Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: ACC felkod 08 och 11 OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 022
    Medlem#
    10604

    ACC felkod 11 OG9-5

    Hej!

    Min 95 aero strular lite med AC:n. Den blåser bara ut varmluft på passagerarsidan & bak. Efter jag gjort kalibrering så fungerade allt fint igen... ett litet tag..
    Nu visar den felkod 11 som inte finns med i felkodslistorna jag kollat på! Någon som vet vad detta innebär och vad jag behöver göra..?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    642

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 022
    Medlem#
    10604

    Re: ACC felkod 11?!

    Nu verkar det löst sig. Det va motorn som kontrollerar spjället som inte ville vara med riktigt, så efter utbyte av den fungerar allt super igen!

    Men en störande sak nu är att jag får felkod 22. Det ska tydligen vara att programvaran behöver ominstalleras. Har nån gjort det och vet vad det kostar? Intressant och veta, men jag lär ju inte prioritera det då allt som sagt fungerar bra igen.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4

    Felkod 08 ACC, OG9-5

    Hej

    Jag fick bekymmer med luftblandningen på min 9-5 -98 på förarsidan. Kunde läsa ut felkod 08 och började felsökningen. Axeln till luftplandningsspjället hade mycket riktigt gått av och jag köpte reservdelar på Speedparts. Monterade dit allt och det tycks fungera fint men jag får fortfarande felkod 08 när jag kalibrerar ACCn!!!

    Kan jag ha monterat det fel på något sätt iaf??

    Torbjörn

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    Grunnlaget for at denne koden skal settes er at stegmotoren mangler mekanisk forbindelse med spjeldet, men du skriver jo at det synes fungere. Om du setter opp temperaturen på passasjer- og førersiden til en lik, høy verdi, og så til en lik, lav verdi, føles det da som om lufttemperaturen føles like høy/lav på begge sider?

    Kanskje kan også justering til høy på den ene siden og samtidig lav på den andre gi en indikasjon på om venstre siden regulerer ok eller ikke.

    I forbindelse med montering av stegmotoren har WIS en notis som kan være aktuell i fall temperaturen ikke reguleres likt på begge sidene:

    "Notera
    Håll emot luftblandningsspjället, via golvluftskanalen, vid
    montering av stegmotorn för att förhindra att spjället hoppar
    av sitt fäste."

    Om nå dette er i orden, kan kanskje frakobling av batteriet en liten stund være noe å prøve.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Hej

    ikväll har jag testat systemet. Jag kan justera de båda klimatzonerna var för sig och även gemensamt. Jag provade att koppla bort batteriet en stund. Men jag får fortfarande felkod 08.

    Mystiskt!! Men kanske inget att bry sig om iom att det verkar fungera...

    Torbjörn

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Rör sig spjällen som de skall?
    Man kan kika att spjället rör sig samtidigt som man gör en kalibrering och då skall det gå fram och tillbaka.
    Jag lagade den gröne Aeron härom dagen som också hade kod 08 och på den hade axeln inte gått av.

    Om de rör sig så är väl nästa steg att nolla felkoden och se om den kommer tillbaka eller ej
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    OG9-5 ACC felkod 08

    Hej, fått felkod 08, kan ej justera värmen. Köpte denna från speedparts https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...it/104701.html, men visade sig att både den vita stopparmen och den gula plastbiten gått av, precis som i denna instruktion http://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sjalv/acc-felkod-08/

    Frågan är, vad gör jag nu?`går det att beställa en ny såndär gul arm och måste hela istrumentpanelen lös för att byta?

    Vill gärna kunna justera tempen i bilen så väldigt tacksam för svar!
    MVH
    SAAB 9-5 Aero kombi -00

  9. #9
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag kanske är ute helt och sneseglar nu, men jag hade fått för mig att "repsatsen" du länkar till är framtagen just för att den både löser problemet med de bräckliga stopparmarna, men samtidigt löser problemet med avbruten axel, att det är därför den ser så annorlunda ut jämfört med originalbiten. Om jag inte minns fel måste "värmepaketet" ur för att byta den gula axeln. Någon annan får säkert rätta mig om jag har fel, men så har jag förstått att det ligger till.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok tack för svar! Fasen så drygt om det är så :/


    Ingen som råkat ut för samma som mig som vet 100% vad som måste göras?

    Testar bumpa denna, nån som bytt den gula axeln och kan beskriva vad som behövs tas isär?
    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-27 klockan 18:36. Anledning: §3.7 Postbumpning är ej tillåten.
    SAAB 9-5 Aero kombi -00

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    892

    ACC felkod 08 och 11 OG9-5

    Har haft bilen inne 2ggr nu och dom skulle löst problemet men icke. Utan får fortfarande varm luft på förarsidan trots 2st utbytta ställmotor. Tidigare var det varm luft på passagersidan och har även haft varmt i alla utblås. Och har fortfarande felkod 08 och 11. Då till frågan. Vilka delar förutom ställmotor brukar gå sönder och kan orsaka detta ?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    838
    Det finns en axel till ett av spjällen som har en tendens till att gå av, man får riva mycket för att byta den men det finns (fanns!) en reparationssats så att man kunde fixa det hyfsat enkelt. Hade det problemet på en bil förut men fixade det inte då jag skulle byta bil.

    Skickat från min HTC U11 via Tapatalk
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    892
    Oki måste vara den som finns på speedparts dock finns det bara fram till 03 men går att köpa en beg i värsta fall

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    892
    4ggr har bilen varit inne på verkstad och fick den idag och har fortfarande felkod 08 och 11. Dom har bytt 2 ställmotorer och 2 spjällaxkar som var trasiga. Det jag märker är att ofta så tänds recirkulations ikonen och när jag stänger av bilen hör man ett konstigt ljud typ brummande vilket tyder på problem med detta spjäll. OM det är så illa att värmepaketet är trasigt och därför så får man ej ordning på motorer och spjäll hur kan man se detta? Tacksam för svar från kunniga Saab mekare då verkstad ej kommer på detta

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 353
    Hur fungerar tempgivarna ? Inne och ute
    Iochmed att den recirk. Så försöker den kyla inner luften när det är extremt varmt. Och vid avslag öppnar den igen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    892
    Dom verkar funka för när jag ändrar temp så ändras oxå temp som det var innan. Men när man kalibrerar så hör man fortfarande att det som kuggar eller liknande så är lite orolig att det är trasigt i värmepaketet pga om detta fel har varit länge och då tillslut spruckit

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    892
    Är det vanligt att värmepaketet går sönder då 1 eller 2 ställmotorer är trasiga under en lång period och då har sönder värmepaketet ?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 443
    Medlem#
    6973
    Menar du klimathuset så körs stegmotorerna i ändläge när man kalibrerar ACC-panelen. Detta tål klimathuset normalt. Med värmepaket menar man oftast värmeväxlaren med kylarvätska, och denna påverkas inte av stegmotorerna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är en egen stegmotor till recrikulationsspjället.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Om du får varm resp kall luft på HI resp LO så fungerar värmespjällen, och då har du något annat problem.

    Om så inte är fallet finns minst 4 olika vanliga fel, för varje värmespjäll.

    Axeln kan gå av. Räddas med reparationshylsan som Speedpart säljer.
    Armen kan gå av eller spricka så den inte greppar ordentligt. Ny arm.
    Kugghjulet på motorn kan vandra ut så det inte längre greppar i växeln. Pressas in, tar lång tid innan den vandrar ut så detta är en semipermanent lagning.
    Det lilla kugghjulet i växeln kan trasas sönder. Bytes.

    Om de bytt spjäll och motor borde bara armen återstå, detta om de monterat saker rätt, vilket din beskrivning tyder på att de inte gjort - kalibreringsfelen kan bero på att spjällen är mekaniskt spärrade. Och för att byta spjällen så måste man demontera och montera en hel del, så det är knappast något jag skulle utesluta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    892
    Tackar detta ska framföras på fredag då min andra 9-5 hämtas från verkstan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •