/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Bollman har listat vilka delar som behövs för en konvertering
http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post868198
Likaså finns lite dokumenterat om inkopplingen
http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%85LD/page5
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Arne tackar för länkar sånt är bra och ha i bakfickan. Fortsätter med några frågor. Var runt hörnet på maskinhallen det jag har på lager förutom S en är tre stycken OG 900 med 2,1 16 motorer står även 9000 cd -95 med lågtrycksturbo.
Vad kallas motorerna i dessa? Någon i STCS har sagt att den skulle kunna funka som organdonator vid en t5 konvertering.
Tanken med min vita OG 900S är att få den i ett körbart skick till nästa sommar. Min ide om bilen är att den ska vara en trevlig "original" OG 900S som ska funka till vardagskörning ( min fru ska kunna ta den till affärn) det jag minns av 9000 -95 när mina barnbarns föräldrar körde den var att den var pigg och väldigt civilicerad på samma gång.
Just nu är tanken att när jordbrukandet är över för säsongen ska bilen in i verkstan och en seriös broms översyn . Samt försöka få ren inredning och ett nytt innertak .
Göran
En bra 9000 är en oerhört kompetent och njutbar premiumvagn med bra utrymmen och pulver under locket
Den här 9000 var en bra bil när den användes den har varit organ donator ett tag nu. Den 9-5 kombin som ersatte den var tyvärr inte lika bra.
Göran
I 9000 användes motorer av typerna B202, B204 och B234 i olika varianter som betecknades med en extra bokstav t ex B234R. Detta finns beskrivet i Haynes gör det själv handbok med data för alla motorvarianter. B202 saknade balansaxlar och fanns fram t o m 1993. Från 1994 fanns bara B204 och B234, båda med balansaxlar.
För og900 har jag tyvärr inte kvar min Haynes. Till 9000 kunde man förr köpa verkstadshandboken del för del där varje del omfattade ett delsystem som t ex bromsarna. Varje del kostade knappt 100 kr. Sök på nätet. Någon vill kanske sälja. Fråga Orio om de möjligtvis har några böcker kvar att sälja. Delarna för motor, elsystem och kanske bromsar kan ju vara väldigt bra att ha. Haynes finns fortfarande att köpa och kostar ca 300 kr per bilmodell.
Vad jag vet finns ingen WIS för 9000 eller äldre bilar. Däremot finns både 900 och 9000 med i EPC, Electronics Parts Catalog.
Hittade denna som jag inte vet något om.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
WIS betyder vad? Rotade lite bokhyllorna hittade två st Haynes böcker likadana till 900 OG samt 9000 och 9-5 . Undrar vem som skaffat dom böckerna?Får väl börja med att läsa i dom. Kanske blir lite klokare .
Men ska man få svar på lite klurigare frågor är ett forum fullt med kunskap gränsande till nördkunskap vara ett bra ställe att börja på.
Göran
og900 med 2,1 liters motorer (B212 långmotor) har samma topp som 2,3 liters B234 långmotor. 2,1 insuget och toppen ger bättre luftflöde om du vill ha lite mer kraft i din 900S enligt uppgifter http://forum.saabturboclub.com/showt...med-2-0t-insug
9000CD 95 ltt (lågtrycksturbo) har en B2x4E kortmotor. B2x4-motorerna passar inte i en og900 utan omfattande ändringar i framvagn och chassie/kaross. 9000 -95 har Trionic 5.5 och den kan agera trionic-donator.
Senast redigerat av Arne 2226 den 2018-10-07 klockan 14:40.
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Då tror jag att jag tills vidare behåller samlingen med OG 900 bilar. Samt att 9000 får bli kvar som organdonator för t5. Göran
Är det en 2,0 eller 2,3 9000?
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Tror att det är en 2,3 ,har något i bakhuvudet att det var 175 hästars motor. Kan det stämma?
Göran
170 hästar i B234E (ltt)
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
WIS, Workshop Information System är verkstadshandbok i form av ett datorprogram som körs på en PC med Windows XP eller senare i 32-bitars version. Det finns moduler för båda generationerna av 9-3 och båda generationerna av 9-5.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
En sekund på sökmotorn hade givit dig svaret på denna fråga.
Motorkoden är B202S.
Av vilken anledning ställdes bilen av?
Investera inget mer initialt än det nödvändiga (startbatteri, bromsar (skivor, belägg, ev ok), bromsvätska etc) för att få bilen till (ej garanterat igenom) besiktning. Förutsätter dock att bilens underrede är undersökt och inte alltför rostigt. Annars är arbetsinsatsen som krävs omfattande.
Bilen ställdes av pga.förra ägaren kunde inte köra bil längre . Före det kördes bilen varje vecka . Bilen har inte mått bra av att stå i ett garage med platt tak som inte varit vatten tätt . Ska bli spännande och se hur dålig den är.
Göran
Tänkte till lite mer om defekter på bilen , har för mig att det var något som lät om kopplingen. Samt att sista gången jag var och besiktade bilen var det något om lambda värdet som inte var ok.
Göran
Urtrampningslager?
Lambdasond?
luftläcka i nån slang?
Är det oväsen med pedalen nedtrampad eller uppsläppt?
Nedtrampad = Antagligen urtrampningslager.
Upplsäppt = Primärväxel sliten, dåligt med olja, fel olja.
Med största sannolikhet läckage på avgassidan.
Annars luftläckekontroll friskluftsidan och funktionskontrollera lambdasonden.
Underbart med gamla bilar!
Mvh
Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Den saknar moderniteter som
elektriska fönsterhissar , multirem, kamrem , centrallås . Älskar gamla bilar.
Göran
Glest med uppdateringar. Broms oken verkar fungera . Slavcylindern till kopplingen verkar inte ha gillat vatten slammet i broms vätskan. Det fanns en fungerande cylinder på en av reservdelsbilarna. Nu är det ny bromsvätska i systemet.
Tutan funkar inte annars är det dags för besiktning snart. Har haft den på lyften . Kollat underredet. Verkar väldigt frisk i karossen.
Ser just nu inte vacker ut , en tvättning står ganska högt upp på programmet. De delarna av innertaket som hängde ned opererade sonen bort med en mattkniv. Vad är ett lämpligt tyg ? Någon tyckte att det ser bra ut med svart innertak.
Göran i Björnarbo