Hej allihopa!

Jag har en 9-3ss 1.8t årsmodell 2003 som har gått ca 13000 mil. Skönhetsfel (bland annat klarlacksläpp) och elfel som jag nu fixat gjorde att jag kunde pruta ner den till ett bra pris våren 2017. Motor, växellåda och allt annat viktigt är i toppskick och det är en bruksbil som jag är oerhört nöjd med när det gäller det mesta. I ny tjänst så kör jag dock betydligt mer bil: jag pendlar minst 2 gånger i veckan en sträcka på 12 mil tur (alltså minst 48 mil i veckan) och kör alla andra mil i vardagslivet i samma bil. Stadskörning i hemstaden och längre resor till fotbollsmatcher och släktingar några gånger om året.

Min snittförbrukning är ca 0,68-0,7 liter milen vilket jag tycker är rätt bra för bilens ålder, storlek och motor. Med antalet mil jag gör blir det dock bra många tusingar i bränsle och jag har därför tänkt mig tre eventuella alternativ för att i längden spara in några slantar.

1. Biopowerkonvertera min bil. Etanolen är såpass mycket billigare och jag kan få jobbet gjort för under 6000 kr. Dvs på ett år bör det ha betalat av sig om man räknar på att förbrukningen ökar med 30% (fler hästar vid omkörningarna som bonus också). Då har jag en bil som jag vet är i bra skick i övrigt och som var billig i inköp.

2. Köpa en 9-3 diesel. Det stora frågetecknet för mig här är hur mycket mindre en 1.9 tid kan tänkas dra jämfört med min och om det är mer värt än etanolspåret? Hör gärna erfarenheter från er kunniga som ägt båda modellerna!

3. Köpa en annan tråkigare och snålare bil. En citroen c4 1,6 hdi eller liknande har enligt folk med liknande mönster som mitt en förbrukning på ca 0,5 liter milen. Det blir en mycket stor skillnad i soppa, men däremot känner jag en osäkerhet inför kvalitet och komfort jämfört med SAABarna jag ägt.

Har lite svårt att avgöra vilken väg som känns rimligast och skulle verkligen uppskatta erfarenheter och råd från er kunniga på forumet jag vill helst inte köpa en bil för mycket mer än 30 000 då min budget inte riktigt tillåter annat (köpte min för 18 när den hade gått 10500 mil).

Jag ska även tillägga att jag servar min bil själv. Ett kamremsbyte på en eventuell diesel ger jag mig dock inte på, så även den kostnaden måste ju eventuellt räknas in.

Tackar er på förhand!