här på forumet. Principen är den vanliga 1) demontera gammalt 2) montera nytt. Dock rekommenderas att söka efter "remspännare" om man vill veta hur den lossas... Men det tänkte jag inte skulle finnas med här.

    Syftet är att svara på den frekvent ställda frågan "Vad skall monteras vid byte?" utfyllt med lite förklaringar varför. Men INTE HUR man byter.

    Senast redigerat av Mr.O den 2019-10-20 klockan 03:56. Anledning: #1 info vid bortkoppling av AC/ bilar utan AC, #2 Info om remlängder
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 014
    Medlem#
    10604

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 922
    En ändring verkar ha gjorts på bilar med nya remdragningen med.
    Man har gått till en 10mm längre rem. Står såhär på Autoexpertens hemsida:

    Ändrat till 48-6PK2425 då 48-6PK2415 gör att spännaren får jobba hårt.

    Artnr gäller Gates rem.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 075
    Medlem#
    7182
    6PK2425 är dock en generell beteckning, 6 ribbor och 2425mm, så det lär gå hitta från fler tillverkare utan problem.

    Ska testa en 2425 nästa gång jag byter, lär ju va enklare och kroka på också även om det inte är svårt med 2415 heller för den delen.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247
    Då testar jag att samla på mig det som behövs i en välkänd webbutik, Neo Brothers, och visar upp korgens innehåll:


    • Subtotal£56.66
    • Delivery Estimate DPD Courier - Economy £12.00 (Inc Tax: £14.40)
    • VAT (20%)£13.73
    • Total£82.39

    Summa ca 960kr till dörren.
    (om det är bäst eller billigast vet jag inte)

    1000kr/240000km dvs <0,5öre/km, det kan det väl vara värt att hålla bilen i trim. Många betalar mer för full tank...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    Jag ska nog prova att montera tillbaka den långa remen för att se hur det påverkar "ljudet" som genereras.
    Får för mig att den kortare dragningen ger vibrerande ljud...

    Jag hade lång - men bytte till kort förut...
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    484
    Medlem#
    12638
    Men vilket fantastiskt bra inlägg.
    Stort tack!

    Mvh
    Anders

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ch. X3022044- betyder från och med Chassinummer X3022044. Som vanligt, tar man de sista 8 tecknen i chassinumret (eller VIN). Observera vid jämförelse att tecknet "X" kommer före siffrorna dvs "X3022044" tillverkades tidigare än "43507871".
    10e tecknet i VIN anger årsmodell. W=1998, Y=1999 X=2000, 1=2001 ... A=2010, B=2011 osv.

    Mvh

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247

    Uppdateringar...

    Jag har läst och skrapat ihop alla goda ideer och kunskaper responsen jag fätt här och via pm. Första inlägget har kunnat uppdaterats och omfattar nu även og9-3. Förbättringsförslag mottas alltid tacksamt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247

    Stämmer detta?

    Nu med info för de utan AC och främst de som vill montera en kortare rem för att koppla förbi AC kompressorn.

    og9-5 har info i EPC, så det kör jag med. og9-3 har forumets kunskap som källa, så det måste ju vara korrekt.

    Men og9-5 med original kort rem utan AC kompressor. Finns det? Hittar inget i EPC...
    Det blir samma förkortning som för lång rem. Teoretiskt baserat på vad som gäller lång dragning skulle det då bli.: Manuell Art nr 4961058 dvs 6PK1800, 615mm kortare och Automat 6PK1780, 635mm kortare. Rimligen gäller detta om man vill koppla förbi AC-kompressorn. Eller?

    Sedan undrar jag varför man har 20mm kortare rem för automat, men (vad jag kan se) samma komponenter för övrigt. Lär väl ge ett snäpp högre remspänning. Men varför?

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    En formidabel writeup!

    Jag instämmer i frågan kring de 20mm som skiljer för aut / man i bilar utan AC... för bilar med AC är det ju ingen skillnad mellan växellådorna. Ska själv köpa en rem till min 9-5 automat med bypassad AC och kort remdragning, så jag ska i första hand leta efter 1780 mm men i värsta fall 1800 mm (som B-tema har hemma...) ;-)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Varför inte köra på långa remdragningen? Verkar ju onödigt att plocka bort kompressorn väl?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Du har så rätt, men jag kör med bypassad AC för lagret i kompressorns koppling skar ihop och jag har inte riktigt orkat fixa det. Nåväl, kanske ska ge mig på det också när jag väl har isär det hela.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-24 klockan 11:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    233
    Någon som provat att montera "6PK1800" i en Saab 9-5 med korta dragningen för att koppla förbi Ac-kompressorn? Biltema har ju denna modellen i butik så hade vart smidigt.

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Någon som provat att montera "6PK1800" i en Saab 9-5 med korta dragningen för att koppla förbi Ac-kompressorn? Biltema har ju denna modellen i butik så hade vart smidigt.
    Jag är osäker. På rak arm vet jag ingen som provat. Men det är ju simpel matte att räkna ut att den skall passa så jag är inte det minsta orolig. Återkom gärna och meddela oss hur det fungerar om du testar!

    En reflektion:
    Att välja lösning utgående från vad som finns i Biltemas sortiment är väl inte alltid totalt fel angreppssätt, men oftast är det nog så. En snabb "googling" på 6PK1800 ger massvis med träffar. Samma gäller såklart andra längder. Jag rekommenderar att du först räknar ut vilken remdragning du vill ha. Som steg två skaffar du en passande rem.

    Remmar är ju väldigt standardiserade och finns i många butiker från många olika tillverkare. Med tanke på eländet om remmen skulle gå sönder i förtid skulle jag välja ett känt märke alla dagar i veckan. Från en tillverkare som har ett gott rykte. Min googling hittade "<länk> Flerspårsrem SKF VKMV 6PK1800" i Trodos web butik för 114kr +49kr frakt, leverans på onsdag Så även om 199kr för en no-name rem på Biltema är bekvämt, är det nog varken billigt eller bra i jämförelse.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    233
    Tack för svar, funderat på om man kan fixa den långa remdragningen istället på min bil som har korta från fabrik? om man tex monterar detta:

    https://www.maptunparts.se/motordela...00-9-5-04.html
    https://www.maptunparts.se/motordela...1-utan-ac.html

    Vad säger ni, bättre med den gamla "långa" dragningen för att slippa ev missljud?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-24 klockan 11:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247
    Det ser ju ut att stämma med vad som står i första inlägget. Hjul, skruv & 2 brickor ingår. Så ja, det skall funka på en bil med manuell låda.
    Enligt samma inlägg är lång dragning bäst.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har googlat utan resultat ang kvalitet på drivrem. Är nåt märke bäst eller håller dom samma kvalitet?
    Ska köpa till 9-3 og 2345 mm.
    Tacksam för svar.

  19. #19
    Köp känt ba, typ Containal ContiTech

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-24 klockan 11:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 456
    Originaldel från Maptun Parts är det säkra valet om man inte vet bättre.

    Edit: Jag läste igen och insåg att mitt svar kan uppfattas som lite nedlåtande. Så var inte avsikten. Jag handlar oftast originaldelar. De är prisvärda och är oftast det bästa valet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av TCarlsson den 2019-04-19 klockan 19:31.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-01-04, 19:44
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-01-04, 17:37
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 13:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •