Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Köpråd Saab 9-3 SC Biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -

    Köpråd Saab 9-3 SC Biopower

    Hej! Jag är inne på att köpa en 9-3 SC, ca. årsmodell -05 och nyare. Biopower vill jag ha. Är något av motoralternativen att föredra? Är det någon årsmodell som är bättre än andra?

    Finns det några särskilda grejer som är viktiga att kolla upp på bilen innan köp?

    Hur pass pålitliga är dessa bilar? Är dessa bilar benägna att krångla? Är de lätta att meka med själv om det skulle behövas? Går det att göra service hemma eller är det krångligt och ett måste att göra på verkstad?

    Hittils har jag bara ägt bilar som är tillverkade innan sekelskiftet, och den modernaste är en Saab 9000. Det har blivit en lite mek hemma men alla bilar jag har haft har varit lättmekade tycker jag. En modernare bil vore trevligt men de verkar vara mer svårmekade och ska jag ha en sådan så vill jag att den ska hålla. Eller har jag fel i min föreställning? Att lämna in på verkstad har jag inte riktigt råd med tyvärr.

    Min budget ligger runt 35 000kr. Som max skulle jag nog kunna sträcka mig till 40 000kr. Så det är inget jättefint lågmilat exemplar jag kommer få tag i.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937
    Eftersom det är biopower du vill ha finns det bara en motor att välja på - både 1.8t och 2.0t är exakt samma motor, bara programvaran skiljer. Den motorn är bra och pålitlig.

    9-3 är en bra bil med förhållandevis få modellspecifika svagheter. Brustna framfjädrar är vanligt, trasiga dioder i bakljusen också.

    Det finns gott om saabar atr välja på på blocket och de är väldigt prisvärda, men eftersom de börjar bli till åren är skicket väldigt varierande. Så satsa på att hitta ett exemplar i fint skick och med bra underhållshistorik.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-09-21 klockan 12:00.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 467
    Nu varierar det ju en hel del när det gäller mängden fel som folk råkar ut för. Min erfarenhet av de bilar jag har och har haft begränsar sig främst till ett enda exemplar. Med det sagt så tycker jag att ng9-3 krånglar alldeles för mycket. Gillar man mystiska elfel så ska man absolut ha en ng9-3. I så fall gör man klokt i att köpa hem en Tech2 samt lära sig använda WIS, EPC och TIS2000. Med nämnda utrustning så är det ganska lättmekat och reservdelar är billigare än till de flesta andra bilfabrikat. Bekanta som kör 9-5 har inte samma rika flora av fel som min ng9-3. De flesta har inte ens bytt framfjädrarna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    NG9-3 är roligare att köra än 9-5.

    Helst borde du komma upp i årsm -08, fronten innan är klart lägre och kan skrapa i och slås sönder lättare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    NG9-3 är roligare att köra än 9-5.

    Helst borde du komma upp i årsm -08, fronten innan är klart lägre och kan skrapa i och slås sönder lättare.
    Verkligen , chassit på 9-3an är ljusår bätrre! Polaren 9-3 känns så mycket smidigare än min 9-5 och då har han original dämpare medans jag kör på Sachs aerodämpare + 40mm sänkfjädrae

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    NG9-3 är roligare att köra än 9-5.
    Ja.

    Fast 9-5 är väl inte tråkig? Men 9-5 är större än 9-3. Mer luft i kupén och under huven...
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Helst borde du komma upp i årsm -08, fronten innan är klart lägre och kan skrapa i och slås sönder lättare.
    Har ju en -04 Aero och den är låg. Men man lär sig hur hög, låg, bred, lång den egna bilen är ganska snabbt och anpassar sig.

    Påverkar -08:ans höjning väghållningen till det sämre... Nån som vet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ja.

    Fast 9-5 är väl inte tråkig? Men 9-5 är större än 9-3. Mer luft i kupén och under huven... Har ju en -04 Aero och den är låg. Men man lär sig hur hög, låg, bred, lång den egna bilen är ganska snabbt och anpassar sig.

    Påverkar -08:ans höjning väghållningen till det sämre... Nån som vet.
    Körglädjen e stor på 9-5an Speciellt med lite krut som Steg 3 + 3" avgas. en speciell känsla med en tung bil som rör sig lätt

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Jag var och kollade på denna idag: https://www.blocket.se/blekinge/Saab....htm?ca=22&w=1

    Dock var det ingen biopower insåg jag när jag kom dit. Är den vanliga 2.0-bensinaren bra också? Vad har den för ungefärlig förbrukning? Men helst skulle jag vilja ha Biopower så att jag har möjlighet att köra på E85 om jag vill samt billigare skatt. Denna bil var i vilket fall ganska välskött. En del slitage men överlag verkade den fin. Fullstämplad servicebok också.

    Men är det verkligen så vanligt med elfel på dessa bilar?

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Programvaran i bilen kan uppgraderas till biopower och steg 1 mycket enkelt oavsett. Så det kan alltid fixas efteråt. Kolla tex på Maptuns hemsida.

    En original biopower har dock lägre skatt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Programvaran i bilen kan uppgraderas till biopower och steg 1 mycket enkelt oavsett. Så det kan alltid fixas efteråt. Kolla tex på Maptuns hemsida.

    En original biopower har dock lägre skatt.
    Behövs e85 givare har jag för mig på 9-3

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Priset 29900 är under 30000 dvs sämre garanti från försäljaren. Är den besiktad nyligen?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Jag var och kollade på denna idag: https://www.blocket.se/blekinge/Saab....htm?ca=22&w=1

    Dock var det ingen biopower insåg jag när jag kom dit. Är den vanliga 2.0-bensinaren bra också? Vad har den för ungefärlig förbrukning? Men helst skulle jag vilja ha Biopower så att jag har möjlighet att köra på E85 om jag vill samt billigare skatt. Denna bil var i vilket fall ganska välskött. En del slitage men överlag verkade den fin. Fullstämplad servicebok också.

    Men är det verkligen så vanligt med elfel på dessa bilar?
    Bilen du länkar till är snikigt utrustad. Och har den begynnande synlig rost så kan du räkna med att den syns betydligt mer om några år.
    Ungefärlig bränsleförbrukning är svårt att säga, det är extremt beroende på körstil.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    891
    Så garantin blir sämre när man köper en bil under 30000kr ?

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Behövs e85 givare har jag för mig på 9-3
    Nja... Men spridare "behövs" dvs det är det just Maptun har, men det finns flera leverantörer. Maptun är iofs en riktigt seriös firma.
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...-2006/mt5/4023

    Visst kostar det lite, men man får mycket mer prestanda och lägre driftkostnader...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nja... Men spridare "behövs" dvs det är det just Maptun har, men det finns flera leverantörer. Maptun är iofs en riktigt seriös firma.
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...-2006/mt5/4023

    Visst kostar det lite, men man får mycket mer prestanda och lägre driftkostnader...
    Rätt de va innan 05 som krävde det

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Så garantin blir sämre när man köper en bil under 30000kr ?
    Jag är inte expert. Kolla tex här.
    https://www.motormannen.se/aega-bil/...v-bilhandlare/
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Rätt de va innan 05 som krävde det
    Jo, jag var osäker, så var tvungen att kolla...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Bilen du länkar till är snikigt utrustad. Och har den begynnande synlig rost så kan du räkna med att den syns betydligt mer om några år.
    Ungefärlig bränsleförbrukning är svårt att säga, det är extremt beroende på körstil.
    100% enig.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    700
    Medlem#
    10483
    9-3NG är ju aningen mindre än 9-5an så naturligt nog har den lite trevligare väghållning (dock är ju 9-3OG bland det värsta som går att komma över, så visst har regeln undantag).

    Dock är min 9-5a bland det roligaste och mest stabila jag någonsin kört, så kan man tänka sig att lägga pengar på uppdateringar så går det mesta att lösa (i detta fall D2 coils, bra 18"/225 sulor och lite PF-bussningar)

    Gick att åka redigt mycket fortare i kurvor gentemot en VW Passat GT-R MK8, för att mäta mot något liknande.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    891
    Dessa motorer lider väl av dåliga kamkedjor så tål oxå att tänkas på när man ska köpa

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3X 2.0T XWD BioPower (210hk)
    Av Trexo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-02-11, 00:27
  2. KÖPRÅD Saab 9-5 biopower -07
    Av Saabpetrus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-01, 14:19
  3. Köpråd Saab 9-5 biopower vector -08
    Av nexius i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 21:49
  4. Köpråd saab 9-5 2.3T BioPower, service
    Av Metal_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 22:46
  5. Köpråd NG9-3 2.0t Biopower -08
    Av filosofera i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •