Har du kvar reservdels Saaben ? Den behöver nog offra lite fler delar.
Har du kvar reservdels Saaben ? Den behöver nog offra lite fler delar.
Historisk dag idag!
Första biten plåt utbytt, denna gång på riktigt med plåt och svets och inte popnit, silikon och underredsmassa
Jag är dock inte nöjd med hur svetsarna ser ut, jag borde nog testat på en spillbit innan, men man lär sig förhoppningsvis något..
Utbytt och zinkat
Passade även på att spraya zink på insidan av tröskelförlängningen för extra skydd.
Maskerade delarna som kommer att behandlas med svetsprimer sedan, vilket var onödigt då jag i efterhand kom på att det området ska slipas ner innan primern läggs på.
Valet föll för Volvos svetsprimer, det verkar riktigt bra och beprövad om man söker runt lite på nätet.
Många påstår dock att det utgått ur sortimentet, men den finns tydligen kvar, dock betydligt dyrare än vad den var enl diverse forum på nätet. Men jag hoppas på att den är värd det
Ser att Volvos svetsprimer har ändrats. Har använt den på min Aero samt zinkprimer har använts.
Skickat från rymden.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Precis! Etiketten har fått nytt utseende men har fortfarande samma artikelnummer, och etiketten på undersidan säger att burken är producerad 2018-04-24, så nog finns den att få tag på.
Innan jag hittade denna så verkade den ha utgått och att Volvo själva börjat använda würths svetsprimer, det är dock några år gamla trådar på olika forum som konstaterar detta, så jag vet inte vad det beror på att de börjat tillverka och sälja dessa på nytt, jag är nöjd iaf då de flesta verkar rekommendera den
Anledningen till att jag inte lagt på den nu är att jag avvaktar med den tills in i det sista när den ska monteras så kan man klämma fast den i vått utförande och att den for torka när plåtarna klämts fast så att man kan utnyttja den lite som lim samt att den tätar ordentligt då är min tanke
Ah okej. Som sagt det sista så körde jag zinkspray som svetsprimer. Vilket Saab har rekommenderat. Körde mest för att testa hur de var att svetsa med zinkspray istället.
Skickat från rymden.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Dags för en liten uppdatering igen, har prioriterat annat en tid så det har stått still ett tag.
Idag hade jag en lucka och kapade bort lite plåt i hjulhuset.
Jag valde att dela hjulhuset i två bitar, för att göra klart en bit i taget så att krossen hänger ihop på minst ett ställe under tiden jag lagar upp hjulhuset.
Förstärkningen till stötdämparfästet är ganska angripet av rost, så det blir ett byte av den också, måste dock filura ut något bra sätt att förstärka upp karossen medans man kapat bort den.
Inte så mycket som behöver lagas bakom hjulhusets plåt som jag trodde, ska nog vara ”snabbt” fixat
Bild från insidan, kommer nog bli bra när hela hjulhuset är utbytt samt fått fästet för stötdämparen utbytt
Kommer bli riktigt bra när det blir klart.
Dock så undrar jag varför min inte var lika dålig som din.
Men önskar dig lycka till!
Skickat från rymden.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Min kom till Sverige 1998 och är körd på vintern fram tills jag köpte den 2006.
Skickat från rymden.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Gissar på att denna vart vinterkörd sedan 1994 tom januari 2012 (oj vad tiden går, har faktiskt haft den i 7år!)
Så den har nog rullat 18 vintrar medan din bara rullat 8 vintrar, har nog även vart längre vinter/salt säsong här i Värmland än nere hos dig, vilket har hjälpt endel, tyvärr.
Det roliga är att det verkar bara finnas 5st svensksålda röda Aeros från 94 med sollucka kvar i registret.
Hur många som importerats är osäkert då dessa kan ha reggats in med annan beteckning etc.
så helt klart värt att lägga lite energi på den och få den i riktigt bra skick känner jag
Grymt med arbete o tid du lagt ned hittills. Imponerad. Kul.
Du gör helt rätt som "skalar av" del för del vid fabriksskarvarna, det blir sååå mycket enklare och göra snygga lagningar och frågan är om det fan inte t om går fortare än att lappa.
Kul att du gillar det!
Har faktiskt aldrig rostlagat någon kaross tidigare, så detta är helt nytt för mig, men jag inbillar mig att det blir snyggare, lagningarna blir mer dolda och minimerar efterarbete med att plåten slår sig och man behöver spackla.
Tidsmässigt tror inte jag heller att det blir så stor skillnad, visst har jag lagt ner många många timmar med att bara borra svetspunkter, men mycket av den tiden har man nog igen när plåtarna ska bytas ut.
Igår var jag ut och pratade lite vart jag kommer att kapa, blev dock inget kapa de eftersom jag inte stöttat upp karossen ännu, men har fått tag på material till det nu som jag får imorgon.
Har även bytt skiftschema nu, så helgen blev lite kortare, så det blir nog inte mycket gjort nu förrän nästa helg, då är målsättningen att stötta upp karossen och kapa loss det dåliga och byta ut den dåliga plåten vid stötdämparfästet.
Får jag det gjort är jag mer än nöjd, då kan man börja byta ut själva hjulhuset som blir i två etapper, först den främre, sen den bakre.
När det väl är gjort så är det den yttre hjulhusplåten som ska bytas ut innan projekt hjulhus är avklarat
Angående att ta vid de naturliga skarvarna så vet jag av erfarenhet nu att de blir både bättre och snyggare. Och man sparar tid.
Skickat från rymden.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Senast redigerat av Jimmu den 2019-03-10 klockan 22:31. Anledning: IPhone emojis verkar inte fungera så bra på forumet :)
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
senaste 11 åren har jag lagt (för) många timmar på rost och håller helt klart med.
Att skarva mitt på en panel eller del och få det rakt är ett helvete... Mycket bättre att ta där det är gjort från fabrik om det går!
Senast redigerat av M.Broberg den 2019-03-11 klockan 09:00.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Har vart i garaget till och från hela helgen, dessvärre inte hänt så värst mycket med bilen.
Igår kapades det profiler och stöttade upp hela bakdelen på bilen inför kapadet av hjulhus och stötdämparfästen, tråkigt och tidskrävande men ack så viktigt.
Hade förmodligen räckt med denna men vågar inte chansa så det blev några till, hade ändå profiler över så det var lika bra att ösa på.
Idag söndag hjälpte jag grannen att svetsa ett avgasrör till hans traktor, efter det måttade jag upp och kapade bort allt som behöver kapas bort innan montering av det nya hjulhuset.
Blir dock en bit som ska kapas från donatorbilen och flyttas över innan hjulhuset kommer på plats. Dock ingen bild på det.
Till sist märkte jag ut punktsvetsarna, så att det vara är att häva sig i nästa gång man får lite garagetid