Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 170

Ämne: T-Grön!, ett lågbudget-ban-projekt - SÅLD

  1. #81
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Trevligt trevligt, sakta men säkert frammåt, men nu börjar de bli bråttom Snart Knuta och om ni ska köra ifrån mig krävs det ju en rullande bil

    Lycka till med transporten och pysslet me rosten sedan, ska nog gå bra!

  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    854

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    [quote=lillen 761]
    Citat Ursprungligen postat av ab_aero":26f8q0te]Att ni inte gör nått liknande jag gjorde på min..
    [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=233581
    viewtopic.php?f=31&t=233581[/url]

    MVH Bengan
    Rullar och eldar upp den? (fl`åt men kunde inte låta bli,hoppas du kan ta ironin)

    /M[/quote:26f8q0te]


    HAHA, lungt jag bjuder på den...
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  3. #83
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    en liten fundering på montaget av vevaxelgivaren... Om den sätts fast på staget till servopumpen kan det bli galet,den är först och främst gummiupphängd och rör sig lite i drift. För det andra så flyttar den sig om du justerar om remmen.

    Du kanske bara provmonterar på bilden förståss?

    /M
    Akta skinnet!

  4. #84
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Servopumpen min vän, är ett minne blott. Det är bara plåten som är kvar för den passade finfint att sätta givaren på. Borta är justeringsmöjligheterna och den är rejält fastdragen

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Strandhem Malmö
    Inlägg
    138
    Medlem#
    4279

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Lite update.

    I helgen skall vi fixa rosthålen i karossen samt höger skärmkant.
    Vi skall oxå försöka få till fäste för sportstolarna, då de medföljande fästena var för äldre versionen av 900, så de passade inte

    Nästa helg är tanken att vi skall få lagt vår kammolack

    Bilder kommer efterhand.

    /Markus...
    Medlem #4279 - Markus Jönsson
    Mercedes E-Klass -09 (Final Edition)
    Mercedes A-Klass -09

    Saab 900t -91 T-Grön

  6. #86
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Dagens övningar resulterade i att rosten är väck... nästan allat iaf


    Äntligen uppe på släpet

    Nöjd Jönsson!

    På plats för att få en ny skärmkant

    Gästmekare Jonas avlägsnar karosscancern

    "Ekonomiplåt"

    Jönsson leker räcerförare...

    Inte så dumt alls!

    Provmontering av fälgarna

    Ser rätt grymt ut va?

    Undras hur det kommer gå när sänkfjädrarna är på... hmmm.

    Så, nu var en av de jobbigare grejjerna avklarade; att få bilen rostlagad.
    Nästa helg åker spisen i och bromsarna renoveras, med lite tur lyckas vi få till stolarna också, sen är det dags att få "ormboet" (dvs elen) fixad.

  7. #87
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Gästmekare Jonas avlägsnar karosscancern
    Såg ut som ett ypperligt tillfälle att införskaffa lite beefy skärmbreddare

    Annars ser det bra ut, funtar själv på att fixxa T5.5 senare.

    Edit* nu har jag försökt få till rätt bild 2 ggr men det ska vara bilden ovanför :P....

  8. #88
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Okej, nu börjar det blir bråttom! 18/4 närmar sig med stormsteg.
    Igår anlitade vi 2 gästmekare (Snabbe och Pershav) och tog en heldag i garaget.
    Här kommer bilderna:

    Den synnerligen rostiga passagerardörren slaktas.

    Pershav, C fjäderbyte.

    10 på söndagmorgonen och Snabbe njuter öl...

    Och Markus joinar öldrickandet medans man studerar instruktionsboken...


    Kul som i gamla tider!

    Skiten skall väck!

    Hur skall detta bli klart??

    Målarkludd

    Bombning på G!

    Dags för IC-montage

    Sådärja! Nya dämpare och sänkfjädrar!

    Öl och bilar.. mums

    Förberedelse för IC-montage

    Man kan ha en Schüsslervinge till mycket

    Markus kämpar vidare med IC:n. Tyvärr lyckades han kapa i kylaren också, så det får vi ha en ny

    Kap, kap.


    Mys i garaget när motorn är på väg i!

    Ner med möget!

    Yay!

    Lite bättre dörr på plats.

    Så slutar dagen. Motorn i, bromsar fixade, fjädrar bytta, dörr bytt. Hyffsat ok resultat.

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    en fråga i all välmening men varför har ni klent svart spray färg i hela motor utrymmet? varför inte ta bort allt å maskera å lacka med riktig färg?? mvh
    saab 900 den sista riktiga saaben

  10. #90
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    en fråga i all välmening men varför har ni klent svart spray färg i hela motor utrymmet? varför inte ta bort allt å maskera å lacka med riktig färg?? mvh
    Bilens målsättning är inte att se fin ut, det ska enbart köras skiter ur på bana. Både tid och pengar är kraftigt limiterade! Har inte det framgått av resterande tråd?

    Att sedan själva karossen knappast är värd att lägga tid på kan också bidra till inställningen no show...

    Förövrigt får ja tacka för en trevlig Söndag som iaf till viss del flöt på hyffsat bra, man har lite ont i axlar och knän idag men vad gör väl de när T-röd iaf kom en bit till på vägen mot sitt mål

  11. #91
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Nä, bilen i övrigt ser bra jäklig ut ändå, det skall bli skönt att täcka allt bakom färg

    Ja, det var en helt ok söndag, och det visade ju sig att Biltemas "skit" inte var fullt så dåligt

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    481

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Tycker ni klankar mycket på gamla betan

    Du kommer ångra dig när du kör henne maken till körglädje är inte av denna värld! det var därför jag bara la pengar på motorn

    Ser fram emot en tur på familjekörningen på knutan

    PS: MICKET PRA JOPPAT KRAPPAR!!
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  13. #93
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Bonusbild:

    Donatorbilen som fick ge sin skärmkant till projektet. Observera hur fint Markus satte tillbaka listerna

  14. #94
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 035

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Jahaja, fick du gjort nått i helgen då?
    Gone country....

  15. #95
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Jodå. Jag kopplade in hela härvan. Bränslerelät drog igång, soppa kommer fram men bilen startar inte Jag måste ha ett till relä och sen kolla upp all kabeldragning. Men nästa helg så ska den nog komma igång.

  16. #96
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 035

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Uppdatering????
    Gone country....

  17. #97
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Blandat resultat i helgen...

    På lördagen var jag och fixade 2st 9000-ok för montering fram. Markus dök upp på söndag förmiddag och vi satte igång och monterade bromsar och bakvagn.
    Allt flöt på finfint och allt satt som en smäck. Tips: byt till sierrans bromsslangar, de räcker istället för slang+rör som sitter på og900.
    Ena muttern till spindelleden gick av när vi demonterade så vi åkte till Karlshamn för att köpa bultar. De hade inga bultar, och ingen spindelled men en muttersats till spindelleden. Hejja! När vi sen skulle montera skiten så visade sig spindelleden vara kass. Suck. Jaja, den får vi byta, vi provmonterade ett hjul istället för att se att det gick fritt från bromsslangen och det gjorde det, men å andra sidan är ET för mycket fel så däcket tar i fjädern när man svänger så de där 17" kan vi inte ha. Dubbelsuck.
    När vi slutligen skulle lufta bromsarna så drog vi av 3 av 4 luftningsnipplar... De var totalt fastrostade utan någon chans att lossna. Så det blir bara till att köpa nya ok... ändå... Luften gick helt ur oss så vi städade lite i garaget istället
    Bilder:

    Jönsson mekar dit drivaxlarna

    Biltema sportskivor

    Den tragiska T5.5-härvan.

    När vi städat lite så tänkte jag att jag skulle titta lite på härvan, den ville ju inte funka som jag ville. Jag kopplade lite till och vips så släppte jag ut den magiska röken ur den ena boxen Jag hade lyckats koppla en sladd fel och skickade in 12V baklänges i drivsteget till spridare 1. Eftersom det inte går att få tillbaka röken in i kretsen igen så är den boxen skrot och modet sjönk ännu mer och vi släckte och stängde. Markus tog taxidroskan mot Malmö och jag gick in.
    Väl inne mumsade jag i mig lite mat och sen flög fan i mig. Nä, jag skulle inte låta helgen sluta så här miserabelt. Vad sjutton är det för fel på bilen eftersom den inte startar? Jag googlade som en tok och det enda jag fick fram var att Ragnar en gång gjort en väldigt bra skiss på hur man kopplar, men den finns inte kvar på "the interwebs". Jag lyckades iaf få reda på att den stora kontakten som inte går till boxen, utan den man skall koppla allt i heter H33-4 eller H33-5 beroende på version av härvan. En inspektion visade att vi hade H33-4, alltså den äldre. Skillnaden är vad som sitter på position 22. Är den gul/grön så är det H33-4 och den sladden går till CE-lampan.
    Tyvärr fick jag inte reda på resten av kopplingarna i kontaktstycket så jag fick helt enkelt rådfråga WIS för ng900. Tog en liten stund men till sist hade jag kopplingsschema och komponentlista med mig ut i garaget. Det mesta var faktiskt rätt kopplat, var någon enstaka +15 som nog inte var kopplad, men det borde inte spela någon roll. Trots detta så nötte bilen bara på startmotorn utan tillstymmelse till gnista.
    Ålrajt, då måste det vara fel någon annanstans, eller är det helt enkelt så att vevaxelgivarens montering är helt fel.
    Beväpnad med kopplingsschemat så började jag titta på anslutningarna. Aha! Se där, fel sladd var kopplad till fel ställe! Det är 3st anslutningar med 3 sladdar. Jag hade lyckats sätta MAP-sensorn rätt, men vevaxelgivaren och spjällägesgivaren var bytta! Pucko! Såååå mycket enklare det blev när man kan se på kopplingsschemat vilken färg det är på sladdarna!
    Jag bytte kontakterna och.... insåg att klockan var halv 2 på natten och bilen har 3"-system, eller ja, 1 meter 3"-system. Inte läge att provstarta om den mot förmodan skulle starta. Så, in och snabbt i säng.
    Imorse så bar det av ut i garaget och på med pluspolen på batteriet och...
    http://slottet.mine.nu/~bollman/trod/MVI_1912.swf
    http://slottet.mine.nu/~bollman/trod/MVI_1912-2.swf(hög kvalitet)


    Haha! Den startade på första försöket! Wehey! Enda problemet just nu är att den har lite svårt att varva upp och CE-lampan tänds då. Antingen beror det på att vi inte har någon Lambda inkopplad (kanske?) eller så sitter vevaxelgivaren lite snett, men jag tycker inte den borde gå så himla rent och fint på tomgång då, eller?

    Det blev till att kasta sig på till Markus. Han lät lite lagom glad sådär i morgonstunden så jag bara tryckte på knappen och lät honom njuta!

    Nu känns det genast betydligt bättre! Nu ska jag boka besiktningstid och nästa helg så skall vi skruva ihop så mycket som det bara går så man kan få ta sig en provtur!!!

  18. #98
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Så himla lätt o fint den startade nu då! Och låter rått gör det med

    Gott att det inte bara var bakslag, ja vet själv hur det känns när man mekar en massa men det känns inte som man kommer nån vart... Lycka till

  19. #99
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    810

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Tjena !
    Roligt att höra att bilen gick igång, ett steg närmare knutan.
    bra jobbat.
    själv ´tackar för svänghjulet och hoppas att motorn kommer i idag. Hade varit skönt att få igång den .
    Tack än en gång och lycka till ! /Andy
    SAAB 9000 Aero -95
    SAAB 9-3 SC Vector 2.0t BioPower -08
    SAAB 900 T16-90 (Delägare med farsan)

  20. #100
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T-Röd, ett lågbudget-ban-projekt

    Idag har jag stressat över besiktningen. Jag tror faktiskt jag får åka och hämta ett baksäte och bälten och sen täcka över sidorna bak så vi slipper regbes den här gången. Jag betvivlar att vi hinner till Knutan då och det kan ju vara kul att ha något att se fram emot Vi börjar så, sen lättar vi mer och trimmar mer. Kan ju bara bli bättre!

    Vi tackar för alla glada tillrop, det var rätt tungt igår när allt gick åt skogen i övrigt

Liknande ämnen

  1. Projekt billig vinterbil - SÅLD
    Av bollman i forum Projekt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 12:40
  2. Svar: 189
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 14:33
  3. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 18:20
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 21:25
  5. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •